karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-03 11:44:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-10-19 12:28:21 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tiedän siis eron näillä, mutta onko laihtuminen selvästi todennäköisempää/nopeampaa pätkäpaastossa? En siis ole kokeillut, vaan vasta tutustuin asiaan. Laihdutettavaa on jokunen ylimääräinen kilo, ja tottakai nopeat tavat voittaa hitaat. TUossa tutkimuksessa nuo miehet olivat syöneet myös hiilareita kuulemma aika paljon. Oletteko te kuitenkin pysyneet normaalissa karppiruuassa? Voiko sitä ruokaa yhä syödä niin paljon kuin kerralla tarvitsee, jotta olo on kylläinen, vai pitääkö jotenkin rajoittaa? Kertokaa kokemuksianne!

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-10-19 13:43:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Erittäin todennäköisesti laihtuminen on varmempaa ja helpompaa tavallisella kolmen päiväaterian karpilla.
Näion siksi, että se opettaa keskittymään oikeisiin ruoka-aikoihin ja oikeisiin ruoka-aineisiin

En ole koskaan nähnyt pätkäpaastoa erityisen tehokkaana saati nopeana laihdutuskeinona, vaikka miten tyylejä onkin monia.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-10-19 14:08:26 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ja pätkäpasto ei kaikille sovi. Mä sotkin sillä aineenvaihduntani pitkäksi aikaa sillai, että lihoin sen lopetettuani, enkä ollut ainut jolle kävi näin.

ViestiLähetetty: 2008-10-19 15:07:56 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi

Tykkäsin itse pätkäilystä tosi paljon, mutta painoa en saanut sillä alas. (Tosin en tiedä, olisinko saanut muutenkaan, kun kilpparilääkityksen noston kanssa painiskelen.) Nälkä ei vaivannut ja syömiset pysyivät jotenkin paremmin hallinnassa eli ei repsuiluttanut ym. Mutta ei siis ainakaan ollut mikään ihmemenetelmä mulla kilojen kadotukseen.

ViestiLähetetty: 2008-10-19 15:25:40 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Miule taas toi systeemi käy hyvin, sain iltanapostelut kurii ja sentit viel karistettua eikä tee muina aikoina mieli ees syyä mitää... :wink: Mut kaikille tää ei sovi, ite se pitää kokeilla... :wink:

ViestiLähetetty: 2008-10-19 15:44:40 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mulla on lipsahtanut itsekseen vain iltasyömiseen tää elo ja ei oo pudonnut paino saati senttejäkin on lähtenyt kovin vähän. Mutta mulle ois näköjään luontainen tapa olla ja elää, sitten kun olen saanut tätä läskiä pois. Sopinee hyvin vaikka ylläpitoon. Yks syy miksi mulla ei varmaan paino tipu on se kuuluisa säästöliekki. Ja sen purkamiseen tarvis ottaa itseään niskasta kiinni ja syödä paljon ja usein ja lihoakin varmaan. Mutta en oo vielä saanut aikaiseksi..
Ajattelin reippaasti yrittää sitä 3 ateriaa päivässä rytmiä tovin ja sitten pätkistellä jahka olen kuosissa.

Eli mikä sopii toiselle ei sovi sitten välttämättä kenellekään muulle. :D

Mulle ei siis sovi näköhään painonpudotustarkoitukseen, muuten varmasti kyllä.

ViestiLähetetty: 2008-10-19 15:57:19 
Poissa
sintti
sintti

Kyllä pätkäpaastolla laihtuu. Olen itse 14 kk aikana laihtunut pätkällä 18 kg. Oikein hyvää karppiruokaa olen syönyt - ei leipää, eikä juuri viljatuotteita. Pääasiassa vihanneksia, lihaa, kalaa, pähkinöitä, munia jne - paleoruokavalio on ollut ohjeena.

Itse näen pätkäpaaston loppuelämäni ruokatapana. Jos alkaisin vekslata takaisin, niin varmaan tästä taas paino nousisi.

Pätkäpaastolla ei tarvitse huolehtia aamiaisista ja lounaista. Säästyy aikaa ja rahaa. Ja keho on virkeämpi kuin koskaan - ainakin minulla!

Illan syönti-ikkuna - minulla noin 18-22 - mahdollistaa täyspainoisen ja monipuolisen ruokailun. Samalla lyhyt aika-ikkuna tekee määrän ja kaloreiden seuraamisesta helppoa.

Suosittelen ainakin kokeilemaan. Ei varmaan sovi kaikille, mutta moni joka näin uskoo voi yllättyä kun lähtee kokeilemaan...

Pätkä Paasto

ViestiLähetetty: 2008-10-19 16:04:37 
Poissa
mummokarppi
mummokarppi

Minä olen vähän ymmällä tämän oman paastoiluni kanssa. Kun viime tammikuussa aloitin, paino putosi tosi hyvin alkuun eli sain 5,5 kg pois muistaakseni parissa kuukaudessa. Sitten se jymähti ja toukokuulla lopetin paastoamisen.
Nyt sitten syyskuun alussa aloitin uudestaan ja alkuun putosi taas hyvin eli kaksi kiloa, mutta taas se jymähti siihen. Välillä sairastin eikä ollut ruokahalua ollenkaan, mutta söin silti sen kaksi ateriaa/vrk. Viime viikolla sitten oli taas hirmuiset ruokahalut, ja annokset olivat melkoisia. Paino nousi.
En tiedä - minä olen tunnesyöppö ja iltasyöppö ja sen iltasyöppöyden ja napostelun olen saanut kuriin tällä pätkistelyllä. Mutta muuten olen nyt vähän pihalla. Aion kuitenkin vielä jatkaa jonkin aikaa, katsotaan miten tässä etenen.
Mutta en ole aivan 100%:sti pätkäpaaston kannalla.

Hiteen kaikki mielen mustuus,
me suoritamme itsemme tästä
retkestä kuin enkelit. Asiat
käyvät hyvin, peijakkaan hyvin,
eikä yhtään syytä päätä kallistella.

- Aleksis Kivi

ViestiLähetetty: 2008-10-19 16:32:42 
Minullekaan ei sovi pätkäpaasto. Kokeilin sitä vähän aikaa ja söin silloin määrällisesti paljon enemmän kuin kolme kertaa-päivässä tyylillä. Onneksi lopetin pätkäilyn ennenkuin sotkin aineenvaihduntani sillä. En tiennytkään, että siinä voi niinkin käydä ennenkuin nyt kun luin Kirrimirrin viestin. :shock:

ViestiLähetetty: 2008-10-19 17:12:57 
Poissa
taistelukala
taistelukala

Mulla meni pätkäpaastoon ihan luonnollisesti lähes alkumetreiltä ja pudotin ihan kiitettävään tahtiin 17kg puolessa vuodessa. Sitten jämähti kuin seinään ja tuli pari kiloa takaisin. Olen ollut ihan ymmälläni tämän kanssa. Lopetin pätkäilyn ja rupesin syömään aamusta jotain suuhuni ja lisäksi kaksi kunnon ateriaa, lisäksi olen nostanut hiilareita kunnolla, että pääsen ketoosista, muttei onnistu. Ei ole mitään tapahtunut, taino, paino noussut lisää (no, voi tällä hetkellä johtua hormooneista). Siis onko aineenvaihduntani sitten mennyt sekaisin?

ViestiLähetetty: 2008-10-19 17:58:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Dumbolle: Olisiko mitenkään mahdollista, että olisit omassa hyvässä ja tämänhetkiseen elämään sopivassa painossasi juuri sellaisena kuin olet? Kun sitä lihastakin on noilla voimailuilla tullut melkoisesti lisää...?

