karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-04 19:08:12

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1216 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-26 23:34:11 
Poissa
Leijona
Leijona

Vieras kirjoitti:
haili kirjoitti:
Ei kai kukaan olekaan väittänyt, että semikarppailu ei olisi vaarallista. Nykyinen THL suositus on ehkä huonoin mahdollinen, kun kroppa ei tiedä mitä tehdä. On sokeria, on rasvaa, on vaikka mitä polteltavaa, mutta kun ei pala, niin pannaan varastoon ja sinnekin reitti on niin mutkikas, että osa jää matkalle erinäisten elimien seinämiin. Täällä on useita kertoja todettu, että (ylläpidolla) voit syödä joko hiilareita tai rasvaa, mutta ei molempia. Uskallan väittää, että pahimmat ongelmat ovat tulleet niillä, jotka karppaavat hetken ja palaavat hiilarin syöjiksi jättäen ruokavalioonsa karppausajan rasvat. Se ei vaan toimi, eikä kukaan niin suosittelekaan.

Tämä on prodeketju, joten mun varmaan pitäisi olla hiljaa. Jos taas jättää molemmat pois eli hiilarin ja rasvan, niin silloin kropalle luodaan tilanne, jossa sillä on töitä ja paljon. Sairas kroppa ei siitä selviä, vaan sairastuu lisää, mutta erittäin runsaalla prodelähteen ja miksei myös satunnaisen kasvilähteen vaihtelulla terveelle, mutta liikaa varastoineelle kropalle, voidaan luoda edellytykset selvitä hommasta, kun muistetaan, että kropassa on energiaa purettavaksi yllinkyllin.

Loppujen lopuksi liika varastorasva yksittäisenä tekijänä on niin iso riski, että siitä on päästävä eroon. Joillekin jokin toinen asia voi olle merkitsevämpi terveystekijä, mutta he harvemmin ovat liikalihavia. THL:n ohjeilla on kovin hankala laihtua, kun on koko ajan nälkä. Nälästä pääsee eroon joko prodella tai rasvalla. Hiilareilla aika harva. Se vaan pitää jokaisen etsiä ihan ite, mikä sen nälän pitää loitolla.

Onko hiilareita 70-80% energiasta semikarppailua? *tirsk*

Luitko tekstini?

ViestiLähetetty: 2011-07-26 23:42:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras, ei tuo blogi julkaisu oikein vakuuta edelleenkään. Ilmeisesti et ole tietoinen että todellisille tieteellisille julkaisuille on olemassa ihan omat sivustot joilla alan asiantuntijat käyvät tulokset läpi. Youtube ja yksittäiset blogit ei oikein sitä tee.

Tuossakin mainitussa blogissa on hienoja tuloksia enkä kiistä etteikö ne ole totta mutta olisin kaivannut vertailupohjaksi mihin tuloksiin olis päässyt LCHF versiolla:

- A1C fell 1.23 points in the HCLF group
- Reduction in diabetes medications: 43% of the HCLF group
- Body weight decreased 6.5 kg [14.3 lbs] in the HCLF group
- LDL cholesterol fell 21.2% in the HCLF group

Annan tähän omat tulokseni viimeisen kolmen kuukauden karppaamisesta ( olen siis karpannut toukokuusta tähän päivään):
- A1C on pudonnut 1.7 yksikköä.
- Diabetes lääkitys on vähentynyt 100% Veren sokeriarvot ovat pudonneet 20 hujakoilta 4-6 välille.
- Olen laihtunut 27kg
- Vyötärömitta on kaventunut melkein 30cm
- LDL kolesteroli on laskenut 28%
- Vernepaine on laskenut. Alussa 165/110, nyt 145/80

Nämä tulokset on saatu Tampereen yliopistollisessa sairaalassa jossa käyn säännöllisesti testeissä. Niitä tuskin voi kukaan kiistää. Tesiten säännöllisyys johtuu siitä että rasvattomalla dietillä verensokerit nousivat aina liki 30 saakka joka alkaa olla jo hengenvaarallista. Eli mistä ihmeestä se verensokeri nousi kun rasvaa en syönyt lainkaan.

