Kitty kirjoitti:
Tuota... meillä biokemiassa kyllä opetettiin että tyydyttymättömässä on kaksois- ja kolmoissidoksia, jotka reaktiivisina hapettuvat helposti, sillä kaksois- tai kolmoissidokset aukeavat helposti ja nappaavat jonkin molekyylin itselleen. Tyydyttynyt ketju taas ei sisällä kaksois- tai kolmoissidoksia joten on vakaa rakenne. Josta tulee mieleen jotta millä perusteella ne tyydyttymättömät kasvirasvat olis terveellisiä kun hapettuvat niin paljon herkemmin?

Tyydyttymätön rasva on terveellistä sen takia, että elimistö käyttää sitä muokattuna tai sellaisenaan sopiviin käyttötarkoituksiin, mutta elimistö ei osaa muodostaa esim. kaikkia tarvitsemiaan rasvahappoja itse, vaan tarvii niitä ravinnon mukana. Elimistö hyötyy siis tietyistä rasvahapoista, ei niinkään sen takia, että ne ovat tyydyttymättömiä, vaan sen takia, että elimistö tarvitsee niitä eri puolille kehoa. Toisaalta kaiken ylimääräisen rasvan elimistö käyttää energiantuotantoon ja tämän rasvan laadulla ei sinänsä ole merkitystä. Varastoitavan rasvan tulisi olla tyydyttynyttä, koska pitkä säilytys altistaa sen hapettumiselle ja tyydyttynyt rasva säilyy paremmin. Tämän takia (kuten ketjussa aiemmin oli puhetta) karpin ruokavaliolle on edullista, että se sisältää paljon tyydyttynyttä rasvaa ja tarpeen mukaan vain tyydyttymättömiä rasvoja. Toisaalta tyydyttymättömien rasvojen hapettumista voi ehkäistä antioksidanteilla (jotka ovat itse usein niin herkkiä hapettumaan, että ne sieppaavat ja neutraloivat erilaiset radikaaliyhdisteet, ennen kuin ne ehtii tehdä tuhoa tärkeämmille rakenteille.
misukisu kirjoitti:
Ainoa, millä nykykäsitykseni mukaan voi noiden lisäksi vaikuttaa on mitokondrioiden määrän lisääminen. En osaa sanoa kuinka paljon mitokondrioiden määrään voi itse vaikuttaa esim liikunnalla. Osaako joku muu?
Liikunta vaikuttaa pitkällä tähtäimellä mitkondrioiden määrää lisäävästi. Ainakin näin minä olen asian jostain oppinut. Tähän varmasti löytyisi faktaakin, jos jaksaisi kaivaa.

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla!