karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-10 21:16:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Vuorokausipaasto?
ViestiLähetetty: 2007-11-23 12:01:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Onko kukaan kokeillut?
Näyttäisi nimittäin sopivan minulle tämä vain joka toinen päivä syöminen ihan oikeasti kaikkein parhaiten jos omaa olotilaansa kuuntelee.

Mitä sudenkuoppia tässä voi olla? Onko kenties kovinkin epäterveellistä.
Auttaa ainakin tosi hyvin jostain syystä minulla fibromyalgiakipuihin ja parantaa yöunen laatua. Nukun kuin tukki aina paastopäivän jälkeen.

edit: Jaaha, huomasinkin että tuolla hooverin linkissä luki näin: Normaalisti joka toinen päivä paastotessa syödään koko päivä ja mennään nukkumaan, herätään aamulla ja paastotaan koko päivä, sitten mennään jälleen nukkumaan. Herätään aamulla ja syödään koko päivä, mennään nukkumaan ja aloitetaan alusta.

Eli ihan ok. Ja oli eläinkokeissakin oleville rotille annettu ruokaa vain joka toinen päivä.

Hieno homma, tämä on minun juttuni :D Ruokailupäivät ovat tiistai, torstai, lauantai ja sunnuntai. :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-23 18:21:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Olenko oikeasti tällä foorumilla ainoa joka on kokeillut tällaista?

No, oli miten oli, keskiviikkona paastosin, torstaina söin 2 kertaa ja tänään taas paastoan.
Lauantai ja sunnuntai ovat molemmat syömäpäiviä koska viikonloppuna on kiva laittaa ruokaa.
Muita syömäpäiviä viikolla ovat tiistai ja torstai.
En huomaa olotilassa mitään eroa näinä paastopäivinä siihen mitä on päivinä jolloin olen syönyt.

Mulla on tosi hidas aineenvaihdunta, toivotaan että näin se saa aikaa suoriutua tehtävistään ennenkuin tulee uutta sulatettavaa.

Näin mennään niin kauan kuin hyvältä tuntuu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 04:52:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen nyt ollut pari lauantaita syömättä, sunnuntaina olen syönyt sitten aamulla sekä illalla ja muina päivinä iltaisin, tällainen yhdistelmä kokeilussa. Ajattelin jatkaa tätä kokeilua nyt pitemmän aikaa ja seurailla miten reumakipuja esiintyy viikon mittaan. Vielä ei huonoa sanottavaa paastopäivistä, katsellaan miten tänään menee.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 08:21:29 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Puuttime kirjoitti:
Olenko oikeasti tällä foorumilla ainoa joka on kokeillut tällaista?

No olet sinä :D Mutta eipä tämä koko vuorottelupaasto-ideakaan ole kovin vanha (täällä siis) joten hyvin riittää kokeiltavaa.

Kiva kun kerroit ja hieno juttu, jos se tuntuu sinulla toimivan!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 13:25:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jee, olen eka! :mrgreen:

No, tässä ketjussa voivat kaikki halukkaat seurata koekaniinin elämää. :lol:

Eilinen paastopäivä meni tosi hyvin, join aika paljon vihreää teetä ja se alkoi jo vähän tökkimään illalla. Vähemmälläkin juomisella varmaan selviäisi.

Paino laskenut viikossa -900g.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 19:24:34 
Poissa
sintti
sintti

Puuttime sanoi: "Hieno homma, tämä on minun juttuni Very Happy Ruokailupäivät ovat tiistai, torstai, lauantai ja sunnuntai. Smile"

Tunnen samoin, ja olen pian vuoden elänyt vastaavalla tavalla. Ajattelin, että näin pitkällä paastoajalla tutkimuksissa todetut hyödyt ovat todennäköisiä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 19:28:56 
Poissa
sintti
sintti

Vielä lisään, että olen normaalipainoinen, BMI noin 20, ja painoni pysyy vakiona tällä rytmillä, mikä on yllättävää ja samalla miellyttävää. En pidä intermittent fastingia laihdutuskeinona, vaan keinona saada CRONin hyötyjä ehkä, ainakin joidenkin mielestä mukavammalla tavalla.