Ruokavalioni on nyt 10%HH 60%Rasva 30% proteiini.

Tällä 3 kuukauden kokemuksella on vaikea uskoa että rasva lisää ja hiilihydraatti(sokeri) vähentää veren sokeria. Tätä väittämää on vielä vaikeampi kenenkään pystyä perustelemaan foorumille jossa on kymmeniä kakkostyypin diabetestä sairastavia jotka ovat saanet avun ja hyödyn nimenomaan hiilihydraatteja rajoittamalla. En edes ymmärrä miksi jollakulla on niin valtavan pakottava tarve yrittää todistaa vääräksi jotakin minkä täällä olevat ihmiset ovat jo itse kokeilleet ja todenneet toimivaksi. Todistelua yritetään ehkä vähän väärässä paikassa.

Tässä vähän luettavaa kun tuo englanti noista blogilinkeistä päätellen taipuu:
http://www.proteinpower.com/drmike/?s=diabetes
Tuosta suomalaisen lääkärin uraaurtavaa tietoa asiasta:
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=10
Ja sama vielä veteraaniurheiljan ja mediamannekiinin näkökulmasta:
http://sundqvist.blogspot.com/2011/06/yhteenveto-vahahiilihydraattisen.html

ViestiLähetetty: 2011-07-27 00:00:56 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Hitto Koltta toi on vaikuttava toi hh 10%, r 60%, pr 30%

Et o tainnut alkaa ruokapäikkyä vielä? Tai sit ei o sattunut silmiin. Mulla on susta semmonen sosiaalisen eläimen käsitys, kun oot tänne kaikenlaista hyvää suomennellutkin. Sun ruokapäikkyä lukis takuulla moni ja siitä ois oikeesti apua. Uskoo Konnis. Mulla uteliaisuus heräsi just ton hh 10% kohalla. Kuinka ihmeessä saat sen pidettyä?

ViestiLähetetty: 2011-07-27 00:15:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Hitto Koltta toi on vaikuttava toi hh 10%, r 60%, pr 30%

Et o tainnut alkaa ruokapäikkyä vielä? Tai sit ei o sattunut silmiin. Mulla on susta semmonen sosiaalisen eläimen käsitys, kun oot tänne kaikenlaista hyvää suomennellutkin. Sun ruokapäikkyä lukis takuulla moni ja siitä ois oikeesti apua. Uskoo Konnis. Mulla uteliaisuus heräsi just ton hh 10% kohalla. Kuinka ihmeessä saat sen pidettyä?

Oon mä ruokapäikkyäkin pitänyt mutta en julkisesti. Kun tämmönen 150 kilonen antaa mallia muille aterioista niin siinä monella alle satakilosella menis puurot ja vellit ihan sekasin. Kun monesti vielä syön vain kaksi kertaa päivässä, antaisi se äkkiä huonoa esimerkkiä kevyemmille karppaajille. Ihan siltä varalta oon jättänyt päikyt omaan ekseliin.

Hiilarit pysyy alhaalla ihan tietoisella valinnalla. Ne on ainoa makro mitä lasken. Pyrin siihen että jokaisessa tuotteessa mitä kaupasta valitsen maks hiilarit on se 7g/100g. Ja maksimissaa voi olla vähän yli 10g/100g mutta sillon jäädään kumminkin lopputuloksessa aina sinne 10% tienoille.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 00:24:41 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Onhan täällä muitakin yli 100-kiloisia, esim. minä :lol: En usko, että kukaan alkais yksyhteen soveltamaan, en ees mä, vaikka aito blondi oonkin. Heräsi vaan mielenkiinto ihan oikeasti. Millä sut sais maaniteltua?

ViestiLähetetty: 2011-07-27 05:55:11 
Koltta kirjoitti:
Vieras, ei tuo blogi julkaisu oikein vakuuta edelleenkään. Ilmeisesti et ole tietoinen että todellisille tieteellisille julkaisuille on olemassa ihan omat sivustot joilla alan asiantuntijat käyvät tulokset läpi. Youtube ja yksittäiset blogit ei oikein sitä tee.

