karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-27 14:25:32

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:03:11 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kyllähän energiatiheydenkin osalle jotain perusteluja jotenkin löytyy ihan tuolta kausaliteettipuolelta.

Tämä kuitenkin saattaa olla kovasti yksilöllistä JA siihen saattaa vaikuttaa olennaisesti yksilötasolla myös muut seikat jotka liittyvät ravinnon koostumukseen.

No se energiatiheysperuste.

Kylläisyyden muodostava signaalisto on aika laaja. Yksi osa kylläisyyden säätelyä on myös signaalilla joka tulee mahalaukun töyttöasteesta, volyymistä. Tämän(kin) signaalin muodostuminen ja vaikutuksen vahvuus on kovin yksilöllinen ja lisöksi vielä jopa kai muuttuvakin.

Kai aika moni on kokenut sen että kun syö hyvin hyvin pieniä annoksia tai on vaikka lähes syömättä ja sitten syö selkäytimellään vanhasta muistista kelvollisen annoksen. Huomaakin että tuli "täydemmäs" kuin odotti. Osa tuota efektiä voi olla siinä että systeemi herkistyi. Mättämällä mahalaukun aina täyteen saattaa käydä toisinpäin.´Se alkaakin vaatia kunnon täyttöä. Onneksi tuo on vain pieni osa säätelyä. Joillainhan tuo on jopa rikki.

Näistä kuitenkin voi ajatella että joku yhteys energiatiheydelläkin voi olla.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:13:29 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Hienoa Pappa, nythän se tuli selitettyä niin että voimme kaikki aloittaa vähärasvaisen vegaaniruokavalion!

ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:24:51 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

misukisu kirjoitti:
Hienoa Pappa, nythän se tuli selitettyä niin että voimme kaikki aloittaa vähärasvaisen vegaaniruokavalion!

EI.

Enkös minä sanonut että tuo vatsalaukun töyttöasteen signalointi on vain pieni osa koko kylläisyys säätelyä. Koko sitä joukkoa pikkutekijöitä jotka vaikuttavat ravinnon oton säätelyyn.

Aika jännä että luonnossa ihminenkin osasi aika hyvin. Niin inuiitti kuin riisinsyöjä. (eikä se varmasti kaikki ollut pelkkää ravinnon saannin vaikeutta)

Teollisuusmoska ja nämä elinolot sensijaan sekoittaa ihmisen systeemit aika tehokkaasti. Tosin vain osan ihmisistä.

Ilmailanderiksi en ala. Olen joskus myös kertonut täällä tuohon efektiin liittyvän pienen paradoksaalisuuden. Ja muistaakseni jotain siitäkin kuinka tuota on eräät tahot soveltaneet juurikin nurinniskoin. Virheellinen sovellus siitä neurologisesta tiedosta joka on taustalla.

En minä ainakaan pysty ohittamaan tuollaisen seikan olemassaoloa ihmisen elimistössä jolla on osuutensa ravinnon oton säätelyssä. Pitäskö kieltää sen olemassaolo.

Melkeen sama kun alkaisi yks kaks esittää ettei jotain toista osaa aistijärjestelmässämme olisi.

Mutta jokin viisaus on siinä kuikä täyteen mahansa änkee.

Ei kai karppaus edellytä sitä että osa ihmisen fysiologiaa deletoidaan.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:35:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

[/quote]
Koska sulla ei tunnu olevan mitään aikomustakaan argumentoida tän ketjun aiheeseen niin olisiko hyvä jos tehtäisiin taistelutantereelle ketju "Auo päätä tucille täällä" niin jäisi muiden ketjujen luettavuus säilyisi paljon parempana?[/quote]
ou jee oot ajatellut aivan samoin kuin minä.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 18:39:34 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

misukisu kirjoitti:
Energiatiheys on myös vähärasvaisen dieetin tärkeimpiä perusteluja. Toimiiko vähärasvainen?

Kai totuuden nimissä täytyy myöntää, että vähärasvaisella laihdutetaan paljon pljon enemmän kuin karpaten.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:01:45 
Poissa
aktivistikarppi
aktivistikarppi

Mirka kirjoitti:
JariJ, miksi se energiatiheys ei kelvannut? Siihen on melkoinen näyttö.

