karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-12 13:42:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 109 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-09-26 13:30:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tästäpä se sitte lähtee...

Mie oon alotellu taas karppausta reilut kolme viikkoa sitten pitkän hiilariseikkailun jälkeen. Näinä kolmena viikkona painonpudotuksessa ei oo ollu mitään ongelmia, kiloja on tippunu 0,5 - 1 viikossa ja niin se voi olla jatkossaki eli mitään tehostusta tuohon ei tarvita. Yritän nyt vaan kaikin keinoin etsiä lisämotivaatiota tähän hommaan, etten eksyis hiilarimaahan sitten, kun arki koittaa. Tällasilla projekteilla saan mielenkiintoa pidettyä yllä ja ehkäpä tästä jäis käteen muutaki :).

Tavoitteena olis saada nälänhallintaa paremmaksi, etten heti nälän yllättäessä sortuis kaupassa karkkihyllylle. Lisäksi tämän pätkäpaaston alottamisen taustalla on se, että sairastan toistuvaa masennusta. Eadesin artikkelista silmääni tarttui erityisesti tuo BDNF. Ajattelin testailla tätä nyt kun on hyvä jakso niin, että jos tilanne näyttää pahentuvan masennuksen osalta, niin voin sitten siirtyä paastoilemaan, kun on jo rutiinia taustalla. Siinä vaiheessa kun ei oikeen jaksa alkaa opettelemaan mitään uutta. Jos vanha kaava toistuu, niin toinen pätkäpaastojakso olis sitte joskus helmikuun tienoilla, kun energiat on vähimmillään. Olettaen tietenkin, että tämä nyt toimii minulla :) .

Alotan tämän nyt ns. pehmeällä laskulla elikkä...

- söin tänään aamupalan
- jätin lounaan väliin (kahvia ja vettä olen lipitellyt)
- katkaisen paaston klo 18 ja syön piffiaterian
- aamulla syön kunnolla
- huomenna tuhti lounas
- huomenna klo 18 alkais sitten ensimmäinen kunnon paastopäivä
- seuraava ateria ylihuomenna klo 18 jälkeen

Ajattelin tehä itelleni jonkunlaisen aikataulun, koska jopa näinkin yksinkertasen aterioinnin osaan sotkea pienessä päässäni hyvinki sekasin :lol:. Kohta en sitte tiiäkkään pitääkö mun syödä vai ei :roll: . Eiköhän sekin sitte helpotu, ku ensimmäiset pari viikkoa on menny.

Nii joo ja sitte olotiloista... Mulla on hillitön nälkä :smt088

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-27 08:42:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eilen kun kirjottelin iltapäivällä, niin nälkä oli kova. Sen jälkeen se hiukka hellitti ja itseasiassa jaksoin hyvin laittaa ruokaa niin, että söin vasta n. 19.30. Eli en siis kuitenkaan ollu kuolemassa nälkään, vaikka niin päivällä luulinki :lol:

Söin pari possun pihviä kermakastikkeessa, runsaasti sipulia ja kasviksia kaverina. Jälkkäriksi vielä Mascarpone-suklaa hässäkkää, joka oli maustettu appelsiinilla ja kahvilla (jonkinlainen hiukan epäonnistunut versio appelsiini-suklaa palleroista :roll: ).

Nyt aamulla söin pari kananmunaa ja tuota eilistä suklaamössöä (hyvää, vaikka ei kaunista).

Seuraava ruoka ois lounas, josta en vielä tiedä mitä se sisältää. Ja sitte alkas eka täyden vuorokauden paastojakso. Hirvittää ajatella huomista päivää... Maha varmaan murisee aika kuuluvasti... Mutta eiköhän sen kestä.

Mietin muuten tuossa, että saako sen syömisjakson aikana syödä useammin, ku sen kolme kertaa, jos on nälkä? Ainaki mun järkeen se kävis...

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-27 09:15:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jemi kirjoitti:
Mietin muuten tuossa, että saako sen syömisjakson aikana syödä useammin, ku sen kolme kertaa, jos on nälkä? Ainaki mun järkeen se kävis...