Tuossakin mainitussa blogissa on hienoja tuloksia enkä kiistä etteikö ne ole totta mutta olisin kaivannut vertailupohjaksi mihin tuloksiin olis päässyt LCHF versiolla:

- A1C fell 1.23 points in the HCLF group
- Reduction in diabetes medications: 43% of the HCLF group
- Body weight decreased 6.5 kg [14.3 lbs] in the HCLF group
- LDL cholesterol fell 21.2% in the HCLF group

Annan tähän omat tulokseni viimeisen kolmen kuukauden karppaamisesta ( olen siis karpannut toukokuusta tähän päivään):
- A1C on pudonnut 1.7 yksikköä.
- Diabetes lääkitys on vähentynyt 100% Veren sokeriarvot ovat pudonneet 20 hujakoilta 4-6 välille.
- Olen laihtunut 27kg
- Vyötärömitta on kaventunut melkein 30cm
- LDL kolesteroli on laskenut 28%
- Vernepaine on laskenut. Alussa 165/110, nyt 145/80

Nämä tulokset on saatu Tampereen yliopistollisessa sairaalassa jossa käyn säännöllisesti testeissä. Niitä tuskin voi kukaan kiistää. Tesiten säännöllisyys johtuu siitä että rasvattomalla dietillä verensokerit nousivat aina liki 30 saakka joka alkaa olla jo hengenvaarallista. Eli mistä ihmeestä se verensokeri nousi kun rasvaa en syönyt lainkaan.

Ruokavalioni on nyt 10%HH 60%Rasva 30% proteiini.

Tällä 3 kuukauden kokemuksella on vaikea uskoa että rasva lisää ja hiilihydraatti(sokeri) vähentää veren sokeria. Tätä väittämää on vielä vaikeampi kenenkään pystyä perustelemaan foorumille jossa on kymmeniä kakkostyypin diabetestä sairastavia jotka ovat saanet avun ja hyödyn nimenomaan hiilihydraatteja rajoittamalla. En edes ymmärrä miksi jollakulla on niin valtavan pakottava tarve yrittää todistaa vääräksi jotakin minkä täällä olevat ihmiset ovat jo itse kokeilleet ja todenneet toimivaksi. Todistelua yritetään ehkä vähän väärässä paikassa.

Tässä vähän luettavaa kun tuo englanti noista blogilinkeistä päätellen taipuu:
http://www.proteinpower.com/drmike/?s=diabetes
Tuosta suomalaisen lääkärin uraaurtavaa tietoa asiasta:
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=10
Ja sama vielä veteraaniurheiljan ja mediamannekiinin näkökulmasta:
http://sundqvist.blogspot.com/2011/06/yhteenveto-vahahiilihydraattisen.html

Olen huomannut täällä, että ihmiset kertovat parantuneita arvojaan AINA laihtumisen yhteydessä. Kertokaa myös niitä arvoja, joiden välillä ei ole tapahtunut laihtumista.

Yritän vaan sanoa, että ei kaikkia hiilihydraatteja voi syyttää. Itse uskon, että koska ihminen on sokeripolttoinen, ihmisen kuuluu syödä sokeria hedelmistä ja kasviksista (ja juureksista). Ja yhdistettynä rasvaan tämä on katastrofi. Toki voitte syödä LCHF-diettiä noudattaen, mutta siitä seuraa väistämättä ongelmia tulevaisuudessa. Laihtumiseen se on varmaankin ihan hyvä keino.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 06:36:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Konnasintti kirjoitti:
Onhan täällä muitakin yli 100-kiloisia, esim. minä :lol: En usko, että kukaan alkais yksyhteen soveltamaan, en ees mä, vaikka aito blondi oonkin. Heräsi vaan mielenkiinto ihan oikeasti. Millä sut sais maaniteltua?
Ei tartte kauheasti maanitella. Alotan tänään tonne kultakalaan ruokapäikyn keräilyä. Mutten lupaa että joka päivä tulee pilkuntarkasti kaikki muistettu. Alkuun varmaankin paremmin.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 06:49:13 
Tässä eräs todiste, että verensokeri ei nouse hedelmiä syötäessä (vähärasvainen dieetti) yli virallisten rajojen: http://www.youtube.com/watch?v=FSJ_rhJuxYE

