karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-10-02 07:04:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1423 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 … 7 8 9 10 11 … 72 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-03-11 11:33:20 
Elune kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Elune kirjoitti:
Rasva on huomattavasti kannattavampi energian lähde: siihen liukenee lukuisia vitamiineja ja elintärkeitä rasvahappoja, jotka jäävät VT:llä väkisinkin vajaiksi. Se mitä tapahtuu matalilla rasvoilla on jo yksi asia, erikseen runsaan hiilihydraattien aiheuttamista ongelmista.

Rasvaa tarvitaan jonkin verran rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen, mutta ei ylenmäärin. Elintärkeitä rasvahappoja ovat ainoastaan tietyt monityydyttymättömät rasvahapot, kaikki muu rasva on ravintoarvoltaan ihan yhtä tyhjää energiaa kuin sokeri. Ei ihminen tarvii hengissäpysymiseen mitään muuta kuin riittävästi energiaa, nestettä, vitamiineja ja kivennäisaineita, välttämättömiä aminohappoja ja välttämättömiä rasvahappoja (tähän ei edelleenkään lueta mitään hiton kaiken parantavia safoja).
Kiinnostais lähde tuohon rasvahappojen puutteeseen (välttämättömät rasvahapot) 25-35 E% rasvatasolla.

Itse en syö ravitsemussuositusten mukaan, ja tiedän, että eri ihmisille sopii erilaiset ruokavaliot, mutta naurettavia tai faktaan-pohjautumattomia heikkilä-tason väitteitä en siedä.

Siksi meillä on vain antaa kokemuspohjaista tietoa. Jos teoria on yhdenlainen, ja kokemus näyttää toista, kumpi on silloin oikeassa?

Kokemuksenne on sellainen, koska karppaus sopii teille? Ja voitte paremmin suuremmilla rasvoilla. Se ei tarkoita sitä, että muut voivat huonosti vähemmällä ja ovat jossain ravintoainepuutteessa. Kunhan syövät monipuolisesti eivätkä silleen kuten suurin osa.

Elune kirjoitti:
VT:n kannalta valitettava tosiasia on se, että kokemukset VT:tä noudattavien tai laitosruokalaisten kohdalla ovat erittäin ikävät. Diabetes ON lisääntynyt hurjaa vauhtia, ja jo ala-asteikäiset kärsivät osteoporoosin esiasteista, johtuen ilmeisesti huonosta D-vitamiinin saannista ja imeytymisestä (D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini). Karppausta puoltavaa kokemusta kertyy kuitenkin hurjaa vauhtia.

Ja toivottavasti luit huolella sen kohdan, miksi ihmiset eivät noudata virallisterveellisiä ohjeita oikeasti.

Nykyiset ala-asteikäiset ne vasta "hyvin" syövät, kotia myöten... D-vitamiinia saadaan ylipäänsä liian vähän näillä leveysasteilla. Siihen ei auta rasvan lisäys vaan D-vitamiinin lisäys. Ei rasva d-vitamiiniksi muutu.

En tiedä miksi eivät noudata suosituksia, ehkä heitä ei kiinnosta? Ehkä ruokaa on liikaa tarjolla ja ehkä ovat stressaantuneita ja väsyneitä... pitäisi perehtyä syömiskäyttäytymiseen.
Itse en noudata vt:tä koska olen vakuuttunut välimeren ruokavalion tyyppisestä syömisestä. Joka passaa myös parhaiten makutottumuksiini.

Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Ja esim. voista saa finelin mukaan sen tyydyttyneen rasvan lisäksi tyydyttymätöntä, vitamiineja ja kivennäisaineita. Vitamiineja & kivennäisaineita rutkasti enemmän kuin es. oliiviöljyssä tai rypsiöljyssäkään. Eli jos puhutaan turhasta ruoasta, niin kyllähän oliiviöljy ja rypsäri häviää 6-0 ravintosisällöltään voille :lol: .
Eikä esim. voissakaan ole kun 64% tyydyttymätöntä rasvaa.

Mitä nyt oliivi- ja rypsiöljyssä on enemmän niitä välttämättömiä rasvahappoja. Voin vitamiinit ja kivennäisaineet eivät ole mitään kriittisiä vitamiineja ja kivennäisaineita, joita ei saisi runsaasti kaikkialta muualtakin. Voissa on myös suhteessa enemmän omega-kutosta kuin öljyissä.

Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Heh ja kun nyt innostuin fineliä tutkimaan, niin sika-nautajauhiksessa on vielä vähemmän tyydyttymätöntä rasvaa =D> :lol: . Toki löysin vaan 17% rasvaa sisältävän, mutta silti. Lisäksi on vitamiineja ja kivennäisaineita.

Et sinä paljon ole aiemmin ottanut selvää, jos nyt vasta tuon hokasit. (Tyydyttynyt)

Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Kyllä minäkin silloin vt aikana kuvittelin, että vitamiineja ei saa muualta kun kasviksista ja hedelmistä ja kivennäisaineita lähestulkoon vaan leivästä. Hyvin olin aivopesty #-o :lol: . Sitten kun on ruvennut tutkimaan asioita, on huomannut että kappas vaan eihän ne asiat olekaan niin kuin yritetään yleisesti tyrkyttää. Siinä samalla on sitten oppinut tuosta kropan toiminnasta lisää. Tekis monelle vt-uskovaisella ihan hyvää tutustua vähän muuhunkin kun siihen oman uskonnon materiaaliin. Toisaalta, kyllähän sen ymmärtää että vaikeahan siitä uskostaan on luopua - mutta antaisitte silti kaikkien syödä itselleen parhaalla tavalla, ettekä viittis aina yrittää sitä omaa mantraanne vaan tuputtaa.

Vitamiinien ja kivennäisaineiden saantiin riittää runsas määrä kasviksia sekä kohtuullinen määrä lihaa (ml kala) ja rasvaa. Kriittiset ravintoaineet sekaruokaa syövällä ovat D-vitamiinin lisäksi foolihappo ja pari muuta vesiliukoista vitamiinia sekä erilaiset antioksidantit, joita saa pääasiassa kasviksista (ja suureksi pettymykseksenne täysjyväviljasta). Kriittisiä nämä ovat siksi, että tuo kasvisten syönti tuntuu olevan hiton vaikeaa joillekin... Kaikkea muuta saa yli tarpeiden sekaruokavaliosta ilman övereitä mihinkään suuntaan.

Koitahan erotella tosiasiat ja uskonasiat toisistaan, jooko.

Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Jos teitä noin kovin ahdistaa, että ihmiset voi hyvin, niin pysykää poissa täältä :lol:

Se että ihmiset voi hyvin, ei ole ahdistava asia, päin vastoin, eikä se liity tähän mitenkään. Oudot väitteet ihmisen fysiologiasta yms ovat mun "ongelma". :D Ei todellakaan se, mitä sä syöt ja millä ruokavaliolla voit hyvin. Rivien välistä tulee ennemmin semmonen tunne, että karppaus on sun mielestä ainoa oikea ruokavalio, toivottavasti olen väärässä.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 11:55:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Tekis monelle vt-uskovaisella ihan hyvää tutustua vähän muuhunkin kun siihen oman uskonnon materiaaliin. Toisaalta, kyllähän sen ymmärtää että vaikeahan siitä uskostaan on luopua - mutta antaisitte silti kaikkien syödä itselleen parhaalla tavalla, ettekä viittis aina yrittää sitä omaa mantraanne vaan tuputtaa.

tämä ei ole vastaus Tyyli-Lyylille... vaan yleisesti.
kyllä alakarppaus on enempi saanut uskonnon tyylisen viitan niskaan kuin mikään muu "laihdutus oppi ruokavalio". ihan maailmanlaajuisesti. kukaan muu porukka ei ole niin fanaattinen kuin alakarppaus aate.
ei vt-uskovaista ole ollenkaan jos katsoo "alakarppaus uskovaa".
muutamat karppaajat väittävät ihan päättömiä asioita joille nauraa jo sokea reettakin.

kyllä kannattaa tutustua todella muuhunkin ja kaikkien, ei vain virallispuolen.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 12:02:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En ole minkään sortin fanaattinen uskovainen, vaikka pidänkin alakarppausta oivana ruokavaliona. Ja 99 % karppauksen ja karppaajien haukkujista on niitä VT-uskovaisia. Pakostakin tulee siihen kiinnitettyä huomiota sen takia.
Edes vegaaneilta ei ole tainnut kuulua pihaustakaan.

.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 12:09:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kaapo Hokkanen kirjoitti:
Tärkeintä lienee, että paino joko pysyy normaalissa tai putoaa normaaliin ja pysyy siellä.

Tämä lausahdus mulla aina särähtää korvaan, sanoi sen missä tahansa ruokauskossa elävä ihminen. Ihan niinkuin laihuus/hoikkuus = terveys. :evil: Kyllä niitä hoikkia elämänsä kunnossa olevia sydärin saaneita kuntoilijoitakin kanniskellaan sairaalaan tai ruumishuoneeseen. Ja yleensä olivat syöneet niiiiiin VT:llisesti.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 13:29:23 
Mässi kirjoitti:
Kyllä niitä hoikkia elämänsä kunnossa olevia sydärin saaneita kuntoilijoitakin kanniskellaan sairaalaan tai ruumishuoneeseen.

Kyllä kyllä ja siksipä hoikkuus ja kuntoilu on paljon suurempi sydäririski kuin läskiys ja sohvaperunuus noin niinkuin keskimäärin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2012-03-11 13:45:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Normaalipaino ja laihuus ovat eri asioita. Ja kyllä minusta on ihan perusteltua sanoa, että lihavuus /= terveys, vaikkei normaalipaino aina merkitsekään terveyttä.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2012-03-11 14:00:36 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

erfyt kirjoitti:
Ja kyllä minusta on ihan perusteltua sanoa, että lihavuus /= terveys, vaikkei normaalipaino aina merkitsekään terveyttä.

Sanoa tietty saa mitä tahansa, ja mielipiteitäkin saa olla.
Mutta perustelut tuollaiselle väitteelle näyttävät olevan aika hyvin hukassa, edelleen :)

Jo joku karkea vyötärö-lantiosuhde kertoo jo terveydestä paljon enemmän kuin BMI. Siis tilastollisesti.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2012-03-11 14:16:42 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

jojoko kirjoitti:
En ole minkään sortin fanaattinen uskovainen, vaikka pidänkin alakarppausta oivana ruokavaliona. Ja 99 % karppauksen ja karppaajien haukkujista on niitä VT-uskovaisia. Pakostakin tulee siihen kiinnitettyä huomiota sen takia.

Näinpä. Kun ihmiset vaan hyväksyisivät sen, että kaikki eivät voi syödä samalla lailla. Ettei kaikilla ne oireet tai asiat johdukaan vain ja ainoastaan siitä liikunnan puutteesta ja "väärin" syömisestä.

Eli vastaus vieraallekin, että nimenomaan sitähän olen yrittänyt koko ajan sanoa! Ei kaikkien todellakaan tarvitse syödä samalla lailla - älkää siis tulko mollaamaan meitä laiskoiksi ym, vaan hyväksykää se että joku toinen voi toisella ruokavaliolla paljon paremmin kuin sillä juuri sillä sinun omallasi. Ei se, että ihminen on lihava välttämättä todellakaan ole pelkästään sitä että hän on laiska eikä viitsi liikkua ja syö "väärin", kun emme me voi määritellä kuka syö milläkin tavalla väärin tai oikein.

Sitä en ymmärrä että miksi ihmisillä on tarve soittaa suutaan, että oma vikas, syöt väärin ja oot laiska paska jos olet lihava tai sulla on iho-oireita, puhumattakaan diabeteksestä tai muista aineenvaihdunnan sairauksista. Tuoko se sitten joillekin mielihyvää? Kenties se onkin tapa yrittää pönkittää omaa huonoa itsetuntoaan.
Miksei voisi vaan olla iloinen siitä itsekseen, että ymmärtää syödä "oikein" ja liikkua ja on terve.
Eikö muilla ole oikeutta syödä omasta mielestään oikein eli niin, että pysyy terveenä ja voi hyvin?
Mitä väliä sillä on, miten kukin sen tekee - eikö pääasia ole, että itse on tyytyväinen?