En tiedä miten saa tehdä, mutta itse syön ainakin koko ajan :roll: enkä usko, että minulle tietyt ruoka-ajat edes sopisi (parempi se kuitenkin voisi olla...).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-27 11:51:05 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä taas en jaksa syödä enempää kun sen kolme kertaa johon mun elimistö on tottunut tän karppaamisen myötä. Syön sen verran reilut ateriat nyt että sillä jaksaa. Ei kuitenkään mitään valtavaa ahmimista eikä ähkyyn syömistä, sillee vaan sopivasti täyteen. Luulisin verensokerin pysyvän tasaisempana tällai kun jatkuvalla puputtamisella mutta kukin tavallaan. Kolmea ruokailua ainakin tunnutaan suositeltavan Hooverin suomennuksessa.

Kirrimirri

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-27 12:07:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, mie lähinnä ajattelin sitä, että kun aina ei oo mahollista syödä "kunnon" ateriaa kerralla, niin voi kai sen pätkittää muutenki ku kolmeen osaan. Esim. nyt kävi niin, että lounaalla oli tarjolla tonnikalapastaa :? . Otin sitä vähän, lisäksi salaattia ja täysjyväleipää. Tästähän ei nyt mitenkään tuu tarpeeksi rasvoja, joten ajattelin vielä syödä jonkun proteiini-rasva aterian ennen paastojakson alkua (esim. purkin tonnikalaa öljylisällä).

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 08:51:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nonni, nyt siis on mun ensimmäinen paastopäivän aamu. Ihan hyvä olo. Vatta tuntuu vähän tyhjältä, mutta ei oo nälkä. Musta tuntuu, että se pehmeä lasku oli ihan hyvä idea. Ehin eilen jo kokeilla nälkää eikä se nyt enää pelottanu :).

Vähän kummallista... Eilen, ku olin syöny "viimeisen ateriani" (tonnikalaa + rypsiöljyä), kävin kahvilla kavereiden kans ja sitte lähin polkeen cittariin (jotain kolme kilsaa). Tuntu ihan niinku ois ollu nälkä siellä kaupassa kävellessäni :shock: . Piti ihan komentaa itteä, että ei sulla herrajumala voi olla nälkä, ku oot just tunti sitte syöny :roll: . Joku psykologinen juttu kai se oli. Kuuntelin vissiin vattaani vähän liian lujalla teholla... Ei mulla sitte oikeesti ollukkaan nälkä, ku ei ollu vielä illallakaan.

Saapa nähä, miten on iltapäivällä :smt105 . Voipi olla, että maha vähän murisee lounasajan jälkeen. Mutta palkinto odottaa... Ostin eilen valmiiksi tacoainekset, joten 18 jälkeen syödään meksikolaista :D .

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 11:30:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm... Nyt on vähän heikko olo. Ajatuski ruoasta saa veden herahtaan kielelle. Pitäs varmaan mennä kohta päiväkahville, jos se vähän helpottais ja auttas kestämään kuuteen asti. Ihmeen hyvin oon tähän asti pärjänny. Oon lipitelly vettä jo melkeen pari litraa tälle päivälle.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 11:36:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jemi kirjoitti:
Hmm... Nyt on vähän heikko olo. Ajatuski ruoasta saa veden herahtaan kielelle.

Samma här, vielä kun erehdyin lukemaan ruokapäikkyjä niin suorastaan kuola valu suusta. Mun olis yritettävä pärjätä tonne viiteen saakka, mustan kahvin ja kuplaveden voimalla yritän.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 12:06:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arrgh... Kävin kahvilla (auttoi hieman), mutta siellä oli just paistettu korvapuusteja :shock: . Nyt koko kerros tuoksuu korvapuustille #-o .

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-28 16:14:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Okei, nyt ois sitte eka paastopäivä finaalissa. Selvisin siis korvapuustien hyökkäyksestä, mutta kyllä nyt loppuaikana on ollu oikeesti nälkä. Ihme kyllä ei heikota (ainakaan pahasti) ja luulen, että jaksan vielä polkea kaupan kautta kotia ja klo 18 ois sitte paaston katko :D . Nyt syön siis vuorokauden ja toivon, että toinen paastopäivä menis vielä helpommin (ei tää nytkään kyllä ylivoimasta ollu).

