karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-08 19:47:48

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1423 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1272 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:09:54 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä olen poistanut ruokavaliostani,
riisin
viljan
pahimmat tärkkelyslähteet
sokerin

Korvannut ne rasvalla.

Mistä olen jäänyt paitsi??

Sä et oo jääny mistään paitsi. Itse olisin jäänyt paitsi ihanista (suolasista) tarjoiluista eilisissä juhlissa, ehkä alkoholitarjoilustakin, riisistä intialaisen kastikkeen kanssa (vissiin kastikettakaan ei ois saanu syödä) ja huikeen makuisesta 100%-kaura-leivästä. Ja töihin pitäs ottaa omat eväät mukaan, kun pääruoassa saattaa olla joskus hiilareita, esim. suurusteena. Tai lasagnea.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:10:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

:D Ai kamala ku tää miettii itteään voimistelijana ja kuinka yhtäkkiä loppuskin puhku...

Mulla passais paremmin tuo Jojokon harrastus :lol:
Kaksi palloa hangessa pyörimässä.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:13:15 
Kyllä mulle silti nuo Ronja-Aliisan safkat maistuis :)

ViestiLähetetty: 2012-03-11 18:26:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sohvaperunapullukoita! Missä! Kuvia tai en usko. Vai onko Vieraalla joku yhteys kirjoittajiin salaisen webbikameralinkin kautta ja näkee kirjoittajat ja niiden aktiivisuuden Acerinsa näytöllä? Ihme tirkistelijä. Pitäiskö ilmoittaa poliisille? Ainkain ihan ensimmäiseksi laitan foliota ton webbikameran eteen. Tämä siis, jos jaksan tästä sohvalta ruhoani liikauttaa.... Ehkä sit kun seuraavaksi menen jääkaapille, ei tuu turhia askeleita.

.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:06:09 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Vieras kirjoitti:
En ota vastuuta siitä, mitä muut vieraat sanovat. Minä työnnän nenäni väitteisiin, joille ei löydy todellisuuspohjaa. Joku tais tuolla aikasemmin väittää kenen tahansa, eli vaikkapa minun olevan insuliiniresistenssin partaalla vain siksi, että ei välttele hiilihydraatteja. No, kuka tietää, sairastunko vai enkö, todennäkösesti en sentään hiilareiden takia, mutta kyllä vastaavat väitteet kertovat aika selkeästi, että hiilarirajoitusta pidetään ainoana järkevänä tapana syödä..

Itse en vain näe järkeä poistaa omasta ruokavaliostani useita hyviä ja monipuolisia juttuja vain korvatakseni ne rasvalla. Silti uskon 100 %, että joillekin ihmisille karppaus on täydellinen ruokavalio.

Sinäkö ne määrittelet millä on todellisuuspohjaa ja millä ei?
Ja minä olin se, joka yritti kauniisti kertoa siitä hiilareiden osuudesta siihen resistenssin syntyyn - mutta kuten huomaat itsekin, niin et ymmärtänyt asiaa sitten ollenkaan. Johtuuko se sitten siitä, että ette (halua?) ymmärrä hiilareiden vaikutusta verensokeriin ja sitä kautta insuliiniin. Tai sitä, että myös laiha ihminen voi sairastua d2:seen eli siihen insuliiniresistenssiin tai sitä, että myös lihava ihminen voi syödä vt-uskovaisten "oikein" silti laihtumatta. Te vt-uskovaiset kun ette halua ymmärtää, ettei asiat ole mustavalkoisia vaan yritätte viimeiseen saakka vaan saada itsellenne sitä hyvää oloa mollaamalla ensisijaisesti että vhh:lla syödään väärin (mitä väärää niissä kasviksissa ja marjoissa vhh:lla on, kun vt:llä niitä käsketään syödä?) ja ollaan sohvaperunoita.
Ellette edes tiedä mitä vhh:lla syödään, niin miten voitte arvostella? Ai niin, tiedättehän te - olettehan te lukeneet iltapäivälehtiä, joissa on se "oikea" tieto.
Ehkä teidän mielestä, mutta siinä tapauksessa on pakko todeta että hiilaritko ne teidän aivot sitten sumentaa, jos uskotte iltapäivälehtiin noin sokeasti?

