Toisinsyöjä kirjoitti:
Rakastan teorioida ja yksi lempiteorioistani on se, että aika iso osa ihmisten liikuntaharrastuksen vähäisyydestä johtuu siitä, että kaikille suositellaan sokeasti samoja lajeja: juoksua, jumppaa, uintia, aerobiccia, muita vastaavia hölkkää-listahittien-parissa-typeryyksiä, joukkuepelejä jne. Jos minä olisin noista joutunut valitsemaan, eipä tulisi liikuttua ollenkaan.
MIksi ihmisille ei suoraan sanota, että ensin pitää etsiä aika kauankin ja kokeilla montaa lajia ennakkoluulottomasti ennen kuin löytää sen mistä oikeasti tykkää niin paljon, että se itse suoritus on nautintoa, eikä tarvitse vaan motivoitua jollain mitatuilla tuloksilla ja niiden paranemisella? Ehkäpä jonkun mieluisin laji onkin vatsatanssi, bharatanatyam, moderni tanssi, jokin eksoottinen pienen porukan budolaji jota treenaa suomessa vain 50 ihmistä, jokin outo joogan alalaji, curling tai vaikka Kummeliporukan lanseeraama tamppaus.

Olen jokseenkin samaa mieltä. Tosin tässä on yksi mutta. Se, että kaupunkien ja paikkakuntien liikuntatarjonnassa on isoakin vaihtelua. Jossain Helsingissä varmasti pystyykin noita kaikkia listaamiasi lajeja harrastamaan, mutta on myös paikkakuntia, joiden ohjattu liikuntatatarjonta rajoittuu naisten jumppaan ja lentopalloon.
Toki kotona pystyy harjoittelemaan yms., mutta on myös lajeja, joissa todella tarvitaan ohjausta, jotta ei loukkaa paikkoja. Itse käyn esimerkiksi vatsatanssitunneilla. Kyseisessä tanssissa on ihan älyttömän tärkeää perustekniikan hallinta, että ei satuta lonkkia, polvia ja nilkkoja.
Että joissain tapauksissa on vaan tyydyttävä siihen jumppa-lenkkeily-kotiliikunta -vaihtoehtoon. Mutta toisaalta tässäkin voisi korostaa sitä, että liikuntaa tulee myös monessa muussa toiminnassa oheistuotteena. Esim. tuossa männä kesänä kunto kasvoi mukavasti klapeja tehdessä.
ps. Musta juoksu on kivaa, varsinkin kun nilkka nyt leikkauksen jälkeen tekee yhteistyötä. Tosin pitkät lenkit ovat ajantuhlausta, mielummin käyn lyhyemmillä lenkeillä, jotka pyrin juoksemaan joka kerta vähän nopsempaan. Sellainen 5-6 km on sopiva matka.