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 14:23:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuon edellisen viestin jälkeen menin kotiin ja aloin laittaan ruokaa... Ja juoksin vessaan. Tää nyt sitte aiheutti vesiripulin :smt087 . Hmm, ilmeisesti aika kultaa muistot tässäki tapauksessa. Oon nimittäin viimeaikoina puhunu induktion osalta muutaman päivän vatsaongelmista, kun nyt muistui mieleeni, että sepäs oliki niin, että kun alotin karppauksen, niin olin neljä päivää ihan vesiripulilla... Tänään ei oo enää ollu ongelmia sen kanssa, mutta saas nähä sitte miten suraavan paastopäivän jälkeen.

Mutta siis niiihin syömisiin. Söin ihania tacoja oikein rasvasella jauhelihatäytteellä (lisänä paprikaa, kurkkua ja kiinankaalta). Mie oon muutenki aika hidas syömään, mutta nuo tacot on vielä sen verran hankalia ja sotkusia syötäviä, että ahmintaa ei oikein voinu harjottaa :lol: . Eli en siis ylisyöny ainakaan kovin mahottomasti.

Tänä aamuna söin kolme näkkäriä, reilusti voita ja kinkkua, plus aamukahvit. Nyt ajattelin napata jääkaapista jotain ja lähtiä kauppaan, että ehin tehä "viimeisen aterian" ennen seuraavan paastopäivän alkua.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 16:03:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elikkä, nappasin lähtiessä keitetyn kananmunan ja kokonaisen porkkanan. Ajattelin nyt ennen paaston alkua syödä pari Wilhelmiä reilulla juustokuorrutuksella ja jotain kasviksia lisukkeena.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-29 19:58:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toinen paastopäivä on siis nyt alkanu. Tuon ison aterian jälkeen oon taas ollu ripulilla :smt012 . Juon paljon vettä ja vichyä, ettei tulis nestehukka...

Ei oo todellakaan nälkä eikä varmaan tartte illallakaan haaveilla ruoasta. Saa nähä sitte aamulla, mikä on tilanne.

Kävin tuossa puntarillaki tänään. Paino oli sama ku viime perjantaina, mutta enpä nyt oottanukkaan mitään hurjaa laskua tän paastojutun alotuksen myötä. Kun ruokavalio muuttuu rajusti, niin mun kroppa näyttää vähän säikähtävän. Ens viikolla voi olla, että paino jatkaa taas laskuaan, niinku aikasemminki.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-09-30 15:52:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisen paastopäivän lopputunnelmia:

Reilu tunti paastoa jäljellä ja mulla on tosi nälkä. Tuossa yhen aikaan oli nälkä, mutta se meni ohi kahvilla tullakseen takasin nyt. Vatta toimiin nyt hyvin, toivottavasti ei mee taas sekasin, ku syön kunnolla. Ajattelin tehä possuvartaita ja kukkismuusia :). Illalla varmaan napostelen vielä jotain karppia leffan kans...

Nukuin viimeyönä hyvin ja pitkään, 10 tuntia. On vähän väsyny olo... Toivottavasti tää nälkä hellittää kolmantena paastopäivänä. Täytyy yrittää nyt lisätä vähän kaloreita syöntipäivälle.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-01 08:49:38 
Poissa
valtamerikarppi
valtamerikarppi

moi jemi!

tässä mennään sitten ikkäänkuin melekein käsi kädessä. miekin alotin karppauksen syyskuun alussa pitkän hiilarimössön jälkeen, ja eilen vahingossa alotin pätkiksen. miula on klo 15 punapään esimerkin mukaan se katkoaika. kello lähentelee kahta ja näläkä haittoo näköä. mutta sinnikkäästi mennään.

hirveästi lykkyä sinne rovaniemelle!!!! toivottaa kanssasisar.

http://es.youtube.com/watch?v=Xz-UvQYAmbg

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-01 16:31:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitoksia tsemppauksesta rauli :D! Sitä nyt tarvitaanki...

