karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-01 08:34:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 10 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:50:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Nightfall kirjoitti:
Maybe it's just me mutta mun mielestäni SP:a 125-150 gramman hh-suosituksineen ei kyllä varsin runsashiilariseksi voi kuvailla... Ei-liikuntaa harrastavan normikokoisen naisen arvioidusta kulutuksestakin tuo määrä on vain n. kolmannes, eli selkeästi vähemmän kuin VirTerv suosittelee. Itse asiassa Zoneakin vähemmän ja Zonehan lasketaan jo karppaamiseksi...

Ja OoTee mutta zotzot, Zonen hiilarit sellaisena kuin Sears sen alunperin lanseerasi olivat tuota matalampia.

Peruskaava 30-30-40 kuuluu vain tiukasti kalorirajoitettuun laihtumiseen (jolloin ainakin 500 kaloria päivässä tulee sisäisistä varastoista eli rasvana), mikä tarkoittaa että hiilarit jäävät perusmiehellä ja perusnaisella sadan tuntumaan tai vain niukasti yli. Ja ylläpidon koittaessa ohjeena oli, ettei sen enempää valkuaista kuin hiilariakaan pidä lisätä vaan vain rasvaa (mikä on loogista, koska rasvaahan ne miinuskalorit olivat laihdutuksenkin aikana).

Ja tuo oli perusohje kolmesta ensimmäisestä Z-kirjasta, jotka kaikki on käännetty suomeksi vuosisadan vaiheessa.
Tästä syystä sen voi laskea hyvin karppaukseksi, siinä missä mustajalankin.
(...eikä sille mahda kai mitään että 90-luvulla tyydytettyjen tai eläinrasvojrn suosinta olisi johtanut pikakonkurssiin. Aikansa lapsi tässä, valitettavasti...)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:50:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samoin kuin Heikkiläkin arvostan myös laadukukkaista raaka-aineista tehtyä ruokaa, mieluiten lähiruokaa.
Kun on hiilarit alhaalla ja syö ravinteikasta, puhdasta ja itsetehtyä ruokaa, on oikein hyvä ja terve olo! (Minulla hiilarit on oltava noin 40, että pelittää)

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:53:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Eikös tuossa tullutkin se tärkein. Siis se että itselle pelittää :)
Hieno juttu ja onnea.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:54:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos! :D

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:56:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mulla kanssa tuo noin 40 on ihan kaikista optimaalisin. Jossakin joku kirjoitti, että nälkä on oire siitä, että kroppa ei pysty hyödyntämään varastorasvaa. Mä uskon että mulla se oli juuri näin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-26 10:59:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mua aina vähän kylmää, kun joku sanoo asian x toimivan *kaikilla*. Heikkiläkään ei ole ehtinyt hoitamaan ihan kaikkia. Muistaakseni myös itse jossain huomauttaa, että kaikilla ei paino välttämättä putoa hänen ruokavaliollaan, keski-ikäiset naiset esimerkkinä. (Jos nyt painon putoaminen on se juttu.)
Ei sillä, mun olot on siinä seitsemänkympin hiilareissa olleet ainakin vielä kohdillaan. Tähän ehti näköjään vaikka kuka väliin, mutta antaa mennä nyt vaan.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2010-05-26 11:02:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Miten ihmeessä Kwasniewski välttää ketoosin alle sadan hiilareilla? Tietääkö se oikeesti mitä ketoosi tarkoittaa? Onko mitannut?

ViestiLähetetty: 2010-05-26 11:05:32 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Kiitokset taas tarkennuksesta, els. En tosiaan itse tunne Zone sen enempää kuin mitä olen netistä vähän lukenut ja mieleen on jäänyt vain tuo 40-30-30-jako. Anyway, karppia mi karppia :)

Niin ja Arvo Morkkista komppaan kyllä, en itsekään tykkää "tämä toimii kaikilla parhaiten" -julistuksista. Kun ei sitä nyt vaan voi mitenkään tietää.

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-26 11:14:59 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Olen karpannut yli 2 vuotta lähinnä Heikkilä/Dahlkvist linjalla ja saanut palautettua verensokeriarvot diabetes2 puoleta normaaleiksi, eli aamusokerit eivät enää pyöri edes esidiabeetikon luvuissa. Muitakin terveysetuja tullut mutta paino on suurinpiirtein samoissa kuin aloittaessani, vajaa BMI 30 mutta koska en ole koskaan ollut hento en pahemmin murehdi sitä.