Pois se minusta että tietäisin. Mutta sen verran tiedän, että vyötäröni on nyt sama kuin kymmenen kiloa aiemmin (yläkarpilla) ja että päälle mahtuvat vaatteet, jotka ennen menivät karpillakin päälle vain aika monta kiloa vähemmällä massalla. Ai niin ja sen, että olen nykyisin kovin terve aiempiin verrattuna. Ja kun en ole koskaan oikeasti laihduttanut, niin tämä riittää minulle ihan hyvin :)

ViestiLähetetty: 2008-10-19 19:24:59 
Poissa
taistelukala
taistelukala

els, en millään jaksaisi uskoa, että 82-84kg olisi mun ihanteellinen painoni. Siis peili ja kaikki kertoo, että painoa on vielä liikaa. Mutta enhän minä mahdottomia tavoittele, kun vain pääsisin sinne 70-luvulle. Vyötäröön tuli 2 senttiä lisää kun lopetin pätkäpaaston, pätkäilyllä pääsin 80 senttiin.

ViestiLähetetty: 2008-10-19 19:32:26 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Kuten sanottua, tiedät sen varsin mahdollisesti paremmin.
Minun on vaikeaa sanoa näihin painoasioihin mitään (eli parempi olisi varmaan olla hiljaa?), koskapa en osaa sanoa edes mikä oma ihannepainoni olisi - mistä syystä tyydyn vain tarkkailemaan omaa tilannettani, enkä juurikaan ohjaamaan sitä painopuolella :)

Mutta tilastototuutena kerrottakoon, että jo kolmen eri maan tutkimuksessa (jenkit, Italia, Norja) ovat pisimpään eläneet lievästi ylipainoiset.
... ja että se havaittu ero on kaiken kukkursksi ollut tilastollisesti merkitsevä.

ViestiLähetetty: 2008-10-19 19:43:53 
Poissa
taistelukala
taistelukala

:mrgreen: jotakin hyvää, pitkä elämä edessä 8)

ViestiLähetetty: 2008-10-19 20:35:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omasta kokemuksista tullu semmoinnen fiilis et karppaajat ajautuu jonkinmoiselle pätkikselle muutaman kuukauden karppailun jälkeen. Näin kävi mulle ja usealle muulle. Kun nälkä ei pakota syömään jatkuvasti miksi söisi ?
Diggaan täs on tosi hyvä soundi.
Soturointi muutenkin lisää asennetta ja meininkiä.
Nyt arvon 1 ja 2 aterian valoisassa välimaastossa. Luulen et ateria iltapäivällä ja toinen illalla on toimivin minulle.
Suosittelen jonkinasteisen pätkäilyn testaamista. Helpottaa elämää!

Third, it becomes self-evident.
— Arthur Schopenhauer

ViestiLähetetty: 2008-10-19 20:45:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Niin todellakin painonpudotuksen saavutin pääasiassa peruskarpilla = 3 safkaa/vrk

Third, it becomes self-evident.
— Arthur Schopenhauer

ViestiLähetetty: 2008-10-20 04:36:23 
Poissa
landekarppi
landekarppi

:wink: Kuin myös, peruskarpilla paino putos, pätkäilyllä sain muute itteni kuntoo... ja turhan iltanapostelun pois... [-o<

ViestiLähetetty: 2008-10-22 12:05:13 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mullahan on se tilanne, että paino ei tipahda. En varsinaisesti tahallaan ole iltapainotteista syömistä itselleni valinnut, vaan se valitsi minut. Eli huono ruokahalu päivällä ja laiskuus, siinä kai ne tärkeimmät.
Onko siis niin, että kannattaisi syödä 2-3 kertaa päivässä, jotta paino putoaa? Mun kokemuksen mukaan se kyllä vain nousee, jos 2 ateriaa syön... tai sit on enempi p***kaa.

