Note: liian hyvä keskustelun alku, joten kopsaan sen tähän

Terve (pun intended) kirjoitti:
On harmillista että monet hoitsu1234:n kaltaiset ihmiset näyttävät luulevan että karppaus on yksinomaan laihdutusruokavalio. Oma painoindeksini on pyörinyt koko aikuisikäni 18-19 välimaastossa joten painoa minun ei todellakaan ole tarvinnut pudottaa.
Olen myös opiskellut "ihan yliopistotasolla" (sarkasmia) ravitsemustiedettä ja sittemmin väitöskirjankin aihetta sivuten tehnyt, joten uskon tietäväni virallisterveellisistä ravitsemussuosituksista keskivertosuomalaista enemmän. Varmaankin juuri sen vuoksi karppaamiskokeiluni alkoi vasta varsin myöhään (suureen buumiin verrattuna), ja uskaltauduin tälle tielle vasta kun oli ihan pakko.
Sain nuorena tytönhupakkona, liian pieniä kenkiä käytettyäni, jalkasienen. No eihän se vaarallista ole, korkeintaan kiusallista. Sen kanssa elelin sitten 20 vuotta erilaisia voiteita käyttäen. Voiteet pitivät sienen kurissa mutta eivät parantaneet vaivaa. Eräänä päivänä kyllästyin jälleen sieneen ja päätin jälleen käydä lääkärillä jotta antaisivat sellaiset myrkyt että sieni lähtee kokonaan. Minulle sanottiin että ennen kuin voidaan ottaa luotettava näyte jalasta sienityypin määrittämiseksi, niin minun pitää olla kaksi viikkoa ilman voiteita.
"Kaksi viikkoa", sinä aikana ehtisin raapia jalkani kutinasta vereslihalle. Jos nyt päivät vielä kestäisin niin yöllä vähintään heräisin siihen että raavin itseäni. Näin oli tapahtunut ennenkin. Mietin että miten voisin kestää sen kaksi viikkoa mahdollisimman pienin vaurioin. Päätin karpata. Ihan vain näytteenottoon asti.
Selvisin kutinatta. Itseasiassa kävi niin että koko jalkasieni parani. Välittömästi. Lääkkeettä. 20 vuoden jälkeen. En mennyt näytteenottoon. Päätin jatkaa tällä ihmeellisellä linjalla vielä vähän aikaa, vain varmuuden vuoksi että sieni ei innostuisi kasvamaan uudestaan. Vähitellen alkoi kuitenkin ilmaantua uusia outoja oireita:
Kuukautiseni tulivat säännöllisiksi (tätä ei ollut tapahtunut koskaan aikaisemmin elämäni aikana).
Kuukautiset tulivat täysin kivuttomiksi (juu, ei ennen vaan).
Kuukautisiin liittyvät hormonifinnit lopettivat ilmaantumisesa.
Nivelreuman oireet hävisivät.
Minulle aikaisemmin tyypillinen nenäverenvuoto loppui.
Suuhun ei muodostunut enää aftoja.
Plakin muodostuminen suussa romahti.
Hammaskivi rapisi pois eikä uutta enää muodostu millään.
Alkava hampaiden heiluminen, josta olin ollut kovin huolissani, loppui.
Laktoosi-intoleranssini parantui.
Ummetus parantui (eihän tämän pitänyt olla mahdollista karppaajilla).
Kiljuva nälkä ja siihen liittyvä ei-niin-ystävällismielinen käyttäytyminen ympärillä olevia ihmisiä kohtaan loppui (tästä mieheni on erityisen kiitollinen).
Päänsärkytablettien käyttö romahti (ennen noin tabletti kerran kuussa-parissa, nykyisin ei koskaan).
Kantapäiden ja kyynärpäiden kuiva iho muuttui pehmoiseksi.
Näiden muutosten jälkeen ei ole tarvinnut paljoa miettiä että jatkanko tällä linjalla vai palaanko entiseen. Ei siitä huolimatta että minun ammattilaisena "pitäisi tietää paremmin". Minua ei hetkauta mitä suosituksissa seisoo. Minua ei hetkauta mitä huonosti tehdyissä tutkimuksissa löydetään. Minä tiedän mitä MINULLE tapahtuu kun syön niin tai näin, ja tämän kokemuksen perusteella teen elämääni liittyvät valinnat.
Olisi mukava jos tulisit hoitsu1234 vielä kommentoimaan. Erityisesti haluaisin kuulla mielipiteesi miksi ihmisten, jotka kokevat todellista terveyshyötyä karppaamisen seurauksena, pitäisi palata noudattamaan virallisia ravitsemussuosituksia.
päivystävä vieras vastatessaan kirjoitti:
itselläni oli sitkeä vatsavaiva ja oikeaa polvea kolotti. ostin uuden tehokkaamman tietokoneen. vatsavaiva ja polvi paranivat pian tämän jälkeen. miksi ihmiset eivät useammin osta tehokkaampia tietokoneita? äitini kärsi atooppisesta lähes koko ikänsä. kun hän täytti 55 v, hän lopetti hesarin tilaamisen ja vaivat loppuivat. miksi atoopikot eivät useammin lopeta hesarin tilaamista? naapurin pahasti allergiset sisarukset eivät voineet syödä perunaa, kanamunaa, viljoja, monia mausteita jne. kun he siirtyivät neljännelle luokalle, heidän perheessään ostettiin uusi auto ja pian tämän jälkeen allergiat alkoivat helpottaa ja nyt he voivat syödä perunaa, kanamunaa, viljoja, mausteita jne. miksi ihmiset eivät useammin osta uusia autoja? näitä esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
Mutta eikö olekin kumma juttu, että moneen näistä yltiörasvaisella VHH'lla korjautuneeseen vaivaan EI ole auttanut se tutkitusti plaseboista tehokkain. Joka on lääkärin valkotakki. Sen kanssa lääkkeen kuin lääkkeen pitäisi tehota hetikohta ja likipitäen vaivasta riippumatta.
Toisaalta, tässäkin tapauksessa karppaus on hurjasti halvempaa, taas kerran.
Yhteiskunnalle JA omalle kukkarolle.
Ainoa kunnolla takkiin saava olisi lääkeyhtiöt, jos porukka vaihtaisi plasebon valkotakeista omiin kokeiluihin.
... mutta niillä on onneksi varaa parhaimpiin lobbaajiin, joten pikaista hätää ei pitäisi olla sielläkään.
Mehän olemme vain trendin jo hylkäämä (jos kohta hyvinvoiva) jämäjoukko