misukisu kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
misukisu: laita tuohon punakynää kohtiin jotka mielestäsi voidaan karppifoorumilla deletoida pois vaikuttamasta. Minusta myös mahan täyttöasteen signaali on osa kokonaisuutta. Myös täällä.
Ei mulla ole tarvetta vetää punakynällä yli kuin tuo kaakunkuva. Ja sekin vain tiukassa ketoosissa

Mikäs minä olen noita sinun oppikirjan kuvia punakynällä piirtelemään. Olen aina kunnioittanut ihmisen fysiologiaa teorioiden pohjana.
Ilmiö on olemassa, mutta ei karpille hirveän merkityksellinen. Väittäisin että aika harva karppi käyttää täyttöasteensa mittaamisen vatsan venymistä. Kuten kuvasta näkyy, sille on ihan omat reseptorinsa tuolla massun seinämässä. Mieluummin ainakin itse pelaan mieluummin noilla muilla kuvassa näkyvillä vasteilla.
Olen kuvitellut että tuo on olemassakin ylipäätään vain sen vuoksi, jotta vatsalaukku ei repeäisi...
No nythän voifdaan ollakin noin karkeati ottaen samaa mieltä. Siis ylimalkaisesti. Mutta joidenkin karppienkin ongelma saattaa silti olla monitahoinen jossa saattaa olla jopa tuokin mukana. kas kun kaikkien elimistö ei ole tuollainen ideaali. Nyt jos ongelmaa on jossain säätösignaalista saattaa syntyä tilanne jossa systeemi ajautuu jotain toisen signaalin vaikutusta vasten nojaamaan.
Silti enemmän pidän asiaa niiden ongelmana jotka on lähteneet sille tielle että systeemiä ajetaan vahvemmin tuota maha täysi signaalia vasten. Esim juuri sen hypetyksen seurauksena että syödään paljon hyvin energiaköyhäää ravintoa. Toki, jollain se voikin toimia ja ehä paremmin niillä joilla ei joku muu säätely toimikunnolla tai eivät yskalla lähteä etsimään sitä runsasrasvaisella ravinnolla.
Minä uskon myös että hyvässä karppauksessa ja jos systeemit toimiva kohtalaisesti eikä tuo päänuppi jostain muista syistä johda ylisyöntiin on tuon täyttöastesignaalin merkitys hyvin vähäinen tai olematon ravintomäärän kontrolloinnin osalta.
Mutta, mutkikas on koko systeemi... ja yksilö nimenomaan voi poiketa paljonkin toisesta yksilöstä noiden toimintojen osalta. Joku signaali voi olla liian heikko ja joku liian vahva jne. Psyykkiset syyt yhtenä. Ihan tasapuolisesti sekä anoreksiseen että orexiseen suntaan.