karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 16:56:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 810 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-25 20:42:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ai, mutta mihinkäs se ketjun aloittanut on joutunut?

ViestiLähetetty: 2010-05-25 20:43:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kenties seuraa sivusta näitä vääntöjä. :mrgreen:

Toivottavasti ketjussa on sen verran asiaa siteeksi, että saa tästä ketjusta jotain ajattelemisen aihetta. Kuten muutkin metaboliaongelmia tuntemattomat normikarpit. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-05-25 20:53:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä haluan kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita, kasvoi teillä kikkeli päässä taikka ei, koska tuloksena oli tämä misukisun kiteytys:
misukisu kirjoitti:
Insuliinikuorman säätely saattaa olla hyvinkin avaintekijä tuossa. Tai pikemminkin insuliinin ja sokerin suhde yhdistettynä insuliiniherkkyyteen. Jos kierrossa ei ole tarpeeksi sokeria, muulloin kohtuullinenkin insuliinikuorma voi olla raskas. (Keto)karppaus sinänsä ei siis välttämättä ole ongelma, jos se ei aiheuta insuliinipainetta.

Eli proteiini pitäisi aina tasapainottaa hiilihydraatilla. Jos hiilihydraattia ei ole paljon, proteiiniakaan ei saa olla paljon.

Mä olen lukenut misukisun ketjua vähän alusta ja vähän lopusta ja välillä tajunnut jotain ja välillä en mitään, ja samalla yrittänyt ymmärtää omia olojani liikuttuani ketohiilareilla. Oon mm herännyt keskellä yötä niin huonona, että jouduin oksentamaan, ja sain olon talttumaan hiilarilisällä. Nyt kun on hommat onnistuneet paremmin, niin kas kummaa, olen syönyt hh- ja prodepuntit suurin piirtein tasan. Vähän olen katsellut insuliini-indeksilistojakin, ja huomannut että joka kerta, kun ketohommissa on tullut kauhea olo, niin jäljet ovat johtaneet sylttytehtaalle, esim. naudanlihasylttytehtaalle. Nyt tuon ylläolevan tekstin myötä iso pyörä vähän taas pyörähti. Jatkan pähkäilyä tältä pohjalta :)

Aloittajalle pahoitteluni ooteestä, mutta vahinko tais tapahtua jo ennen mua.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2010-05-25 23:13:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lainaa:
Hyvä perusteos on ruotsalaislääkäri Annika Dahlqvistin kirja karpin tapaan sekä Lars-Erik Litsfeldtin kirja diabetes- ei kiitos. Molemmat löytyvät karppikaupasta. Hyvä perusteos on myös kirja: kivikautinen ruokavalio. Näissä kirjoissa selvitetään kansankielellä hyvin ihmisen kehon ja metabolian luonnetta myös kliinisin perustein. Näiden kirjojen lukemisen jälkeen innostuin hakemaan myös tutkimustietoa aiheesta. Olen vielä tutkimusmatkalla - oikein mielenkiintoisella sellaisella. Em. kirjat ovat aika samaa kamaa kuin Antti Heikkilänkin kirjat, mutta tutkimusten esittely on Heikkilän kirjoja kenties tutkimuksellisesti selkeämpää ja analyyttisempaa.

Nämä Seesamin suosittelemat kirjat ovat olleet minullekkin sellaisia perusjuttuja, kannattaa lukea.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 07:16:26 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

misukisu kirjoitti:
Eli proteiini pitäisi aina tasapainottaa hiilihydraatilla. Jos hiilihydraattia ei ole paljon, proteiiniakaan ei saa olla paljon.

Lainaus karppauswikistä: Jos hiilihydraatin syöntiä rajoitetaan voimakkaasti (esim. 20-50 g/vrk),
elimistö tarvitsee aiempaa enemmän proteiinia.

Kumpi tässä ny sitten on paikkansa pitävää? :roll:

Vai onko vastaus lukijan silmissä? 8)

ViestiLähetetty: 2010-05-26 07:37:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kahdeksatta vuotta ketokarpaten reilulla pordella. Ei ole kertaakaan ollut huono olo, paitsi pari kertaa vatsataudissa ja pari kertaa syötyäni yhden perunan liikaa eli kaksi.

Riittävällä prodella ja rasvalla ihmisen hiilihydraatin tarve on pääsääntöisesti nolla.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-26 07:53:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirka kirjoitti:
Kahdeksatta vuotta ketokarpaten reilulla pordella. Ei ole kertaakaan ollut huono olo, paitsi pari kertaa vatsataudissa ja pari kertaa syötyäni yhden perunan liikaa eli kaksi.

