karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-03 15:52:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 822 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tupakoinnista
ViestiLähetetty: 2010-12-26 13:49:42 
Poissa
apina
apina

Pari hajatusta vaan. Ravintolatupakoinnin kielto käsittääkseni on yleisesti hyväksytty asiallisena. Ainakin itse tupakoitsijanakin olin mieluummin savuttomassa ravintolassa.
Passiivisen tupakoinnin vaaroja on saatettu liioitella, mutta pelkästään työntekijöiden jatkuvan altistuksen on todettu puolueettomissa tutkimuksissa? aiheuttavan sairauksia, tai sairastumisia. Voin olla väärässäkin, en ole seurannut aihetta tarkemmin.
Jos yksikin sairastuu, yleisissä tiloissa kielto on perusteltu. Tästä voi tietenkin vääntää...

Ja itsekurista, ei lopettaminen mielestäni vaadi erityisen kovaa itsekuria, se vaatii itsekuria, ihan normaalia, tavallista itsekuria. Ehkä voisi puhua resurssien suuntaamisesta. Järkeistämisestä, jos niin haluatte, jos oletetaan että itsekuria on tietty määrä käytettävissä blaa...
Tämän voi ohittaa, ei oikein jaksa kiinnostaa, mutta laitan nyt kun tuli naputeltua.

ViestiLähetetty: 2010-12-26 14:01:44 
Poissa
voipallo
voipallo

moi kirjoitti:
Passiivisen tupakoinnin vaaroja on saatettu liioitella, mutta pelkästään työntekijöiden jatkuvan altistuksen on todettu puolueettomissa tutkimuksissa? aiheuttavan sairauksia, tai sairastumisia. Voin olla väärässäkin, en ole seurannut aihetta tarkemmin.
Jos yksikin sairastuu, yleisissä tiloissa kielto on perusteltu. Tästä voi tietenkin vääntää....

Jep, tuntuu aika karskilta, jos esimerkiksi raskaana oleva tarjoilija joutuisi työskentelemään savuisessa ravintolassa äitiyslomaan saakka. Kyse on jo ihmisoikeuksista eikä mistään terveysväännöistä.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:16:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi kirjoitti:
Jos yksikin sairastuu, yleisissä tiloissa kielto on perusteltu. Tästä voi tietenkin vääntää...

-yhteiskuntahan(yhteiskunnat)ei toimi noin.Emme voisi oikeastaan käyttää minkäänlaisia laitteita,polttoaineita ym yhteisuknnassa,jos niitä karsittaisiin "yhdenkin sairastuneen" perusteella.

Jussille tiedoksi,että aidossa vapaassa markkinataloudessa ihmisillä olisi mahdollisuus valita savuttomien ja savullisten ravintoloiden välillä.Niin asiakkaana kuin työntekijänäkin.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:24:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä kyllä myönnän että minulla on ASENNE
Vaikka mikä utkimus osoittaisi tupakan olevan vaarattomampi kuin luullaan, niin asenne pysyy.
Se johtuu siitä, että olen seurannut yskivää ja kakovaa miestäni viimeiset 10 vuotta ja hänen epätoivoisia lopetusyrityksiään.
Ehkä hänellä ei ole sitä itsekuria mistä täällä moni puhuu??
Hän oli parhaimmillaan komekin viikkoa ilman ja hikoili ja tärisi vaikka nikotiini oli poistunut aikoja sitten?
Mistä se sitten johtuu en tiedä. Voiko psykologinen riippuvuus olla niin voimakas, oliko ne psykosomaattisia oireita??
Minusta sillä ei ole väliä. Hän on oikeasti halunnut lopettaa ja siinä aina epäonnistui.

Ja se koukuttavuus on syy miksi minulla on asenne!!

Sitten minua ottaa niin päähän nuoret ja oikeastaan lapset jotka pyörivät tuolla kylillä ja vetävät röökiä..
Kenenkään puuttumatta.
Koulukaan ei välitä mitään. Karkaavat välitunnilta.
Ketään tuntivalvojaa ei kiinnosta.

Perkule jos minun poika tai tyttö joskus karkaa edes karkin ostoon, niin nostan sellaisen metelin koulussa!!!