Mulla kyllä näin on muuten hyvä olo, eli nälkää ei ole ja jaksaa paremmin. Ruokailusta tahtoo tulla vähän tokkurainen olo ja toisinaan väsyttää, varsinkin jos jotain esim. porkkanaa vetää liikaa.
Viljoja en syö nyt lainkaan ja olo paranee koko ajan.

Mutta miten sen toisen tai kolmannen aterian saisi päivään mahtumaan kun sitä nälkää ei todellakaan ole?

ViestiLähetetty: 2008-10-22 14:13:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Warrior on ainoa tapa, millä olen pystynyt lopettamaan napostelun..
Kun "tietää" että mitään ei "saa" syödä ennen iltaa, niin olen nyt kolme kuukautta onnistunut olemaan syömättä mitään lääke-esittelijöiden tuomaa mättökakkaa. Kolme kuukautta!!
Ainoa mikä tässä nyt mietityttää, vaikka jaksankin ihan hyvin koko työpäivän porskuttaa, että kun ruokavaliovalintani sanelee lähinnä painonpudotustavoite. Tavoitteena on tiputtaa 23 kg laaardia veks, nyt on kolmessa kuukaudessa tippunut 5kg...
Että pitäisikö sittenkin jättää ihana warrioori pois ja siirtyä kolmeen ateriaan..
Tosin "ateriat" suunnittelisin warriooripohjalla + kaloritietoisesti.
Esim. n. 200kcal aamulla, 200kcal päivällä, ja loput illalla. Tuossa kannustaisi se, että tietää että illalla saa syödä. Muutenhan siinä käy niin, että syön sitten itseltäni salaa.. :roll: Kyllä, sekin on mahdollista..
Enpä tiedä, viikon katson nyt warriorilla vielä, sitten lisään välipalat aamuun ja päivään..

http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wbENI6Y/
Kuva

ViestiLähetetty: 2008-10-22 15:20:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä yritän nyt eroon iltanapostelusta - kolmea ateriaa päivässä...

Aiemmin olen karpannut syömällä melko myöhään yhden ison aterian, ja napostelemalla välipaloja loppuillan. Kyllähän sekin toimi. Etenkin arkisin on helppo olla päivä syömättä, kun tietää että illalla saa sitten safkata kunnolla! :D Mutta viikonloppuisin on ollut tosi vaikea pysyä poissa sieltä jääkaapilta. Nyt aloitin tämän uuden tyylin maanantaina, ja katsotaan miten toimii. En kuitenkaan missään tapauksessa lähde noudattelemaan perinteistä ateriarytmiä. Pitäydyn edelleen iltapainotteisessa syömisessä, koska se minulle sopii parhaiten. Aamuisin / aamupäivällä oikeastaan ole nälkä.

Idea on, että päivän ensimmäinen ateria syödään 6-8 tuntia heräämisen jälkeen, ja muut ateriat vähän päivän aikataulusta riippuen siitä eteenpäin jotain 3-6 tunnin välein, esimerkiksi:
Maanantai, herätys klo 7: Ateria1 klo 13.30, ateria2 klo 18, ateria3 klo 20.30
Tiistai, herätys klo 6: Ateria1 klo 12, ateria2 klo 17, ateria3 klo 21.
Tänään, herätys klo 6: Ateria1 klo 13.30, ateria2 klo 17.00, ateria3 klo 20.30

"Ateria" ei välttämättä tarkoita isoa ruokaa tai lämmintä ruokaa. Yksittäisen aterian energia voi olla 300 kcal tai 800 kcal. Mutta oleellista on, että aterioiden välillä ei sitten napostella mitään. Vain vettä - tai mustaa kahvia. Joskus isoon ateriaan kuuluu jälkiruokakin, mutta se siis on silloinkin osa sitä ateriaa - ei mikään välipala. Mutta jos pitää nimetä tämä syömistyyli, ehkä se silti on siellä pätkäpaastopuolella... Tuleehan siinä aina kuitenkin melkoisen pitkä tauko siihen illan viimeisen, ja päivän ensimmäisen ruuan väliin. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00