Riittävällä prodella ja rasvalla ihmisen hiilihydraatin tarve on pääsääntöisesti nolla.

Samoin meillä on neljä normaalipainoista ei-ketokarppia, kohta kymmenettä vuotta.
eikä kukaan täkäläisistä mustajalkalaisista ei ole saanut painoaan yli BMI 30'n ... toisin kuin ketokarppaava miehesi.
Ja ihan normaalielämää, stresseineen päivineen, näyttävät elävän nekin, siinä missä mekin.

Niin että yksilösuorittajia ollaan kaikki. Ehkä on parempi jos neuvoisi onnistumisillaan vain verrokkejaan?

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-05-26 07:57:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Okei. Mä neuvon jatkossa vain painoindeksissa 21-22. En vahingossakaan ketään jolla on esim. 27. Saanko neuvoa yyberstressattuja, joilla nyt esim. 25 työpäivää putkeen, ilman yhtään vapaata?

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:02:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Samoin meillä on neljä normaalipainoista ei-ketokarppia, kohta kymmenettä vuotta.
eikä kukaan täkäläisistä mustajalkalaisista ei ole saanut painoaan yli BMI 30'n ... toisin kuin ketokarppaava miehesi.
Ja ihan normaalielämää, stresseineen päivineen, näyttävät elävän nekin, siinä missä mekin.

Niin että yksilösuorittajia ollaan kaikki. Ehkä on parempi jos neuvoisi onnistumisillaan vain verrokkejaan?

Mielenkiinnosta kysäisen, Oletko Els perheinesi Schwartzbeinin linjoilla, olen luullut että Kwasniewskin? En tiedä tuosta Schwartzbeinista oikeastaan mitään, joten täytynee kurkata sitäkin.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:09:37 
Olen lueskellut nyt tämän ketjun konkarien mietteita ja kysymys sekä Elsille että Mirkalle

miksi mustajalka/sbein tai miksi ei hänen oppejaan vaan ketodieetti, mikä on niiden oleellinen ero lyhykäisyydessään. Sbeinille ei taida olla omaa osiotakaan.
haluaisin selvyyden mistä puhutaan myös uusien aloittelijoiden vuoksi

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:19:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Suopursulle
Emme ole Schwarzbeinilla, enkä ole kovin tuttu yksityiskohtien kanssa, vaikka noihin hormoonijuttuihin tuli toista kautta aikoinaan tutustuttakin. Enemmänkin ollaan paikallispainotteisella, perinneruokaisella rentokarpilla, jonka rasvavalinnoista suurin osa passaa yksi yhteen Kwasniewskin suosituksiin.

Kohta kymmenessä vuodessa olen itse tullut kokeilleeksi useampaa: zone, aitoketoilu, paimentolais-paleo eli se melkein kivikautinen, pätkäpaasto ja warrioori ainakin tuli testattua rennompien kausien lomassa, ennenkuin jämähdimme tähän kawahtavaan roheliseen "hyvä-ruoka-parempi-mieli" juttuun melkoisella yksilövariaatiolla (muilta jäi ainakin pätkäpaasto väliin, mutta toisaalta jälkikasvu "pääsi" muutaman vuoden karpattuaan kokeilemaan elämään virallisterveellisellä leipäkuitu-margariini-laitoruoalla, ihan riittävän opettavaisin tai siis katastrofaalisin seurauksin...).

Ja meidän porukan summana noista:
- ketogeeninen ei näytä pitkän päälle sopivan meistä kenellekään (mutta "me" olemme pieni otos, joten en yleistäisi), vaikka karppaus eli hiilareiden vaihto rasvaan sinänsä sopiikin
- zonen rasvavalinnat ovat mukaan sulaa hulluutta (joskin ensikertalainen ja laihduttava voi hyötyä niistäkin, jos laihtuu, kiitos polttamansa sisäisen eläinrasvan).
- 50-150g hiilarit näyttävät sopivan jokseenkin kaikille jokseenkin kaikkina aikoina... mutta varsinkin viime vuosien aikana kaikkien sietokyky näyttää kasvaneen eikä heikentyneen kuten eräillä, eli nyt meidän laktoosivammainen (joka pääsi ongelmastaan jättämällä viljat pois) voi syödä sekä maitotuotteita että taas viljaa pieninä määrinä ongelmitta, sen lisäksi että omista ruoka-aineallergioista on jäljellä enää kala.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:30:48 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

els kirjoitti:
karppaus eli hiilarien vaihto rasvaan

Tämä on ehkä paras yksittäinen tiivistys karppaamisen ideasta, mitä olen kuullut =D>

