karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-23 20:15:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-07-14 11:49:39 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Olen seuraillut täällä kokemuksia ja kertomuksia pätkäpaastosta ja warrior-tyylisestä syömisestä, ja mieleni tekisi ainakin kokeilla jompaa kumpaa. Uskoisin, että warrior-tyyppinen ruokailu sopisi minulle, kun harvoin muutenkaan tunnen aamuisin tai päivällä nälkää - useimmiten syön vain velvollisuudentunnosta. Illalla sitten syön mieluusti enemmänkin.

Mutta kannattaako minun kokeilla, kun en tavoittele enää painon laskua vaan "vain" nykypainon ylläpitoa? Mitä tällaisessa painon ylläpitotapauksessa tarkoittaa, että "syödään myös kohtuullisesti hiilihydraatteja"? Olen huomannut, että makeat mieliteot alkavat häiritä minua, jos päivittäinen hiilarinsaantini alkaa lähetä 60 grammaa. Kannattaako sitä pitää rajana, jos warrior-kokeiluun lähden? Kaipaan siis neuvoja ja mielipiteitä, täystyrmäyksetkin sallittuja! :D

ViestiLähetetty: 2008-07-14 14:07:34 
Poissa
Leijona
Leijona

Just sain eilen luettua loppuun ton Warrioorin ja eihän siinä oikeastaan ole kyse juuri muusta kuin tuon päivittäisen detoxin toteuttamisesta. Muuten kaikki makroravinteet ovat ilta-aterialla sallittuja itselle sopivassa suhteessa. Eli jos sun raja hiilareille on 60g, niin sit se on. Kokeile ja kerro meillekin miltä tuntuu ;) Itsekin tekis mieli kokeilla...ehkä syksymmällä.

ViestiLähetetty: 2008-07-14 23:32:25 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Juu, samoja ajatuksia, että kokeiluun menee vasta syksyllä. Nyt kesällä tuntuvat kaikki rutiinit olevan niin ympäriämpäri, etten usko moisen soveltuvan tähän hetkeen. Josko syksyllä sitten, kun arki koittaa... Kerron toki kokemuksistani, jos/kun kokeiluun ryhdyn! Lisää kommentteja kaipaan aiheesta!

ViestiLähetetty: 2008-07-15 08:18:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ ? Minusta koko paasto-soturi-rutiini on tarkoitettu ensisijaisesti ylläpitäjille eikä suinkaan laihduttajille.

Ja syynä tuohon mielipiteeseen on se, että useimmin laihduttajan pitäisi ensin oppia syömään "oikeaa ruokaa oikeaan aikaan", eikä oikein mikään paasto opeta ainakaan ensiksi sellaista juuri kenellekään. Siis
- oppia syömään ruokaa, jonka jälkeen ei tee mieli laittaa suuhunsa mitään ruoka-aikojen ulkopuolella. Jotain joka on maultaan, kaloreiltaan, mikroiltaan ja makroiltaan "riittävää". Ja
- oppia syömään aterioilla niin, ettei väliaikoina tarvitse edes muistaa koko ruokaa tai syömistä, vaan voi keskittyä ihan elämiseenkin.
(Ja se että tämä täytyy ihan opetella on synbti ja häpeä, mutta virallisterveellinen nykyruoka hiilaritankkauksineen ei anna varsinkaan hiilariherkille edes mitään mahdollisuuksia unohtaa ruokaa. Siksi siinä vedotaan niin vahvasti tahtoon eikä nälän katoamiseen...)

Pätkis ja warrioori tuntuvat sopivan niille, joille harvaan syöminen sopii muutenkin.
Maailmalla tai siis ainakin netsissä meitä ylläpitäjiä näyttää löytyvän monenlaisissa painoluokissa.
Eli kokeilemalla tuon pitäisi selvitä parhaiten :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-07-22 20:27:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nonni, uskaltaudun nyt laittaa ekan viesti tälle foorumille...

Olin viime keväänä parisen kuukautta aika lailla tolla warrior-meiningillä, vaikka en ikinä jutusta ollut kuullutkaan - päätin vaan kerrankin kuunnella omaa kroppaa enkä laihdutusohjeita. Lähinnä homma meni niin, että päivän ensimmäinen ateria oli vasta klo 17-18 korvilla. No okei, alotin syömisen klo 17-18 ja söin loppuillan. Mutta toki ruokapäiväkirjaa ylläpitäen, ja kaloreita ja energansaantiprosentteja laskeskellen. (vajaa 1700 kcal/pv repsuineen, energiajakauma jotain: p25%, hh 35%, rasva 40%)

Ja koko ajan oli energinen ja hyvä olo. Pyöräilen työmatkat (13 km/suunta), ja monet pitivät ihan hulluna kun vedin niinkin "paljon" liikuntaa syömättä. Mutta tosiasia on, että sopii meikäläisen kropan luonnolliseen rytmiin!

