Onpas täällä ärhäkkäitä vastauksia

Markun teksti on minusta aivan selvää - laihtua voi vain syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Kukaan ei ole voinut kumota fysiikan lakia energian katoamattomuudesta. Ei Markku kiistä Pienettären laihtumista vaan pelkästään kertoo, että laihtumisen takana on kokonaisenergiansaannin väheneminen eikä mikään fysikaalinen ihme.
Vähähiilihydraattisella dieetillä painonlasku on alussa rajua, koska kehosta poistuu paljon nestettä. Painonlasku kuitenkin tasaantuu muutamassa viikossa. Rasvakudoksen häviäminen perustuu siihen, että syödään vähemmän kuin kulutetaan. Nämä jutut siitä, että joku on syönyt 4000 kcal päivässä ja laihtunut ovat epäuskottavia. Toki, jos aiemmin on vetänyt 6 000 kcal, niin ainakaan ei lihomaan pääse. Itse "guru" Eadeskin toteaa, että vhh:llakin on laskettava kaloreita, jos paino ei laske. Itse olen karpannut monta kertaa ja taas kerran karppaan. Olen syönyt itseni kylläiseksi, mutta huomannut, että hiilareiden vähentämisen myötä kokonaisenergiansaantini on vähentynyt. Protskulla ja rasvalla tulee helpommin kylläiseksi ja verensokerin tasaisuuden vuoksi kaikenlainen makean pupertaminen jää pois. Siinä siis selitys laihtumiseen.