karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 16:25:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-15 13:08:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Vegaania ei musta saisi tekemälläkään koska sitten ei voisi hyvällä omallatunnolla syödä mitään maitotuotteitakaan ja ei se kookoskaan suomessa kasva. Kaikkihan maailmassa on tehty riistämällä jotain. Kamalaa tietysti on jos riiston kohde ei ole suostuvainen riistoon.

Minä pidän pihvistä ja ei edes tee pahaa katsella niityllä käyskentelevää ylämaankarjaa ja miettiä, että jossain vaiheessa ne menee teuraalle. Kanoja ja kaloja käy toisinaan sääliksi, mutta niin käy kehitysmaan ihmisiäkin.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 13:55:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Tehotuotannon vastustaminen ei vaadi minkäänmoista veganismia, eikä edes lihan välttämistä.
Vain tehotuotannon välttämistä - sekä kasvi että eläinpuolella.

Tappamisen minimointi sen sijaan suorastaan vaatii sekaravintoa,
... koska se on on ainoa kestävän kehityksen tapa hoitaa homma ilman tehomaataloutta ja ilman tehoglobalisointia, eli vähemmillä kokonaisjätteillä ja kokonaissaastuttamisella.

Luonto ja ihminen sen mukana on osannut elää sekataloudessa ilman jätteitä tähänkin asti. Vasta me likaamme kaiken.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2008-11-15 14:13:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els, tämän keskustelun aihe on "Ruokavalion vaikutus ylipainon todennäköisyyteen" eikä tuo liity millään tavalla siihen.

Tehotuotannosta ja sen ympäristövaikutuksista keskustellaan täällä:

viewtopic.php?f=4&t=37286

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 14:19:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Itsepä otit tuon asian esille tässä ketjussa. Jos sinä niin mikseivät muutkin?

Mihin liityen: et muuten sanallakaan kommentoinut aiempaa viestiäni, joka liittyi juuri tämän ketjun asiaan. koski ruokavaliota ja terveen kehon rakennetta mm painomäärityksin. Siellä oli ihan tiedeviitekin.

Mistä seuraava kysymys: mitkä ovatkaan sinun kolme numerosi tuon viitteen valossa?

ViestiLähetetty: 2008-11-15 14:36:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:

Mihin liityen: et muuten sanallakaan kommentoinut aiempaa viestiäni, joka liittyi juuri tämän ketjun asiaan. koski ruokavaliota ja terveen kehon rakennetta mm painomäärityksin. Siellä oli ihan tiedeviitekin.

Mistä seuraava kysymys: mitkä ovatkaan sinun kolme numerosi tuon viitteen valossa?

Vastaan sulle tohon aiempaan kysymykseen toiseen ketjuun ettei mene tämän enempää offtopicciin. Vyötärö-lantio-suhde mulla oli 0,83 kun kävin kesällä mittauttamassa itseni InBody 720 -kehoanalyysissä. Kaikki lihasmäärät olivat lähes yli normaalin, "visceral fat" (eli sisäelimien yhteyteen kertynyt rasva) oli alle keskiarvon minun ikäsilläni. Painoa oli tuolloin 78,7 ja rasvaprosentti 11,8 ja fitness index 84. Mittanauhaa mulla ei oo.

Rasva ei valikoi mihin se asettuu, joten väitteesi siitä, että karppauksella voisi parantaa lantio-vyötärö -suhdetta tehokkaammin kuin muilla laihdutusmenetelmillä on täysin vailla tieteellistä näyttöä.

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:14:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ihan sivutietona: omani ovat selvästi lähempänä edellisen jutun optimilukuja, vaikka miten olenkin sekä erittäin eläinravaisella ruokavaliolla - että vielä huomattavasti sinua vanhempi. Ja että omani olivat aikoinaan selvästi nykyistä huonompia sekä virallisterveellisenä että vegenä.

Minkä lisäksi kehoni rasvaprosentti on terveempi kuin sinulla. Kai tiesit että naisilla alle 20 rasvaprosentti tuo khelposti hormonaalisia ongelmia, kuten bodaripiireissä on usein havaittu. Ja kyllä, oletan sinut naiseksi ilmoittamasi vyötärö-lantiosuhteen perusteella?

Mitä tulee vyötärön muuttumiseen, niin kuinka ollakaan, täällä ihmiset selvästi kertovat yllättyneenä, miten heillä karppaus on vaikuttanut juuri vyötäröpuoleen johon muu laihdutus ei auttanut yhtään. Samoin jokainen VHH-vertailututkimus on aina ollut joukon paras juuri vylötärömittojen pienentämisessä, niin että sitä tieteellistä näyttöäkin on jo kertynyt melkoisesti.

