karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-21 13:01:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1423 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 159 60 61 62 6372 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-27 07:01:48 
Elka kirjoitti:
Mutta tosiaan, siihen aikaan kun minä kävin äitiysneuvolassa, niin paino ei saanut nousta raskausaikana yli 12 kiloa. Eikä siihen raskausajan lihomiseen äidin pituus vaikuta :lol: Ja jos on lähtiään lihaksikas, niin ei sekään vaikuta siihen painon nousuun, ainakaan lisäävästi. Eli pullahdus mikä pullahdus.

ETA: vieraan vaimo olisi siis pullahduksensa vuoksi pantu 70-luvulla seurantaan. Kun raskas liikuntakin nostaa vielä sokereita, niin ehkäpä kannattaisi niitä sokereitaan joskus mittailla, ettei tule yllätyksiä.

Verensokerit mitattiin raskausaikana ja vaimo pantiin myös sokerirasitustestiin, kun lapsisita näytti tulevan sen verran isoja. Sokerit olivat normaalit, mikä oli odotettavissakin kun kummankaan suvussa ei ole diabeetikkoja (tai muutenkaan vajaita). Ja aika isoja lapsista tulikin, syntyivät vähän vaille viisikiloisina ja 55 senttisinä. Tuo ei tietysti ole ihme, koska olemme itsekin isokokoisia ja aina syöneet monipuolisesti ravinteikasta kotiruokaa, ilman jonkun makroravinteen keinotekoista välttelyä, ja näin antaneet hyvät lähtökohdat kehittyvälle lapselle. Liikunnan välttelijät ja kohtuuden sietämättömänä kokevat varmaan joutuvatkin välttelemään yhtä sun toista, paitsi verensokerin mittailua. Ai niin, ja normaalilla kotiruoalla ovat meidän molempien vanhemmatkin ikänsä elelleet, ja oikein ovat terveitä, virkeitä ja liikunnallisia kuusvitosia. Mene nyt heille sanomaan, että peruna ja leipä ja päiväkaffen kanssa nautittu pitkopullasiivu ja sokerinpala ovat myrkkyä joita pitää vältellä :lol:

ViestiLähetetty: 2012-04-27 07:30:19 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Vieras kirjoitti:
Elka kirjoitti:

Verensokerit mitattiin raskausaikana ja vaimo pantiin myös sokerirasitustestiin, kun lapsisita näytti tulevan sen verran isoja. Sokerit olivat normaalit, mikä oli odotettavissakin kun kummankaan suvussa ei ole diabeetikkoja (tai muutenkaan vajaita). Ja aika isoja lapsista tulikin, syntyivät vähän vaille viisikiloisina ja 55 senttisinä. Tuo ei tietysti ole ihme, koska olemme itsekin isokokoisia ja aina syöneet monipuolisesti ravinteikasta kotiruokaa, ilman jonkun makroravinteen keinotekoista välttelyä, ja näin antaneet hyvät lähtökohdat kehittyvälle lapselle. Liikunnan välttelijät ja kohtuuden sietämättömänä kokevat varmaan joutuvatkin välttelemään yhtä sun toista, paitsi verensokerin mittailua. Ai niin, ja normaalilla kotiruoalla ovat meidän molempien vanhemmatkin ikänsä elelleet, ja oikein ovat terveitä, virkeitä ja liikunnallisia kuusvitosia. Mene nyt heille sanomaan, että peruna ja leipä ja päiväkaffen kanssa nautittu pitkopullasiivu ja sokerinpala ovat myrkkyä joita pitää vältellä :lol:

Mitäh? Vajaita?? Määrittele vajaa, oi vieras, kiltti, määritäthän pliis? Ettei vain tule väärinymmärrystä 8) 8)