Mistä se kumpuaa se halu tulla tällaiselle foorumille haukkumaan niitä, jotka eivät syö kuten itse?
Kun varmasti tietää mistä täällä puhutaan. Ja yksi lause jäi tuolta yhdestä vastauksesta, miten se oli mutta viittas siihen että karppaaja ei syö kasviksia ym. Ketjun alkuvaiheessa jo oli puhe siitä, ettei pidä tuomita etenkään jos tietolähteenä on iltalehti tai vastaavat julkaisut. Ottaisitte ensin selvää ja haukkuisitte vasta sitten. Etenkin kun kukaan ei ole pystynyt vielä sanomaan, että mistä karppaaja jää paitsi jättäessään pois viljat, sokerin ja perunan, sekä osa myös hedelmät. Mitä niissä on sellaista, mitä ei kasviksista, juureksista ja marjoista esimerkiksi saa (muutakin kuin korkea vaste verensokeriin ja insuliiniin eli hurjat hiilarimäärät)?

ViestiLähetetty: 2012-03-11 15:28:27 
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
jojoko kirjoitti:

Näinpä. Kun ihmiset vaan hyväksyisivät sen, että kaikki eivät voi syödä samalla lailla. Ettei kaikilla ne oireet tai asiat johdukaan vain ja ainoastaan siitä liikunnan puutteesta ja "väärin" syömisestä.

Eli vastaus vieraallekin, että nimenomaan sitähän olen yrittänyt koko ajan sanoa! Ei kaikkien todellakaan tarvitse syödä samalla lailla - älkää siis tulko mollaamaan meitä laiskoiksi ym, vaan hyväksykää se että joku toinen voi toisella ruokavaliolla paljon paremmin kuin sillä juuri sillä sinun omallasi. Ei se, että ihminen on lihava välttämättä todellakaan ole pelkästään sitä että hän on laiska eikä viitsi liikkua ja syö "väärin", kun emme me voi määritellä kuka syö milläkin tavalla väärin tai oikein.

Sitä en ymmärrä että miksi ihmisillä on tarve soittaa suutaan, että oma vikas, syöt väärin ja oot laiska paska jos olet lihava tai sulla on iho-oireita, puhumattakaan diabeteksestä tai muista aineenvaihdunnan sairauksista. Tuoko se sitten joillekin mielihyvää? Kenties se onkin tapa yrittää pönkittää omaa huonoa itsetuntoaan.
Miksei voisi vaan olla iloinen siitä itsekseen, että ymmärtää syödä "oikein" ja liikkua ja on terve.
Eikö muilla ole oikeutta syödä omasta mielestään oikein eli niin, että pysyy terveenä ja voi hyvin?
Mitä väliä sillä on, miten kukin sen tekee - eikö pääasia ole, että itse on tyytyväinen?

Mistä se kumpuaa se halu tulla tällaiselle foorumille haukkumaan niitä, jotka eivät syö kuten itse?
Kun varmasti tietää mistä täällä puhutaan. Ja yksi lause jäi tuolta yhdestä vastauksesta, miten se oli mutta viittas siihen että karppaaja ei syö kasviksia ym. Ketjun alkuvaiheessa jo oli puhe siitä, ettei pidä tuomita etenkään jos tietolähteenä on iltalehti tai vastaavat julkaisut. Ottaisitte ensin selvää ja haukkuisitte vasta sitten. Etenkin kun kukaan ei ole pystynyt vielä sanomaan, että mistä karppaaja jää paitsi jättäessään pois viljat, sokerin ja perunan, sekä osa myös hedelmät. Mitä niissä on sellaista, mitä ei kasviksista, juureksista ja marjoista esimerkiksi saa (muutakin kuin korkea vaste verensokeriin ja insuliiniin eli hurjat hiilarimäärät)?

En ota vastuuta siitä, mitä muut vieraat sanovat. Minä työnnän nenäni väitteisiin, joille ei löydy todellisuuspohjaa. Joku tais tuolla aikasemmin väittää kenen tahansa, eli vaikkapa minun olevan insuliiniresistenssin partaalla vain siksi, että ei välttele hiilihydraatteja. No, kuka tietää, sairastunko vai enkö, todennäkösesti en sentään hiilareiden takia, mutta kyllä vastaavat väitteet kertovat aika selkeästi, että hiilarirajoitusta pidetään ainoana järkevänä tapana syödä..

