karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 20:08:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 161 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 13:45:30 
kirjoitukseni oli vastaus tämän viestiketjun ensimmäisellä sivulla oleviin viesteihin


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 13:50:03 
Sori kutrille: oma mielipiteeni meni sun sanoiksi, kun en osannut lainata oikein tekstiäsi tuossa vähän yläpuolella.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 14:32:45 
fisu kirjoitti:
Mun mielestä ei tällaisella keskustelupalstalla tartte hiuksia halkoa joka sanasta. :wink: Tämä on kuitenkin enemmän verrattavaa puhekieleen


Niin munkin mielestä.

Silti, tällä palstalla nimenomaan halotaan niitä hiuksia jatkuvasti -ja erityisesti meidän vierailijoiden sanoja. Kuka lieneekään ns. vakituisesta väestä täällä jossain keskustelussa toisessa yhteydessä totesi tyyliin"tämähän on vertaistukipalsta" --- Kuitenkin, vertaistukea tuntuvat ns. vieraat saavan vain jos on (ns. vakituista väkeä, vrt. rekisteröityneet palstalle kauan sitten kotiutuneet käyttäjät tai) samaa mieltä ns. vakituisen väen kanssa. Lähes jokaiselle kysymykselle (tyhmiä kysymyksiä saa/ei saa olla?), saati sitten vastaväitteelle tai ihmettelylle löytyy piruileva tai suorastaan ilkeä sävy tai sana. Mitä vertaistukea sellainen on? Ei kai ihan kaikki vierailijat halua provosoida tai trollata. Ja jos tämä "vertaistukipalsta" on tarkoitettu vain tietylle porukalle, niin miksi tämä sitten ei ole kokonaan ns. inside-palsta, jolle ei "ulkopuolisilla" ole asiaa. Moni meistä kyseiljöistä on oikeasti utelias ja tiedonhaluinen (sanansa jotenkin huonosti asetteleva ilmeisesti:), mutta ns. vakipalstalaisten taholta tuleva kalsea vastaanotto karkoittaa hyvin äkkiä kyselemästä (tyhmiä?). Eikö tällaiset internetin palstat ja foorumit ole tarkoitettuja kaikille tavallisille pulliaisille, ei vain sivistyssanoilla tai yleensäkin sanoilla pelaaville "älyköille" "lahkon" "sisällä" (huom. lainausmerkit)?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 14:45:32 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ehkä jotkut täällä ovat vastailleet vähän terävästi, mutta se on heidän henk.koht.tyylinsä. Itse ainakin tulkitsen suurimman osan asialliseksi ja ystävälliseksi, ja omat viestini on ehdottomasti tarkoitettu sellaisiksi. Toisaalta, täällä on välillä aika halventavaan sävyyn kirjoittavia vierailijoitakin, ja jos nimimerkki on vain vieras, henkilöt voivat sekaantua. Siksi satunnaisten uteliaidenkin olisi ehkä parempi ottaa joku nimmarintapainen. Omasta puolestani pyydän anteeksi, jos joku on loukkaantunut jostakin minun viestistäni.

Taistelutantereella minusta on lupa sanoa pikkuisen roisimmin, mutta minusta täälläkään ei pitäisi mennä henkilökohtaiseen ilkeilyyn. Yleinen keskustelu saisi minun puolestani olla avoin kaikille myös, mutta sävyltään vähän vähemmän provokatorinen.

Mitäs muut ovat mieltä? Minä olen aika tuore täällä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 15:15:38 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 16:09:34
Viestit: 849
Anonymous kirjoitti:
Tämä oli kurtin vuodatuksessa totta, tsekkasin joskus olikohan Eofisin tms. laihdutussivuja (montignac), niin en huomannut ruokapäiväkirjan syömisissä mitään kovin konkreettista liittyen Montignacin yhdistelyteoriaan, joidenkin reseptien kokeiluja silloin tällöin lukuunottamatta. - - - Sivuston ruokapäiväkirjasta saattaa saada silti väärän kuvan sellainen joka ei asiasta tarpeeksi tiedä ja ruokapäiväkirjaa luettuaan luulee, että ahaa, tällaista on siis dieetti alà Montignac...


Kai hoksasit, että kohdallani koko prosessi vain lähti montista, mutta muuttui hyvin nopeasti omannäköisekseni. Asia on sivuillakin kerrottu. Sivujen ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus olla malliesimerkki montidieetistä kellekään. En kannata minkään dieetin ohjenuoramaista noudattamista, vaan asioista selvän ottamista ja kokeilemista, mikä itselle sopii parhaiten.