Mä en tunnusta verensokeria mittailevani että siitä mielessä hieman OT sokerikeskustelusta ja jooo sokerirasitustestiin jouduin minäkin - ihan olin puhdas pulmunen. Mutta tohon ruokapuoleen sanoisin sen verran, että sillä ihan "normaalilla kotiruoalla" minä olen lihonut. En ole edes sitä pullaa syönyt saati sitten jätskiä ja karkkeja. Ei se "normaali kotiruoka" sitä nälkää pidä poissa karppiruoan tavoin ja kun mua ei nyt vaan sattumalta ole varustettu äärimmäisen kovalla itsekurilla, tuli sitten syötyä se leipäpala ja toinenkin välipala aina yhdessä jos toisessa välissä. Mutta oli se jännää, kun sitten karppaamisen aloitin ja viljattomalle ryhdyin, niin lapsuudesta asti jatkuneet vatsavaivat loppuivat neljässä päivässä. Kokonaan. Ja painokin on pudonnut vasta 20 kiloa. Jännää on se, ettei ole enää sitä pikkunälkää, joka testaisi mun heikkoa itsekuria mun harmikseni. Ny mulla on rautainen itsekuri, kun en enää sitä tarvii :lol:

En mä mee sun suvullesi mitään sanomaan - tehä ootte nih täydellisii. Ja kerta kaikkiaan jos ei oo vielä tullu mieleen, nih voisko olla niin, että siellä vieraan suvussa on ehken parempi viljansietokyky, kuin ehkä joillain muilla suvuilla. Nää jutut tuppaa periytymään - huomattu on... :roll:

ViestiLähetetty: 2012-04-27 07:39:04 
Zee kirjoitti:
Mutta tohon ruokapuoleen sanoisin sen verran, että sillä ihan "normaalilla kotiruoalla" minä olen lihonut. En ole edes sitä pullaa syönyt saati sitten jätskiä ja karkkeja. Ei se "normaali kotiruoka" sitä nälkää pidä poissa karppiruoan tavoin

Välttelitkö rasvaa vai kohtuutta?

ViestiLähetetty: 2012-04-27 07:52:45 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Jos sokerirasitus on normaali, niin sokereitahan ei seurata sen jälkeen raskauden aikana (eikä usein sen jälkeenkään). Eli ei ole tiedossa, johtuuko lasten suuri syntymäpaino sokerista vai jostain muusta. Lisäksi +20kg raskausaikana tarkoittaa poikkeuksetta runsasta hiilarimättöä; leipänä, makaronina, perunana, karkkina, you name it. Jos ihminen on isokokoinen, tulee heti mieleen että bmi ei todellakaan ole silloin alle 25.
Yhteenvetona siis, että kunhan ei tarvitse rajoittaa hiilarien syöntiä, niin mieluummin uskottellaan liikunnan olevan avain kaikkeen, jotta saa vedellä myös herkkuja ja mättää itsensä välillä ähkyyn (koska se on kivaa). Tämäkö on siis tervettä suhtautumista? Kuulostaa siltä, että jonkun ruokavalio aiheuttaa ahmimista.

Hmmm... Tämän erään vieraan kohdalla toivon, että hän tai "muijansa" ei koskaan sairastu. Se vie nimittäin masennus äkkiä mukanaan, kun ulkonäkö hallitsee kovasti elämää. Ja jos yks kaks jääkin liikkumattomaksi pakon sanelemana, niin ruoka tekee kyllä tehtävänsä - ja nopeasti. Samoin toivon, että koska teillä on ilmeisesti 2 erittäin kilttiä ja rauhallista lasta, että hekin saavat pysyä terveinä. Eikä satu mitään onnettomuuksiakaan matkan varrella.