No siis kun näkisin, että energiatiheys voi olla korkea tai matala, ollaan sitten vegaaniruokavaliolla tai sekaruokavaliolla. Eli kysessä ei ole kasvikunta vastaan eläinkunta vaan miten ateriansa muodostaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:12:32 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

misukisu: laita tuohon punakynää kohtiin jotka mielestäsi voidaan karppifoorumilla deletoida pois vaikuttamasta. Minusta myös mahan täyttöasteen signaali on osa kokonaisuutta. Myös täällä.

Tokihan tuosta koosteesta voidaan sitten lähteä eriksen tarkastelemaan noita yksityskohtia jos on ihan pakko.

Kuva

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:19:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karpaasi kirjoitti:
misukisu kirjoitti:
Energiatiheys on myös vähärasvaisen dieetin tärkeimpiä perusteluja. Toimiiko vähärasvainen?

Kai totuuden nimissä täytyy myöntää, että vähärasvaisella laihdutetaan paljon pljon enemmän kuin karpaten.

Varmaan laihdutetaan, mutta paljonko laihdutaan pysyvästi?

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:21:38 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:
karpaasi kirjoitti:
misukisu kirjoitti:

Varmaan laihdutetaan, mutta paljonko laihdutaan pysyvästi?

Paljonkos karppauksella pysyvästi jos palataan takaisin sille millä lihoi.
Ei en puolustra tuota menetelmää vaan ihan vaan loogisesti....

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:23:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Minusta myös mahan täyttöasteen signaali on osa kokonaisuutta. Myös täällä.

Ihan tietenkin mutua, mutta itseltäni tuo täyttöasteen signaali on kyllä jäänyt turhana pois. En tosin nykyään syö niin energiatiheydeltään huonoja ruokia, että se edes tulisi ajankohtaiseksi. Itse signaali sitten, jos sen mahan hiilareilla täytää, niin toimii tosi lyhyen ajan, aamupuuron jälkeen on jo tunnin kuluttua taas nälkä, vaikka miten olisi ollut maha täynnä. (Tämä siis entisen elämän kokeilusta Patric Borgin ohjeilla)

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:25:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Paljonkos karppauksella pysyvästi jos palataan takaisin sille millä lihoi.
Ei en puolustra tuota menetelmää vaan ihan vaan loogisesti....

Tottakai näin on, jos palataan takaisin sille, millä lihoi, lihoo.

Karppaus ylläpitona on kuitenkin niin helppo ja herkullinen verrattuna vähärasvaiseen, että sitä voi noudattaa pysyvästikin.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:27:55 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Elka kirjoitti:
Karppaus ylläpitona on kuitenkin niin helppo ja herkullinen verrattuna vähärasvaiseen, että sitä voi noudattaa pysyvästikin.

Niin minunkin mielestä. Enkä muutenkaan pidä hyvin niukkarasvaista terveellisenä.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:30:35 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Pappa kirjoitti:
misukisu: laita tuohon punakynää kohtiin jotka mielestäsi voidaan karppifoorumilla deletoida pois vaikuttamasta. Minusta myös mahan täyttöasteen signaali on osa kokonaisuutta. Myös täällä.

Ei mulla ole tarvetta vetää punakynällä yli kuin tuo kaakunkuva. Ja sekin vain tiukassa ketoosissa ;)
Mikäs minä olen noita sinun oppikirjan kuvia punakynällä piirtelemään. Olen aina kunnioittanut ihmisen fysiologiaa teorioiden pohjana.

Ilmiö on olemassa, mutta ei karpille hirveän merkityksellinen. Väittäisin että aika harva karppi käyttää täyttöasteensa mittaamisen vatsan venymistä. Kuten kuvasta näkyy, sille on ihan omat reseptorinsa tuolla massun seinämässä. Mieluummin ainakin itse pelaan mieluummin noilla muilla kuvassa näkyvillä vasteilla.

Olen kuvitellut että tuo on olemassakin ylipäätään vain sen vuoksi, jotta vatsalaukku ei repeäisi...

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:35:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

misukisu kirjoitti:
Ilmiö on olemassa, mutta ei karpille hirveän merkityksellinen. Väittäisin että aika harva karppi käyttää täyttöasteensa mittaamisen vatsan venymistä. Kuten kuvasta näkyy, sille on ihan omat reseptorinsa tuolla massun seinämässä. Mieluummin ainakin itse pelaan mieluummin noilla muilla kuvassa näkyvillä vasteilla.

