karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-30 09:16:10

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 152 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-08-21 01:16:43 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Ai, vaatiiko laihtuminen siis onnistuakseen näläntunnetta - anteeks vaan kun meinaan tässä tukehtuu nauruun.

ViestiLähetetty: 2009-08-21 08:44:04 
rantaiso kirjoitti:
Ai, vaatiiko laihtuminen siis onnistuakseen näläntunnetta - anteeks vaan kun meinaan tässä tukehtuu nauruun.

Käännetääs asia toisinpäin. Tarvitaanko lihomiseen näläntunnetta? Lihooko/laihtuuko samat ihmiset vuodesta toiseen oli nälkä tai ei?

ViestiLähetetty: 2009-08-21 09:04:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
rantaiso kirjoitti:

Käännetääs asia toisinpäin. Tarvitaanko lihomiseen näläntunnetta? Lihooko/laihtuuko samat ihmiset vuodesta toiseen oli nälkä tai ei?

Lihomiseen riittää se, että ruokaa on saatavilla, eikä ole parempaakaan tekemistä. Toki sitä vielä pahentaa se, että mahakin kurnii jatkuvasti. Aika usein ne on aina ne samat ihmiset, jotka lihoo vuodesta toiseen, koska elintavat ei muutu ja itseasiassa lihominen vaan pahentaa kierrettä, koska ei liikakilojen kanssa liikuntakin on kurjempaa. Laihan lihomiseekin on yleensä syynä muutos elämäntavoissa.

Mä uskon myös siihen, että näläntunne on suhteellista, samalla lailla kuin kipu. Yleensä sitä kai luullaan, että toisilla vaan sietokynnys on korkeampi, mutta nyt kun olen elänyt kahta elämää, hiilareilla ja ilman, niin näläntunteellakin on eroa kuin yöllä ja päivällä. Ennen "nälkä" tarkoitti sitä, että ruokaa on saatava nyt heti ja paljon ja jälkkäriä kanssa, iso kulho jo valmiiksi viereen, että varmasti saa tarpeeksi. Nykyään "nälkä" on sellainen tunne, että voishan tässä jotain syödäkin, mutta voidaan syödä vasta tunnin päästäkin.

ViestiLähetetty: 2009-08-21 15:49:34 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Berlin kirjoitti:
Mä uskon myös siihen, että näläntunne on suhteellista, samalla lailla kuin kipu. Yleensä sitä kai luullaan, että toisilla vaan sietokynnys on korkeampi, mutta nyt kun olen elänyt kahta elämää, hiilareilla ja ilman, niin näläntunteellakin on eroa kuin yöllä ja päivällä. Ennen "nälkä" tarkoitti sitä, että ruokaa on saatava nyt heti ja paljon ja jälkkäriä kanssa, iso kulho jo valmiiksi viereen, että varmasti saa tarpeeksi. Nykyään "nälkä" on sellainen tunne, että voishan tässä jotain syödäkin, mutta voidaan syödä vasta tunnin päästäkin.

Tosi osuvasti kuvasit tuon karppinälän. Sitä ei oo pakko ihan heti tyydyttää päinvastoin kuin hiilarinälkä vaati kiireellistä toimintaa.

Luterilaiseen maailmankatsomukseen tämä vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen laihduttaminen miinuskaloreilla sopii kuin nenä naamaan. Mitä enemmän kärsimystä, kieltäymystä, tuskaa, verta, hikeä ja kyyneleitä, epäonnistumista, koettelemusta ja itsekuria - sitä kirkkaamman kruunun saat!

ViestiLähetetty: 2009-08-21 15:52:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Luther nimenomaan vastusti tuommoista ajattelua. Pelastus on kiinni vain ja ainoastaan Jumalan armosta. Ihmisen teoilla ei ole siihen mitään osuutta.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-08-21 21:07:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mirka kirjoitti:
Luther nimenomaan vastusti tuommoista ajattelua. Pelastus on kiinni vain ja ainoastaan Jumalan armosta. Ihmisen teoilla ei ole siihen mitään osuutta.