Mutta kerropas mitä hyvää ja monipuolista on niissä perunoissa, viljassa ja sokerissa - siis niissä, jotka ihmiset poistaa ruokavaliostaan kun vhh:lle rupeaa?
Toisaalta, miksi kenenkään tosiaan tarvitsis noista höttökaloreistaan luopua, jollei ole aineenvaihdunnassa häikkää, ei kuivaa ihoa, vilja ei pistä haisemaan peräpäästä, ei ole väsymystä ruokailun jälkeen ym ym? Silloin pitää nauttia, jos kaikki on hyvin ja voi syödä sinänsä ihmiselle tarpeetonta ruokaa. Mutta ei se silti oikeuta ketään moittimaan sohvaperunaksi tai sanomaan, että joku syö "väärin" jollei syö samalla lailla kuin itse.

Ja kyllä, samalla lailla - tai jos tarkkoja ollaan niin paljon paremmin - jaksan nykyään tehdä työni ja lisäksi vielä liikkua useamman tunnin viikossa. Kuntosalillakin jaksaa painaa aivan mainiosti, toki es. jalkojen osalta monesti käytössä vain 40-60 kg:n vastukset ja käsissä puolestaan tosi pienet (10-20kg) kun on olkapään kanssa tapaturmainen ongelma. Mutta aivan ihanaa, kun jaksaa liikkua vielä työn ja kaiken muun lisäksi. Ja muuten, jotta saatte lisää sohvaperuna asiaa mun kohdalle, niin kerron vielä että mulla ei ole kun 26 pv vapaata vuodessa - te mollaajat, jotka ette siis ole niitä sohvaperunoita, ette pysyis perässä paria päivää pidempään (yrittäjiä on nimittäin ollut :lol: ). Ajatelkaa, jäisitte toiseksi tällaiselle sohvaperunalle ihan tosta noin vaan =D>

ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:20:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lainaa:
Mitä nyt oliivi- ja rypsiöljyssä on enemmän niitä välttämättömiä rasvahappoja. Voin vitamiinit ja kivennäisaineet eivät ole mitään kriittisiä vitamiineja ja kivennäisaineita, joita ei saisi runsaasti kaikkialta muualtakin. Voissa on myös suhteessa enemmän omega-kutosta kuin öljyissä.

Nyt ehkä ymmärsin mistä tämä näkemysero johtuu. Ajattelet varmaan turhan ruususesti VT:tä ruokavaliona. Totta on, että VT:n makroilla voi syödä jokseenkin järkevästi (eli monipuolisesti). Mutta kaikki eivät näe makrojen läpi. Se mikä on hyvää ravintoa, ja se mitä esim. Pekka Puska on mustamaalannut voin maineen syyttä suotta. Margariinia suositellaan, mikä ei ole ihmisen ruokaa nähnytkään. kukaan ei VT:llä neuvo että hei jätä se margariini, vaan oikeasti voit vetää sen 30E% margariinia nassuun ja tervettä on! Ja mistä luulet että ne hivenaineet sitten tulevat?

Totta että voissa on juuri se oikea omegasuhde. Kasviöljyissä on suhteessa enemmän omega 3 rasvahappoja. Mutta kasviperäinen omega 3 ei toimi ihmiselimistössä sillälailla kuin eläinperäinen, ja on käsittääkseni aivan yhtä tyhjän päälle. eli vaikutus on: sikana omega 6sta jota täytyy kompensoida sillä rasvaisella kalalla.

olen muuten kuullut jotain sellastakin, että VT:llä ollaan jo höllentämässä tuota rasvansaanti suositusta, kun ovat tajunneet että 30E% todella on liian niukka.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:26:37 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Elune kirjoitti:
Mitä nyt oliivi- ja rypsiöljyssä on enemmän niitä välttämättömiä rasvahappoja. Voin vitamiinit ja kivennäisaineet eivät ole mitään kriittisiä vitamiineja ja kivennäisaineita, joita ei saisi runsaasti kaikkialta muualtakin. Voissa on myös suhteessa enemmän omega-kutosta kuin öljyissä.

