karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-26 07:52:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Alokassoturi ei ymmärrä
ViestiLähetetty: 2012-03-02 09:55:28 
Poissa
sintti
sintti

Haluaisin tietää mitkä ovat sallitut ruoat soturidieetillä?`
MIten se eroaa normaalista karppausvaiheista (induktion, painonpudotus, ylläppiteo jne)

Olen täysin ulapalla tästä dietistä. Etsin tietoa netsitä, mutta löysin vain enkunkielisiä sivustoja ja minun enkkuni on kyllä todella kehno. En ymmärrä mitään.

Onko jotain suomenkielisiä soturikirjoja/ sivustoja jossa kerrotaan tarkat ohjeet kuinka syödä oikein jotta paino putoaa?
Vai putoaako se soturidietillä? Luin joistain apikoista että soturidietti polttaa myös lihakset?

En myöskään ymmärrä kuinka proteiinimäärä tai rasvanmäärä lasketaan. matikkapääni on mitä on :cry:

ViestiLähetetty: 2012-03-02 09:59:55 
Poissa
sintti
sintti

Lisäkysymyksiä!

Onko dietti sovellettu vain urheilijoille vai putoaako paino jokatapauksessa?

ViestiLähetetty: 2012-03-02 12:12:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

ihan kysymys että putoaako paino sillä sitä olen tässä itsekin miettinyt.
mulla ei ole paino ainakaan vielä tippunu mutta toisaalta kun oon ollut tällä tyylillä niin vähän aikaa niin onko senkään takia vielä mitään tapahtunu.

mä en laske mitään! ketokarpilla aiemmin ollessani laskin vaan hiilarit ja sen kautta oon oppinut tietään mitä ne suurinpiirtein nytkin on.
helposti mulla ainakin jää alhaisiksi kun syön vaan illalla. tänään otinki aamulla vähän yli kourallisen voissa paahdettuja manteleita ja hyvin nälkä pysyykin poissa :)

sitä rasvaakin saa ihan reilusti pistää arkailematta siihen ruokaan ihan jo sen vuoksi ettei kalorit jää liian alas. mulla varmaan silti jää välillä liiankin alas, ainakin epäilen niin.

kirjoja en oo löytänyt suomeksi mutta aki loikkasella on joku h limit kirja. en ole lukenut mutta ainakin täällä on sitä suositeltu.

tietenkin liikunta lisää, tehostaa sitä rasvanpolttoa mutta kyllä luulisin tämän sopivan muillekin kun urheilijoille. mulle ainakin sopii mutta kuten noita manteleita söin aamulla niin niitä tarvitsee välillä kun jos vaikka haluaa jaksaa töissä koko päivän sinne iltaan. oon huomannut että ellen ota aamulla mitään niin kyllä mä oon ruoan tarpeessa jo klo.17 mutta kevyellä aamupalalla on se hyöty että jaksaa pidemmälle odottaa. ei mua nälkä ala tuleen vaan heikotus, ei jaksa mitään.

ehkä joku muu osaa vastata mua paremmin kun oon itekki niin uusi soturi ellei sekin oo soturointia kun ketokarpilla söin kerran päivässä kunnon ruoan klo.12 aikaan ja illalla meni hiukan oliiviöljyä(en tiennyt koko warriorista silloin).

ViestiLähetetty: 2012-03-02 13:52:05 
Poissa
sintti
sintti

Mitä sitten tapahtuu jos kalorit jää liian alhasiks?

En tiedä miten pitää laskea rasvat ja proteiinit. Hiilarit olen sentään jotenkin sisäistänyt.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 13:54:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Miksi kyselet juuri soturista?
IMO se ei ole erityisen hyvä tapa painonpudotukseen.

