karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2025-10-27 15:07:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-02-07 14:34:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rasvapurskutteluun siirtymistä voisin hyvin harkita. Purskutteletteko samaan tahtiin kuin kehotetaan hampaita pesemään, eli aamuin illoin?

Minä joskus ihmettelin miksi kehotetaan pesemään hampaat aamulla ennen kuin syö mitään, kun eiväthän ne yöllä mihinkään likaannu. Hammaslääketieteen opiskelija sitten osasi kertoa, että sillä pyritään poistamaan suusta mahdollisimman paljon niitä kariesbakteereja ennen kuin syödään.

Toisaalta vedän aamulla kuohukermakahvit ja raakakaakaopapuja ja se kaakaopapujen theobromiini niin korkeina pitoisuuksina tappaa kariesbakteereja, joten pesen kyllä hampaat aamulla vasta kahvin + kaakaopapujen jälkeen.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2014-02-07 15:37:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse purskuttelen vähän fiiliksen mukaan. Joskus aamuin illoin, joskus vaan illasta. Illasta purskuttelun hyöty omalla kohdalla on se, että suu ei ole kuin Saharan autiomaa aamulla (astmalääkkeiden ongelma). Ja tuo plakin estävä vaikutus tuntuu säilyvän iltapurskuttelullakin, jos aamulla ei tule jostain syystä purskuteltua.

Itsellä on käytössä tällä hetkellä Salutem-hammastahnaa, joka maistuu vain miedosti makealle (sokerialkoholeille). Jos muistan aamupissareissulla, niin otan sitä vähän suuhun ja purskuttelen veden kanssa. Tässä yhteydessä otan myös astmalääkkeet. Niiden kanssa tuosta "pikapesusta" on hyötyä siinä suhteessa, että astmalääkkeet happamana aiheuttavat suussa happohyökkäyksen. Mutta kyllä itsekin tykkään aamiaisen jälkeen pestä hampaat, en tykkää varsinkaan kahvin jättämästä mausta suussa.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-02-07 18:40:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
kaakaopapujen theobromiini niin korkeina pitoisuuksina tappaa kariesbakteereja

Kiitos tästä mielenkiintoisesta tiedosta. Googlasin ja löytyi uutinen, jonka mukaan theobromiini on tehokkaampaa kuin fluori: https://www.sciencenews.org/blog/food-t ... s-fluoride

Theobromiinimääriä listattuna täällä: http://nutritiondata.self.com/foods-000 ... 000-w.html

Tästä tulikin mieleeni: Esikoulussa ollessani meille alettiin antaa aina ruokailun jälkeen Fludent-tabletti ja niitä ohjeistettiin käyttämään kotonakin. Yksi Fludent-tabletti sisältää 0,25 mg fluoria. Vastaavan määrän theobromiinia, joka todettiin fluoria tehokkaammaksi, saisi em. listan mukaan jo noin 0,1 grammasta kaakaojauhetta.

ViestiLähetetty: 2014-02-08 11:24:55 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kun mä sairastuin muutamia vuosia sit kilpirauhasen vajaatoimintaan niin aloin käyttämään fluoritonta hammastahnaa, kun fluori lamaa kilpparia ja siitä huolimatta reikiä nolla joka tarkastuksessa. Aamuin illoin pesen ja tikutan ja nyt oon ottanut tuon öljypurskuttelun mukaan mutta aina en muista.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-02-08 12:41:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

1 Huomio on.
Hammas lanka toimii nyt paremmin, ei jumita ja rispannu niin pahasti väleissä.
Yritän semmoisen 20 minuuttia aamuisin mutta en siihen viellä ole päässyt.
Tänään kuppi kahvia ja koiran kanssa lenkille 15 min purskutellen (lämmin sää ja silleen).

Tuli siinä kävellessä ja purskutellessa mieleen että tämähän käy leukalihas jumpasta samalla.

ViestiLähetetty: 2014-02-08 21:38:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mikä idea noin pitkään purskuttelussa on? Mä oon purskutellut vaan muutaman minsan. Korkeintaan viis minsaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2014-02-08 22:44:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kirrimirri kirjoitti:
Mikä idea noin pitkään purskuttelussa on? Mä oon purskutellut vaan muutaman minsan. Korkeintaan viis minsaa.

Jostain Hikikomorin muun aiheen linkistä törmäsin alempaan linkkiin josta sitten ylempään.
Ajattelin että yritän tehdä sen jenkki tyylillä vaikka en mitään fosfori kiilto Hollywood hampaita ole hakemassa.

http://oilpulling.com/
In the morning, before breakfast on an empty stomach you take one tablespoon in the mouth but do not swallow it. Move Oil Slowly in the mouth as rinsing or swishing and Dr Karach puts it as ' sip, suck and pull through the teeth' for fifteen to twenty minutes.

http://authoritynutrition.com/oil-pulling-coconut-oil/
It involves putting about a tablespoon of oil in your mouth, then swishing it around your teeth for 10-20 minutes.

