karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-29 10:00:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-09-26 13:32:54 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Tässä poimintoja Eadesin blogin kommenttiosastolta.

Vieras: Muutamien viime viikkojen aikana olen huomannut puolen tusinan kerran ajatelleeni: "Pitääkö minun todellakin syödä?" tai olen melkein unohtanut että on ruoka-aika.

Eades: Olen usein huomannut saman asian: En ole erityisen nälkäinen, mutta syön vain koska on aika syödä. Jos minun pitäisi lähteä metsälle, olisinko tarpeeksi nälkäinen tehdäkseni sen? Epäilen.

Vieras: Kuinka pätkäpaasto vaikuttaa lihasmassaan? Ellei saa valkuaisaineita ruuastaan, elimistö alkaa kannibalisoida itseään saadakseen tarvittavat aminohapot. Kuinka kauan ihminen voi olla ilman valkuaisaineita uhraamatta omistaan.

Eades: En usko pätkäpaaston vaikuttavan paljoakaan lihasmassaan. Jos on syömättä pitemmän ajan, muutamia päiviä, aineenvaihdunta kääntyy lihasmassan puoleen muuntaakseen proteiinia glukoosiksi, jotta verensokeri pysyisi tasaisena. Tätä ei tapahdu lyhyen paaston aikana. Kaikki kehon aminohappoketjut otetaan tai lisätään aminohappopooliin. Kun lihasta hajoitetaan aminohapoiksi, ne menevät aminohappopooliin josta keho ottaa niitä muuntaakseen niitä glukoosiksi. Aminohappopooliin joutuvat myös entsyymit, joita ei enää tarvita ja jäteproteiinit, joita keho siivoaa soluista. Kun paastotaan, ryhmä entsyymejä joita ei tarvita on ruuansulatusentsyymit, jotka normaalisti käytettäisiin ruuansulatukseen. Nämä entsyymit pilkkoutuvat ja niiden aminohapot menevät aminohappopooliin, josta lihakset voivat poimia niitä tarvittaessa.
Lisäksi, jaksottaisella paastolla elimistö menee ketoosiin. Ketoosi stimuloi solujen siivoamista ja roskaproteiinin poistumista soluista. Näiden proteiinien aminohapot menevät aminohappopooliin josta ne voidaan kierrättää lihasmassaksi. Joten, vaikka uutta proteiinia ei tulisikaan elimistöön joka minuutti ruokavaliosta, aminohappopoolissa on tarpeeksi riittääkseen seuraavaan ateriaan, joka on, ainakin useimmiten, korkeintaan 24 tunnin päästä.

Vieras: Luuletko että musta kahvi sekoittaa paaston?

Eades: Ei, musta kahvi ei sekoita paastoa. Juo pois. Minä join mustaa kahvia koko sen ajan kun paastosin. Sama juttu teen tai minkä tahansa kalorittoman juoman kanssa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00