Eli CHAMPIX ja mieheni onnistui!! Hakekaahan lääkäriltä resepti :)

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:26:55 
Poissa
voipallo
voipallo

:D nih, olenko jossakin esittänyt haikailevani "oikeaa vapaata markkinataloutta",
kouluissa pitäisi (Raahen tiikeri-sedän luomassa onnelassa) tietenkin opettajan saada polttaa, vanhemmat valitkoon sopivan koulun jälkikasvulleen, tai hei, oikein vapaassa yhteiskunnassa lapset itse päättäköön.
Kiihkottomasti esitän, että kaikkialla saa olla polttamatta polttaa tai käyttäytyä ihan miten vain vahvin haluaa tehdä, voi sitten valita vahvimman tyypin jonka mukaan haluaa elää. Siinä vapautta kerrassaan.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:33:56 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Jos kerran tupakan myynti on laillista niin mielestäni olisi tasan oikeutettua se, että ravintoloitsija saisi vapaasti valita onko tilansa savuton vai savullinen vai onko siellä erillinen tupakointihuone.

Itse en tupakansavuiseen lukaaliin mene mutta suotakoon se sellaisille jotka sitä tahtoo. Ei se minulta ole pois; vaikka yhteiskunnalle sinänsä ei olisi hyväksi aikaansaada tällainen kahtiajakoisuus ihmisten kesken. En hyljeksi ihmisiä tupakoinnin tai suosi tupakoimattomuuden perusteella...niin kauan kun eivät puhaltele sitä savua päin näköäni tai luule voivansa poltella minun asunnossani. Parvekkeella kyllä saavat kärryyttää ihan vapaasti.

Kysymys on se, että jos kerran tupakka on niin vaarallista että sitä ei pitäisi polttaa saatikka myrkyttää toisia yleisillä paikoilla niin miksi sitä sitten sallitaan myytävän? Sama pätee alkoholiin.

Antakaa kansalle "mannaa" jotta huomio keskittyy pois olennaisista asioista? Laittakaa ne tappelemaan tuosta "mannasta" jotta heidän aikansa ja aivonsa täyttyisi epärelevantilla?

Sätkynuket?

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:35:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En tiedä jussin haaveista,enkä siitä,miten koulut ja opettajat tähän liittyy.Mutta kyllä minun mielestä yhteiskunnassa olisi jokseenkin sivistystä osoittavaa,mikäli ihmiset saisivat kantaa rahansa ravintoloihin joissa oikeasti viihtyvät.Käytetään nyt sitten sanaa "vapaa markkinatalous" tai mitä hyvänsä,niin se olisi parempi,kuin nykyinen harvain valta,jossa katsotaan "ylhäältä" että mikä se nyt sitten onkaan parasta niille ravintola-asiakkaille.

Tulisiko jussille sieluun suurikin haava,jos suomessa olisi rinnakkain savullisia ja savuttomia ravintoloita?Suomen ravintolahenkilökunnasta poltti muistaakseni n.75% vuonna 2005 tehdyssä kyselyssä.Eli oletetaan,että järjestely onnistuisi siltäkin osalta,että ketään raskaana olevaa tai muutoin savutonta ei jouduttaisi "pakottamaan" töihin savulliseen ravintolaan.Miten tämä olisi sinulta pois?

yksi ongelma tässä tietysti on.Aikanaan oli savuttomia ja savullisia ravintoloita.Arvaa kummat ammotti tyhjillään?

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:36:03 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Raahen tiikeri: Minkä ikäiselle lapsellesi tarjoaisit ensimmäisen savukkeen?

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:36:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:

Jussille tiedoksi,että aidossa vapaassa markkinataloudessa ihmisillä olisi mahdollisuus valita savuttomien ja savullisten ravintoloiden välillä.Niin asiakkaana kuin työntekijänäkin.

Tässä menee ihan pöpelikköön.
Rikas ja koulutettu voi valita.
Minä en kuulu niihin kumpaankaan.
Olen kouluttamaton ja ="köyhä". Tietenkin omien valintojen kautta, mutta ehkä myös aivojeni rakenteen ja ÄÖni myötä.
Minä en ole koskaan voinut valita missä työskentelen vaan olen tehnyt sitä minne olen päässyt ja mihin kelvannut.
Olen yrittänyt ahkeruudella korvata kouluttamattomuutta, mutta aina sekään ei riitä.
Jos olisi tarjoilian paikka auki savullisessa ravintolassa ja siellä minut huolittaisiin... menisin sinne PAKOSTA

Lait ovat kuitenkin suojelemassa myös meitä joilla ei ole kultalusikka syntymästä tai itse hankittuna kovalla työllä. Joillekkin niitä lusikoita vaan ei riitä...

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:38:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Antakaa kansalle "mannaa" jotta huomio keskittyy pois olennaisista asioista? Laittakaa ne tappelemaan tuosta "mannasta" jotta heidän aikansa ja aivonsa täyttyisi epärelevantilla?"
-jos nyt ymmärsin bloody marya oikein,niin olen aika samaa mieltä.Tupakka on ollut yksi konsti kääntää ihmisten katseet epäolennaisuuksiin.Työpaikoilla on saatu savulliset ja savuttomat tappelemaan keskenään.Ikään kuin yksi konsti vahvistaa työnantajan asemaa hajanaiseen työntekijäjoukkoon nähden.

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:43:04 
Poissa
voipallo
voipallo

Olin muuten duunissa ravintoloissa silloin kun kaikissa sai polttaa, oli kiva työskennellä savuke vieressä käryten.

Olenko Tikru jossakin paasannut savuttomista ravintoloista, puhuin äsken työntekijöistä ja heidän oikeuksistaan, Olen työskennellyt ravintoloissa joissa oli raskaana olevia tarjoilijoita. Eikä se tuntunut ollenkaan hyvältä.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:45:38 
Poissa
voipallo
voipallo

Jos joku nyt täällä on niin hassu kuten Raahen tikru, niin voin vakuuttaa, ettei kommunistinen yhteiskunta ilman rahaa ja poliiseja onnistu, eikä myöskään markkinatalous jossa kaikille on työtä mistä valita onnistu. Voin vakuuttaa.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-26 15:55:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Lait ovat kuitenkin suojelemassa myös meitä joilla ei ole kultalusikka syntymästä tai itse hankittuna kovalla työllä. Joillekkin niitä lusikoita vaan ei riitä...

Laki suojelee myös niitä joilla on vielä vähemmän valinnan vapautta, kuten syntymättömiä lapsia.

Jussille tiedoksi, että ei missään, eikä koskaan opettajat polta :lol: eivät ainakaan sitä myönnä. Mutta ainakin Espoo on siis virallisesti savuton kaupunki, eivätkä kaupungin työntekijät saisi polttaa työaikana. Tosin eipä kai tuota kovin tarkkaan noudateta.

Itse lakkasin polttamasta koulupäivien aikana, kun joku lapsonen aina kailotti " Miks täällä haisee tupakalle?" Vaikka joku tupakoitsija haisisikin mielestään raikkaalle kuin kasteinen aamu, minä en näihin onnekkaisiin kuulu.

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:03:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:

Tässä menee ihan pöpelikköön.
Rikas ja koulutettu voi valita.
Minä en kuulu niihin kumpaankaan.
Olen kouluttamaton ja ="köyhä". Tietenkin omien valintojen kautta, mutta ehkä myös aivojeni rakenteen ja ÄÖni myötä.
Minä en ole koskaan voinut valita missä työskentelen vaan olen tehnyt sitä minne olen päässyt ja mihin kelvannut.
Olen yrittänyt ahkeruudella korvata kouluttamattomuutta, mutta aina sekään ei riitä.
Jos olisi tarjoilian paikka auki savullisessa ravintolassa ja siellä minut huolittaisiin... menisin sinne PAKOSTA

-niin,oletko ronja-aliisa rehellisesti sitä mieltä,että savuttomat ravintolat on kyhätty suojelemaan vähemmän koulutettuja työntekijöitä,jotka ei niin helposti voi valita työpaikkaansa?
Ei yhteiskunnassa muutenkaan asioita säädetä ajatellen vähiten koulutettuja.Minäkään en ole koulutettu,enkä ole kauheasti voinut työpaikkojani valita.mutta ei tulisi mieleenkään,että yhteiskuntaa säädeltäisiin jotenkin minua suojellakseni.Olen hyväksynyt työn kuin työn.Ja näen monipuolisen valinnan vapautta sisältävän yhteiskunnan oikeanlaisena.Pääasiassa palveluyritykset toimivat asiakkaisden ehdoilla,tarjotakseen asiakkaan haluamaa palvelua,ei työntekijöiden ehdoilla.
Mielestäni mitään perustetta ei ole sille,että ravintolat ovat pakkolailla täyssavuttomia.Paitsi se,että asiakkaiden saadessa valita vapaasti,he näpäyttävät päättäjiä valitessaan "väärin".

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:05:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Raahen tiikeri: Minkä ikäiselle lapsellesi tarjoaisit ensimmäisen savukkeen?

-Lain puitteissa se olisi mahdollista 18-vuotiaalle lapselle.Mutta en sitä tarjoaisi hänen kysymättään.Nautintoaineet kuuluu oman mielihalun piiriin.Kuin niiden käytön lopettaminenkin.

EDIT:näihin ikärajoihin liittyen.On jännää,että lapsi voidaan asettaa rikosoikeudelliseen vastuuseen 15-vuotiaana.Eli hänen katsotaan voivan vastaamaan teoistaan oikeudessa,mutta hänen ei katsota olevan kykenevä päättämään siitä tupakoiko,juoko alkoholia tai mitä puoluetta hän äänestää vaaleissa.Tuossa on mun mielestä epäsuhta.Rikosoikeudellista rajaa tulisi nostaa ylemmäs.
Mun mielestä "rantojen miehen" hakkaaminen pesäpallomailalla hauskanpidon merkeissä kaveriporukan kanssa on suurempi valinta kuin tupakka-askin osto.aiemmin mainittuun valintaan ihmisen katsotaan olevan valmis,ja siitä myös vastaamaan,15-vuotiaana.