_________________
Ala-/hyväkarppia alkaen 8/2003 - karppiylläpidosta "osa-aikaeläkkeellä", ethän laita yksärillä pyyntöjä minulle vaan mieluummin hooverille tai chimanille. Kiitos!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 15:35:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
isadora: sallitko tyhmänkön kysymyksen, jolla en halua provosoida.

Miksi lopetit elävän ravinnon ruokavalion kahteen kuukauteen?

terv. els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 15:45:30 
tuli joulu...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 15:52:44 
savossa on tällainen periaatte kun riittävän laiskuuden periaate.migreenin katoaa kuin tuka tuuleen elävän ravinnon dieetillä,mutta elävä ravinto on myös aika ääridieetti.aloin miettiä että mikä dieetissä tehoaa ja tein siitä oman helpon versioni.eli syön vain vähän sokeria ja valkoisia vehnöjauhoja enkä lähes ollenkaa tällä hetkellä tyydyttynyttä rasvaa.ja niin paljon hedelmiä kuin sielu sietää ja yritän syödä vihanneksia ja juureksia.ja tyydyttymätöntä rasvaa surutta.tällä dieetillä mulla oli kolmen kuukauden aikana vain yksi päänsärkykohtaus.kesäkuussa on kun on kuumaa ja stressiä ollut muutama llievä kohtaus.eli pärjäilen näinkin ja huomattavasti lievemmällä dieetillä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 15:55:03 
elävässa ravinnossa ei syödä mm.kasviöljyä eikä mitään rasvaa sellaisenaan vaan aina ruoka-aineen mukana esim.oliiveja eikä oliiviöljyä.mielestäni on ihan tarpeeksi hyvä dieetti jos vältän tyydyttynyttä rasvaa


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 15:57:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
... ja joulustakin on jo monta kuukautta??

Vakavissaan, jos jokin asia auttaa kunnolla, sitä jatkaa, hyvän olon takia. Muun muassa siksi meitä vuosikertakarppaajiakin piisaa ja näemmä määrä vain kasvaa.

Ennen karppausta kokeilin paastoja (joiden väitin auttaneen, mutten jaksanut toistaa enää kolamtta kertaa) ja vegeruokaa (kävi samoin). JOS ne olisivat oikeasti auttaneet niinkuin tämä hiilihydraattien rajoitus, en olisi koskaan lopettanut. Ja koska tämä auttaa, syön näin jo neljättä vuotta. En tarkoita, että näin kävisi kaikille juuri karpaten (vaikka meitä monta onkin). Mutta väitän, että jos jokin ruokavalio parantaa hyvinvoinnin tuntua ratkaisevasti, sitä ei lopeta kesken ...

Joten kysymykseni kuuluukin: miksi et ole palannut elävään ravintoon, jos se on tuntunut toistaiseksi parhaalta?

terv. els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 16:44:41 
koska yritän löytää vähän vaivattomamman tavan päästä lähes samaan lopputulokseen


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 16:46:06 
dietttini on muunnos elävän ravinnon dieetistä ja todellakin jatkan sitä koska muuten päänsärkykohtaukset palaavat


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 16:48:37 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
ER on kyllä melko hankala noudatettavaksi, kokeilin 2 päivää! :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 16:55:46 
elävä ravinto kyllä auttoi kunnolla .jos jonkun vaikutuksen voi saada helpommallakin miksi tehdä asia mahdollisimman vaikeasti


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 16:57:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Tuo Kuopion epistemiologian proffa, olikohan Uusitupa, oli muuten öljyistä samoilla linjoilla, eli mieluummin öljyt suoraan kasvinosista. Monityydyttymättömät rasvat ovat herkkiä hapettumaan, ja tällöin ne muuttuvat haitallisiksi. Niinpä Heikkilä ei ollenkaan suosittele enää muita pulloöljyjä kuin neitsytoliivia, joka on pääosin vakaampaa kertatyydyttymätöntä. Ja oliivi oliivina tietysti vielä parempi. Eli ihrat, voit ym eläinrasvat saattavat olla jopa turvallisempia kuin nämä pullorypsärit.

Minulle jäi arvoitukseksi, miten elävällä ravinnolla onnistuu hankkimaan riittävästi ravintoa, eli tuntui aina olevan nälkä. Siis sen 2 päivää.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 16:59:27 
eli esimerkiksi se että jotkut lopettaa liikkumisen todistaa ettei liikkumisesta ollut hyötyä,jos se olisi kunnolla kohentanut oloa he olisivat jatkaneet esim.salilla käymistä.vika ei ole ihmisessä vaan se todistaa ettei esim.salilla käymisestä ole mitään hyötyä eikö vain els?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 17:01:15 
pähkinöistä,mantelista,siemenistä niiden kalori pitoisuus on sama kuin lihan


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 17:07:25 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
jep.