Kiitos Elune, kun nostit tämän. Tosiaan, jäin pohtimaan että miksi pitäisi voi korvata teollisella vitamiinittomalla & kivennäisaineettomalla (lisäaine)margariinilla tai öljyllä, jossa ei ole käytännössä mitään - kun siinäkin tilalla voisi saada niitä päivän vitamiineja ja kivennäisaineita ilman niitä lisäaineita :?:
Lisäaineet plus oliko se myös niin, että noiden kasviöljyjenkin oli havaittu lisäävän tulehdusmarkkereita elimistössä? Tämä on nyt els:in "heiniä" enemmäkin. Mutta olisi kyllä kiva kuulla yksikin JÄRKEVÄ puolustus, miksi syödä ennemmin lisäaine mömmöä ilman suojaravintoaineita kuin sitä luonnon omaa lisäaineetonta tavaraa, jossa on LISÄKSI vitamiineja ja kivennäisaineita?

ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:32:08 
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
En ota vastuuta siitä, mitä muut vieraat sanovat. Minä työnnän nenäni väitteisiin, joille ei löydy todellisuuspohjaa. Joku tais tuolla aikasemmin väittää kenen tahansa, eli vaikkapa minun olevan insuliiniresistenssin partaalla vain siksi, että ei välttele hiilihydraatteja. No, kuka tietää, sairastunko vai enkö, todennäkösesti en sentään hiilareiden takia, mutta kyllä vastaavat väitteet kertovat aika selkeästi, että hiilarirajoitusta pidetään ainoana järkevänä tapana syödä..

Itse en vain näe järkeä poistaa omasta ruokavaliostani useita hyviä ja monipuolisia juttuja vain korvatakseni ne rasvalla. Silti uskon 100 %, että joillekin ihmisille karppaus on täydellinen ruokavalio.

Sinäkö ne määrittelet millä on todellisuuspohjaa ja millä ei?
Ja minä olin se, joka yritti kauniisti kertoa siitä hiilareiden osuudesta siihen resistenssin syntyyn - mutta kuten huomaat itsekin, niin et ymmärtänyt asiaa sitten ollenkaan. Johtuuko se sitten siitä, että ette (halua?) ymmärrä hiilareiden vaikutusta verensokeriin ja sitä kautta insuliiniin. Tai sitä, että myös laiha ihminen voi sairastua d2:seen eli siihen insuliiniresistenssiin tai sitä, että myös lihava ihminen voi syödä vt-uskovaisten "oikein" silti laihtumatta. Te vt-uskovaiset kun ette halua ymmärtää, ettei asiat ole mustavalkoisia vaan yritätte viimeiseen saakka vaan saada itsellenne sitä hyvää oloa mollaamalla ensisijaisesti että vhh:lla syödään väärin (mitä väärää niissä kasviksissa ja marjoissa vhh:lla on, kun vt:llä niitä käsketään syödä?) ja ollaan sohvaperunoita.

Joo, myönnän että en tajunnut nyt kyllä yhtään, mitä tarkoitat tolla hiilarin aiheuttamalla insuliiniresistenssijutulla. Kyllä, hiilarit vaikuttavat verensokeriin ja lisäävät insuliinin tuottoa. Mutta miten se liittyy insuliiniresistenssi-häiriöön??! Lihavuus on keskeisin insuliiniresistenssin riskitekijä, mutta koska riskitekijöitä on muitakin, voi myös normaalipainoinen sairastua häiriöön. Joskin se on hyvin harvinaista. Haukut väärää puuta. Minä en ole haukkunut ketään sohvaperunaksi.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:46:48 
Elune kirjoitti:
Lainaa:

Nyt ehkä ymmärsin mistä tämä näkemysero johtuu. Ajattelet varmaan turhan ruususesti VT:tä ruokavaliona. Totta on, että VT:n makroilla voi syödä jokseenkin järkevästi (eli monipuolisesti). Mutta kaikki eivät näe makrojen läpi. Se mikä on hyvää ravintoa, ja se mitä esim. Pekka Puska on mustamaalannut voin maineen syyttä suotta. Margariinia suositellaan, mikä ei ole ihmisen ruokaa nähnytkään. kukaan ei VT:llä neuvo että hei jätä se margariini, vaan oikeasti voit vetää sen 30E% margariinia nassuun ja tervettä on! Ja mistä luulet että ne hivenaineet sitten tulevat?