Muista karppityyleistä löytyy selkeämpiä suomenkielisiä ohjeita, eikä harvoin syönti ole hankala juttu niissäkään.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-03-02 15:32:10 
Poissa
sintti
sintti

Mikä sitten on tehokkain tapa?
En pysty kovin montaa ateriaa päivässä syömään työni takia, siksi soturi.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 15:45:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No kokeile vaikka pätkäpaastoa. Päätä mihin aikaan päivästä syöt ja valitse montako ateriaa syöt. Yleensä porukka menee 1-3:lla aterialla. Minä syön kaksi kertaa päivässä. Suunnilleen klo 14.00 ja 19.00. Muun ajan olen syömättä. Nyt kun taas hioeman pudottelen painoja, niin syön 700-1200KCal/ateria. Sen mukaan miten nälkä on. Lasken silloin tällöin kalorit, mutta vasta kun olen syönyt, jotta ei mene numeroinniksi koko homma.
Minä olen siis 85kg:n mies ja liikun aika reippaasti.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 15:51:49 
Poissa
sintti
sintti

Itse olen 19-vuotias tyttö ja mittani ovat 170/72kg

Onko tuolla jottain merkitystä kun en ole kovinkaan ylipainoinen? haluaisin vain tiukistua ja päästä kesäkuntoon.

Pudotettavaa ei olisi kun noin 5-7 kg

ViestiLähetetty: 2012-03-02 16:11:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on suunnilleen saman verran ja ne tuli kun syyskauden söin ja treenasin reippahasti.
Mulle tää pätkäpaastoilu sopii hyvin jollekin toiselle varmaan ei. Jokaisen pitää kuitenkin itse löytää se oma juttunsa. Muut voivat vain lähinnä
kertoilla omia kokemuksiaan. Viimeisten kilojen pudottaminen runsasrasvaisella on vähintäänkin haastavaa. Mulla on rasvat suunnilleeen 100g ja prodet vajaa 200g ja hiilet 50-100g.
Runsaasti liikkuva tarttee enemän hiiliä kuin sellainen kjoka ei liiku.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 17:00:22 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Olisko suer sun viisain perehtyä koko karppaamiseen ensin kunnolla lukemalla,että tiedät mistä on kysymys.Jos katsot tarpeelliseksi laskea makroja ja/tai kaloreita niin sitten opettelemaan.Yläpalkissa on ruokakulma jonka tarjottimelle voi kerätä aterian sisältöä ja katsoa makroja ja energioita.Myös http://www.fineli.fi tarjoaa ruokakorin laskemista.Nyt ei parane lähteä soitellen sotaan,soturinakaan :D
Ja koska olet normaalipainoinen niin vauhti on ja saa olla hitaampaa.Kiinteytyä voi muutenkin kuin laihduttamalla.Etenkin monet karppaajat ovat kiinteytyneet vaikka painossa ei ole tapahtunut muutosta.Maltti on valttia,tsemppiä :smt023

ViestiLähetetty: 2012-03-02 18:33:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Viimeisten kilojen pudottaminen
runsasrasvaisella on vähintäänkin
haastavaa.

no onko warrior sitten oikea tapa tähän laihdutukseen normaalipainossa oleville?
mulla ei ole ainakaan paino warriorilla tippunu vielä yhtään . mitat 164cm/63kg
ikää 30v.

muakin kiinnostais tietää jos tähän on joku warrioria tehokkaampi tapa.
no yksilöllistähän tää on mikä kellekin käy.

jos on normaalipainoinen mutta haluaa laihtua niin kannattaako olla vähillä rasvoilla vai miten?

mä en laske, en osaa ja se vie mielenkiinnon koko touhusta, syömisestä tulee sitten liian vaikeaa.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 20:03:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Aivan varmasti on olemassa runsasrasvaista warriooria tehokkaampia tapoja menettää kiloja.
Muun muassa paikkarit.

Se että kilot / kropan muoto / terveys / timmiys eivät enää olekaan synonyymejä ollenkaan, on sitten jo ihan eri juttu.
TRunsasrasvaisella tuppaa silti saamaan paljon paikareita tai vt'tä tai himoliikkujaa turvallisemmin sellaisen oikean muotoisen kropan.
Kiloista riippumatta.
Ja saattaa jopa käydä niin, ettei tuota kokeillessan tarvitse kahden vuoden päästä pyytää seuraavia teho-ohjeita :wink:

Ja sellaisen hankintaan voisin tällä hetkellä suositella vaikkapa Eenfeldtin Ruokavallankumousta, jota sentään on saatavana suomeksikin :)

ViestiLähetetty: 2012-03-02 21:04:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kuka minkämuotoisesta tykkää. Elsillä on varmaan stadionin tornin verran matalampi rima kun meikäläisellä :).