Minusta olisi tärkeää että yrittää löytää oman tyylinsä ja omat rajansa mutta mieluiten jonkun tyylin puitteissa eli ainakin alkuvaiheessa noudattaa jotain karppityyliä ja sitten vähitellen testailee niitä rajoja.
Eli kun esim. aloittajalle annetaan ohjeita niin olisi hyvä kertoa millä tyylillä itse karppaa ja mahdollisesti mitä muutoksia on sitten tehnyt tyylin sisällä.
Schwarzbeinille olisi varmaan tarpeen perustaa oma osio, minulla on hänen kirjansa mutta koska en tunnista ongelmiani sieltä ei minulla hänen ohjelmastaan ole kokemusta eikä mielipidettä.

Minusta on tärkeää näissä keskusteluissa että sallitaan ihmisten olla eri mieltä, lukijana voi saada vihjeitä tutustua johonkin juttuun tarkemmin ja muodostaa oma käsityksensä siitä mihin itse uskoo.
Olisi harmi jos rajattaisiin kuka minkäkin painoisia ihmisiä saa neuvoa, siitä miten kyseiset neuvot on koettu omalla kohdalla voi tietysti keskustella mutta me ihmiset nyt ollaan niin erilaisia että sellaista yhtä juttua joka kaikille toimisi aina ei nyt vain ole. Ei ainakaan minun mielestäni.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 11:16:01 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Schwarzbeinilla on nyt oma osionsa, samoin kivikautisilla karpeilla.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 11:43:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirka kirjoitti:
Miten ihmeessä Kwasniewski välttää ketoosin alle sadan hiilareilla? Tietääkö se oikeesti mitä ketoosi tarkoittaa? Onko mitannut?

Se on helppo mitata, ja joo, hyvin pysyy alle näkyvän ketoosin (josta JK puhuu, koska on helpompaa puhua sellaisesta, jonka voi tarkistaa). Varsin samanlaisia tuloksia tästä tulee kuin mitä tuli aikoinaan papan karppeihin kirjaamista kokeista ketomittarillaan.

Veikkaan tosin, että ruokavalinnoilla on tässäkin osansa asiaan. Eläinrasvat (mukaan lukien maitorasvan antibakteeriset, vesiliukoiset ynnä sydän- ja aivoravinnoksi kelpaavat lyhyet rasvahapot), suolistolle keveät ruokavalinnat ja riittävän niukka valkuainen auttanevat tässä. Mutta niinhän rasva auttoi raportoitujen mittausten mukaan pitämään inuiititkin poissa ketoosista, ja jopa melkein nollahiilareilla :)

ViestiLähetetty: 2010-05-26 12:01:53 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Jeps, terve kroppa ei helposti mene syvään ketoosiin vaikka söisi kuinka.

Nightfall kirjoitti:
Entä paljonko SP suosittelee proteiinia? *utelias*
Suunnilleen gramma per painokilo.

Mirka kirjoitti:
Heikkilän 30 - n.75 g hiilihydraattia on minunkin näkemykseni mukaan useimmille ihanteellisin. Paljon liikkuva voi tarvita enemmän, kuten Atkinskin kirjoittaa.
Myös Atkinsin klinikalla hormoniongelmia oli, eikä perusdieetti toiminut sielläkään. Atkinsin klinikalla 7 vuotta työskennellyt Valerie Berkowitz näki noita ongelmia omakohtaisesti ja suosittelee noille ongelmatapauksille kirjassaan ~150g hiilaria päivässä. http://www.carbsmart.com/jimmy-valerie-interview-1.html

els kirjoitti:
Kitawalaisten, okinawalaisten, puolalaisten ja maasaiden jälkeen olen yhä enemmän ja enemmän sitä mieltä,
että ruoan laatu on se tärkein tekijä terveysjutuissa. Makroravinteet tulevat vasta kaukana ja kakkosena.

Tuosta olen tismalleen samaa mieltä!

Nämä tietyntyyppiset hormonivaivat ovat vaan oma lukunsa siinä, että ne häiritsevät maksan sokerintuotantoa ja sitä kautta verensokeritasapainoa. Silloin maksan ja lisämunuaisten kuormaa on syytä helpottaa syömällä tarpeeksi usein ja riittävästi hiilareita. Niille joita kyseiset ongelmat eivät vaivaa tuo elsin ohje on riittävä terveysnäkökulmasta.