"Normaalisti paastoverensokeri on 3,5 - 5,5 millimoolia litrassa (mmol/l) ja ruokailun jälkeen sokeriarvo vaihtelee 5 - 8 mmol/l."
http://www.tohtori.fi/?page=2442205&id=3316284

ViestiLähetetty: 2011-07-27 07:42:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

"Eräs todiste" ei kerro mitään siitä, miten tuo toimii yleisesti.
Se miten se toimii itsellä (mikä lienee tärkeintä) on helppo itse kunkin testata verensokerimittarilla :)

Jotenkin hassua että tulet väittämään tuota porukalle jolla *ON* verensokerimittari ja jotka siis tietävät miten heille käy hedelmillä.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-07-27 08:06:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Olen huomannut täällä, että ihmiset kertovat parantuneita arvojaan AINA laihtumisen yhteydessä. Kertokaa myös niitä arvoja, joiden välillä ei ole tapahtunut laihtumista.

Yritän vaan sanoa, että ei kaikkia hiilihydraatteja voi syyttää. Itse uskon, että koska ihminen on sokeripolttoinen, ihmisen kuuluu syödä sokeria hedelmistä ja kasviksista (ja juureksista). Ja yhdistettynä rasvaan tämä on katastrofi. Toki voitte syödä LCHF-diettiä noudattaen, mutta siitä seuraa väistämättä ongelmia tulevaisuudessa. Laihtumiseen se on varmaankin ihan hyvä keino.
Näitäkin varmasti tulee. Joudun tosin vielä odottamaan hyvän aikaa ennenkuin laihtuminen loppuu. Sitten saamme taas tuloksia terveydentilasta ilman laihtumista. Ehkäpä joku vuosia karpannut tai jopa kymennenkin vuotta karpannut voi meitä tässä valottaa paremmin.

Se että aivot ja elimistö käyttävät "sokeria" polttoaineena ei tarkoita sitä että sokeri/hiilihydraatti pitäisi nauttia sellaisenaan. Sitä vartenhan maksa nimenomaan muuttaa proteiinia rasvan voimalla gluteeniksi ja ketoaineiksi, että elimistö saa tarvitsemansa energian ilman että verensokeri ja insuliinimäärä kohtuuttomasti nousee ja aiheuttaa taas rasvan varastoitumista.

Täytyy myös muistaa ettei lchf ruokavaliolla vihanneksia, marjoja eikä muitakaan kasviksia hylätä. Ainoastaan sellaisia vältellään joissa hiilihydraattimäärä on selkeästi korkea kuten peruna ja viljat. Ei vähä hiilihydraattinen tarkoita hiilihydraatitonta. Jopa nekin jotka pitävät hiilihydraatit aivan minimissä, eivät ole nollalinjalla.

Jälleen youtube todisteita :D naurattaa niin että meinaa perse revetä. :smt044 :smt043 Omistan kyllä videokameran ja tarvittavat softat videoiden käsittelyyn. Ilmeisesti täytyisi ruveta tekemään youtube videoita saadakseen rasvakammoiset tajuamaan ettei sille kammolle ole mitään tieteellistä, teoreettista tai käytännössä havaittua näyttöä. Sen sijaan Ruotsalaiset, Norjalaiset ja EU:n terveysviranomaiset ovat viimeisimpänä todenneet tutkimuksissaan että Eläinrasvoilla ja sydän- ja verisuonitaudeilla ei ole minkäänlaista yhteyttä toisiinsa. Valitettavasti hedelmät sisältävät aimo määrän fruktoosia, josta 99,8% on hiilihydraattia ja hiilihydraatti nostaa veren sokeria. Hedelmäsokerin hiilihydraatit eivät ilmeisesti nosta sitä niin nopeasti kuin taloussokeri mutta toisaalta on myös tutkitusti todistettu että fruktoosi lisää valheellista nälän tunnetta ja aiheuttaa herkästi liikasyömistä. Fruktoosista on tänäänkin keskusteltu toisaalla tässä samaisessa foorumissa ja ne ikävät puolet on tulleet kyllä esiin.