Kuten ER, tässä karppaamisessakin pidetään veren sokeritaso tasaisena. Aitoa elävää ravintoa en ole kokeillut kuin parilla hassulla aterialla, enkä laiskana ikinä jaksaisi nähdä niin paljon vaivaa ruoan eteen. Minulle karppaus on juuri tuota, helppoa ja tehokasta omiin vaivoihini.

Kala- tai kalaöljylisäys saattaisi muuten auttaa migreeniin, se kun on havaittu hyväksi moneen muuhunkin hermostoperäiseen vaivaan. Ja sen tiedetään parantavan dopaamiinitasoja hermonpäissä, mm. siksi sitä ehdotetaan myös alkavan altzheimerin hidastukseen. Oleko kokeillut?

terv. els

Ps. Muuten, tänään BBC:ssä näkyi tarinaa pitkäketjuisista omega-3'sta eli siis juuri niistä, joita saa käytännössä vain kalasta. Niiden liian matalan pitoisuuden veressä on nyt sitten havaittukin kasvattavan oleellisesti sydänkohtauksen mahdollisuutta. Kiva kun huomasivat tutkia ...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 20:17:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
isadoralta: eli esimerkiksi se että jotkut lopettaa liikkumisen todistaa ettei liikkumisesta ollut hyötyä,jos se olisi kunnolla kohentanut oloa he olisivat jatkaneet esim.salilla käymistä.vika ei ole ihmisessä vaan se todistaa ettei esim.salilla käymisestä ole mitään hyötyä eikö vain els?

Tavallaan. Mutta en sanonut ettei olisi mitään hyötyä. Sanoin että yritys jää, jos olo ei tunnu merkittävästi paremmalta. Kyllä tämä pätee minusta urhieluunkin. On niitä, jotka saavat liikunnasta endorfiininsa kiertämään jopa niin että liikkumisesta tulee eräänlainen huume - vaikkei suinkaan pahassa mielessä. Tunnen useita sellaisia. Ok, rauha heille.

Minulle ei näin käynyt, koska atooppinen ihoni alkoi kutista heti kun hiki lähti liikkeelle. Jos hyvin kävi, en saanut ihoa verille ennen kuin nukahdin, ja unen jälkeen näppylät olivat ainakin laskeutuneet pienemmiksi... mutta koko päivä meni siihen yritykseen kuntoilla. Lisäksi ihoni oli usein niin huonossa kunnossa ettei päivittäinen suihku olisi tullut kysymykseenkään. Usko tai älä, on todella vaikeaa löytää sopivaa urheilulajia ihmiselle, joka ei kestä omaa hikeään.

Opiskeluikäisenä harrastin tanssia, koska musiikki ja rytmi saivat unohtamaan sellaiset ikävät tosiseikat kuin jatkuvasti kutisevan ihon. Se sopi minulle, olisin jatkanut sitä ihosta huolimatta, ja tietysti se kasvatti lihaskuntoa. Mutta ihoon se ei auttanut.

Nyt vanhempana kävin uimassa vuosien ajan sitkeästi kerran viikossa, kun kerran kaikki vannoivat urheilun terveellisyyteen. Arvaa miksi lopetin?
1. Kloori kuivatti ihon silkkipaperiksi, vaikka olisin hypännyt voidepurkkiin uinnin jälkeen ja vaikka uintipaikaksi valittiin aina ne otsonipuhdistetut, vähiten klooratut vedet. Järvet jäivät, koska kerran kastauduttuani vain kutisin, ties mistä luonnon pölyistä ... merestä puhumattakaan.
2. Kävimme uimassa muistaakseni sunnuntaisin, alkuiltapäivästä. Lopun iltapäivää nukuin. Vaikka olisi ollut muutakin tekemistä ...

Nyt voin uida, pyöräillä, kävellä ja todennäköisesti käydä salillakin, mutten edellenkään ole erikoisen innostunut urheilija. Hyötyliikun hiukan, mm. siksi että työmatka sujuu yhtä nopeasti autolla kuin pyörällä. Miksen sitten halua? Koska voin hyvin jo näin. Ihoni parantui oireettomaksi ruokavaliolla, ei liikunnalla. Siitepölyoireet katosivat ruokavaliolla, ei liikunnalla. Painoni palautui normaaliksi ruokavaliolla, ei liikunnalla. Unentarpeeni väheni pari tuntia ruokavaliolla - jos lisäksi voin jättää sen tunnin lenkin väliin, minulla on kolme ylimääräistä tuntia päivässä tehdä juuri sitä mitä haluan.