Totta että voissa on juuri se oikea omegasuhde. Kasviöljyissä on suhteessa enemmän omega 3 rasvahappoja. Mutta kasviperäinen omega 3 ei toimi ihmiselimistössä sillälailla kuin eläinperäinen, ja on käsittääkseni aivan yhtä tyhjän päälle. eli vaikutus on: sikana omega 6sta jota täytyy kompensoida sillä rasvaisella kalalla.

olen muuten kuullut jotain sellastakin, että VT:llä ollaan jo höllentämässä tuota rasvansaanti suositusta, kun ovat tajunneet että 30E% todella on liian niukka.

Näistä olen samaa mieltä. Toivottavasti höllentävät suositusta. Ja 30 E% margariinista on tulkinnallinen porsaanreikä.
Kasviöljyjen omega kolmosten hyödyllisyydestä käydään kädenvääntöä, mutta tiedemaailman konsensus on kuitenkin se, että kasvikolmonen on hyvin hyödynnettävissä.

ViestiLähetetty: 2012-03-11 20:56:16 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Vieras kirjoitti:
Kyllä, hiilarit vaikuttavat verensokeriin ja lisäävät insuliinin tuottoa. Mutta miten se liittyy insuliiniresistenssi-häiriöön??! Lihavuus on keskeisin insuliiniresistenssin riskitekijä, mutta koska riskitekijöitä on muitakin, voi myös normaalipainoinen sairastua häiriöön. Joskin se on hyvin harvinaista.

#-o :smt044 :smt041 Ai ihana mitä pyristelyä =D>

Lainaa:
Haukut väärää puuta. Minä en ole haukkunut ketään sohvaperunaksi.

Se on kuule ihan oma vika, jollei ymmärrä laittaa itselleen jotain muuta nimimerkkiä että pystyisi erottamaan. Mistäs lukija voi tietää, kuka on kirjoittaja jollei ymmärrä erottautua joukosta millään tavalla?

ViestiLähetetty: 2012-03-11 21:20:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eikös herkälle muodostu insuliiniresistanssi jos kokoajan puputtaa sokeristuvia hiilareita??
Tai annosteluun tulee häikkää? Haima ei eritäkkään enää täsmä annosta vaan liikaa ja kierre on valmis?

Näin minä olen sen ymmärtänyt. Ja sitten ihminen jolla on muutakin altistusta vaikka jokin tulehdustila. Esim. psoriasis, alkaa pikkuhiljaa kärsiin insuliiniresistanssista??
Minusta tuo olisi vältetty sillä ettei söisi hiilihydraateja turhaan.

Ruisleipäkin muuttuu jo suussa sokeriksi

ps. tuli mieleen, että psoriasi on noin 150 000 suomalaisella
astmaa kuinka monella?
pahaa aknea??
reumaa??
muuta sairautta ja vaivaa??

Niin moni kuuluu jollain tavalla riskiryhmään, että kyllä olisi valtion aika muuttaa suosituksia!! Pitäähän täällä olla turvavyökin kun autolla ajetaan!!

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-03-11 22:31:53 
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Pitäähän täällä olla turvavyökin kun autolla ajetaan!!

Löytyihän sentään yksi asia, josta ei pääse karppauksella eroon.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 08:51:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Arvatkaa mikä VT-ihmisten käyttämä korvike. :-)
"Vesi, rypsiöljy (14%), kasvirasvat, muunnettu perunatärkkelys, piimä, camelinaöljy (6%), suola (1,25%), emulgointiaineet (E471 ja E476 kasvirasvasta, soijalesitiini), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromit, A- ja D-vitamiini, väri (beta-karoteeni)"

Piti kaupassa oikein tsekata tää, kun joku tässä ketjussa kehui tällaista käyttävänsä. Huh.
Mitähän nuo kasvirasvat on, kun ei sen tarkemmin mainita?