Kun itse olen palveluammatissa, niin olen monesti pohtinut näitä ihmisiä joita palvelen. Heitä on joka lähtöön. Monesti ajattelin, ettei sellaisia voi ollakaan - mutta kyllä niitä näemmä voi. Hetken tämänkin keskustelun aikana olen miettinyt, että voiko olla 40vuotias ihminen noin itsekäs ja suvaitsematon sekä voiko ulkonäkö hallita elämää noin voimakkaasti. Mutta kyllä kait sellaisiakin voi olla. Ja kotoahan se malli yleensä tulee, puhumattakaan että tällaiset ihmiset kasvattavat huomaamattaan lapsistaan yhtä suvaitsemattomia ja ulkonäkö keskeisiä. Valitettavasti maailma ei kanna päällään täydellisiä ihmisiä kuin ihan muutaman - mutta onneksi me olemme saaneet tänne yhden sellaisen suvun edustajan moittimaan kaikkia, jotka ovat vain ihmisiä =D> .

ViestiLähetetty: 2012-04-27 08:25:39 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Vieras kirjoitti:
Zee kirjoitti:
Mutta tohon ruokapuoleen sanoisin sen verran, että sillä ihan "normaalilla kotiruoalla" minä olen lihonut. En ole edes sitä pullaa syönyt saati sitten jätskiä ja karkkeja. Ei se "normaali kotiruoka" sitä nälkää pidä poissa karppiruoan tavoin

Eikö vieraalla ole lukutaitoa? Kuten yllä lukee - ei se VT-linjainen lautasmalli nälkää pois pystynyt pitämään ja kun ei rautaista itsekuria ollut, niin voi voi. Joo - olihan toki sen kohtuuden kanssakin ongelmia, kun oli tuota BEDiä ( en oo täydellinen - ehken sit sellainen vajaa(?)), mutta jännää tässä on se, ettei karppiruoalla niitä ongelmia ole ollut. Puoleentoista vuoteen ei ole pikkunälkää näkynyt eikä myöskään siihen liittyvää välipalanapostelua. Ei myöskään ähkyä - missä vika? Oonko mä sammuttanu tän väärin? Apua!!! :shock: :shock:

ViestiLähetetty: 2012-04-27 08:38:05 
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Lisäksi +20kg raskausaikana tarkoittaa poikkeuksetta runsasta hiilarimättöä; leipänä, makaronina, perunana, karkkina, you name it.

Ei mitään mättöä vaan terveellistä ja ravitsevaa kotiruokaa, jossa mitään makroravinnetta ei vältelty. Raskausajan dieetti oli nykyistä runsasrasvaisempi, jotta vaimo sai varmasti tarpeeksi kaloreita, eli suurinpiirtein 20-30-50 (p-h-r). Käytännössä siis meni nykyistä enemmän rasvaisia juustoja, täysmaitoa, rasvaista kalaa, pähkinöitä ja kananmunia.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 09:08:23 
Zee kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Zee kirjoitti:

Eikö vieraalla ole lukutaitoa? Kuten yllä lukee - ei se VT-linjainen lautasmalli nälkää pois pystynyt pitämään ja kun ei rautaista itsekuria ollut, niin voi voi. Joo - olihan toki sen kohtuuden kanssakin ongelmia

Välttelit siis ainakin kohtuutta, välttelitkö myös rasvaa? Normaalilla kotiruoalla, joka ei siis sisällä kevyttuotteita, margariineja, lihajalosteita yms moskaa, on vaikea saada rasvan osuutta haarukan 30-50E% ulkopuolelle. Jos eli kun vielä syö riittävästi eläinproteiineja (20-30E%), niin oikein hyvin pitää nälkää normaali kotiruoka.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 09:40:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Missä tuo "normaali kotiruoka" on määritelty? Suositusten mukaista se ei ainakaan ole.

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2012-04-27 09:54:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lokinpoikanen kirjoitti:
Missä tuo "normaali kotiruoka" on määritelty? Suositusten mukaista se ei ainakaan ole.

Normaali kotiruoka on sitä, mitä äidit tekee peräkammarin pojille. :)

.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 09:57:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikuttaa kyllä aika järkyltä lihoa 20 kiloa raskausaikana. Sehän on kaikkien suositusten vastaistakin. Eikö tuollaisesta joudu seurantaan jo?

