karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-24 05:59:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Aamusyönti ja iltapaasto?
ViestiLähetetty: 2012-11-04 09:42:49 
Poissa
sintti
sintti

Voihan pahus, netti pätkäisi ja hukkasi tekstini bittiavaruuteen. Ei kannattais ikinä unohtaa kopioida tekstiä leikepöydälle ennen lähetysyritystä, kun asuu umpimetsässä huonon netin kanssa..

No mutta, tarkoitukseni oli kysyä teiltä warriorilla olevilta, että onko kukaan kokeillut aamusyömistä ja iltapaastoa? Päinvastaista näyttää olevan aika paljon liikkeellä, mutta itselle se ei tunnu kovin sopivalta vaihtoehdolta. Jos en saa aamulla ruokaa, olen kuin persiiseen ammuttu karhu. Tuossa parisen viikkoa sitten huomasin, että iltasyömiset olivat unohtuneet ja olo oli mitä loistavin. Olen yrittäjä ja teen pitkää päivää fyysistä työtä. Energiankulutusta siis on, mutta se syöminen joskus vähän unohtuu, onneksi korvaan sen isoilla annoksilla. Olen karppaillut enemmän tai vähemmän pari-kolme vuotta ja vähähiilarinen ruokavalio sopii minulle mainiosti, jos vaan vielä pääsisin eroon sokeriaddiktiostani.

Mitän mieltä olette vanhat (tai vähemmän vanhat, kukin lajinsa mukaan) warrioiwat tällaisesta ruokarytmistä:

aikainen aamupala klo 3:45-6 välillä, miten nyt sattuu olemaan töihin lähtö
reipas välipala klo 8-9
runsas lounas n. klo 12
(välipala klo 14, tämän olen välillä jättänyt pois ilman ongelmia, kun en ole ehtinyt)

Annoskoot ovat isohkoja, saan energiaa noista aterioista vähintään koomakulutukseni verran (joka on eri laskurien mukaan 2300-2800 kcal välillä). En kyllä lihokaan, vaikka illalla söisin, tosin olo ei ole niin mahtava sitten aamulla, jos illalla on mennyt mussuttamaan jotain. Pitäisikö aikaista aamupalaa pyrkiä myöhäistämään, jotta paastoaika pitenisi?

Ylipainoa on, mutta se ei ole lisinyt karppausaikana repsahteluista huolimatta, vaan eipä se ole juuri laskenutkaan. Syön Paljon ja jos en syö, en jaksa tehdä töitä, jotka siis, näin kertauksen vuoksi, ovat fyysisluonteisia. Ai niin, tällainen paljon syövä ja kuluttava otus on luonnollisestikin naisihminen ;)

ViestiLähetetty: 2012-11-04 10:05:33 
Poissa
voinen
voinen

En taatusti ole oikea henkilö tähän vastaamaan. mutta... Itse syön kahdesti päivässä, toisen aterian joskus myöhäisiltapäivällä, enkä tunnu kaipaavan lisäruokaa ennen aamua/aamupäivää. Ja se epätieteellinen vakioneuvo: kuuntele itseäsi ja kroppaasi.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2012-11-06 12:04:34 
Poissa
Psychokarppi
Psychokarppi

Mikä itselle sopii.

Ei muuten väliä kuin että paastoa tulee riittävästi.
Esim. leangains systeemi jossa on 16/8 jako, tosin naisille suositellaan 14/10 jakoa.

We are addicted bone for bone
To the Darkside of Rock n Roll

ViestiLähetetty: 2012-11-09 20:05:44 
Poissa
sintti
sintti

http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Breuning 1896-2011

Maailman vanhin mies joka kuoli viime vuonna.. noudatti tätä tyyliä
että söi tuhdin aamiaisen ja lounaan..

Eli oli pätkäpaastoaja.

ViestiLähetetty: 2012-11-14 04:02:15 
Poissa
sintti
sintti

Ihan lyhyt raportti...

Viime viikon olin ma-pe tällä mainitsemallani ruokavaliolla, eli reipas aamupala, välipala ja lounas ja klo 13 jälkeen vain vettä. Alkuunsa oli iltasyömistottumuksen vuoksi vähän olevinaan nälkä, mutta sen jälkeen se katosi. Olo koheni (turvotus katosi!) heti tiistain jälkeen. Viikonlopun söin milloin sattui, ja siitähän sitten aiheutui taas turvotusta, mutta se on taas kadonnut, kun palasin ohjelmaan. Painoa on tippunut kilo (turvotusta lienee ollut se).

Eli aion jatkaa, sen verta hyvä olo tulee tästä.

ViestiLähetetty: 2012-12-17 07:23:09 
Poissa
sintti
sintti

Ja lisää raporttia:

Olin pari viikkoa ihan tiukasti illat syömättä. Eka viikkohan meni ihan loistavasti, ei mitään ongelmaa, mutta toisella viikolla alkoivat ongelmat: olo oli flegmaattinen ja millään ei ollut mitään väliä. Olin siis rauhallinen kuin mikä. Suosittelen jatkuvista aggressioista kärsivälle tätä diettiä!

Siispä pätkäisin dietin, koska on joulukiireet töissä ja jotain pitää saada aikaankin. No sehän sitten turvotus tuli takaisin. Nyt olen vähän aikaa sovitellut asiaa siten, että olen aamulla, aamuvälipalalla ja lounaalla syönyt paljon, ja pyrkinyt, etten enää iltakuuden jälkeen syö mitään. Yöpaasto ei siis ole mikään hurjan pitkä, mutta pidempi kuin mitä aamupala-aamuvälipala-lounas-välipala-välipala-päivällinen-iltapala -aikaan. Ja energiaa tulee suurin piirtein saman verran. Paino ei ole pudonnut, mutta se ei ole ollut pääasia vaan tuo inhan turvotuksen hävittäminen. Olishan senkin hyvä pudota, mutta se vaatinee sitten vähän tarkempaa syömisten laadun tarkkailua.

Hankalia juttuja: harvoin nautittu kuiva saunasiideri ei sovi tähän ruokavalioon. Olen viikonloppuisin pyrkinyt sen sidukan nautiskelemaan ennen kuutta, jotta se ei katkaise yöpaastoa. Kerran poikkesin, ja aamulla oli sormet ja naama niin turvoksissa ja kipeät, että en taida toista kertaa haluta. Ja ihan siis yhdestä siideristä :D En selkeästi ole yhtään hyvä juoppo.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00