ViestiLähetetty: 2010-05-26 15:20:40 
Jos syön esim. makkara-muna aamiaisen mutta vähentäisin munaa ja lisäisin rasvaa (voita) niin nälkä ei lähde, tulee vain ällätys ja lisäksi nälän tullessa makeanhimo. Tässä on kaksi vuotta annettu ajan kulua ja syöty "kunnolla" ja kun ei tapahtunut mitään ajattelin että pakko alkaa kaloreita rajoittamaan eli tämän vuoden alusta noin pienillä kaloreilla menty.
Nyt jätin pois viljan ja prode lisääntyy heti kun hiilarit vähenee enkä saa rasvaa lisättyä niin että nälkä pysyisi poissa. Syön kolme kertaa päivässä eli olen vain yrittänyt kestää nälkää koska jos alan välipaloja syömään menee kaikki ituiks. Ei minun nälkä lähde kourallisella manteleita tai muilla samantyyppisillä pikkujutuilla ja kun ei ruokaa pääse aina tekemään niin muu ei auta. Harmi kun en silloin pitänyt mitään kirjaa syömisistäni kun laihduin enkä muista yhtään miten sen silloin tein.
Onko mitään millä voisi lisätä hiilareita, ei viljoja, kun ei sovi kovin pienet määrät (30-40g/pvä).
Tais tulla aika sekava viesti kun sulattelen teidän kommentteja :D

ViestiLähetetty: 2010-05-26 15:35:10 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Prode pitää nälkää parhaiten. Rasva lähinnä vie ruokahalun (se ällötys). Mulla kasvikset, esim. pinaatti tai kidneypavut, pitää nälkää hyvin proden täydentäjänä. Mieleen tuli, että kokeilisit lisätä jompaa kumpaa niihin aamiaismuniin. Sen makkaran voisi sitten jättää lounaalle? Vaikka hapankaalin kanssa, Lidlistä saa hyvää ja edullista.

Jos tämä ei ole ensimmäinen laihdutuskertasi, niin se onkin vaikeampaa. Jostakin syystä jokainen laihtuminen on vaikeampi kuin edellinen. Uudelleen lihomista kannattaa siis varoa.

Pavut ovat hyvää, hidasta hiilaria, samoin maapähkinät (hernekasvi sekin). Marjoja ja hedelmääkin jonkin verran käytän, omenaa ja greippiä, aprikoosia. Kokonaisista jyvistä keitetty tattaripuuro olisi erittäin hidas myös, ja terveellinen. Käy myös meille viljavammaisille, kun ei ole viljakasveille mitään sukua.

ViestiLähetetty: 2010-05-27 09:39:10 
Poissa
paleokatti
paleokatti

els kirjoitti:
Mirka kirjoitti:
Kahdeksatta vuotta ketokarpaten reilulla pordella. Ei ole kertaakaan ollut huono olo, paitsi pari kertaa vatsataudissa ja pari kertaa syötyäni yhden perunan liikaa eli kaksi.

Riittävällä prodella ja rasvalla ihmisen hiilihydraatin tarve on pääsääntöisesti nolla.

Samoin meillä on neljä normaalipainoista ei-ketokarppia, kohta kymmenettä vuotta.
eikä kukaan täkäläisistä mustajalkalaisista ei ole saanut painoaan yli BMI 30'n ... toisin kuin ketokarppaava miehesi.
Ja ihan normaalielämää, stresseineen päivineen, näyttävät elävän nekin, siinä missä mekin.
Mistä tuo tieto tuli? :shock:

Mirkahan on jatkuvasti kertonut miehellään olevan vaan pientä stressimahaa... Siitä on mun mielestä aika pitkä matka BMI 30:iin. Vai onko Mirka vähän "kaunistellut" puheissaan?

Mirka kirjoitti:
Prode pitää nälkää parhaiten.
Koska se sokeristuu ja aiheuttaa pitkäaikaisen insuliinin nousun jota stressihormonit joutuvat kompensoimaan koska proteiinin kanssa ei ole syöty tarpeeksi hiilareita. Myös sokeri, tupakka ja muut stimulantit pitävät nälkää hyvin. Toki kaikille ei kaikki stimulantit sovi...

ketjun alottanut kirjoitti:
Onko mitään millä voisi lisätä hiilareita, ei viljoja, kun ei sovi kovin pienet määrät (30-40g/pvä).
Mirka jotain jo listasi, mutta noista saatavat hiilarit jäävät aika pieniksi. Itse olen syönyt perunaa, riisiä ja banaania. Sen lisäksi olen huomannut voivani syödä viljoja (pääosin kauraa, vähän vehnää), kunhan valmistan ruoan suoraan jyvistä ja hapatan ne kunnolla. Tosin aineenvaihdunnan parannuttua voin muutenkin syödä vapaammin kaikenlaista ilman oireilua. Aiemmin luulin oireiden perusteella, että mulla vois olla keliakia, mutta olin väärässä näköjään. Ilmeisesti tärkeää on, kuten els sanoikin, ruoan laatu. Jos ruoka on luonnollisessa muodossaan ja oikein käsiteltyä, se on syötävää. Pitkälle pääsee jo sillä, että jättää valkoisen sokerin ja jauhot, sekä valmisleivät.