.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 10:14:14 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Vieras kirjoitti:
Välttelit siis ainakin kohtuutta, välttelitkö myös rasvaa? Normaalilla kotiruoalla, joka ei siis sisällä kevyttuotteita, margariineja, lihajalosteita yms moskaa, on vaikea saada rasvan osuutta haarukan 30-50E% ulkopuolelle. Jos eli kun vielä syö riittävästi eläinproteiineja (20-30E%), niin oikein hyvin pitää nälkää normaali kotiruoka.

En vältellyt rasvaa enkä proteiinejakaan. Jännää oli se, että jätettyäni viljat, perunat, riisit ja ne vähät sokeritkin pois on mm. just se nälänhallinta parantunut huomattavasti eikä BED-oireilua ole esiintynyt.
Ja hei - helppoahan se vieraan on sanoa, että välttelin kohtuutta, kun ei oo meidän täydellisellä vieraalla näin onnetonta itsekuria - onneksi karppaamalla pysyn helposti kohtuudessa, joten en taida tätä ihan heti olla vaihtamassa, zorry, kun tuotan pettymyksen sulle. ;)

ViestiLähetetty: 2012-04-27 10:30:49 
Lokinpoikanen kirjoitti:

Sekä minun että vaimon vanhemmat ovat isojen maatilojen kasvatteja. Sieltä on ammennettu aidon kotiruoan perusteet. Toki jotain kotkotuksia olemme liittäneet ruokavalioomme, joihin vanhemmat (saati isovanhemmat) eivät koskisi kepilläkään kuten vaikkapa oliiviöljy, pähkinät ja vuohenjuusto.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 10:44:41 
jojoko kirjoitti:
Vaikuttaa kyllä aika järkyltä lihoa 20 kiloa raskausaikana. Sehän on kaikkien suositusten vastaistakin. Eikö tuollaisesta joudu seurantaan jo?

Ei joudu seurantaan. Vain karppauksesta joutuu :lol: !

ViestiLähetetty: 2012-04-27 10:54:17 
Zee kirjoitti:
En vältellyt rasvaa enkä proteiinejakaan. Jännää oli se, että jätettyäni viljat, perunat, riisit ja ne vähät sokeritkin pois on mm. just se nälänhallinta parantunut huomattavasti eikä BED-oireilua ole esiintynyt.
Ja hei - helppoahan se vieraan on sanoa, että välttelin kohtuutta, kun ei oo meidän täydellisellä vieraalla näin onnetonta itsekuria - onneksi karppaamalla pysyn helposti kohtuudessa, joten en taida tätä ihan heti olla vaihtamassa, zorry, kun tuotan pettymyksen sulle. ;)

Ei tässä olla sinun karppaustasi omiin ruokavalioihimme vaihtamassakaan (joutuisit maksamaan liian paljon välirahaa). "Vieras" on mielestäni lähinnä vain herätellyt ajatuksia, joita komppaan täysillä. Jos karppaus on sinun juttusi, se sinulle suotakoon. Jokainen syö, niin kuin haluaa.

Pettymystä tuskin tuotat kenellekään. Tai ehkä olet sellaisen itsellesi tuottanut, koska sävy on hieman katkera? Maailma on paljon valoisampi paikka, jos pystyy antamaan anteeksi. Ja myös itselleen!

ViestiLähetetty: 2012-04-27 10:54:33 
Poissa
apina
apina

Lainaa:
Although exercise and calorie restriction are known to be effective at preventing and treating diabetes, the obesity epidemic continues to grow and new drugs to treat the problem are desperately needed.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 205135.htm

Hesarin mielipideosiossa oli kirjoitus, josta lainaus: " Vielä vuosi sitten itselleni ehdotettiin Atkinsin dieettiä, joka oli viedä hengen. Olin sairaalassa neljä viikkoa."