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:12:51 
Poissa
voipallo
voipallo

RaahenTiikeri kirjoitti:
Ei yhteiskunnassa muutenkaan asioita säädetä ajatellen vähiten koulutettuja.Minäkään en ole koulutettu,enkä ole kauheasti voinut työpaikkojani valita.mutta ei tulisi mieleenkään,että yhteiskuntaa säädeltäisiin jotenkin minua suojellakseni.Olen hyväksynyt työn kuin työn.Ja näen monipuolisen valinnan vapautta sisältävän yhteiskunnan oikeanlaisena.Pääasiassa palveluyritykset toimivat asiakkaisden ehdoilla,tarjotakseen asiakkaan haluamaa palvelua

Siis mitä? Eihän tässä ole mitään järkeä. Teksti on liian typerä edes paradoksiksi.

Kouluissa tupakoivista opettajista mainitsen, että meidän opettaja poltti piippua iloisella 70-luvulla.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:14:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:
Ei yhteiskunnassa muutenkaan asioita säädetä ajatellen vähiten koulutettuja.Minäkään en ole koulutettu,enkä ole kauheasti voinut työpaikkojani valita.mutta ei tulisi mieleenkään,että yhteiskuntaa säädeltäisiin jotenkin minua suojellakseni.Olen hyväksynyt työn kuin työn.Ja näen monipuolisen valinnan vapautta sisältävän yhteiskunnan oikeanlaisena.Pääasiassa palveluyritykset toimivat asiakkaisden ehdoilla,tarjotakseen asiakkaan haluamaa palvelua

Siis mitä? Eihän tässä ole mitään järkeä. Teksti on liian typerä edes paradoksiksi.

Kouluissa tupakoivista opettajista mainitsen, että meidän opettaja poltti piippua iloisella 70-luvulla.

-mikä nyt oli vikana?
siis eihän yhteiskuntaa rakenneta muutenkaan vähemmän koulutettujen ja vähempiin valintoihin kykenevien ehdoilla.Siis työpaikkahan on kuitenkin aina valinta.Melusaaste voi olla haitallista.Vaimennetaanko ravintoloista volyymit,kun vähemmän koulutetut työntekijät eivät voi vajavaisesta koulutuksestaan johtuen valita rauhallisempia,tasokkaampia valintoja?

Tai miten minun,työttömän poloisen käy sitten kun jäämme leimattomalla auton paskallamme kii poliisin rysään?Rakennetaanko meitä vähemmän koulutettuja ajatellen tänne maalle julkisen liikennöinnin verkosto,jotta mekin pääsemme kodistamme kaupunkiin?

Tai miten käy talvella ulkotöiden?Järjestetäänkö valtion pakkolailla kaikille ulkotyöpaikoille ns.läpöteltat suojaamaan koko ympäröivä työmaa kun vähemmän koulutetut lapiomiehet eivät voi valita siistejä sisähommia koulutetumpien tapaan?

Ei ravintoloiden täyssavuttomuutta voi perustella millään muulla kuin mielivaltaisella poliittisen eliitin omiin hallitsemisen haluihin perustuvalla päätöksellä.Oikeasti sivistyneessä yhteiskunnassa palvelualoilla asiakkaille annetaan valinnan varaa.

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:20:12 
Poissa
voipallo
voipallo

Well, ei mikään. Olet ihana, älyn Tonava, master of disaster, erinomainen tyyppi, aina oikeassa, tekstitykki, jutunsuoltamisen Mozart :D

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:22:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
Well, ei mikään. Olet ihana, älyn Tonava, master of disaster, erinomainen tyyppi, aina oikeassa, tekstitykki, jutunsuoltamisen Mozart :D

-kuin myös.Noiden minun saamien kehujen lisäksi kiittäisin sinua myös huumorin tajusta ja joustavasta,suvaitsevaisesta ajattelutavasta.Muiden ihmisten näkökantojen huomaaminen ja huomioiminen on ihmiselle toimeen tulemisen kannalta tärkeä piirre!Tästä jussille ruusuja.

ViestiLähetetty: 2010-12-26 16:31:21 
Poissa
voipallo
voipallo

Ja vanha viisaus pätee tässäkin, se joka lyö takaisin aloittaa tappelun.

Hyvää joulua kaikille :smt114

― Kurt Vonnegut

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 822 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00