Itse en vain näe järkeä poistaa omasta ruokavaliostani useita hyviä ja monipuolisia juttuja vain korvatakseni ne rasvalla. Silti uskon 100 %, että joillekin ihmisille karppaus on täydellinen ruokavalio.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 16:45:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä olen poistanut ruokavaliostani,
riisin
viljan
pahimmat tärkkelyslähteet
sokerin

Korvannut ne rasvalla.

Mistä olen jäänyt paitsi??

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:09:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
erfyt kirjoitti:
Ja kyllä minusta on ihan perusteltua sanoa, että lihavuus /= terveys, vaikkei normaalipaino aina merkitsekään terveyttä.

Sanoa tietty saa mitä tahansa, ja mielipiteitäkin saa olla.
Mutta perustelut tuollaiselle väitteelle näyttävät olevan aika hyvin hukassa, edelleen :)

Jo joku karkea vyötärö-lantiosuhde kertoo jo terveydestä paljon enemmän kuin BMI. Siis tilastollisesti.

Puhumme varmaan vähän eri asiasta. Minulla ei tosiaankaan ole mitään tieteellisiä perusteluja millekään, tarkoitin enemmän puhetapoihin liittyviä asioita. Eli lihavuudesta puhutaan kosmeettisena haittana, ja halutaan laihtua rantakuntoon vaikka jollain kauheilla keinotekoisilla pussikeitoilla, eikä niinkään ajatella, että kyse olisi oman terveyden hoitamisesta. Tai toiset ajattelevat, toiset eivät. Minusta olisi askel terveempään suuntaan sanoa, että lihavuuteni on merkki siitä, ettei elimistöni toimi optimaalisesti, ja sitten pyrkiä korjaamaan asia. Normaalipainoon laihtuminen on terveyden tavoittelun miellyttävä sivutuote. Ja jos ei terveyteen pyrkiessään laihdu, ei minusta pidä väkisin yrittää millään pussikeittojutuilla.

Ihmiset ovat toki yksilöitä jne. Enkä tarkoita sitä, että lihavat olisivat jotenkin sairaampia kuin muut. Kuten els olet sanonut, elämästä ei selviä hengissä, ja harva meistä on näin keski-ikäistyessäänkin vielä täydessä toimintakunnossa kaikin puolin (eikä esim. koskaan löhöä sohvalla miettimässä, mitä kaikkea on tekemättä...).

En ole täällä riitelemässä, pyydän anteeksi jos pahoitin jonkun mielen! :hug:

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:12:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
riisin
viljan
sokerin

Korvannut ne rasvalla.

Parhaasta suorituskyvystä raskaassa voimistelu/painonnostotreenissä.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:20:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol:
Ahaa!
Onneksi tuokin on poissa listaltani.
Vietän rauhallista kotielämää missä raskainta on vauvan pyllynpesu...

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:20:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

http://www.youtube.com/watch?v=psHiq_a-pYw
Ihme ja kumma

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:21:58 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Uzeeh kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:
riisin
viljan
sokerin

Korvannut ne rasvalla.

Parhaasta suorituskyvystä raskaassa voimistelu/painonnostotreenissä.

:smt043 no tuohan se minunkin "unelmani"on ja varmasti R-A:n myös.. :smt040

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:23:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:lol: :lol:
Varsinkin telinevoimistelu harmittas jos en jaksaiskaan...

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:27:05 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:

Sama täällä :lol:

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:38:56 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Voikku kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:

Sama täällä :lol:

:smt043 :smt041

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:48:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä jaksan ihan yhtä hyvin kantaa ne samat kaksi klapikopallista ja samat kaksi hevosten vesiämpäriä kuin ennenkin. Uutena juttuna on tullut 250 kilon pyöröpaalin pyörittäminen umpihangessa. En tiedä, oisko ennen karppausta sujunut. :lol:

.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 17:54:41 
Sohvaperunapullukoiden naureskelu kuulostaa vähän väkinäiseltä kun se kumpuaa metabolisen oireyhtymän runtelemasta ruhosta. Mutta apu on lähellä: tehokas liikunta, kuten kova voimaharjoittelu, purkaa nopeasti insuliiniresistenssia, rentouttaa paremmin kuin jatkuva punaviinin tissuttelu ja antaa jopa vähän enemmän vapauksia ruokavalionkin kanssa. Liikunnallista kevättä!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1423 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 … 7 8 9 10 11 … 72 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00