Olen kuvitellut että tuo on olemassakin ylipäätään vain sen vuoksi, jotta vatsalaukku ei repeäisi...

Näin minäkin olen asian käsittänyt, ettei repeäisi. Toisaalta sen pitää sitten mennä nopeasti ohi, jotta saataisiin taas tankattua hiilareista varastoon (rasvoiksi) energiaa, silloin, kun niitä hiilareita luonnossa on ollut saatavilla (ref. karhu ja marjat)

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:37:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Jostain syystä aamuinen kaakaokermakahvi pitää meikäläisen nälättömänä pitkälle iltapäivään.
Vastaava määrä hiilareita puurosta tai edes omenoista ja puurosta ei pidä. Ei pitänyt ennen eikä pidä nyt.

Muut saanevat selittää. Itse ajattelin jatkaa tuolla kermalinjalla, kun se on niin helppo ja toimiva.

ViestiLähetetty: 2008-11-16 19:42:02 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

misukisu kirjoitti:
Pappa kirjoitti:

Ei mulla ole tarvetta vetää punakynällä yli kuin tuo kaakunkuva. Ja sekin vain tiukassa ketoosissa ;)
Mikäs minä olen noita sinun oppikirjan kuvia punakynällä piirtelemään. Olen aina kunnioittanut ihmisen fysiologiaa teorioiden pohjana.

No nythän voifdaan ollakin noin karkeati ottaen samaa mieltä. Siis ylimalkaisesti. Mutta joidenkin karppienkin ongelma saattaa silti olla monitahoinen jossa saattaa olla jopa tuokin mukana. kas kun kaikkien elimistö ei ole tuollainen ideaali. Nyt jos ongelmaa on jossain säätösignaalista saattaa syntyä tilanne jossa systeemi ajautuu jotain toisen signaalin vaikutusta vasten nojaamaan.

Silti enemmän pidän asiaa niiden ongelmana jotka on lähteneet sille tielle että systeemiä ajetaan vahvemmin tuota maha täysi signaalia vasten. Esim juuri sen hypetyksen seurauksena että syödään paljon hyvin energiaköyhäää ravintoa. Toki, jollain se voikin toimia ja ehä paremmin niillä joilla ei joku muu säätely toimikunnolla tai eivät yskalla lähteä etsimään sitä runsasrasvaisella ravinnolla.

Minä uskon myös että hyvässä karppauksessa ja jos systeemit toimiva kohtalaisesti eikä tuo päänuppi jostain muista syistä johda ylisyöntiin on tuon täyttöastesignaalin merkitys hyvin vähäinen tai olematon ravintomäärän kontrolloinnin osalta.
Mutta, mutkikas on koko systeemi... ja yksilö nimenomaan voi poiketa paljonkin toisesta yksilöstä noiden toimintojen osalta. Joku signaali voi olla liian heikko ja joku liian vahva jne. Psyykkiset syyt yhtenä. Ihan tasapuolisesti sekä anoreksiseen että orexiseen suntaan.

ViestiLähetetty: 2008-11-21 09:13:54 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä pärjään pelkällä aamukahvilla lounaaseen saakka vallan mainiosti, mutta vain jos olen syönyt illalla itseni kylläiseksi.

Palatakseni tuohon mahan täyteyteen, niin jos hiilariilinjalla on tottunut syömään mahan ääriään myöten täyteen ja jatkaa samalla tavalla karpaten rasvaisemmalla ja runsasenergisemmalla ravinnolla, niin varmaan sillä reseptillä lihoo. Nykyihminen näyttää kokonaan lakanneen kuuntelemasta kehoaan mm. siitä, milloin on kylläinen ja syö sen mahan täyteen oli sitten vielä nälkä vai ei. Samaten tuo pakonomainen tarve mättää koko ajan suuhun jotain välipalaa on yks iso syy lihavuusepidemiaan. Toinen on se, että syödään niin kiireellä, että kroppa ei kerkiä sanomaan seis, kun riittää.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 13 4 5 6 7

Kaikki ajat ovat UTC+02:00