8)

ViestiLähetetty: 2008-07-22 22:03:30 
Poissa
Leijona
Leijona

En nyt tiedä kuinka moni on lukenut orin kirjan Warrior Diet...siinä todellakin on olennaisena osana syödä päivällä emäksisiä kasviksia ja hedelmiä, jotta kehon happamuus laskee ja elimistön puhdistamiseen (detox) riittää ravinteita. Ideana on valmistaa keho illalla (iltapäivällä) tapahtuvaa voimaharjoittelua varten, joka orin ohjeilla toteutettuna aiheuttaa happamuutta. Harjoittelun jälkeen syödään vähän ja sitten yöllä mätetään se vuorokauden ainoa iso ateria joka aloitetaan tuoreilla rehuilla, jatketaan siitä lämpimillä kasviksilla ja proteiinilla (liha/kala/muna), jonka jälkeen vedetään hiilarit (riisi, leipä tai jopa makea jälkkäri), jos vielä mahtuu.
Tämä viesti vaan siksi, että mielestäni warrior ja pätkäpaasto (intermittent fasting) pitäisi erottaa toisistaan. Paasto on paastoamista (fast) ja Orin Warrioorissa harjoitetaan alisyömistä (undereating). Nämä päivän syömättömyysjaksot ovat enempi Fast-5 dieetin mukaisia.
Toinen juttu onkin sitten onko Warrior terminä Orin patentoima ja tarkoittaa vaan kyseisen kirjan mukaan toteutettavaa tapaa elää. Mulle Warrior tarkoittaa tuon kirjan mukaista syömisrytmiä suositelluin ateriavalinnoin. Jos se siitä hirveästi poikkeaa niin sit se on joku oma soturipaasto ;)
Fast5 on ladattavissa netistä ilmaiseksi. http://www.fast-5.com/
Pätkäpaastoilun ja rasvan polton yhdistämiseen saattaa löytyä joku idea Martinin blogista. http://leangains.blogspot.com/
Suomenkielistä materiaalia ei taida näistä vielä hirveästi olla?

ViestiLähetetty: 2008-07-23 06:29:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jepjep. Orin ikioma warrioori on oma juttunsa, jota ainakaan minä en ole koskaan kokeillut enkä tunne mitään tarvetta kokeillakaan. Ja Orin löytämä nimi ikiomalle viritykseelleen (warrior diet) on hieno, mutta se verran yleinen, että sitä käytetään helposti muuhunkin. Näin kävi täälläkin.

Vastaavasti pätkäpaasto tuli määriteltyä tämän osion syntyhetkenä kuvaamaan aika tarkasti vain vuorokausipätkittelyä eli 24-24-paastoa.

Ehkä jonkun pitäisi keksiä Suomeen sopiva sana sana kuvaamaan meitä harvoin syöjiä, vähän kuten "karppaus" kuvaa täkäläistä VHH'ta?

Maailmalla sellaisen termi IF eli intermittant fasting joka tarkoittaa suunnilleen jaksotettua lyhytpaastoa. Se sisältää mm. 24-24 vuorokausipaaston, 19-5 vuodokauden sisäisen paaston, kerta päivässä syöjät, Orin warrioorit ja vielä nekin, jotka syövät joka toinen päivä vähän ja joka toinen päivä paljon?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-07-23 20:24:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiva kun en ole ainoa tampio, joka sekoittelee termejä :oops:
Noh, kannattanee unohtaa muitten määritelmät ja käyttää omaani: Olen susi enkä lammas!
Lammas pupeltaa heinää aamusta iltaan - susi syö kerralla kilotolkulla lihaa, eikä sitten tarvitsekaan ruokaa päiväkausiin...
:D

ViestiLähetetty: 2008-07-24 09:18:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ruuanlaittoon käytettävän ajan puute tuppaa viemään mun syömistä tähän yhden isomman pääaterian suuntaan joillakin poikkeuksilla. Niinä päivinä kun aerobista liikuntaa tulee määrällisesti paljon ja ensimmäisen kerran jo aamusta täytyy syödä välillä pieni aamiainen ja ehkä jotakin pientä lounasaikaankin, mutta ruokailukerrat pyrin pitämään tuossa kolmessa / pvä. Kyläilyitä jne. lukuunottamatta, jossa kohteliaisuudesta saatan jotain ottaa jos tekee mieli. Selkeä pääateria noin arkisin on illalla ja viikonloppuisin yhdessä isännän kanssa lounaalla.

Miten muut, millaiselle ajanjaksolle illalla olette tuota ruokailua jaksottaneet, kun jos muun päivän paastoaa, niin siihen muutaman tunnin varmaan saa varata ja opetella pitämään vähän taukoa esim pää- ja jälkiruuan välillä. Mä olen havainnut, että tuo Kwasniewskin ehdottama makrojakauma noin suunnilleen olisi mulle sopiva, tosin paljon liikkuvana menee 10-20 g päivä enemmän hiilareita kun hän suosittelee. Hedelmät, marjat ja maitotuotteet on mun paheet 8)

lukutoukan mietteitä

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00