Näin on.

Muuten, paikkareilla aikoinaan laihduttaessani, pissalla piti käydä kauhean usein, varsinkin alussa. Ei se oikein sovi tuohon ketjun aloittajan väitteeseen. Sillä dieetillähän pyritään juuri energiavajeeseen. Ja kehotettiin juomaan paljon, koska rasvan palaminen aiheuttaa myös nesteen poistumista.

Sitä paitsi, niin kuin täällä on jo monta kertaa todettu, ihmisen elimistön toiminta ei ole pelkkää kemiaa, se on paljon monimutkaisempaa. Olen monta kertaa huomannut, että ihminen pyrkii selittämään vajavaisilla tiedoillaan elämää niin, kuin jo tietäisi kaiken, jos sattuu tietämään paljon jostain asiasta. Mutta kukaan ei kuitenkaan tiedä kaikkea. Karppaus on vastannut moneen lihomis- ja laihtumismekanismia koskevaan aikaisempaan epäilykseeni. Itselläni rasva kerääntyy juurikin vatsan alueelle, joka laihduttaessa on pienentynyt, joten karppauksella lyhyessä ajassa pudotetut kilot ovat siis vatsalihaksista pois? :roll:

Ja vielä: minulle nälkä runsashiilarisella tarkoitti nimenomaan alhaisen verensokerin oiretta, joka saattoi tulla nopeastikin aterian jälkeen. Karppauksella nälkä on jonkinlaista epämääräistä tyhjän vatsan tunnetta, joka tulee kun syömisestä on kulunut jo reilusti aikaa. Jälkimmäistä on huomattavasti helpompi kestää, joten karppauksella on helppo elää energiavajeessakin. Joten minkälaista nälkää otsikossa mahdetaan tarkoittaa.

ViestiLähetetty: 2009-08-21 22:19:36 
Poissa
pallopollari
pallopollari

rantaiso kirjoitti:
Luterilaiseen maailmankatsomukseen tämä vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen laihduttaminen miinuskaloreilla sopii kuin nenä naamaan. Mitä enemmän kärsimystä, kieltäymystä, tuskaa, verta, hikeä ja kyyneleitä, epäonnistumista, koettelemusta ja itsekuria - sitä kirkkaamman kruunun saat!

AAMEN!!!!!

Luther itse on saanut ajatella ihan mitä vaan... kuka muistaa...
Mut näin se vaan nykyään menee!!!

ViestiLähetetty: 2009-08-21 22:48:54 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Berlin kirjoitti:
Nykyään "nälkä" on sellainen tunne, että voishan tässä jotain syödäkin, mutta voidaan syödä vasta tunnin päästäkin.

Mulla puolestaan tulee näläntunteen myötä ajatus että voishan sitä juoda jotakin. Useimmiten sekin riittää muutamaksi tunniksi oikein hyvin.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2009-08-22 08:57:44 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

miirumaikki kirjoitti:
rantaiso kirjoitti:

AAMEN!!!!!

Luther itse on saanut ajatella ihan mitä vaan... kuka muistaa...
Mut näin se vaan nykyään menee!!!

Vähän niinkuin Atkins ja atkinsson? (En itse ole luterilainen, yhtälailla vaan ärsyttää että Lutherin piikkiin pistetään lähinnä väärin ymmärrettyyn calvinismiin liittyviä piirteitä, joista Martti-herra oli NIIN kaukana kuin olla voi. Entisestä munkistahan kehkeytyi ukkomies ja elämäniloinen, armon ehdottomuuden korostaja).