ViestiLähetetty: 2012-03-02 22:08:10 
Poissa
Leijona
Leijona

Nyt ihan ekaks mua kiinnostais tietää miten sen soturin aikoo koostaa. Orin varsin kattava opus kertoo, että hänen ruokailunsa kestää ensinnäkin tunnin tai pari. Se ei siis ole mitään närppimistä vaan valtaisa monen lajin päivällinen. Hän kuuntelee ruokailun kestäessä, että vieläkö kroppa huutaa jotain. Jos se on vaikka fruktoosi niin syö hedelmän, jos se on joku mikro, niin syö pähkinän tai vaikka jäätelöä, jossa siinäkin on kivasti kolesterolia. Vaihtoehtoja on tuhansia jossei nyt isompaa lukua tähän hätään halua käyttää. Tästä myös seuraa se, että kiireiselle tai hätähousulle soturi ei sovi ollenkaan. Jos kaiken tarpeellisen ahtaa yhteen ruokailuun, niin vastaan tulee kummia juttuja kuten vatsan vetoisuus, päivän aikana nautitun nesteen määrä, suoliston kunto ja hyvin monta muuta.

Jos suomeksi haluaa asiaan perehtyä niin A. Loikkanen on varmasti kattavin. Sen sovellettavuus ilman muuta rinnanlukemista... siitä en olisi niin kovinkaan varma. Soturoinnin ydin on siinä, että ihan oikeasti tiedostaa ravinnon vastuut. Yhteen ateriaan ei saa kaikkea, se on fakta. Niinpä useimmat soturit syövät tänään verta, huomenna pekonia ja ylihuomenna keltuaisia. Siis ravinnon vaihtelevuus nousee isoon rooliin. Samoin on täysin turhaa yhdistää mitään kaloreitten tai makrojen laskemisia soturointiin. Tänään voi ateria sisältää enempi vaikka magnesium pitoisia rehuja ja hiilarit nousee ja huomenna taas onkin prodepäivä. Soturointi itsessään on jo niin rajoittavaa, että päivittäinen vaihtelu on pakko ja lähes välttämätön sallia.

Soturointi kiinteytymiseen on tietty valintakysymys. Jos haluaa vyötärön ympäryksen pienenevän, niin silloin useampi syömiskerta olisi ehkä kuitenkin parempi. Jos taas kyse on rasvan poltosta ihonalaisesta rasvakudoksesta koko kropan alueelta, niin miksi ei. Edelleen siihenkin on vähemmän kiintymystä vaativia tapoja. Soturointia en pidä karppauksena ollenkaan. Se on vaan yksi syömisrytmi muiden joukossa sallien runsasravinteisia aineksia jokaisesta ravintoaineryhmästä. Toki sen yhen aterian saa koostaa vähillä hiilareilla jos haluu.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 22:15:27 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Fish kirjoitti:
Kuka minkämuotoisesta tykkää. Elsillä on varmaan stadionin tornin verran matalampi rima kun meikäläisellä :).

Tai korkeampi, riippuen siitä mistä puhutaan. Kaikki kun eivät karppaa kilojen takia.
40 kroonikkovuoden jälkeen minulla ei ole mitään halua palata niihin ongelmiin enää koskaan.

Ja yli viisi vuotta karppilan (ja netin) pätkistelijöitä ja sotureita kuunneltuani olisin taipuvainen väittämään, että vain ja ainoastaan laihtumiseen löytyy tehokkaampiakin tapoja. Tai että jos soturoimalla/pätkistelyllä yrittää nimenomaan laihtua, saattaa siinä yrityksesä hukkua sekä paionhallinta että kropan tasapaino.

Se että meikäläiselle se (harvoin syönti) sattuu sopimaan, ei tarkoita että se sopisi kaikille.
Ei varmaan edes erkkinä, jokamikä on toistaisten tietojen tapaan se turvallisin kikka yrittää sitä.
... puhumattakaan siitä että kituillen soturointi/pätkistely ei näytä pitkän päälle sopivan kenellekään.