Toisaalta jokseenkin kaikki normisyövät normaalipainoiset suomalaiset tuttavani (ja kaikki tuntemani veget) ovat kehonmuodoltaan joko tasapaksuja tai sitten suorastaan mahakkaita. Mikä muuten aivan on toisin kuin vielä 50-luvulla, kuten vanhat valokuvat kertovat.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:16:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä mun mielestä tuosta avatarista pitäisi arvata että olen mies, tuskin naisena viitsisin tissejäni esitellä paljaana. Lantiossa on ympärysmittaa lähinnä sen takia että otan 150 kilolla treenisarjoja maastavedosta ja kyykkään pitkiä syväkyykkysarjoja yli omalla painollani ja se näkyy takapuolen lihaksistossa. Minulla on hyvin suora lantio edestä katsottuna.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:26:47 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Avattaret voivat esittää mitä hyvänsä, mutta sori arvasin väärin.
Silti, olen sinua lähempänä ko artikkelin optimeita tuon sukupuolikorjauksen jälkeenkin.
Ja edelleen paremmalla (eli terveellisemmällä) rasvaprosentilla.
Ja nämä tulokset olen saanut ilman lisäravinteita... ja jopa ilman palloa kuormittavia kuntosaleja.

btw, varmaan sitten tiesit että miehillä se rasvaprosentin turvallinen alaraja killuu tuolla 15% yläpuolella?
... tai että omega-kuutosen runsas ylimäärä lisää tilastollisesti aggressiivista käyttäytymistä, muillakin kuin bodareilla.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:34:50 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

tuc kirjoitti:
els kirjoitti:

Vastaan sulle tohon aiempaan kysymykseen toiseen ketjuun ettei mene tämän enempää offtopicciin. Vyötärö-lantio-suhde mulla oli 0,83 kun kävin kesällä mittauttamassa itseni InBody 720 -kehoanalyysissä. Kaikki lihasmäärät olivat lähes yli normaalin, "visceral fat" (eli sisäelimien yhteyteen kertynyt rasva) oli alle keskiarvon minun ikäsilläni. Painoa oli tuolloin 78,7 ja rasvaprosentti 11,8 ja fitness index 84. Mittanauhaa mulla ei oo.

Rasva ei valikoi mihin se asettuu, joten väitteesi siitä, että karppauksella voisi parantaa lantio-vyötärö -suhdetta tehokkaammin kuin muilla laihdutusmenetelmillä on täysin vailla tieteellistä näyttöä.

Ei aivan. Harmillisesti lähde on kadoksissa, mutta muutama vuosi sitten julkaistiin tutkimus, jossa ainakin laihdutettaessa eri ruokavaliolla vähähiilihyydraattinen vähensi selvästi tehokkaimmin juuri viskeraalirasvaa (haitallista, vyötäröllä näkyvää, sisäelimiä kuormittavaa rasvaa.)

Toisaalta taas stressihormonien tiedetään lisäävän rasvan kertymistä juuri vyötärölle.

Tästä on omakohtainen kokemuskin, anoppini ollessaan kotiäitinä oli mallia päärynä, siirtyi sitten erittäin kuormittavaan ansiotyöhön ja muuttui omenaksi.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:53:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Avattaret voivat esittää mitä hyvänsä, mutta sori arvasin väärin.
Silti, olen sinua lähempänä ko artikkelin optimeita tuon sukupuolikorjauksen jälkeenkin.
Ja edelleen paremmalla (eli terveellisemmällä) rasvaprosentilla.
Ja nämä tulokset olen saanut ilman lisäravinteita... ja jopa ilman palloa kuormittavia kuntosaleja.

btw, varmaan sitten tiesit että miehillä se rasvaprosentin turvallinen alaraja killuu tuolla 15% yläpuolella?
... tai että omega-kuutosen runsas ylimäärä lisää tilastollisesti aggressiivista käyttäytymistä, muillakin kuin bodareilla.

Miehillä vyötärö-lantiosuhde on optimaalinen 0,8-0,9 eli olen optimaalisen alueen keskellä (0,83). Miten sen parempi voisi olla? :shock:

Miehillä normaali rasvaprosentti on 9-18 % ja väitän, että olen täydellisen terveellinen myös rasvaprosentissa mitattuna (11,8 viime kesänä, nyt mahdollisesti sama tai 1-2 % enemmän). Lähellä keskiarvoa, mutta kuitenkin vähän alle, ylimääräinen rasva tuskin on hyvä asia ja väitän, että miesurheilijat, joilla on rasvat alle kympin ovat hyvin terveitä.

