Jussuboy kirjoitti:
Sohaisenpa minäkin muurahaispesää. Sikäli mikäli diabetesta tunnen (itelläni ei oo), niin ykkösessä insuliinintuotanto lakkaa kokonaan (vai lakkaako edes aina). Näin ollen VHH-ruokavalio vähentää insuliinintarvetta. Mutta ei kai se sitä tarvetta kokonaan poista vaikka pitempäänkin VHH:ta harrastais. Siltä osin olen siis vieraan kanssa samaa mieltä kunnes toisin todistetaan, eli siis ei kai ruokavalio D1:stä paranna, vaan hoitaa?
Juu, kyllä samaa mieltä. Vaan toisaalta, jotkin lähteet sanovat ettei ykkösessä insuliinintuotanto lakkaa VÄLTTÄMÄTTÄ kokonaan eli tällöin jää teoreettisesti sekin mahdollisuus, että JOITAKIN ykkösiä voi olla hoidossa ruokavaliollakin. Eli uskoisin maailmanlaajuisestikin kyseessä olevan ne kuuluisat yksittäistapaukset, mutta silloin kuitenkin niitäkin on jotka pelkällä ruokavaliolla ovat hoidossa, ykkösinäkin.
Tämä on nimenomaan se mitä kritisoin, eli ei kukaan voi kaikkea tietää. Ja jos tuollaista kuuluu, niin ei pidä heti tuomittavan - jollei itse ole sitten täysin selvittänyt asiaa (jota en kyllä tämän "uhrin" taholta usko). Toivottavasti kaikki kuitenkin muistavat sen, että ykkösessä ensisijainen hoitomuoto on insuliini juurikin sen eron vuoksi, joka kakkoseen nähden ykkösessä on. Se vaan, että miten vähällä ykkönenkin voi pärjätä on asia erikseen.
Ja "uhrille" sanoisin, että A.Heikkilän juttuja ei kannata ottaa niin vakavasti. Toivoisin että kukaan joka lukee hänen blogiaan ei ottaisi niitä vakavasti, ei ainakaan ennenkuin on tarkistanut asioiden oikean laidan jostain muusta (luotettavammasta) lähteestä. Miehellä on paljon asiaakin, mutta valitettavasti uskottavuus karisee varsin kummallisten väitteiden myötä. Tai no, tämä on kyllä asia jossa taidan olla mielipiteineni yksin täällä karppilassa, mutta hällä väliä.