karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-20 20:17:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Puska vastaa huutoon
ViestiLähetetty: 2009-02-14 09:12:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jussi - olet niin oikeassa =D> :D . Kirjoitanhan sinne 'repsuihin' itsekin aina välillä.
Itseasiassa kilahdin parista viestistä siinä ketjussa, joissa oli jotenkin sävy, että nyt kun on viikon tai pari karpannut niin sitten vedetään hanalla höttöä naamaan. Ja voivotellaan sit perään. Toivottavasti olen väärässä.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 09:39:05 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

montinisti eirek. kirjoitti:
Sitäpaitsi, kuka ne kaikki valmisruuat, pullat, ja keksit syö jos eivät suomalaiset itse?

Lähinnä mua risoo kun auktoriteettitaholta (lue: peräteippi) niitä oikein suositellaan ja kaikenmailman ongelmajätepusseihin ja rasioihin präntätään terveellisempivalintamerkkejä. Ja siinä ohessa jauhetaan kovarasvapropagandaa.

Ei muuta. Jatkakaa.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2009-02-14 10:13:36 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

traanitapiiri kirjoitti:
montinisti eirek. kirjoitti:
Sitäpaitsi, kuka ne kaikki valmisruuat, pullat, ja keksit syö jos eivät suomalaiset itse?

Lähinnä mua risoo kun auktoriteettitaholta (lue: peräteippi) niitä oikein suositellaan ja kaikenmailman ongelmajätepusseihin ja rasioihin präntätään terveellisempivalintamerkkejä. Ja siinä ohessa jauhetaan kovarasvapropagandaa.

Ei muuta. Jatkakaa.

komps traanitapiiri.
Kyllä monet oikeesti uskoo, että ne valmisruuat on terveellisiä!! kun niissä kerran on niin ja niin vähän RASVAA, ja on lisättyä sitä ja tätä.
Se mua v*tuttaa, että ihmiset oikeesti valitsee sen sokerin mieluummin kuin sen rasvan, koska se sokeri on terveellisempää... ja sitä se virallissuosituskin sanoo. Tottakai ihmiset tietää että sipsit ja karkit ja alkoholi on epäterveellistä ja liikkuakin pitäis, muttaku se ei riitä! #-o

2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408

ViestiLähetetty: 2009-02-14 10:17:55 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Arvoisa Johtaja Pekka Puska.

Olen monista arvostetuista lähteistä (useita tutkimuksia, lukuisa joukko Ihmisen fysiologiaa käsittelevää kirjallisuutta), niiden jonkinlaisena yhteenvetona tullut käsitykseen että ihmisen elimistössä sen energian kokonaistuotannosta rasvan osuus on keskimäärin noin 60-70%. Hyvin niukkaliikuntaisella ehkä jopa enemmän. Ja luonnollisesti siten että energian sisäänotto ja kulutus on keskimäärin sama.

Olen käsityksessä että näin olisi kun tavallinen ihminen elää tavallista elämää. Syö normaalisti tavanomaista keskimääräistä ehkä melko suositustenkin mukaista ravintoa ainakin mitä makroravinteiden jakaumaan tulee, jossa ravinnon kokonaisrasvan osuus sen energiasisällöstä on luokkaa 30% ja hiilihydraattien osuus luokkaa 55%. Liikkuen tavallisen keskivertoihmisen tapaan suhteellisen kevyesti päivittäisin askarein ja tavallista työtä tehden.

Onko käsitykseni aivan väärä?

Mikäli käsityksenne poikkeaa käsityksestäni, kysyn:
Mikä on käsityksenne rasvahappojen osuudesta tuossa energiantuotannossa in vivo.

(xx xxxx)

Pappa
-----------------

Ei, en ole tätä lähetänyt enkä aio lähettääkään hänen sähköpostiinsa.
Mutta hänen henkillökohtaisen käsityksen asiasta kuitenkin toivoisin tietäväni.
Jään vain uteliaaksi, ehkä ikuisesti. Toivoen että hän kysymättä joskus itse paljastaa tuon käsityksensä julkisesti. (älkää kukaan kysykö puolestani)

ViestiLähetetty: 2009-02-14 10:23:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No mutta Pappa! Mikset lähetä kysymystä Johtaja Puskalle suoraan, luulis sulla kantin kestävän! Odotan mielenkiinnolla keskustelua, josta en välttämättä ymmärrä puoliakaan :roll: :shock: !