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-26 09:57:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

S-bein ymmärtääkseni suosittelee yli 100 g hiilihydraattia tasan kaikille, sekä lisäksi rajoittamaan proteiinia. Se on siis varsin runsashiilarinen sekä runsasrasvainen, mikä yhdistelmä tekee siitä helposti lihottavan. Kwasniewski on alempine hiilareineen minusta jo turvallisempi, vaikka ei aivan optimaalinen suosiessaan perunaa ja sivuuttaessaan oliiviöljyn. Ite suosin mieluummin ristikukkaisia, vaikka satunnainen yksi peruna toki on harmiton. Mieluummin senkin vaihtaisin paljon ravinteikkaampaan nauriiseen tai bataattiin.

Osalle ihmisistä S-beinin 125-150 g hiilaria on selkeästi liikaa, vaikka osa varmasti sen kestääkin.

Minusta näyttää aika monen tutkimuksenkin valossa, että proteiinin saanti olisi hyvä pitää sadassa grammassa tai ainakin varsin lähellä. Hiilarin sieto sitten riippuu kropasta ja liikuntamääristä. Loppu sitten rasvasta.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:07:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos selkeyttävistä vastauksistanne.
Pikkasen kävinkin jo googlettamassa tota Schwarzbeinin juttua.
Minulle sokeriaineenvaihdunnan tueksi on oltava alhaiset hiilarit ja tuo Mirkan mainitsema linja on lähinnä omaani, voisin sanoa että ainut mahdollinen.
Jos söisin 100-150g hiilareita olisin lääkityksen tarpeessa :lol: , siis diabeteslääkityksen.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:10:39 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mirkan mielipide on mirkan mielipide. Minusta lihomisen yhdistäminen vaarallisuuteen on väärä johtopäätös. Varsinkin jos hiilarinsieto määritellään sellaisena määränä hiilareita jonka voi syödä lihomatta. Mun mielestä hälytyskellojen pitäisi soida aina siinä vaiheessa jos lihomista tapahtuu miinuskaloreilla, jonkin yksittäisen ruoka-aineen tai makroyhdistelmän "vuoksi". Itse olin mirkan ohjeistamalla ruokavaliolla ajautumassa nopeasti kohti kakkosdiabetesta ja sain liian korkeiden insuliinien vuoksi paljon ikäviä oireita. Jotka nyt siis ovat helpottaneet hiilarilisäyksen kanssa.

piinastiina kirjoitti:
Lainaus karppauswikistä: Jos hiilihydraatin syöntiä rajoitetaan voimakkaasti (esim. 20-50 g/vrk),
elimistö tarvitsee aiempaa enemmän proteiinia.

Kumpi tässä ny sitten on paikkansa pitävää? :roll:
Ketokarppauksella on juuria myös bodaripiireissä ja käsittääkseni tuo suositus koskee nimenomaan ketodieetin alkupäiviä ja on tarkoitettu estämään lihaskatoa. Eli se ei ole vailla pohjaa, mutta se on alunperin tarkoitettu nimenomaan auttamaan ketoosin alkupäivinä. Tarkoitus on siis, että tuo lisäproteiini käytetään sokeriksi auttamaan kroppaa, joka ei ole vielä tottunut polttamaan rasvaa.

Pappahan muisti aina muistuttaa siitä, kuinka eskimot heittelivät lihaslihaa koirille välttääkseen liiallista proteiininsaantia.

Mutta mun kokemus on sama kuin elsin perheen ja esim. ketodieettiä paljon tutkineet Lyle McDonaldin, ei ole mitään hyvää syytä olla ketolla pitkäaikaisesti. Sen suurin vaikutus on nälänhallinnan puolella (niillä joilla se vähentää nälkää), mutta silloinkin voi miettiä hetken onko jotain muuta pielessä jos nälkä ei normaalilla ruokamäärällä pysy poissa - ehkä elimistöllä olisi jotain tarvetta sille ruoalle jota se pyytää?

Toinen asia jota voi seurailla on muutokset mielialassa ja ruoka-aineallergioissa/yliherkkyyksissä. Jos masentaa, ärsyttää jatkuvasti tai aivot käyvät kierroksilla (varsinkin öisin), kaikki ei ole kunnossa. Samoin jos selvästi huomaa kestävänsä vuosi vuodelta huonommin hiilihydraatteja tai mitä tahansa ruoka-aineita, kaikki ei ole kunnossa. Elimistön parantuessa sietokyvynkin pitäisi parantua, ei huonontua.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:11:53 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Sen verran voisi selventää, että tota insuliinikuormaongelmaa ei tietenkään tule, jos insuliinineritys on jo heikentynyt. Eli jo valmiiksi diabetesta sairastavalle ongelmia ei tule niin helposti.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:35:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En halua olla mukana missään ketjun taisteluasetelmissa, mutta selvyydeksi, noudattamani dietti on lähinnä Antti Heikkilän linjoilla ja hän suosittelee hiilarit pidettäväksi suht' koht' alhaalla.