En ole huomannut, että yhtään tarvitsisi tinkiä liikunnan määrästä tai raskaudesta paastopäivinä, pikemminkin päinvastoin. Mineraalisuolaa on hyvä ottaa ainakin puol teelusikallista päivässä, mutta muuten en paastotessa ota muuta kuin vettä tai teetä.

Olen kokenut, että ruokapäivinäkin kannattaa syödä vasta iltaisin, kun kaikki olennainen, vaativa homma päivältä on tehty. Muuten olo on liian rento ja uninen. Tsemiä teille, jotka vastaavaa harjoitatte, ja kertokaa kokemuksistanne. Tämä on mielestäni aika miellyttävä tapa, eikä, kun siihen on tottunut, ole kovinkaan vaikea. Minulla ei ole näköpiirissä mitään syytä, miksi lopettaa tätä koskaan...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 20:38:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva kuulla muidenkin kokemuksia :D

Täytyy katsoa miten ruokailut syömispäivinä alkavat luonnostaan mennä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 21:04:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

makkomakko kirjoitti:
... CRONin hyötyjä ...

Hei ja mielenkiintoista!

Tarkoittaako tuo, että yhdistät vuorokausipaaston kalorirajoitukseen?
Noissa vaihtopaastoraporteissa kaloreita on rajoitettu aika harvoin

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 21:59:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

makkomakko kirjoitti:
...tarvitsisi tinkiä liikunnan määrästä tai raskaudesta...

Mun mieleni tais tehdä tepposet, kun ajattelin lähinnä raskaana olemista :oops: ?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 22:23:23 
Poissa
sintti
sintti

Els sanoi:"Tarkoittaako tuo, että yhdistät vuorokausipaaston kalorirajoitukseen?
Noissa vaihtopaastoraporteissa kaloreita on rajoitettu aika harvoin"

Jep, kalorirajoitus tapahtuu melkein itsestään, koska lyhyinä ruoka-aikoina ei jaksa syödä kovin paljoa, varsinkin jos syö suureksi osaksi kasviksia ja muuta, missä on paljon ravintoaineita, mutta vähän kaloreita. Olen lukenut jostain CRONin harrastajista, jotka käyttävät intermittent fasting -lähestymistapaa, ja niinpä ajattelin itsekin käyttää sitä, kun on niin miellyttävää. Lisäksi lihakset säilyvät toisin kuin monesti käy muuten CRONia harrastaville.

Tällä vehkeellä voi aika kivasti katsoa, mitä ravintoaineita ruoka sisältää ja paljonko tulee kaloreita.

http://spaz.ca/cronometer/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-24 22:30:16 
Poissa
sintti
sintti

"Mun mieleni tais tehdä tepposet, kun ajattelin lähinnä raskaana olemista?"

Käytin hieman epäselvää kieltä tässä suhteessa, kun en miespuolisena ollenkaan osannut ajatella asiaa tuolta kannalta. En todellakaan tarkoittanut raskaana olemista vaan liikunnan raskautta eli rasittavuutta. Raskaudesta en ma mitään tiedä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 07:06:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

makkomakko kirjoitti:
Jep, kalorirajoitus tapahtuu melkein itsestään, koska lyhyinä ruoka-aikoina ei jaksa syödä kovin paljoa, varsinkin jos syö suureksi osaksi kasviksia ja muuta, missä on paljon ravintoaineita, mutta vähän kaloreita. Olen lukenut jostain CRONin harrastajista, jotka käyttävät intermittent fasting -lähestymistapaa, ja niinpä ajattelin itsekin käyttää sitä, kun on niin miellyttävää. Lisäksi lihakset säilyvät toisin kuin monesti käy muuten CRONia harrastaville.