Vieras, yli 7 vuotta olen verensokerini mitannut vähintään kolmesti päivässä. Eiköhän siinä ole tullut testattua verensokeri kaikkien mahdollisten ruoka- ja ateriavaihtoehtojen jälkeen. Miksi yrität todistella jotakin sellaista minkä niin monet tällä palstalla on itse todennut hölynpölyksi. Kai sinulla joku motivaatio on näihin toivottomiin yrityksiin osoittaa että karppaus on jotenkin väärin ja virallisterveellinen rasvaton on se ainoa oikea. Luulen että se on aika hemmetin vaikeaa sellaisessa yhteisössä jossa näinkin moni on saanut karppauksesta avun ja elämäntavan ensin turhaan yritettyään sitä virallista rasvatonta hiilihydraattilinjaa vuosia ja taas vuosia...

ViestiLähetetty: 2011-07-27 08:41:06 
Koltta kirjoitti:
...

En minä sano, että virallisterveellinen olisi oikea ruokavalio. Muttei ole kyllä karppauskaan.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 08:47:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:

Jos puhut diabeetikoista, niin etpä ole sitten lukenut palstaa kovin tarkasti tai pitkään. Sieltä löytyy paljonkin väkeä, jolle karppaus on auttanut nimenomaan verensokereihin, samassakin painossa.

Ja tästä on jopa tutkimusdataa naapurimaasta. Karlshamnin diabetes-tutkimuksessa painonpudotusta ei juuri ollut, mutta sokerit normalisoituivat alle diabetes-määritysten, minkä lisäksi lääkitys väheni (joiltakin kokonaankin) samoin kuin sydäninsidenssitkin. Viimeisin julkaistu tulos oli melkein neljän vuoden jälkeen aloituksesta. Samanlaista onnistumista ei ole raportoitu millään muulla menetelmällä - siis diabeetikoille.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-07-27 08:50:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omasta sokeritautilääkityksestä pääsin alle viikon karppaamisen jälkeen. Tuskin siinä ajassa paino vielä paljon kerkesi pudota.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 09:36:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Koltta kirjoitti:
Konnasintti kirjoitti:
Ei tartte kauheasti maanitella. Alotan tänään tonne kultakalaan ruokapäikyn keräilyä. Mutten lupaa että joka päivä tulee pilkuntarkasti kaikki muistettu. Alkuun varmaankin paremmin.

Tarttee jatkaa jäsenyyttä, kun tili tulee, nyt katkolla. :fish:

ViestiLähetetty: 2011-07-27 09:48:04 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mun mies laihduttaa ja repsuilee ja laihduttaa ja repsuilee. Ei se mitään! Se kuitenkin sai diabetesdiagnoosiin peruutuksen! Sillä oli ihan kunnolla kohonneet sokeriarvot pitkään ja terveydenhoitajalla kävi toisella paikkakunnalla yli vuoden ja labrassa ramppas. Sitten sille määrättiin Metformiinit ja alkoi niitten käyttöä opetteleen. Muutettiin toiselle paikkakunnalle. Labrat jatkui ja sokerimittarinkin sai ja liuskat.. omin silmin oon nähnyt ne arvot. Sitten alettiin syömään karpimmin. Ei heti osattu kaikkia juitsuja (ei vieläkään), mutta ensimmäiseksi jätettiin perunat ja viljat pois.
Miehellä laski sokerit kolmeen. Ei sitä Metformiinia sit jatkettu. Lääkäri väitti ettei miehelläni koskaan diabetesta ollutkaan. Hätäpäissään raukka.