ViestiLähetetty: 2009-08-23 07:03:37 
eipä ole ennen tullut asiaa sen kummemmin mietittyä,vaikka sen on tiedostanut.
Yleensä 'luterilaisuudella'(en siis tarkoita itsessään uskoa)tarkoitetaan,nöyrää,ahkeraa ja kärsimyksen hyveellisyyteen uskomista.Ja huvitukset on lapsia varten.'Luterilaisuuteen' kuuluu myös erilaiset työlle annettavat arvot.Jos työssä ei likaannu,se ei ole kunnon työtä.
Mistäköhän tuo varsin syvään iskostunut sanonta tulee,kun tosiaan martti luther taisi olla melkoinen nautiskelija,nykyisen kunnon 'luterilaisen' mielestä siis tyhjän nauraja.

Ettei vaan 'luterilaisen' määritelmä kumpuaisi meistä suomalaisista?

ViestiLähetetty: 2009-08-23 09:24:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mielenkiintoinen kysymys. Ja miten alueelliset vaihtelut Suomessa? Sekä ortodoksinen karjala että länsirannikko tuntuvat varsin eläväisiltä. Mikä osuus oli sisämaan kivisillä pelloilla, teollistumisella? Mikä osuus 1800-luvun muodilla, jossa synkkyys liitettiin syvällisyyteen ja ilo pinnallisuuteen?

(Tosin, toiskirkkoisen näkökulmasta luterilainen jumalanpalvelus tahtoo kyllä kovin usein olla melkoinen kärsimys... :lol: )

ViestiLähetetty: 2009-08-23 10:40:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mala kirjoitti:
Muuten, paikkareilla aikoinaan laihduttaessani, pissalla piti käydä kauhean usein, varsinkin alussa. Ei se oikein sovi tuohon ketjun aloittajan väitteeseen. Sillä dieetillähän pyritään juuri energiavajeeseen. Ja kehotettiin juomaan paljon, koska rasvan palaminen aiheuttaa myös nesteen poistumista.

Ja kaiken lisäksi, koska kalorimäärät on leikattu niin alas (keskimäärin 1250 kcal), nimenomaan proteiinin (ja erityisesti rasvan) osuus on ainakin aikasemmissa ohjelmissa ollut tosi alhainen verrattuna hiilihydraattien määrään. Kyllähän sillä laihtui - jos vaan kesti sitä alituista nälkää! Tuon Markun logiikka on tosiaan vähän yksisilmäistä. Ei se kemistin tutkinto nyt kovin pitkälle riitä elimistön monimutkaisia metaboliareittejä ymmärtämään.

Terveisin nimimerkillä "tuleva kemisti"

ViestiLähetetty: 2009-08-23 17:56:08 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Vieras kirjoitti:
eipä ole ennen tullut asiaa sen kummemmin mietittyä,vaikka sen on tiedostanut.
Yleensä 'luterilaisuudella'(en siis tarkoita itsessään uskoa)tarkoitetaan,nöyrää,ahkeraa ja kärsimyksen hyveellisyyteen uskomista.Ja huvitukset on lapsia varten.'Luterilaisuuteen' kuuluu myös erilaiset työlle annettavat arvot.Jos työssä ei likaannu,se ei ole kunnon työtä.
Mistäköhän tuo varsin syvään iskostunut sanonta tulee,kun tosiaan martti luther taisi olla melkoinen nautiskelija,nykyisen kunnon 'luterilaisen' mielestä siis tyhjän nauraja.

Ettei vaan 'luterilaisen' määritelmä kumpuaisi meistä suomalaisista?

Kyllä, samaa mieltä. Näin suomalaiset tulkitsevat luterilaisuuden. Mun mielestä siinä on jopa Fransiscus Assilaisen opetusten piirteitä.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 18:02:51 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Laulu onnesta

Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.

Ei onni kärsi katseit' ihmisten.
Kell' onni on, se käyköön korpehen
ja eläköhön hiljaa, hiljaa vaan
ja hiljaa iloitkohon onnestaan.