Ok. IF'stä saattaa olla paljonkin hyötyä/etua tuon käytännön toteutuksessa. Kiva kun kerroit tänne 8)

Itse en laske kaloreita enkä juuri muutakaan, enkä ruoka-aikoina ajattele syömisten tai juomisten määriä - paitsi rasvan osalta. Minulle rasvan riittävä osuus on tärkeä ja rasvan puute näkyy selvästi seuraavan päivän olemisissa. Ajoittain olen silti pitänyt ruokapäiväkirjaa. Sieltä ja ostoslistasta on jälkikäteen tullut muutama kerta katsottua makrot, hivenet ja kaloritkin, lähinnä uteliaisuudesta. Niiden mukaan saan nyt energiaa suunnilleen yhtä paljon näin kuin muutenkin. Nyt se vain tulee jaksotetusti. Elikkä (kalorillisten ja jopa kalorittomien syömisten ja juomisten) jaksotus ja rasva näyttävät olevan tämän kropan tärkeimmät pelinappulat, kalorien, hiilarien, valkuaisten tms sijaan.

Onnea matkaan!

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 10:24:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Piti ihan googlettaa tuo CRON koska en tiennyt mitä se tarkoittaa.
Laitan löytämäni tekstin nyt tähän kaikkien luettavaksi, oletus on että en ole ainoa henkilö tällä foorumilla oka ei teidä mitä CRON tarkoittaa.

makkomakolle kysymys: Mitä sinä syöt silloin niinä päivinä kun syöt? Kasvispainotteisesti, sen jo tuolta luin mutta mitä muuta?

CRON eli Calorie Restriction with Optimal Nutrition tarkoittaa yksinkertaisesti kaikkien tarpeellisten ravintoaineiden syöntiä mahdollisimman vähäisellä kalorimäärällä. Keskimäärin aikuinen syö 2000-3000 kaloria päivässä (maailman kalorikartta) ja CR-dieetillä kalorien määrää pudotetaan jopa puoleen siitä. Rottakokeissa 10% pudotuskin pidentää elämää huomattavasti, joten pieni muutos ruokavaliossa on eduksi. Vähemmän kaloreita, optimaalisesti ravintoa.

Roy Walford on mies, joka teki kuuluisimmat kalorirottakokeet (ja kirjoitti kirjat). Hän on tällä hetkellä 80-vuotias ja harjoittanut CRON-dieettiä vuodesta 1984 [Korjaus: Roy Walford kuoli 28.04.2004]. Ensimmäiset tiedot kalorirajoitteisen dieetin eduista ovat kuitenkin jo vuodelta 1935 ja tutkimukset ovat kerta toisensa perään vahvistaneet, että kalorien rajoittaminen pidentää elämää ja vähentää sairastumisriskejä. CRON toimii – vielä ei vain tiedetä, miksi se toimii. Lisäys: How does caloric restriction slow down aging.

CRON ei ole "dieetti" siinä mielessä, että sitä harjoitettaisiin hetken aikaa ja lopetettaisiin sitten, kun paino on pudonnut tietylle rajalle. Painon putoaminen on pelkkä sivuseikka - päämääränä on elää mahdollisimman pitkään syömällä oikein. CRON on muutos elämäntavoissa ja sen harjoittaminen on koko elämän ajan kestävä prosessi. Se ei ole tiettyihin sääntöihin sidottua, vaan CRON muuttuu sitä mukaa kun saadaan uutta tieteellistä tutkimustietoa. Jos uudet tutkimukset yhtäkkiä kertovatkin, että kalorien rajoittamisen sijaan pitäisi rajoittaa jotain muuta, silloin täytyy unohtaa CRON ja vaihtaa jääkaapin sisältöä. Parempi olisikin puhua vain anti-ikääntymisdieetistä. Yhden ihmisen dieetti ei sovi toiselle, koska ihmisten kehot ja elämäntavat ovat niin erilaisia – vain kokeilemalla löytää itselleen sopivan tyylin.

