Serafia kirjoitti:
Markku kirjoitti:
Diabeteksen räjähdysmäisen lisääntymisen syyt, joihin edellisissä vieteissä viitataan, ovat aivan muualla kuin kokojyväviljassa. Meillä kokojyväviljaa on syöty satoja vuosia. Mutta vasta viime vuosikymmeninä aikuisiän diabetes on alkanut lisääntyä räjähdysmäisesti. Samaan aikaan myös lihavuus on lisääntynyt. Ja valtaosa aikuisiän diabetekseen sairastuneista on lihavia.
Meillä on myös syöty satoja vuosia ennen margariinivallankumousta voita ja ihraa, eikä silloin ollut sydänsairauksia tai lihavuutta. Tämähän myös selkeästi osoittaa, ettei syy ole luonnollisissa rasvoissa.

eikö? Yksi mihin nämä nykymaailman vitsaukset voidaan liittää, on elintarviketeollisuuden synty ja kasvu.
Mutta
leipä valmistettiin vielä sata vuotta sitten kokojyväviljasta, josta sai riittävästi magnesiumia, sinkkiä ja monia muitakin tärkeitä hivenaineita, jotka ehkäisevät sydän- ja verisuonitauteja. Rasvojen osuus energiankulutuksesta oli vielä 1920-luvulla vain 20 %,
eivätkä ihmiset yleensäkään kuluttaneet elintarvikkeita yli oman tarpeen, mitä lihominen edellyttää. Vasta kun valkoinen vilja alkoi syrjäyttää kokojyväviljaa, sydän- ja verisuonitaudit alkoivat yleistyä.
Rasva ei tietenkään yksinään ole syynä lihomiseen, mutta 100 g rasvaa vapauttaa elimistöön energiaa 900 kcal. Vain vajaat 800 g rasvaa (7000 kcal) riittää yhden ylimääräisen painokilon muodostumiseen.
Serafia kirjoitti:
Mitenkäs tämä on mahdollista: Saan energiaa ruuasta 2000 - 2500 kcal vuorokaudessa, mutten liho. Teen istumatyötä, enkä liiku. Olen 171cm ja 54kg. Nainen. Outo yhtälö, eikö?

Ainiin ja bmi:kin on alle 20, eikös karppaus ollut minulle silloin kiellettyä. Kerrotko vielä miksi?
Et ole tässä yksin.
Minäkin painan vain noin 55 kg, vaikka olen 180 cm pitkä. Minullakaan ei ole mikään hyvä kylläisyyden tunne. Näläntunteen sammutan syömällä välillä pari fruktoosipiparia kerrallaan, ja viikonloppuisin niitä kuluu usein kokonainen paketti (220 g), joskus enemmänkin. Arkipäivinä, jolloin ne ovat harvemmin käsieni ulottuvilla, niitä kuluu vähemmän. Pari pakettia kuluu joka viikko, ja niistä pitäisi saada energiaa 2200-2500 kcal. Joka kolmas viikko minulle pitäisi tulla niiden vuoksi yksi painokilo lisää, mutta niitä ei vaan tule.
Tunnen erään ilmeisen autistisen opiskelijan, jonka olen nähnyt kaikissa tilaisuuksissa, joissa on jotakin tarjottavaa, ottavan itselleen hyvin paljon makeaa ottamatta lainkaan muita huomioon (tämä on autistinen piirre). Olen nähnyt hänen useammankin kerran syövän eväinään vain munkkipossuja. Parisen vuotta sitten hän eräässä tilaisuudessa otti lyhyessä ajassa neljä viipaletta makeaa kakunpalaa, ja jäljelle jäi vain 2-3 palaa. Tästä syntyi jo melkoinen riita isännän kanssa tilaisuuden jälkeen. Tiedustelin ongelman syytä eräältä tuntemaltani henkilöltä Autismi- ja Aspergerliitosta. Hän arvioi, että kyseessä on ilmeisesti hyvin heikko tai aivan olematon kylläisyyden tunne. Sanoin hänelle myös sen, ettei tämä selvästi makeanhimoinen opiskelija ole mitenkään lihava. Tätä hän ei pitänyt lainkaan ihmeellisenä ja sanoi, että
on olemassa paljon sairaalloisia ahmijoita, jotka ottavat jopa roskakorista ruuanjätteitä mutta silti pysyvät hoikkina. Heillä on ilmeisesti hyvin voimakas energian kulutus (voimakas perusaineenvaihdunta).
Ihmisen perusaineenvaihdunta riippuu monista tekijöistä, ks.
http://www.avoin.helsinki.fi/materiaali ... arve.shtmlMitä enemmän elimistössä on aktiivisia lihassoluja suhteessa rasvasoluihin, sen suurempi on perusaineenvaihdunta. Naisten perusaineenvaihdunta on pienempi kuin miesten, koska naisten kehossa on suhteellisesti enemmän rasvaa. Myös iän myötä elimistön rasvan määrä lisääntyy, ja siksi perusaineenvaihdunta vähenee.
Asiantuntijat ovat todenneet, että
karppaus ei ole hyvä henkilölle, joiden painoindeksi on alle 20 kg/m2. En tiedä tarkkaa syytä, mutta olettaisin, että siitä on heille muita enemmän riskejä. Hyöty on varmasti pieni, koska esim. riski sairastua aikuisiän diabetekseen on heillä pieni. Sen sijaan
magnesiumin ja muiden hivenaineiden vähäinen saanti lisää sydän- ja verisuonitauteja; ne eivät ole laihoillakaan aivan harvinaisia.