karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-30 12:31:07

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-04-22 21:47:12 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jahas, nyt on eka paastopäivä takana. Aloitin sen eilen 21.30. ja katkaisin tänään jo 21.00. Haeskelen sopivaa katkokohtaa, saattaa hyvinkin olla että se asettuu jonnekin klo 18-19 pintaan. Päivä meni hyvin, nälkä toki oli mutta siitä selvittiin kahvilla, teellä ja vedellä. Yllättäen myös pitkät päiväunet poistivat nälkää, niiltä kun heräsin niin ei edes ollu nälkä vaikka olisi jo saanut syödä. Söin sitten kuitenkin:

-kaali-jauhelihapaistosta puolukkasurvoksen kera
-salaattia (paprika-munakoiso-kesäkurpitsa-pinjansiemen)
-maitoa pari lasia
-kahvia
-suklaapatukka (no olipa karppia...)
Mitään varsinaista ruokapäikkyä en pidä vaan kirjailen tänne ylös näitä syömisiä aina kun ehdin/ muistan. Olen huomannut että liian orjallinen kyttääminen pitää mulla ajatukset tehokkaasti kiinni ruoassa.
En tiedä paljonko täällä on tällä hetkellä aktiivisia pätkijöitä liikkeellä mutta oli kiva saada joku pätkis&tsemppikaveri jonka kanssa vois vaihtaa kokemuksia, olen nimittäin ihan noviisi tässä hommassa! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-25 23:38:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Nyt on jo kaksi kunnialla suoritettua paastopätkää ja kaksi syöntipätkää takana. Vähän aikaa kestää totutella tähän uuteen syömätapaan, huomasin ahmivani ihan liikaa ruokaa ruokailujaksolla. Varsinkin ekaa paastopätkää seuranneen aterian jälkeen oli aikamoinen ähky. Voikohan se mahalaukku tosiaan kutistua näin nopeasti? :smt017
Tiedän että petyn jos käyn huomenna vaa'alla, pitäis varmaan ainakin viikon verran malttaa mielensä...
Nyt hakemaan oikeaa tasapainoa syömiseen, kesän tavoitevaatteet väijyy jo kaapissa :smt081

Viestin otsikko: Pätkällä kesäkuntoon
ViestiLähetetty: 2007-04-28 00:15:39 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänään tuli syötyä sangen oikeaoppisesti;
-raejuustoa
-turkkilaisia lihapullia kermaviilikastikkeella (oli muuten hyviä!)
-kurkkua ja kirsikkatomaatteja
-jälkiruoaksi pari palaa 70% Ecuadoria

Pätkäisin jo klo 20.00, tarkoittaa sitä että huomenna saa illallista jo kahdeksalta. Luulen että mulle sopii parhaiten tämä iltaan ajoittuva pätkäisy, olen ilta/yöeläjä muutenkin.
Kaikin puolin tyytyväinen tähän pätkäpaastoon tähän mennessä mutta mutta...yksi miinus löytyy: paino ei ole vielä pudonnut yhtään! :(
Pitäisi varmaan olla kärsivällinen ja odottaa että on edes viikko takana tai sitten alkaa harrastaa liikuntaa.
Oletteko huomanneet että liikunta olennaisesti vaikuttaisi pätkäpaastolla laihtumisnopeuteen? Ja jos näin on, minkä verran pitäisi vähintään liikkua jotta se olisi tehokasta?
Olisi kiva jos joku jaksaisi vastailla :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-28 06:44:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hei ja onnea ynnä pari varoituksen sanaa kokeiluun.
Ensiksikin:
Pätkäpaasto ei ole ainakaan yleisesti karppia parempi tapa laihtua. Mutta se on hyvä tapa oppia kuuntelemaan omaa kehoa.

Ja toteutuksesta:
Tunnut syövän kovin vähän ja ennen kaikkea kovin rasvattomasti. Miksi?

terv. els

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-28 23:07:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hei els ja kiitos kommenteista!

Mun ruokapäiväkirja on ehkä harhaanjohtava kun en ole määriä pahemmin merkkaillut, elikkäs...noita edellämainittuja lihapullia söin yli puoli pellillistä (taikinassa oli mm. sikanautaa400g, partista, paprikaa ja sipulia) ja kermaviili oli tietty normaalirasvainen.
Oliko siinä silti liian vähän rasvaa päivän tarpeiksi?
Söin tarkoituksella vähän vähemmän kuin ekalla syöntipätkällä jolloin sain kunnon ähkyn aikaiseksi syömällä liikaa tuota jauheliha-kaalipaistosta. Siihen olin käyttänyt 400g naudanjauhelihaa ja reilusti voita.
Tosiaan, jos tää pätkis ei tehoa palaan normikarppailuun, kiinnittäen erityishuomiota rasvan(paljon) ja hiilarien (vähän) määriin. Ajattelin vain että tällä sais kivan alkusysäyksen. Lisäksi on ollut mukava huomata että pystyn halutessani/ tarpeen vaatiessa kestämään pientä nälkää, ei ole heti pakko mättää suuhuun ensimmäistä vastaantulevaa einettä vaan jaksaa rauhassa valmistaa terveellisempää syötävää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-04-29 05:47:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vaikeaa sanoa, mutta koko ruoan määrä tuntuu hurjan pieneltä. Useimmat pätkäilijät pyrkivät syömään siinä 24 tunnin syömäajassa reilusti enemmän kuin mitä tavallisesesti (ettei koko hommasta tulisi kituutusta). Kun karppaus ei muutenkaan perustu hyvin vähiin kaloreihin vaan paremminkin säännöllisiin aterioihin, hyvänmakuiseen, terveenä pitävään ruokaan ja parempaan nälänhallintaan, joka poistaa kalorit aterioiden väliltä... Ja (kumma kyllä 8)) tämä näyttää useimmilla toimivan itsekuria paremmin.

Kukaan karppi ei ole pysyvämmin jäänyt pätkäpaastolle, joskin meitä warriooreja tai loikkaslaisia (nimeä ei oikein vielä ole, mutta siis sellaisia, jotka syövät pääasiassa vaikkapa vain muutamana iltatuntina) näkyy olevan siellä täällä. Mutta toisaalta: tämä pätkäpaasto oli vähän semmoinen maailmanensi-iltakokeilu, kun taas kaikkia muita karppaustyylejä on kokeiltu ja harrastettu jo vuosikymmeniä ja kirjoiksikin asti. Mutta siis foorumilaistn kokemusten perusteella tuntuu, että pätkäily on enemmän oman itsensä tuntemaan oppimista eikä laihdutusta, saati elämäntapaa.

Ja joillakin on sen jälkeen ollut selviä vaikeuksia palata syömään tavallisesti, niin että se oman itsen kuuntelu kannattaa ottaa tosissaan. Loppupeleissä (terveyden ja miksei painonkin kannalta) ratkaisee kuitenkin se elämäntapa, jossa itse viihtyy ja jossa pysyy terveenä.

Mutta onnea matkaan!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00