Nyrkkisääntöjä: Syö vähemmän sokeria ja jauhoja, syö enemmän vihanneksia ja hedelmiä. Älä syö roskaruokaa, syö salaattia. Älä juo limsaa, juo vettä. Syö mieluummin kalaa kuin lihaa. Älä anna kehosi päättää mitä syöt. Jos söisit vain sitä mikä tuntuu hyvältä, vetäisit kaksin käsin hampurilaisia, suklaata ja makkaroita. Paisuisit kuin ilmapallo ja kuolisit sydänkohtaukseen 45-vuotiaana. Syö sitä mikä on sinulle hyväksi, älä sitä mikä on hyvää. Terveellinen ruoka alkaa pikkuhiljaa maistumaan hyvältä, kun jättää liian suolan ja sokerin pois - makuhermot alkavat huomaamaan hienompia aromeja. Tunnet myös olosi kevyemmäksi ja sairastut harvemmin. Verenpaine ja kolesteroli laskevat. Et väsy niin helposti ja jaksat keskittyä paremmin. Voit myös säästää rahaa, kun jätät ylimääräiset kaloripommit ostamatta. Elämänmuutos kannattaa lyhyelläkin tähtäimellä, vaikka ei pidemmästä tähtäimestä osaisi vielä välittää.

Jos CRON tuntuu pahalta, homma ei suju niinkuin pitäisi. Kaloreja täytyy alkaa rajoittamaan hitaasti, mielellään 1-2 vuoden jakson aikana. Kun kalorit pikkuhiljaa putoavat ruokavaliosta, sen pitäisi tuntua hyvältä. Jos kalorimäärät putoavat liian nopeasti, elämä saattaakin lyhentyä pidentymisen sijaan. Ei siis kannata hoppuilla. Liian tiukkaa kuntoiluakaan ei kannata CRONilla ollessa harrastaa, koska silloin kuluttaa enemmän ja joutuu syömään enemmän, minkä seurauksena taas syntyy enemmän haitallisia vapaita radikaaleja. Tavallinen päivittäinen liikunta riittää.

Vaan entä sosiaaliset ja psykologiset seikat? Kurjistunko täysin ja alan näyttää aliravitulta humanoidilta? Ruumiinlämpö laskee ja seksihalut heikkevät. Kaverit kyselevät mikä on hätänä, kun näytän niin riutuneelta. Jos kylässä tarjotaan kääretorttua, niin pitääkö siitä kieltäytyä yhtä tiukasti kuin tupakasta? Kumpi on tärkeämpää: elää pitkään ja terveellisesti vai grillata makkaraa ja juoda olutta kaveriporukassa? Vähemmän ruokaa ja pidempi elämä vai enemmän ruokaa ja lyhyempi elämä? Kumminpäin tässä käy: tajuanko viisikymppisenä, että olen tuhlannut elämäni turhuuteen ja olisi pitänyt nauttia kieltäymyksen sijaan? Vai tajuanko, että olisi pitänyt lopettaa rasvaisten ruokien syönti jo nuorena ja aloittaa terveydestä huolehtiminen aikaisemmin?

Minulle makkara ja olut eivät maistu, joten valinta on helppo. Summittaiselta paleodieetiltä on lyhyt matka kalorirajoitteiseen dieettiin. "CRONiesien" keskimääräinen painoindeksi on arviolta 19 ja minun painoindeksini myös, joten siltäkin osin siirtymä vaikuttaa melko pieneltä. Koko elämänsä makkaraa syöneelle elämänmuutos voi olla paljon suurempi hyppy tuntemattomaan. Jos on ihan pakko saada kulinaarisia makuelämyksiä, niin voi ryhtyä harrastamaan Hollywood-ruokailua – eli pureskella makkaraa muutaman kerran ja sylkäistä sitten pois. Se on typerän näköistä (ja kutsu kavereiden kanssa mökille grillaamaan voi jäädä tulematta vielä varmemmin), mutta jos ei mikään muu auta niin siitä vain.

