Lainaa:
Mutta toisin kuin ketodieetti, sen noudattaminen ei myöskään tee ketään (hormonitoiminnaltaan) sairaammaksi!
On siis tehty täysin selväksi että ketoosi on vaarallinen.
Sen sopivuutta tai optimaalisuutta kaikille sen sijaan ei ole väittänyt kukaan. Mm. minä en koskaan, en ikuna näinä seitsemänä vuotena. Olen vain kertonut, että minulle se sopii, haittoja ei tunneta, mutta kaikilla olo ei ole kovin hyvä. Näille myös Atkins mm. kehottaa hiilarilisää.
Meillä on vain ja ainoastaan Misukisun väite, että hänen ja miehensä terveysongelmat ovat johtuneet ketogeenisesta ruokavaliosta. Mitään näyttöä en tiedä esitetyn, ja vaikeaa se olisikin. Mikä tahansa ilmiö voi johtua triljoonasta syystä, nyt on valittu Atkins.
Melkoista uskovaisuutta myös julistaa jokin ruokavalio semmoiseksi "joka ei sairastuta ketään". Jo pelkästään lihominen aiheuttaa yleensä huomattavaa insuliiniherkkyyden huonontumista, monista muista hormonaalisista muutoksista puhumattakaan (onko jo leptiiniresistenssikin?) -En halua lähteä pelottelemaan, mutta tuommoiset varmat julistukset ovat tosi vaarallisia. Mikään ei ole varmaa.