ViestiLähetetty: 2009-02-14 10:31:32 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ukko kirjoitti:
No mutta Pappa! Mikset lähetä kysymystä Johtaja Puskalle suoraan, luulis sulla kantin kestävän! Odotan mielenkiinnolla keskustelua, josta en välttämättä ymmärrä puoliakaan :roll: :shock: !

Vastauksella yksityiseen sähköpostiin ei ole mitään arvoa. (ja enhän edes voisi julkaista sitä missään ilman hänen lupaa, tai ainakin se olisi hyvin kyseenalaista.)
Enkä itseasiassa usko että hänen tietolähteensä olisivat sen kummempia.

En myöskään keksi hyvää keinoa saada häntä julkisesti esittämään tuota vastausta siten ettei sitä hämärretä muulla selittelyllä.

Julkisen yksiselitteisen vastauksen jälkeen voisi seurata pari hankalaa jatkokysymystä jotka hän kyllä arvaa tai tietää, onhan hän sentään lääkäri ja joutunut joskus lukemaan pääpiirteet ihmisen metaboliasta, anatomiasta sekä muuta aiheeseen liittyvää.

Niihin hän tuskin haluaa vastaajaksi. Joten...

Jäämme vain ihmettelemään ja odottelemaan pikaista eläköitymistä.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 10:55:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

traanitapiiri kirjoitti:
Se mua v*tuttaa, että ihmiset oikeesti valitsee sen sokerin mieluummin kuin sen rasvan, koska se sokeri on terveellisempää... ja sitä se virallissuosituskin sanoo.
[/quote]Tosi kuin vesi. Olen omin korvin kuullut jonkun ravitsemusihmisen sanovan radiossa (joskus vuosia sitten, ei harmaatakaan aavistusta kuka ja missä ohjelmassa, mutta syöpyi aivoihini kun tuskailin kilojen kanssa) että jos ei pysty vähentämään herkkusyömistä, on parempi että syö rasvattomia makeisia kuin rasvaisia herkkuja, vaikkeivät olisi makeitakaan.

Se näkemys tietysti on vhh-väellekin tuttu, että SEKÄ runsaasti hiilareita ETTÄ runsaasti rasvaa ei ole hyvä juttu. Toisesta on karsittava. Pitänee kaivaa esiin se minua tietävämpi taho (tämänkin foorumin tunnustama! en kuitenkaan mainitse nimeä ennen kuin löydän lähteen) jonka tämän on nettiin kirjoittanut, kun aiemmin tästä on tullut tällä foorumilla Suuri Sota kun rasvafundamentalistit saavat sätkyn jos esittää missään olosuhteissa että rasvaa pitäisi vähentää.

Pappa kirjoitti:
Vastauksella yksityiseen sähköpostiin ei ole mitään arvoa. (ja enhän edes voisi julkaista sitä missään ilman hänen lupaa, tai ainakin se olisi hyvin kyseenalaista.)
Kyllä olisi oikeus julkaista ilman lupaakin (äh, tähänkin pitäisi nyt kaivaa lähde; olen tämän aika äskettäin jostakin lukenut), mutta tietysti eettisesti kyseenalaista. (Kiva nähdä taas suakin, Pappa. Onko tuolla expat-osiossa jotakin sun kertomuksiasi?)

LISÄYS: Saako vastaanotetun kirjeen julkaista?:
bloggaaja Oikeus ja kohtuus - kaikessa 12.2.2007 kirjoitti:
Kirjesalaisuus on terminä harhaanjohtava. Kirjesalaisuus ei sinänsä estä vastaanottajaa millään lailla julkaisemasta saamaansa kirjettä. Kysymys on kahden osapuolen välisen kommunikoinnin suojasta, mikä kieltää kolmatta osapuolta "avaamasta" kirjettä. Kirjesalaisuus koskee myös asiasisältöä, mutta tässä tapauksessa vain silloin kun kirjeen vastaanottaja ei ole se henkilö jolle kirje oli alunperin tarkoitettu. Sähköpostissa tämä voisi helposti tarkoittaa sitä, että jos saat viestin jota sinulle ei ole tarkoitettu, sinun pitäisi lopettaa viestin lukeminen ja poistaa viesti. [...] Jos kirje ei täytä teoksen tunnusmerkistöä, eikä se sisällä yksityisyyden suojaan liittyvää tietoa tai muuta jonkin lain perusteella salassapidettävää tietoa, kirjeen voi julkaista sellaisenaan.
Ei vaan ole hajuakaan siitä kuka tuo bloggaaja on ja miten luotettava tietonsa on.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:06:36 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Perenna kirjoitti:
....rasvafundamentalistit saavat sätkyn jos esittää missään olosuhteissa että rasvaa pitäisi vähentää.