ViestiLähetetty: 2009-08-23 20:47:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jännä juttu,kirjoitin tuon rantaison ja mirkan kommentoiman luterilaisuus pohdinnan "omana itsenäni",mutta sivusto kirjasi minut ulos,enkä saanut tekstiä kuin 'vierailijan' statuksella.Tapahtuuko muille tuommoista?Pitääkö taistelutantereelle aina erikseen kirjautua,ellei halua olla 'vieras'?

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2009-08-24 08:39:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen sitä mieltä että kehonkuivuminen johtuu post-luterilaisesta 1800-luvun kaurapuurosta ja ketoaineiden kaksoissidoksista. Lutherin takia karppaus ei ole oikea tapa laihduttaa. Hänen kirkon oveen naulaamat "syö kaurapuuroa ja 6 palaa ruisleipää päivässä"- teesit ovat oikeassa.

ViestiLähetetty: 2009-08-24 09:19:57 
kekexxx kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä että kehonkuivuminen johtuu post-luterilaisesta 1800-luvun kaurapuurosta ja ketoaineiden kaksoissidoksista. Lutherin takia karppaus ei ole oikea tapa laihduttaa. Hänen kirkon oveen naulaamat "syö kaurapuuroa ja 6 palaa ruisleipää päivässä"- teesit ovat oikeassa.

Eikä ainoastaan Lutherin takia. Karppaushan on väärä tapa laihtua juuri tuon kehon kuivumisen vuoksi. Happamoituminen ja kehon ennenaikainen vanheneminen on vääjäämätön seuraus mutta valinta on jokaisen oma.

ViestiLähetetty: 2009-08-24 13:24:23 
Poissa
taistelukala
taistelukala

On se niin kivaa, kun on ollut kesän poissa foorumilta ja kun tänne tulee niin heti viisastuu =D> :lol: ! Heti löytyi syy viime vuosien kosteisiin oloihin, sitä kun olen minäkin pissinyt putkia pitkin Suomen vesistöihin normaalipissan lisäksi vielä 20kg pissaa, niin johan siitä sateen tarpeet kehittyy. Siksi tämä Suomi onkin ollut niin sateinen viime vuosina, kun karppaus on lisääntynyt.... 8) :roll: Taidan lähteä vielä vähäksi aikaa lomailemaan ja miettimään, miten aloittais taas tämän kuivumisen, kun olen kostunut viitisen kiloa tavismurkinalla...

ViestiLähetetty: 2009-08-24 13:43:23 
Dumpo kirjoitti:
On se niin kivaa, kun on ollut kesän poissa foorumilta ja kun tänne tulee niin heti viisastuu =D> :lol: ! Heti löytyi syy viime vuosien kosteisiin oloihin, sitä kun olen minäkin pissinyt putkia pitkin Suomen vesistöihin normaalipissan lisäksi vielä 20kg pissaa, niin johan siitä sateen tarpeet kehittyy. Siksi tämä Suomi onkin ollut niin sateinen viime vuosina, kun karppaus on lisääntynyt.... 8) :roll: Taidan lähteä vielä vähäksi aikaa lomailemaan ja miettimään, miten aloittais taas tämän kuivumisen, kun olen kostunut viitisen kiloa tavismurkinalla...

Juuri näin, karppaajien avulla. Ensin ne laihduttaa karppaamalla mutta sitten ruokavalio osottautuu liian vaikeaksi toteuttaa pitkässä juoksussa ja taas siirrytään takaisin johonkin mättöhommeliin, lihotaan uudelleen ja sitten taas omatunto kolkuttaa ja laihdutetaan uudelleen karppaamalla jne. Kierre on valmis, joten olen samaa mieltä kanssasi.

ViestiLähetetty: 2009-08-24 16:13:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Muutoksen tuulia luterilaisuudessa?

http://www.dn.se/livsstil/trend/kyrkan- ... l-1.935394

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 152 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00