Mulla on nyt aikataulut heittäneet häränpyllyä, joten syömisten kanssa on ollu vähän hankalaa. Eilen en päässy ihan ruoanlaittamiseen asti, vaan ryntäsin kaapille heti, kun pääsin kotiin ja söin suklaapatukan ja näkkäriä pahimpaan nälkään... Nälkä siis meni hieman liian pitkälle :? . Laitoin ruoan sitte myöhemmin. Valvoin myöhään (johonki 4:ään), heräsin vasta päivällä ja kävin syömässä kebabin salaatilla. Nyt tuntuu siltä, että jos alotan paaston tästä, niin en selviä huomiseen kuuteen asti, joten siirrän paaston aloitusta parilla tunnilla, niin ehin vielä syödä yhden kunnon aterian.

Tätä mie en tullu ajatelleeksikaan ennen pätkäpaaston alotusta. Etten yksinkertasesti ehtis syömään tarpeeksi... Mulla on ollu joskus vaikeuksia saaha tarpeeksi kaloreita sisällytettyä ihan normaalikarppipäiväänki ja sehän tässä nyt on hankalaa. Mutta siis, ei vielä luovuteta... Täytyy tätä ainaki pari viikkoa kokeilla, ennen ku voi oikeesti sanoa juuta tai jaata. Eikä sittekään vielä kannata lopettaa kokeilua, jos ei tunnu ihan ylivoimaselta. Nyt mulla vaan pelottaa, että kroppa menee säästöliekille, jos en saa tarpeeksi kaloreita.

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-02 08:27:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olo on ku sähköjäniksellä... Voi toki johtua siitä, että en juuri nukkunu viime yönä ja siitä johtuu myös se, että energiaa on kulunu enemmän ja vähän hiukoo. Ei kuitenkaan pahasti.

Tuossa mietiskelin tätä rytmiä... Eilen tosiaan lipesin pari tuntia tuosta 18:sta, koska en ois muuten ehtiny saaha tarpeeksi kaloreita. Tuli sitte mieleen, että ei se varmaan maailmaa kaada, jos lipsuu tunnin tai pari olon ja tilanteen mukaan. Toki yritän pitää ainaki sen 22-24 tuntia välissä, mutta en ota ressiä, jos vähän lipsuu...

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-02 09:22:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä vaihtelen katkoaikaa myös. Yritän kuitenkin katsoa että paastoaikaa tulisi 23-27 tuntia. Tää tuntuu hyvältä systeemiltä senkin takia että katkon aikaa voi mielestäni ihan hyvin säätää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-02 14:22:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kolmannen paastopäivän katko ois kolmen tunnin päässä. Nyt ei oo ihan yhtä nälkänen olo ku mitä oli toisena paastopäivänä samaan aikaan. Voipi olla, että kestän siihen kuuteen asti enkä ryntää ahmimaan hiilareita. Toisaalta, nyt jos tulee semmonen olo, että raja lähestyy, niin syön etukäteen. Yritän edelleen kiinnittää extrahuomiota kaloreiden saantiin. Laskeskelin tuossa edellisen syöntipäivän kaloreita enkä oikeen usko tulosta... Söin niinku pikkupossu ja kalorit jäi muka reilusti alle 2000:een :smt104 . Jotain olennaista on täytyny jäähä pois listasta... Nyt seuraavalla jaksolla kirjaan ylös jokaisen suupalan ja yritän miettiä, mistä voisin saaha ne tarvittavat rasvat helpoiten. Johan se on kumma, ku ei kokenu karppi osaa rasvaa käyttää :twisted: .

Jemin kokemuksella paastoniksi nro. 1: Siirrä omega kolmosten ottaminen paastopäivinä suosiolla illaksi
nimim. vichyhörppy ja karppiröyh :sick:

Kuva

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-10-03 10:04:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Taas yksi syöntipäivä menossa. Kommentoin jo tuonne kaloriketjuun, että näyttäis siltä, että nyt saisin jo kaloreitaki kerättyä. Eilen illalla meni n. 1500 kcal ja tänään yritän saaha kasaan suurinpiirtein saman, niin jaksaa sitte paastota :). Eiliset syömiset oli: Possua ja taivaallista kermakastiketta. Lisukkeena tomaattia, kurkkua, kukkista, parsakaalta ja porkkanaa. Illalla söin vielä suklaakermavaahtoa.

Tein kylläki virheliikkeen ja söin aamulla kauraleipää ja nyt väsyttää. Taidan pysyä puhtaasti munalinjalla lounaan. Ja sitte vielä ennen kuutta jotain hyvää karppia.

Kuva

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 109 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00