karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-02 00:05:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 108 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät
ViestiLähetetty: 2009-04-28 19:43:56 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Mie olen hyvin hedelmäkielteinen. Syy alkaa Aa:lla, mutta ei, se ei ole Robert, vaan anafylaksia. Jota korjataan adrenaliinilla. Tutummin kai käy myös nimitys allergia.

Kivaa, kun kerrankin ei tarvi selitellä, miksi en todellakaan syö 1-2 hedelmää päivässä, enkä porkkanaakaan kuin harvon ja keitettynä. Tai uppopaistettuna. Johtuu minun ruokavaliosta. :twisted:

ViestiLähetetty: 2009-04-28 19:49:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Rinette kirjoitti:
Midori-san kirjoitti:
Hedelmät sisältävät muuten paitsi kuitua ja vitamiineja, myös tärkeitä hivennaineita. Ja muistakee, ettei hedelmän sokeri ole sama asia (onneksi) kuitenkaan kuin normaali (karkki)sokeri.

Mutta vielä enemmän vitamiineja ja hivenaineita saa kaalista, parsasta, kukkiksesta, lantusta, esim.porkkanasta, sipulista, pinaatista, persiljasta varsinkin, ja näitä kaikkia voi kasvattaa Suomessa kypsäksi asti. Ja marjat! Niissä vasta vitamiineja ja hivenaineita onkin! En mä nyt kuitenkaan liikaa sitä kuitua saa kuitenkaan.

Onko Fineli tuttu? Siellä on mielenkiintoinen tuo eniten- juttu.

Yritin jo aiemmin selittää, että Fineli on aika köyhä siinä mitä se listaa. Se todellakin listaa vain tunnetuimmat vitamiinit ja hivenet, ja ne saa toki muualtakin. Mutta hedelmissä (ja marjoissa ja teessä ja tofussa ja kaalikasveissa ja sipuleissa ja... ) on muita, satoja jänniä yhdisteitä joista Fineli ei kerro halaistua sanaa. Sanotaan vaikka vain sulforafaani ja naringiini.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-04-28 19:54:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Yritin jo aiemmin selittää, että Fineli on aika köyhä siinä mitä se listaa. Se todellakin listaa vain tunnetuimmat vitamiinit ja hivenet, ja ne saa toki muualtakin. Mutta hedelmissä (ja marjoissa ja teessä ja tofussa ja kaalikasveissa ja sipuleissa ja... ) on muita, satoja jänniä yhdisteitä joista Fineli ei kerro halaistua sanaa. Sanotaan vaikka vain sulforafaani ja naringiini.

Joo, mutta kun mä olen ihan läpikotaisin tavis, niin ei juuri kiinnosta nuo. Olen olettanut, että jos vaikka parsakaalissa on kaikkea finelin listaamaa kivaa, niin siinä on myös kivaa jota fineli ei listaa. Ja olen niin ronkelikin, että syön vain jos tykkään, eli mun hedelmänsyönnit on satunnainen päärynä toisinaan. Enää se ei vain häiritse, kun ei ole mitään harhaa siitä että se hedelmänsyönti on jotenkin terveyden kannalta hyvä.

ViestiLähetetty: 2009-04-28 20:02:40 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Midori-san kirjoitti:
Lainaa:
Mutta kun se fruktoosi ei ole yhtään sen terveellisempi kuin tavallinen sokerikaan.

Kyllä sillä eroa on, kun kerran fruktoosilla käytetään makeuttamaan sokerittomia tuotteita.

Se että elintarviketeollisuus käyttää sitä makeutteena ei tee siitä yhtään terveellisempää. Kannatas suhtautua asioihin hieman kriittisemmin eikä uskoa ihan kaikkea mitä meille uskotellaan.

ViestiLähetetty: 2009-04-28 20:10:00 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mun mielestä yleisesti kyllä tällä foorumilla ollaan selvästi fruktoosikielteisempiä kuin esim. Hiilaritietoisissa.

Mulla itselläni on ilmeisesti fruktoosin pilkkoutumisessa jotain ongelmaa, joka saa sen laskemaan mun verensokereita (liikaa insuliinia). jostain lueskelin, että tämä on yleinen ongelma ja vaivaa n. 60 % ihmisistä jonkinasteisena. Pahimmat tapaukset menettävät tajuntansa jos syövät hedelmiä.

Toinen juttu on sitten se, että fruktoosi hapettuu n. 10-17 kertaa helpommin kuin glukoosi. Eli niissä hedelmissä on ihan syystä antioksidantit mukana. Paitsi nyt näissä tehotuotetuissa...

Ja kolmantena se, että fruktoosi häiritsee maksan puuhasteluja.

Mutta kun puhutaan kohtuullisista määristä aterian yhteydessä syötynä, niin kai ne siinä menee. Tässä suhteessa on ollut pakko muuttaa omaa suhtautumista viimeaikaisten kokemusten perusteella.

Eli kuten aiemmatkin, minäkin valitsisin hedelmän karkin sijaan. Sillä tapaa se fruktoosin kokonaismäärä saattaa itseasiassa jäädä pienemmäksi.

ViestiLähetetty: 2009-04-28 20:25:30 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mä oon vakuuttunut siitä, että fruktoosi on kaikkea muuta kuin terveellistä sokeria. Tässä viittaa muun muassa tänne.

ViestiLähetetty: 2009-04-28 20:37:16 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tuossakin viitattiin teolliseen fruktoosisiirappiin, ei kohtuullisena pysyviin hedelmiin tai marjoihin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-04-28 20:48:33 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mirka kirjoitti:
Tuossakin viitattiin teolliseen fruktoosisiirappiin, ei kohtuullisena pysyviin hedelmiin tai marjoihin.

Tahikka siihen valkoiseen hedelmäkidesokeriin, jolla makeutetaan sitä sun tätä. Maissitärkkelyssiirappia käytetään sen takia paljon elintarviketeollisuudessa, koska se on halvempaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 108 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6

Kaikki ajat ovat UTC+02:00