Hei, ja kiitos vinkistä, mutta tuohon en ajatellut mennä. Minun (ja ennen muinoin myös äitini) ongelma kun on vain tuo runsas verenpäästö, ilman mielialaoireita tai kipuja ta muuta elämää hankaloittavaa... Äiti joutui käymään läpi tuon saman leikkauksen (itse asiassa häneltä leikeltiin muitakin kasvannaisia useaankin otteeseen), mutta tuossa tapauksessa hän oli jo pitkälti yli viidenkymmenen - eikä silloin 70-luvulla perheessäni todellakaan tunnettu karppausta hoitovaihtoehtona, valitettavasti.
Mutta asiaan: pelkkään runsauteen parin päivän pätkäily on minulla tehonnut sen verran mukavasti, ettei tässä mitään puukkoa tarvita. Ymmärtääkseni homman perussyy on (tai saattaisi olla) se, että ikääntyvän hidastuvilla hormooneilla alkaa sisälle muodostua liian paljon istukaksi tarkoitettua kudosta. Ja sitten sen irtoaminen ja poistuminen kestää ja kestää (äidillä oli lisänä ainakin myoomia, jotka vielä lisäsivät ja jatkoivat vuotoa...)
Noh. Koska syy on hormonaalinen, niin virallisesti sen hoidoksi tarjotaan lisähormoneja (jotta kasvu pysyisi kierron ajan hanskassa). Muttei se ehkä olekaan ainoa mahdollisuus? Pätkis vasta vuodon alettua ei tietenkään vähennä poistettavan kudoksen määrää - mutta kuten joskus on tullut mainittua, se tuntuu auttavan kroppaa omien varastojen inventoinnissa. Niinpä se saattaisi ohjata tätä poisto-operaatiota vähän ekonoomisemmaksi. Tai - ainakin niin se näyttää tekevän minulla: monen päivän runsaan suoneniskun sijaan kudokset lähtevät melkoisen suurella yhden päivän vuodolla - eikä sen jälkeen enää näykään ylilyöntejä, vaan homma kuivuu nopeasti ja napakasti kasaan.
En tiedä miten kehitys kehittyy (tämä oli vasta kolmas kokeilukerta) mutta se on sanottava että toistaiseksi muutos on ollut sekä merkittävä että miellyttävä.
Onko muilla kokemuksia mistään vastaavasta?
Jatkan täällä 13.1., ettei tarvitse turhaan nostaa veripuheita pinnalle kauhisteltavaksi. Mutta kokeen jatkoa:
Nytkin kuukautiset jäivät hienon lyhyiksi ja yhtä hurjaa vuotopäivää lukuunottamatta jopa kuppi piti. Toistaiseksi jatkan siis tätä linjaa: muu kuukausi warrioorin tapaista eli iltasyöpöttelyä sydämen kyllyydestä ja sitten vuodon alkaessa paasto-väli-paasto jakso. Raportoin lisää kunhan tiedän enemmän...
Hyvät jatkot kaikille toivottelee els
***************'
Ja jatkoa 12.2.
Seuraavat kuukautiset onnellisesti ohi. Aloin 2+2 päivän mittaisen 24/24 pätkimisen (aamupäiväkatkoin kuten ennenkin) niin että eka paasto alkoi ensimmäisenä vuotopäivänä. Ongelmia ei ollut sen enempää nälän kuin vuodonkaan kanssa - tai siis kuten ennenkin, mukaan mahtui parin tunnin tyhjennyspätkä, jolloin kuppi ei riittänyt... mutta muu aika oli normaalia, ja vuotoa kesti vain muutama päivä.
Tästä taitaa tulla tapa
Ja vielä kerran jatkoa 14.3.
Kuun vaihteessa olivat neljännet tai viidennet pätkityt kuukautiset ja homma tuntuu toimivan niin hyvin ja tasaisesti, ettei tässä ole enää mitään raportoitavaa ennenkuin joku taas muuttuu. Alan toistaiseksi pätkän kun vuoto alkaa ja sitten 24 paastoa / 24 tavissyöntiä / 24 paasota ja homma on ohi.
Muina aikoina jatkan rentoa warriooria, koska sekin tuntuu hyvältä: illalla kunnon päivällinen, yleensä viinillä ja aina jälkkärillä tai parilla ja joskus alkupaloillakin. Aamulla valkoista kahvia ja jotain pientä (voimanteleita, porkkanaa) ja ainakin työviikolla lounaaksi paljon laimeaa teetä ja pari, kolme pientä kourallista suolapäähkinöitä.
Hyvää jatkoa itse kunkin tyylinetsintään!