En ole ikinä vetänyt ketään turpaan (ala-asteen pihalla painimisia tuskin lasketaan ja silloinkin olin sekasyöjä), joten en tietääkseni ole kovin väkivaltainen.

Mulla on kotona käytettynä ostettu penkki, pari tankoa ja levyt. Punttiksella olen käynyt 3 kertaa viimeisen vuoden aikana. Punttiksella käynti on sitäpaitsi varsin vähän ympäristöä kuormittava harrastus. Käyttämäni lisäravinteet (soijaprotsku, kreatiini) ei vaikuta rasvaprosenttiin millään tavalla joten aika tyhjä arpa ottaa lisäravinteet mukaan vertailuun.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:57:48 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kiitoksia artikkelista... :lol:

Minustakin tucin luvut ovat hyviä, mitä olen alan miehillä nähnyt olevan. (Eipä silti, treenaamattomana kahden lapsen sekasyöjäkarppimammana 0,76 (72/95 cm).

ViestiLähetetty: 2008-11-15 15:59:57 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Otapa tuc oikeat termit käyttöön tällä palstalla. Karpit eivät ole tarkoittamiasi sekasyöjiä. Elukoiden syöminen täällä ei ole syntiä, mutta meitä ei voi verrata tavisruokailijoihin. Eli painimatseissa olit perusbullero, et karppi.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:03:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

karpaasi kirjoitti:
Otapa tuc oikeat termit käyttöön tällä palstalla. Karpit eivät ole tarkoittamiasi sekasyöjiä. Elukoiden syöminen täällä ei ole syntiä, mutta meitä ei voi verrata tavisruokailijoihin. Eli painimatseissa olit perusbullero, et karppi.

Miten ni? Eihän täällä perussekasyöjiä olla kukaan... 8)

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:07:20 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Mirka kirjoitti:
karpaasi kirjoitti:

Miten ni? Eihän täällä perussekasyöjiä olla kukaan... 8)

? Oonko mää liian viisas, vai liian humalassa, kun ei jummarreta?

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:11:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Niin siis verrataanko nyt perussekasyöjiä vegaaneihin vai vegaaneja karppeihin vai karppeja ei-karppeihin, menee ikäänkuin hiukan mutkalliseksi mistä kukin puhuu. Vegaani-karppi -vertailua en tunne, olisikin kiinnostava.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:16:08 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

No. Mielestäni tuc niputtaa karpit sekasyöjiksi ja määrittää sekasyöjän heikäläiseksi lihiksiksi, vaikka me ollaan lähinnä carnivooreja siihen nähden, että perustavis sipoo tärkkelyksensä päälle alamitoilla (tl) kossuprosenttista raatorasvaa.

Joko nää kulta hokasit?

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:45:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

karpaasi kirjoitti:
No. Mielestäni tuc niputtaa karpit sekasyöjiksi ja määrittää sekasyöjän heikäläiseksi lihiksiksi, vaikka me ollaan lähinnä carnivooreja siihen nähden, että perustavis sipoo tärkkelyksensä päälle alamitoilla (tl) kossuprosenttista raatorasvaa.

Joko nää kulta hokasit?

Mähän sanon jo avausviestissä:

"Näyttäisi siltä, että vanhanaikainen runsashiilarinen lihaa sisältävä sekaruokavalio on kaikkein huonoin tapa hillitä painoa. Vegeillä ylipainoa ei pääse yleensä edes syntymään."

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:46:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Blondi ei oo ihan varma... :-k

ViestiLähetetty: 2008-11-15 16:50:04 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

tuc kirjoitti:
karpaasi kirjoitti:

Joko nää kulta hokasit?

"Näyttäisi siltä, että vanhanaikainen runsashiilarinen lihaa sisältävä sekaruokavalio on kaikkein huonoin tapa hillitä painoa. Vegeillä ylipainoa ei pääse yleensä edes syntymään."

Vanhanaikainen tärkkelys(vilja) + liha -tyyppinen ruokavalio vähin kasviksin näyttää olevan huono monessa muussakin suhteessa. Ilmeisesti pahin mahdollinen mm. kropan happamoitumiskuorman suhteen.

Ilmesesti vähintään yhtä katastrofaalinen on löytynyt viime vuosikymmenien Indonesiasta: vähärasvainen valkoinen riisi + karkki + limska -ruokavalio.

ViestiLähetetty: 2008-11-15 17:01:58 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

tuc kirjoitti:
karpaasi kirjoitti:

Joko nää kulta hokasit?

Miksi piti erikseen kuitenkin sisällyttää sanat lihaa sisältävä? Veget joutuu juoksemaan poliisia pakoon?

Koita nyt erottaa lihis ja karppi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 137 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00