Kaikilla asiat ei mee näin dramaattisesti ja lopu kuin seinään. Mulla vieläkin vaikeuksia noitten sokeriarvojen kanssa ja en, en huijaa ketään, en itteenikään. Kovin ihmettelen tuota vaikeutta. Stressillä oon huomannu olevan verensokereihin yhteyttä. (Ennen varoitettiin verenpaineen noususta, kun ihminen suuttui, liekö siinäkään ees perää, vaiko urbaani legenda) Mulle pitäis kai sanoo, että älä sure, älä suutu :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-07-27 09:50:57 
haili kirjoitti:
Ei kai kukaan olekaan väittänyt, että semikarppailu ei olisi vaarallista... Täällä on useita kertoja todettu, että (ylläpidolla) voit syödä joko hiilareita tai rasvaa, mutta ei molempia...

Ahaa, siispä vaaran viehätys lienee syynä siihen miksi tunnen voivani nykyisellä ruokavaliollani niin vahvasti :)

ViestiLähetetty: 2011-07-27 10:00:59 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Vieras kirjoitti:
En minä sano, että virallisterveellinen olisi oikea ruokavalio. Muttei ole kyllä karppauskaan.

No sano nyt sentään jotain - ainakin tahtoo jäädä sulla perustelut puuttumaan joka ainoasta heitosta. Miten tommosen kanssa keskustelee, joka heittelee vaan väitteitä, mutta ei perustele niitä juurikaan?

Hiilarit nostaa insuliinia. Insuliini on monelle ongelmallista, koska elimistö on jo liian hiilarin/sokerin/tärkkelyksen käytön takia häiriintynyt. Niinpä inskan noususta koituu sitten vaan lisää ongelmia.

Puhdas rasva on ainoa aines, joka ei nosta insuliinia.

Ja tuo, että väität elimistön olevan sokeripolttoinen, ei ole oikeastaan fakta, vaan se on oppimasi väite - ja kyllähän sitä joskus luultiin maankin olevan littana, eli opitutkin väitteet olisi toisinaan hyvä kyseenalaistaa.

Mikä lienee sitten tämä vieraalla oleva pakottava ajatus siitä, että olisi jokin yksi ja oikea ruokavalio - kun ei karppaajatkaan ruokavalioi kaikki yhdenmukaisesti, samoin eivät ketkään muutkaan. Miksi pitäisi olla jokin yksi ja oikea ruokavalio? Karppaus nyt vain sattuu olemaan kätevää monelle, jonka elimistö on mennyt länsimaisen teollistuneen ruokatuotannon jäljiltä sekaisin. Moni saa sillä keinoin ikään kuin elämänsä takaisin menettämättä mitään.

Jokainen saa valita ihan itse, mutta miksi kommentoida toisten valintoja automaattisesti väärinä - vieläpä ilman perusteluja?

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 10:22:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Harlamovski kirjoitti:
Jokainen saa valita ihan itse, mutta miksi kommentoida toisten valintoja automaattisesti väärinä - vieläpä ilman perusteluja?
Oisko se sitä pätemisen tarvetta. Tai ihan silkkaa trollailua.

ViestiLähetetty: 2011-07-27 10:50:07 
Voisitte mitata sylkenne ja/tai virtsanne pH:n ja ilmoittaa arvot tänne. Sekä aamulla ennen ruokaa/juomaa että päivällä ainakin tunti viimeisen aterian tai juoman jälkeen. Odotan vastauksianne. :)

ViestiLähetetty: 2011-07-27 11:08:36 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Muuten mieluusti tekisinkin ton, vuan ku ei mulla oo nuita vermeitä, millä mittailla. :lol:
Joku aktiivitarkastelija voisi testailla itseään?

Ja vieras, lyöpäs sinäkin omat arvosi tiskiin kun kerta muilta olet niitä tinkaamassa!

Quidquid latine dictum, altum videtur.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1216 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00