.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 09:18:37 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kamalta sotkulta vaikuttaa ja joku vielä kehuu tuota hyväksi. Kyllä voi on aito luonnontuote :D

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2012-03-12 09:25:18 
Minen oikeen välitä tuosta voista, mutta en koe, että jäisin mistään tärkeistä hivenaineista paitsi, vaikka en sitä (juurikaan) käytä.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 10:10:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jojoko kirjoitti:
Arvatkaa mikä VT-ihmisten käyttämä korvike. :-)
"Vesi, rypsiöljy (14%), kasvirasvat, muunnettu perunatärkkelys, piimä, camelinaöljy (6%), suola (1,25%), emulgointiaineet (E471 ja E476 kasvirasvasta, soijalesitiini), säilöntäaine (kaliumsorbaatti), happamuudensäätöaine (sitruunahappo), aromit, A- ja D-vitamiini, väri (beta-karoteeni)"

Piti kaupassa oikein tsekata tää, kun joku tässä ketjussa kehui tällaista käyttävänsä. Huh.
Mitähän nuo kasvirasvat on, kun ei sen tarkemmin mainita?

On tuossa paljon aivan terveellistäkin :wink:
Suurimpana (ekana mainittu ) vesi !!! Tosin sitä saa Hanoista halvemmalla, tai voi tyytyä kotimaiseen vesijohto veteen 8)
Ai niin hanoi onkin nykyään joku hotsi ming city tai jotain...

Tuli vaan mieleen kirjasta luettu margariinin valmistus.
Ekana liotetaan rypsit ja muut siemenet Bentziinissä ja lipeässä, joten tästä se hyvä maku tulee...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 10:23:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vesi toki terveellistä!
Mikä tulee kuutiohinnaksi vedelle näitä ostellessa? Täälläpäin niille, joille kunnan vesi tulee, hinta on noin euron kuutio.

.

ViestiLähetetty: 2012-03-12 11:06:18 
Tyyli-Lyyli kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Kyllä, hiilarit vaikuttavat verensokeriin ja lisäävät insuliinin tuottoa. Mutta miten se liittyy insuliiniresistenssi-häiriöön??! Lihavuus on keskeisin insuliiniresistenssin riskitekijä, mutta koska riskitekijöitä on muitakin, voi myös normaalipainoinen sairastua häiriöön. Joskin se on hyvin harvinaista.

#-o :smt044 :smt041 Ai ihana mitä pyristelyä =D>

Hienoja vasta-argumentteja lähtee äärikarppien näppiksiltä. Varpu Tavia siteeraten: "Muutamia änkyräkommentoijia lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että ovatkohan heidän aivonsa sittenkin saaneet liian vähän sokeria, kun noin kiukuttaa?" :)
http://blogit.iltalehti.fi/varpu-tavi/2 ... larimaara/

ViestiLähetetty: 2012-03-12 11:22:24 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

voikka kirjoitti:
Minen oikeen välitä tuosta voista, mutta en koe, että jäisin mistään tärkeistä hivenaineista paitsi, vaikka en sitä (juurikaan) käytä.

Sen sijaan välität lisäaineilla höystetystä teollisesta voin korvikkeesta, siitä terveelliseksi kutsutusta margariinista?

ViestiLähetetty: 2012-03-12 11:24:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tyyli-Lyyli kirjoitti:
voikka kirjoitti:

Sen sijaan välität lisäaineilla höystetystä teollisesta voin korvikkeesta, siitä terveelliseksi kutsutusta margariinista?

Noh, noh. Jos sanoo, ettei välitä voista, ei se tarkoita, että olisi margariinifani. Ehkä vain käyttää voita vähänlaisesti (moniin karppaajiin verrattuna), kuten minä.

.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1423 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 18 9 10 11 1272 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00