Mirkan mielipide on mirkan mielipide. Minusta lihomisen yhdistäminen vaarallisuuteen on väärä johtopäätös. Varsinkin jos hiilarinsieto määritellään sellaisena määränä hiilareita jonka voi syödä lihomatta. Mun mielestä hälytyskellojen pitäisi soida aina siinä vaiheessa jos lihomista tapahtuu miinuskaloreilla, jonkin yksittäisen ruoka-aineen tai makroyhdistelmän "vuoksi". Itse olin mirkan ohjeistamalla ruokavaliolla ajautumassa nopeasti kohti kakkosdiabetesta ja sain liian korkeiden insuliinien vuoksi paljon ikäviä oireita. Jotka nyt siis ovat helpottaneet hiilarilisäyksen kanssa.
piinastiina kirjoitti:
Lainaus karppauswikistä: Jos hiilihydraatin syöntiä rajoitetaan voimakkaasti (esim. 20-50 g/vrk),
elimistö tarvitsee aiempaa enemmän proteiinia.
Kumpi tässä ny sitten on paikkansa pitävää?
Ketokarppauksella on juuria myös bodaripiireissä ja käsittääkseni tuo suositus koskee nimenomaan ketodieetin alkupäiviä ja on tarkoitettu estämään lihaskatoa. Eli se ei ole vailla pohjaa, mutta se on alunperin tarkoitettu nimenomaan auttamaan ketoosin alkupäivinä. Tarkoitus on siis, että tuo lisäproteiini käytetään sokeriksi auttamaan kroppaa, joka ei ole vielä tottunut polttamaan rasvaa.
Pappahan muisti aina muistuttaa siitä, kuinka eskimot heittelivät lihaslihaa koirille välttääkseen liiallista proteiininsaantia.
Mutta mun kokemus on sama kuin elsin perheen ja esim. ketodieettiä paljon tutkineet Lyle McDonaldin, ei ole mitään hyvää syytä olla ketolla pitkäaikaisesti. Sen suurin vaikutus on nälänhallinnan puolella (niillä joilla se vähentää nälkää), mutta silloinkin voi miettiä hetken onko jotain muuta pielessä jos nälkä ei normaalilla ruokamäärällä pysy poissa - ehkä elimistöllä olisi jotain tarvetta sille ruoalle jota se pyytää?
Toinen asia jota voi seurailla on muutokset mielialassa ja ruoka-aineallergioissa/yliherkkyyksissä. Jos masentaa, ärsyttää jatkuvasti tai aivot käyvät kierroksilla (varsinkin öisin), kaikki ei ole kunnossa. Samoin jos selvästi huomaa kestävänsä vuosi vuodelta huonommin hiilihydraatteja tai mitä tahansa ruoka-aineita, kaikki ei ole kunnossa. Elimistön parantuessa sietokyvynkin pitäisi parantua, ei huonontua.