Kirjoittaja arvostelee lääkärien ravitsemustietämystä, jotenkin Atkins on saatu mukaan taas. Poikkeuksellisesti julkaistu nimimerkillä. 8)

ViestiLähetetty: 2012-04-27 11:16:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Although exercise and calorie restriction

Ylläoleva on sellainen ilmaisutapa, joka tuottaa minulle ongelmia työssäni aika usein. vrt. esim. "sugar and fat restriction.....".

Noista näppärä saa suomennetuksi ihan omaan katsantokantaansa sopivan version. :)

.

ViestiLähetetty: 2012-04-27 11:50:58 
Poissa
Pusukala
Pusukala

Kotiruokaorkesteri kirjoitti:
Ei tässä olla sinun karppaustasi omiin ruokavalioihimme vaihtamassakaan (joutuisit maksamaan liian paljon välirahaa). "Vieras" on mielestäni lähinnä vain herätellyt ajatuksia, joita komppaan täysillä. Jos karppaus on sinun juttusi, se sinulle suotakoon. Jokainen syö, niin kuin haluaa.

Pettymystä tuskin tuotat kenellekään. Tai ehkä olet sellaisen itsellesi tuottanut, koska sävy on hieman katkera? Maailma on paljon valoisampi paikka, jos pystyy antamaan anteeksi. Ja myös itselleen!

Oijjoi, ihanaa, että kotiruokaorkesteri noin välittää mun mielenliikahduksistani - Awwwww :smt049 Kyllä olet siinä oikeassa, että hinta olisi aika suuri, ei kannata vaihtaa ;) Katkera - no ehkä joo vähän itselleni siitä, etten tajunnu aloittaa karppaamista aiemmin. Anteeksiantoa olen jo kovasti yritellytkin tässä, mutta se on toi jossittelupeikko, joka vielä silloin tällöin kuiskii korvani takana. Noh vielähän tuota ehtii. Ja ihan oon samaa mieltä siitä, että jokainen syö kuten haluaa, mutta tylsäähän elämä olisi, jos tanner ei tömisisi ;)

ViestiLähetetty: 2012-04-27 12:23:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Lokinpoikanen kirjoitti:

Sekä minun että vaimon vanhemmat ovat isojen maatilojen kasvatteja. Sieltä on ammennettu aidon kotiruoan perusteet. Toki jotain kotkotuksia olemme liittäneet ruokavalioomme, joihin vanhemmat (saati isovanhemmat) eivät koskisi kepilläkään kuten vaikkapa oliiviöljy, pähkinät ja vuohenjuusto.

Nuohan on ihan karppia :)
Meilläkin syödään muuten aitoa ja normaalia kotiruokaa. Vähemmillä hiilareilla ja enemmillä luonnollislla rasvoilla toki pelkästään siitäkin syystä ettei tarvitse koko ajan olla ruokaa laittamassa, kun lapsillakin nälät pysyy poissa pitempään kuin ennen suositusten mukaisilla ruuilla. Kaikki olemme normaalipainoisia ja vatsavaivattomia nykyään. Kun pakosta joutuu olemaan jossain entisillä eväillä, niin ero karppiruuan tuomaan hyvään oloon ja positiivisiin vaikutuksiin on päivänselvä. Sekä lapsilla että aikuisilla.

Jos jokainen saa syödä niin kuin haluaa, niin miksi ihmeessä tässäkin ketjussa niin monta kertaa on saanut lukea turhasta makrorajoituksesta? :lol:

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2012-04-27 12:34:50 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Vieras kirjoitti:
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Lisäksi +20kg raskausaikana tarkoittaa poikkeuksetta runsasta hiilarimättöä; leipänä, makaronina, perunana, karkkina, you name it.

Ei mitään mättöä vaan terveellistä ja ravitsevaa kotiruokaa, jossa mitään makroravinnetta ei vältelty. Raskausajan dieetti oli nykyistä runsasrasvaisempi, jotta vaimo sai varmasti tarpeeksi kaloreita, eli suurinpiirtein 20-30-50 (p-h-r). Käytännössä siis meni nykyistä enemmän rasvaisia juustoja, täysmaitoa, rasvaista kalaa, pähkinöitä ja kananmunia.