Ja vaikka välillä vähän lipsuisi ruokavaliosta ja söisi yhden palan kääretorttua, ei se ole maailmanloppu, jonka takia dieetti pitäisi hylätä. Täytyy vain tehdä selväksi itselleen, ettei lipsahdus toistu joka päivä ja jatkaa yrittämistä.

Lopuksi tosi huono: kuka on CRONiesien suosikkiohjaaja? No tietysti David CRONenberg!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 12:03:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Semmoinen korjaus tuohon, että prof. Walford kuoli 79-vuotiaana, joten väite 80-vuotiaasta ja 20v CRON'nailleesta kehittäjästä on vähän harhaanjohtava. Eikä hän kuollut edes tapaturmaisesti vaan lihasrappeutumatautiin.

(Jatkoin puuttimen selitystä näillä faktoilla, koska jutussakin mainittiin erityisesti arvon professorin ikä (vieläpä väärin) ja koska CRON'in noudattamisen tärkeimmiksi syksi on mainittu juuri terveen eliniän pidennys kaloreja rajoittamalla. Ihmisten osalta kyseisestä väittämästä on vieläkin kovin vähän näyttöä. Osa omasta kiinnostuksestani pätkäpaastoa ja VHH'ta kohtaan nousi juuri kyseisten tyylien havaituista terveysvaikutuksista. Moni asia tuntuisi viittaavan siihen, että terveeseen, pitkään ikään "voi olla olemassa toinenkin tie" kituilun lisäksi - tai että sokeri- ja insuliinikuorman rajoittaminen saattaa olla huomattavasti kalorirajoituksia tärkeämpi ja tehokkaampi keino. Ja ikäänkuin tällaisen ajattelun tueksi kerrottakoon, että VHH-guruissa löytyy jo monia yli 40 vuotta terveenä "karppailleita"...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 14:58:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei se ollut minun selitykseni vaan netistä kopioimani kirjoitus :D
Jäi linkki pois epähuomiossa tuosta aikaisemmin
http://mutantti.blogspot.com/2004/04/cron.html

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 21:19:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Juuei ollutkaan :)
Tämä ultranopea reaaliaikaviestintä on joskus hiukkasen epätarkkaa, sori!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-25 21:20:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä tuo nyt niin vakavaa ole :D

Sitten itse asiaan. Mari J kirjoitti omassa aiheessaan että "ei kuumota poskia."
Mistä poskien kuumottaminen johtuu? Itselläni kun olen sellaista huomannut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-26 08:51:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Puuttime kirjoitti:
Sitten itse asiaan. Mari J kirjoitti omassa aiheessaan että "ei kuumota poskia."
Mistä poskien kuumottaminen johtuu? Itselläni kun olen sellaista huomannut.

Olen ajatellut sen liittyvän ketoosiin, joskaan koskaan en ole mitään mittaillut. Henk.koht. saan kuitenkin aika askeettisella ruokavaliolla olla ennen kuin ketoosiin pääsen - näin luulen :roll: Joten enpä tiedä olivatko nuo minun arvailut omassa threadissäni sitä itseään vai eivät?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-11-26 12:25:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

CRON-OFFTOPIKKIA

Mitähän se keho tässä yrittää kertoa?:
Lainaa:
What other risks and disadvantages are there?

Feeling cold more easily (dress more warmly). Having difficulty sitting comfortably (sit on a cushion). Being hungry a lot while in the weight-loss phase
--
Reduced libido. If this is a problem, reducing the severity of calorie restriction and /or conventional libido-enhancing techniques may overcome this.

http://www.optimal.org/peter/cron.htm

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00