Mutta tämä on edelleenkin vain meikäläisen mielipide. Nimmarilla kuudtta vuotta harvoinsyövä

ViestiLähetetty: 2012-03-02 22:43:42 
Poissa
Leijona
Leijona

Jos els jätetään omaan arvoonsa, siis siihen johon kuuluu, eli ravinteikkaan ruuan ja terveyden puolestapuhujaksi itse valittuine tankkaus väleineen ja keskitytään vain rasvanpolttoon. Siihen sopii loistavasti Dukan. Sekään ei ole karppausta, vaikka onkin lähes hiilaritonta. Dukan toimii aikansa loistavasti. Sitten ollaan juuri siinä mitä els juuri yllä sanoi, eli kysytään kohta uutta teho-ohjetta. Mä olen malliesimerkki siitä miten ei pidä toimia. Hehkutan kerta toisensa perään, että tää on paras tähänastisista jne. Jos jotain olen oppinut viidessä vuodessa, niin sen että ei ole olemassa yleispätevää parasta. On vain itselle sopiva. Nyt mun paras on ehdottomasti ollut jo pitkään lähiruoka. Sekään ei ole karppausta. Alan jo epäillä olenko koskaan edes karpannut.

Pätkistelystä on kirjoitettu paljon, samoin yhen ruokailun rytmistä. Sitten kun se on osa luontevaa elämää ja tuntuu omalta, sen helpompaa ei ole. Mulle se ei ollut helppoa. Lähiruoka on, kun sitä saa viis kertaa päivässä. Ei silläkään laihdu, jos syö liikaa. Jossakin tän ketjun postissa kysyttiin parasta tapaa laihtua. Laihtuminen on sairasta. Sen sijaan turhan varastorasvan poisto ei ole. Siihen toimii useimmiten sopiva liikunnan ja ravinnon suhde. Liikunta ei ole välttämätöntä, mutta monesti nopeuttaa tulokseen pääsyä. Ravinnosta sen verran, että papan lähes kymmenen vuotta sitten kirjoitetut ohjeet eivät ole lainkaan huonot. Oikeastaan tosi hyvät.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 22:55:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kilot ovat aika pieni osa meikäläisen elämää :)
Olen syönyt 2-3 kertaa päivässä jo jonkin aikaa minäkin ja nyt siirtynyt kahteen ja ruokailuikkuna on 5-8h. Oikein hyvä mulle. Minun matalat rasva ovat sadan gramman hujakoilla ja prodea tuplat ja hiilet vaihtelee aika paljonkin, mutta 30-100g välillä mennään. Tosi mainiota hommaa.
Alkuillasta on saatava tarpeeksi sapuskaa ja sitten menee kivasti seuraavaan iltapäivään vaikka treenit siinä välissä onkin. Otan aminoja viitisentoista grammaa ennen ja jälkeen treenin ja vielä pari tuntia treenin jälkeenkin, niin lihat eivät katoa. 15g on niin pieni satsi, että se ei paastoa katkaise, mutta fiksua kyllä ottaa kun paastotilassa mellastetaan.
Dietillä menen keskimäärin 500KCal miinuksilla, eli siis hyvinkin maltillisesti, kiire kun ei ole mihinkään ja kiloja pudotettavana vaan muutamia. Tämän pudotuksen jälkeen en meinaakaan sitä rasvaa suuremmin enää keräillä, se homma saa siis olla.

ViestiLähetetty: 2012-03-02 23:31:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Hyvä että olet saanut homman toimimaan omalla kohdallasi.
Ja vielä parempi jos se toimii vielä 2015.
Toivotaan sitä - ja jos jäädään kumpikin linjoille, niin se toivottavasti ehditään vielä nähdäkin :)

ViestiLähetetty: 2012-03-10 06:13:23 
Poissa
Turmiokarppi
Turmiokarppi

Pakko sanoa, että varmaan kuolisin 200 gramman prodeihin :lol: Sen verran huono olo tulee jo vähemmästäki. Mutta syököön se joka haluaa :D 200 grammaa rasvaa taas tekee vaan hyvä olon 8)

ViestiLähetetty: 2012-03-10 14:55:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ipumaksi kirjoitti:
Pakko sanoa, että varmaan kuolisin 200 gramman prodeihin :lol: Sen verran huono olo tulee jo vähemmästäki. Mutta syököön se joka haluaa :D 200 grammaa rasvaa taas tekee vaan hyvä olon 8)

Ei se halusta kiinni ole vaan tarpeesta :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00