Anteeks nyt, mikä ihme sua oikein kyrsii kun itekin karppaatte? Ei se, että ette ilkeä myöntää karppaavanne poista sitä tosiasiaa että olette hyväkarppeja. Ja mikä siinä on, että kuvittelet kaikille sopivan samanlaisen ruokavalion? Lisäksi tuossa on muuten proden määrä sellainen, ettei täytä mitään suosituksia. Edes karpatessa ei käsketä syömään prodea tuollaisia määriä (eikä inskavammaiset edes oikeastaan voi syödä älyttömiä määriä prodea, jos meinaa laihtua ja kohtuullisempikin määrä prodea pitää kyllä nälkää aivan hyvin).
Vaan silti, +20kg raskausaikana tarkottaa reippaat 10kg läskiä kroppaan ja kyllä siihen saa melkoisia määriä ruokaa ahtaa sisäänsä, jotta alle vuodessa tempasee yli 10kg hyväkarpilla läskiä itseensä. Sun "timmi muijashan" on siis ollut plösö =D> :lol: . Valitsiko se ihan ite, että on plösö vai oliko se sun valinta?

Lainaa:
Sekä minun että vaimon vanhemmat ovat isojen maatilojen kasvatteja. Sieltä on ammennettu aidon kotiruoan perusteet.

Ja kaikki muu on väärä kotiruokaa tai epäaitoa? #-o Muista, että se ruoka jota vanhempasi siellä maatilalla ovat syöneet on tarkoitettu aivan erilaista työtä tekevälle. Mutta mä olen vakaasti sitä mieltä, että tämä vieras ei tiedä maataloudesta yhtään mitään. Eikä paljon muustakaan. Satuilee vaan minkä kerkiää. Muuten vieras olisi jo alunperinkin tiennyt, minkälaista työtä es. jojoko ja minä tehdään. Ja vieraallehan oli ihan täyttä utopiaa, että joku saattaa tehdä ruumiillista työtä = ei minkäänlaista kosketusta maatalouteen tai muihinkaan ruumiillisiin töihin (joita on muuten paljon vielä tänäkin päivänä). Lisäksi maalla monesti vanhemmat ja isovanhemmat opettavat arvostamaan ihmisiä, joka vieraalta taas puuttuu kokonaan. Lisäksi kun ottaa huomioon, että tietämyksen taso ja tekstit ovat n. 20 vuotiaan tasolla ja väittää että on 40v, niin voi pojat. Tyyppi satuilee ihan täysin omiaan pätemisen tarpeessaan :lol: =D>

Lokinpoikanen kirjoitti:
Jos jokainen saa syödä niin kuin haluaa, niin miksi ihmeessä tässäkin ketjussa niin monta kertaa on saanut lukea turhasta makrorajoituksesta? :lol:

Tämä olis tosi kiva tietää. Etenkin kun sanoja itsekin välttelee hiilareita :lol: . Niin se hämärtyy. Kun ei ole itsetunto kohdillaan ja on kova tarve päteä, niin ei huomaa ollenkaan mitä itse tekee :lol: .

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=255

ViestiLähetetty: 2012-04-27 12:47:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo-o, ei oo vieras kyllä saanut perinteistä maalaisten kotikasvatusta ainakaan. Täällä on kaikki ihmiset, varsinkin nuoret todella hyvin kasvatettuja. Eikä tosiaan ole vieraalla mitään hajua, mitä täällä maalla tehdään.
Mitä tässä nyt on seurannut noiden alkuperäisasukkaiden ruokailua, niin pari tosi hienoa asiaa on: Tilamaito ja voi! :-) Muutenhan se on aika perunavoittoista, ja pullaa ja leipää menee paljon. Mutta onneksi useimmiten itse voilla leivottua!

.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1423 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 159 60 61 62 6372 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00