Lainaus kirjasta Diabeteksen hoito ruokavaliolla:
Monien diabeetikkojen kohdalla hiilihydraattien kokonaismäärä, millä he ovat saavuttaneet matalan ja tasaisen verensokeritason, on vaihdellut 30 ja 70 gramman välillä. Olen myös todennut, että Luzin (eräs diabeteslääkäri) 72 gramman määrä on myös se maksimaalinen hiilihydraattimäärä millä dietti toimii ei yksinomaan diabeetikoilla vaan kaikilla.

Käsittääkseni näillä alhaisilla hiilareilla ei ihmiset sairastu 2-tyypin diabetekseen, vaan paranevat siitä tai ainakin pystyvät sillä hoitamaan sairautensa tasapainoon.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:42:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Tuo 70g on aika hyvä yleisarvio (josta siis mirkan tyyli on alempana ja Schwarzbeinin korkeammalla)
Muistelen että ykkösdiabeetikko ja sellaisia hoitava Bernstein oli samoilla linjoilla
ja diabeetikkolääkäri Kwasniewski puolestaan hiukan alempana, mutta edelleen ketoosia (ja runsaita valkuaisia) välttelevänä.

Ongelma yleistyksessä on siinä, että diabeteksen voi saada myös hyvin matalilla hiilareilla, jos samaan aikaan syö riittävän paljon (eli paljon) valkuaista, joka puolestaan muutetaan maksassa sokeriksi. Jos samaan aikaan kropasta uupuu insuliinia ohjaamaan maksaa, ollaan äkkiä tähtitieteellisissä verensokeriluvuissa.

Mutta aika harvassa asiassa yksi koko sopii kaikille.

Kitawalaisten, okinawalaisten, puolalaisten ja maasaiden jälkeen olen yhä enemmän ja enemmän sitä mieltä,
että ruoan laatu on se tärkein tekijä terveysjutuissa. Makroravinteet tulevat vasta kaukana ja kakkosena.

Muttei tuo heilauta karppaustamme mihinkään, koska juuri näin saamme laadunkin kohdalleen.
Muulla ruoalla se olisikin Suomessa erinomaisen vaikeaa - tai mahdotonta.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:45:18 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Maybe it's just me mutta mun mielestäni SP:a 125-150 gramman hh-suosituksineen ei kyllä varsin runsashiilariseksi voi kuvailla... Ei-liikuntaa harrastavan normikokoisen naisen arvioidusta kulutuksestakin tuo määrä on vain n. kolmannes, eli selkeästi vähemmän kuin VirTerv suosittelee. Itse asiassa Zoneakin vähemmän ja Zonehan lasketaan jo karppaamiseksi... Mun arvioidusta kulutuksestani SP:n hiilarit eivät olisi edes neljäsosaa. Onko tuo SP:n suositus absoluuttinen, vai suhteutetaanko se jotenkin ihmisen kokoon ja aktiivisuustasoon? Entä paljonko SP suosittelee proteiinia? *utelias*

Selvennyksenä vielä, kun täällä nyt tunteet vähän kuohahtelevat: mä en tod. tarkoita että kaikkien tarttis tuon verran hiilaria syödä, enhän itsekään niin tee. Lähinnä vain tuohon määritelmään (taas) takerruin...

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:45:54 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Lainaa:
mutta silloinkin voi miettiä hetken onko jotain muuta pielessä jos nälkä ei normaalilla ruokamäärällä pysy poissa - ehkä elimistöllä olisi jotain tarvetta sille ruoalle jota se pyytää?

Justiinsa tästä kohdasta olen omalta osaltani eri mieltä. Olen aina syönyt erittäin ravintotietoisesti ja runsaastikin. Nälkä on minun kohdallani johtunut liiasta hiilihydraatista. En lainkaan usko ylipainoisena kärsineeni mistään puutoksesta.

Heikkilän 30 - n.75 g hiilihydraattia on minunkin näkemykseni mukaan useimmille ihanteellisin. Paljon liikkuva voi tarvita enemmän, kuten Atkinskin kirjoittaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 810 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00