ViestiLähetetty: 2010-05-27 09:49:29 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En ole ikinä puhunut mistään pienestä mahasta. Mutta hänellä on myös erittäin iso lihasmassa ja jykevä luusto (tästä lääkärikin huomautti tällä viikolla). Ei ole koskaan täysi-ikäisessä elämässään ollut alle BMI 30. Silti hän painaa nyt noin 20 kg vähemmän kuin aloittaessamme -kuten minäkin.

ViestiLähetetty: 2010-05-27 18:55:58 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Käsitinköhän mä kaiken oikein...

Sulla on siis mies, joka nopeasti karppauksen aloittamisen jälkeen laihtui 20kg, mutta painonlasku pysähtyi ja hän jäi edelleen ylipainoiseksi. Eikä teidän ruokavalio ole sen 8 vuoden aikana saanut painoa enää laskusuhdanteeseen. Mitenkäs tämä nyt eroaa aloittajan tilanteesta? Miksi antamasi neuvot toimisivat hänellä, jos eivät toimi kotonakaan?

Ja etkö tunne valehtelevasi edes jollain tasolla kun hehkutat karppauksen toimineen teillä erinomaisesti?

No joo... Taidan tietää vastauksen. Että vika ei ole karppauksen vaan stressin yms. Mutta suurin osa meistä joutuu elämään jonkinlaisten stressien kanssa. Mun mielestä hyvän ruokavalion pitäisi tukea stressitilanteessa, eikä heittää kroppaa sekaisin. Mitäpä jos sun karppausversio toimii vaan kotiäideille?

ViestiLähetetty: 2010-05-27 19:42:35 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Sen isä ja sedät, serkut on kaikki saman muotoisia, karppaamatta. Jotkut vaan on geeneiltään erilaisia kuin jotkut. Jopa armeijan lääkäri oli sanonut, että toilla ruumiinrakenteella ei kannata tähdätä alle 90 kg painoon. Mistä olen ollut huolissani, on se stressimaha, ja työstressinsä ylipäätään. Ei sitä millään ruokavaliolla hoideta. Onneksi sillä on nyt oma sihteeri, ja maha onkin lähtenyt pienenemään.

ViestiLähetetty: 2010-05-27 19:50:11 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

misukisu kirjoitti:
Käsitinköhän mä kaiken oikein...

Sulla on siis mies, joka nopeasti karppauksen aloittamisen jälkeen laihtui 20kg, mutta painonlasku pysähtyi ja hän jäi edelleen ylipainoiseksi. Eikä teidän ruokavalio ole sen 8 vuoden aikana saanut painoa enää laskusuhdanteeseen. Mitenkäs tämä nyt eroaa aloittajan tilanteesta? Miksi antamasi neuvot toimisivat hänellä, jos eivät toimi kotonakaan?

Ja etkö tunne valehtelevasi edes jollain tasolla kun hehkutat karppauksen toimineen teillä erinomaisesti?

No joo... Taidan tietää vastauksen. Että vika ei ole karppauksen vaan stressin yms. Mutta suurin osa meistä joutuu elämään jonkinlaisten stressien kanssa. Mun mielestä hyvän ruokavalion pitäisi tukea stressitilanteessa, eikä heittää kroppaa sekaisin. Mitäpä jos sun karppausversio toimii vaan kotiäideille?

Siis tämä on justiinsa tätä, tässä näette. Kerroin miehestäni lohdutukseksi aloittajalle, että laihtuminen ei vaan aina toteudu vaikka kaiken tekisi miten oikein. Vastaani saan Misukisulta vittuilua että olen valehtelija ja mun ruokavalio ei toimi. Ai toimii vain kotiäideille. Just joo, meitäkin kuitenkin on, ja suuri osa vielä ylipainoisia. Olin sitä paitsi 8 kk täydessä työssä tuossa välillä, ja toimi aivan erinomaisesti niinkin. Tai ehkä tää toimii vain Tampereelle informaatio-opintoja tekeville... tai jotain.

Tätä justiinsa tämä on ollut seitsemän vuotta. Kaataa ilmeisesti mun niskaan omat harminsa.

ViestiLähetetty: 2010-05-27 20:06:23 
Poissa
Käsityökarppi
Käsityökarppi

Mirka kirjoitti:
Mistä olen ollut huolissani, on se stressimaha, ja työstressinsä ylipäätään. Ei sitä millään ruokavaliolla hoideta. Onneksi sillä on nyt oma sihteeri, ja maha onkin lähtenyt pienenemään.

Mielenkiinnosta kysyn, että miten stressimaha ilmenee? Eikä oo nyt vittuilua. Ittellä on nimittäin stressaava työ, ja ainoa mistä mun stressin näkymistä mahassa voi syyttää on kiireellä ja epäsäännöllisesti syöty ruoka. Jos nyt ylipäänsä ehtii syömään. Lisäksi stressi pistää mahan sekasin; joko täysin ummetukselle tai sit toimii ku varpusparvi. :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 10 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00