Jos olisin huonossa kunnossa, ja liikunta auttaisi merkittävästi, miksei. Mutta kun en ole... ja kun ei auttanut. Rakas edesmennyt anoppi tapasi saanoa että kärsi, kärsi saat kirkkaamman kruunun, enkä koskaan ymmärtänyt lauseen logiikkaa. Mutta rakas edesmennyt äitini olikin evankelisia ja osasi aina kääntää asiat valoisalle puolelle ...

terv. els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-06-27 21:00:52 
Poissa
prinssieversti
prinssieversti
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:46:22
Viestit: 2259
els kirjoitti:
isadoralta: eli esimerkiksi se että jotkut lopettaa liikkumisen todistaa ettei liikkumisesta ollut hyötyä,jos se olisi kunnolla kohentanut oloa he olisivat jatkaneet esim.salilla käymistä.vika ei ole ihmisessä vaan se todistaa ettei esim.salilla käymisestä ole mitään hyötyä eikö vain els?

Tavallaan. Mutta en sanonut ettei olisi mitään hyötyä. Sanoin että yritys jää, jos olo ei tunnu merkittävästi paremmalta. Kyllä tämä pätee minusta urhieluunkin. On niitä, jotka saavat liikunnasta endorfiininsa kiertämään jopa niin että liikkumisesta tulee eräänlainen huume - vaikkei suinkaan pahassa mielessä. Tunnen useita sellaisia. Ok, rauha heille.

Minulle ei näin käynyt, koska atooppinen ihoni alkoi kutista heti kun hiki lähti liikkeelle. Jos hyvin kävi, en saanut ihoa verille ennen kuin nukahdin, ja unen jälkeen näppylät olivat ainakin laskeutuneet pienemmiksi... mutta koko päivä meni siihen yritykseen kuntoilla. Lisäksi ihoni oli usein niin huonossa kunnossa ettei päivittäinen suihku olisi tullut kysymykseenkään. Usko tai älä, on todella vaikeaa löytää sopivaa urheilulajia ihmiselle, joka ei kestä omaa hikeään.

Opiskeluikäisenä harrastin tanssia, koska musiikki ja rytmi saivat unohtamaan sellaiset ikävät tosiseikat kuin jatkuvasti kutisevan ihon. Se sopi minulle, olisin jatkanut sitä ihosta huolimatta, ja tietysti se kasvatti lihaskuntoa. Mutta ihoon se ei auttanut.

Nyt vanhempana kävin uimassa vuosien ajan sitkeästi kerran viikossa, kun kerran kaikki vannoivat urheilun terveellisyyteen. Arvaa miksi lopetin?
1. Kloori kuivatti ihon silkkipaperiksi, vaikka olisin hypännyt voidepurkkiin uinnin jälkeen ja vaikka uintipaikaksi valittiin aina ne otsonipuhdistetut, vähiten klooratut vedet. Järvet jäivät, koska kerran kastauduttuani vain kutisin, ties mistä luonnon pölyistä ... merestä puhumattakaan.
2. Kävimme uimassa muistaakseni sunnuntaisin, alkuiltapäivästä. Lopun iltapäivää nukuin. Vaikka olisi ollut muutakin tekemistä ...

Nyt voin uida, pyöräillä, kävellä ja todennäköisesti käydä salillakin, mutten edellenkään ole erikoisen innostunut urheilija. Hyötyliikun hiukan, mm. siksi että työmatka sujuu yhtä nopeasti autolla kuin pyörällä. Miksen sitten halua? Koska voin hyvin jo näin. Ihoni parantui oireettomaksi ruokavaliolla, ei liikunnalla. Siitepölyoireet katosivat ruokavaliolla, ei liikunnalla. Painoni palautui normaaliksi ruokavaliolla, ei liikunnalla. Unentarpeeni väheni pari tuntia ruokavaliolla - jos lisäksi voin jättää sen tunnin lenkin väliin, minulla on kolme ylimääräistä tuntia päivässä tehdä juuri sitä mitä haluan.

Jos olisin huonossa kunnossa, ja liikunta auttaisi merkittävästi, miksei. Mutta kun en ole... ja kun ei auttanut. Rakas edesmennyt anoppi tapasi saanoa että kärsi, kärsi saat kirkkaamman kruunun, enkä koskaan ymmärtänyt lauseen logiikkaa. Mutta rakas edesmennyt äitini olikin evankelisia ja osasi aina kääntää asiat valoisalle puolelle ...

terv. els


Heippa Els, et vissiin pahastu jos kopioin viestisi liikuntaosioon?? Tässä oli montakin asiaa, joka voisi kiinnostaa meitä (?) alakarppiuiskentelijoita.

_________________
Blessed are the young, for they shall inherit the national debt.
- Pres. Herbert Hoover


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 161 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)