ViestiLähetetty: 2014-02-08 23:29:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pesen aamuin, illoin. Joskus päivällä riippuen mitä on syönyt.
Ja joskus purskuttelen tavallista fresh...jotain. Ihan hyvin riittää, ainakaan ei kukaan ole tullut sanomaan, että suu haisee.
Tai...kukaan ei kehtaa. Mulle jos riittää niin hyvä =D>

ViestiLähetetty: 2014-02-09 18:18:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kokeilin öljypurskuttelua eilisiltana hampaiden pesun jälkeen. Käytin mautonta kookosöljyä. Alkuun tuntui että meinaa oksennus tulla. Naama kurtussa sinnillä purskuttelin muutaman minuutin. En huomannut mitään hyötyä, mutta suuhun tuli paha maku - samanlainen kuin joskus ennen oli aina aamulla herätessä mutta nykyään ei. Mistähän muuten johtuu se paha "aamuhengitys" josta en ole pitkään aikaan enää kärsinyt?

ViestiLähetetty: 2014-03-25 20:03:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kokeilin öljypurskuttelua uudestaan. Heitin mukaan tipan piparminttuöljyä, mikä teki hommasta paljon miellyttävämpää ja jätti suuhun raikkaan maun.

ViestiLähetetty: 2014-03-26 09:47:22 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tämä karppi pesaisee hampaat aamuin illoin fluorittomalla suolahammastahnalla ja muutaman kerran viikossa iltapesun jälkeen purskuttaa kookosöljyllä. Naapurin karppi tykkää että hampaat pitäisi saada valkoisemmaksi ja käyttää ruokasoodaa.
Joo- minun tuntemani karpit pesevät hampaansa.

ViestiLähetetty: 2014-03-26 11:15:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
Kokeilin öljypurskuttelua uudestaan. Heitin mukaan tipan piparminttuöljyä, mikä teki hommasta paljon miellyttävämpää ja jätti suuhun raikkaan maun.

Hei, jes! Kiitti hyvästä ideasta, täytyykin kokeilla! :D

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2014-03-26 15:06:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä?! Pitääkö hampaita pestäkin?

ViestiLähetetty: 2014-03-26 20:21:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
Kokeilin öljypurskuttelua eilisiltana hampaiden pesun jälkeen. Käytin mautonta kookosöljyä. Alkuun tuntui että meinaa oksennus tulla. Naama kurtussa sinnillä purskuttelin muutaman minuutin. En huomannut mitään hyötyä, mutta suuhun tuli paha maku - samanlainen kuin joskus ennen oli aina aamulla herätessä mutta nykyään ei. Mistähän muuten johtuu se paha "aamuhengitys" josta en ole pitkään aikaan enää kärsinyt?

Kokeiles tehä se purskuttelu aamulla ennan ruokaa ja ennen hampaiden pesua, niin se ilmeisesti kuuluu tehä.

Paha maku ,,,, vapauttaako paskoja hampaan koloista mitä hammastahna sinne peittelee?

Jostain se paha maku tulee ja sanoisin että sun suusta vapautuneista jutuista.

Testaa huvikses viikko,, herätys purskutus 10 min. hammasharjalla pyyhkäsy ilman mitään tahnoja,, olisiko paha maku hävinny?

Itse jatkan kokeilua ja olen kyllä aika myönteinen tällä hetkellä vaikka tunnen itseni ihan sekopääksi kun sitä teen kun sotii kaikkea minun päähän taottua vastaan.

ViestiLähetetty: 2014-03-26 21:49:29 
Jos aamulla hengitys haisee kuin lehmällä, kyse on käymisreaktiosta (= bakteeri tai hiivatoiminnasta) joko suussa, ruokatorvessa tai sitten vatsalaukussa (tuolloin ylempi sulkijalihas on löysä eli taipumusta refluksitautiin http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruokatorvi). Bakteerit voivat katalysoida proteiineja ja diggaa tietysti sokereista, mutta hiivat vaativat pääosin sokeria toimiakseen. Rasva on molemmille haitaksi.

ViestiLähetetty: 2014-09-12 19:26:58 
karpit ei pese itseään, rasva pelastaa kaiken.

mulla kerran murtu ranne ni laitoin vaan pekonia sen ympärille ni se parani itsestään! ei tarvinu mitään kipsiä. soli aivan uskomatonta mutta totta. kun elimistölle antaa mahdollisuuden ni se korjaa itse hiilarin aiheuttamat vahingot rasvalla.

pesin kerran mummoni kookosrasvalla mäntysuovan sijaan. puhdasta tuli. hän kertoi päässeensä eroon vuosikausia vaivaavasta herkkusienestä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00