karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-10 00:34:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-03-24 22:04:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Supersize me -periaatteilla solakaksi oikealla ruokavalinnalla? Vinkkejä epätoivoisille laihduttajilla/jumittajilla?

Volumetriaa ruokien koostamiseksi!

Kommentit - myös vastakommentit - ovat tervetulleita :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-25 15:34:53 
Poissa
karppi
karppi

Hmm.

Volumetriaperiaatteet eivät ainakaan minulle ole täysin vieraita tässä karppauksessakaan. Kasviksista on tullut vatsantäytettä aikaisemman leivän ja pastan sijaan.

Omakohtaisesta kokemuksesta päätelleen myös tuo suhteellisen vakioinen ruokamäärä saattaa pitää paikkansa - omalla kohdallani. Olen aina ollut pieniruokainen. MUTTA ajoittaisia ahmimiskohtauksiakin historiaan mahtuu, nämä poikkeuksetta hiilihydraattia ja rasvaa yhdistävällä ruoalla (pasta rasvaisella kastikkeella, keksit..)

Ihmisen viehtymystä eri makuihin pidän pelkästään hyvänä, se ohjaa kohti monipuolista ruokailua. Monipuolinen ruokailu taas alkaa minusta pikku hiljaa vaikuttaa terveellisen ruokavalion perustalta - paljon liberaalimmin käsitettynä, kuin nykyisissä ruokavaliosuosituksissa. Itse asiassa esim. leivän, pastan ja perunan pitäminen jotenkin "ruokavalion perustana" vain yksipuolistaa syömistä.

Aika ironinen päätös artikkelilla. Mitenköhän volumetriaruokala toimisikaan, jos nuo nuudelit ja muut turhat hiilihydraattilähteet poistettaisiin päivän valikoimasta...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-25 20:11:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

" The absence of satiety is one reason most "diets" don't work very well or for very long. "Satiety is the missing ingredient in weight management,"

Tästä olen samaa mieltä.

On vain jossain vaiheessa unohtunut tutkijoilta, että "kylläisyys" ei ole sama asia kuin "täysi vatsa".

Nälkä voi pysyä pitkään poissa hyvin pienen rasvaisen ruoka-annoksen jälkeen, vaikka vatsa olisi melkein tyhjä.

Eli ovat mielestäni Ilma-Ilosen linjoilla. Ikäänkuin ihminen söisi aina saman tilavuuden ruokaa ja jos tiheys on alhainen, hän saa vähemmän kaloreita ja laihtuu.

Olen joskus lukenut aivan päinvastaisen (yhtä huvittavan mielestäni, kuin tämäkin) teorian eli: kun vatsa on täysi, siitä muka lähtee elimistölle signaali, että pitää varastoida rasvoiksi. Vaikka olisi täyttänyt vatsansa vedellä ja salaatilla "täysi vatsa" oli siis laihtumisen este. Teoria oli niin huvittava, että en lukenut (lahjaksi Venäjällä saamaani, oli venäläinen teoria) kirjaa loppuun eli en tiedä mitä suosittelivat.

Volumetria on mielestäni lowfattiä "sitruunantuoksuisena" uudisteena.

Syön paljon kasviksia, mutta mielestäni sillä ei ole nälänhallintaani vaikutusta. Syön paljon kookosöljyä ja oliiviöljyä niiden kasvisten kanssa. Sillä mielestäni on vaikutusta nälänhallintaani.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-03-25 23:28:45 
Poissa
karppi
karppi

Minulle kenties tehokkain tapa saattaa itseni kylläiseksi on napata ruokalusikallinen maapähkinävoita :roll: . Tuo on kyllä melkoisessa ristiriidassa volumetriaperaatteiden kanssa...

Samoin kuin Elka pidän rasvaa eirtyisen tärkeänä osana kylläiseksi tekevää ateriaa. Runsaan hiilarin kanssa se ei kyllä vaikuttanut samalla tavalla...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00