No annapas kun kaivan vähän verta kehiin.

Olen sitä mieltä että ravinnosta saatu sisään siirtyvä ja käyttämättä jäävä rasva pääasiassa varastoidaan ja voi kumuloitua yhä lisääntyväksi rasvakudokseksi vaikka hiilihydraattien määrä ravinnossa olisi lähes nolla.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:11:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

OT! OT! OT! Vähän luotettavampi lähde eli Jukka Korpelan artikkeli "Mutta eikö kirjesalaisuus kiellä yksityisen meilin julkaisemisen?":
Jukka Korpela kirjoitti:
Kirjesalaisuus ei siis estä lähettäjää tai vastaanottajaa julkaisemasta kirjettä. Tekijänoikeudesta taas seuraa, että jos kirje muodostaa teoksen, vastaanottaja saa julkaista kirjeen vain kirjoittajan luvalla, mutta tämä ei estä asiasisällön julkistamista.

Julkaiseminen voi tietysti olla laitonta jostain aivan muusta syystä, esimerkiksi jos kirje sisältää asian, joka on lain mukaan pidettävä salassa.

Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:14:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
Perenna kirjoitti:
....rasvafundamentalistit saavat sätkyn jos esittää missään olosuhteissa että rasvaa pitäisi vähentää.
No annapas kun kaivan vähän verta kehiin.

Olen sitä mieltä että ravinnosta saatu sisään siirtyvä ja käyttämättä jäävä rasva pääasiassa varastoidaan ja voi kumuloitua yhä lisääntyväksi rasvakudokseksi vaikka hiilihydraattien määrä ravinnossa olisi lähes nolla.
Emmepä ole yhtään eri mieltä tästä. Miten voisimme ollakaan? Jaa, ehkä et tarkoittanutkaan tuota mulle vastalauseeksi vaan peräti tueksi?

Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:18:17 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

No juu toki lain kirjaimen rikkomusta ei lie tapahdu julkaistessa. Mutta kyllä joskus ainakin minun elämässä monet eettiset yms "periaatteet" menevät yli lain eli vähentävät lain sallimia vapausasteita. Minä toimin niin, muut valitsevat oman tiensä.

Jos minä saisin tuohon yksityisen kirjeenvaihdon perusteella hänen minulle antaman vastauksen, en oman säännöstöni mukaan julkaisisi sitä kysymättä. Kysyminen ei liene kamalan vaikeea. "Saanko julkaista tämän?".

Yleisesti ottaen keskusteluja on helpompi käydä tällaisin periaattein. Ja koska taas tämä on monille seikka josta ei piitata lainkaan on varsin ymmärrettävää ettei keskusteluun aleta kovin helposti.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:21:09 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Perenna kirjoitti:
Jaa, ehkä et tarkoittanutkaan tuota mulle vastalauseeksi vaan peräti tueksi?

No ajattelit sentään tuon oikeankin tulkinnan mahdolliseksi. :)

(huomasit mitä olin alkuperäisessä vastauksessasi sisällyttänyt lainaukseeni sinun tekstistä... )

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:35:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pappa kirjoitti:
No juu toki lain kirjaimen rikkomusta ei lie tapahdu julkaistessa. Mutta kyllä joskus ainakin minun elämässä monet eettiset yms "periaatteet" menevät yli lain eli vähentävät lain sallimia vapausasteita. Minä toimin niin, muut valitsevat oman tiensä.

Jos minä saisin tuohon yksityisen kirjeenvaihdon perusteella hänen minulle antaman vastauksen, en oman säännöstöni mukaan julkaisisi sitä kysymättä. Kysyminen ei liene kamalan vaikeea. "Saanko julkaista tämän?".

Yleisesti ottaen keskusteluja on helpompi käydä tällaisin periaattein. Ja koska taas tämä on monille seikka josta ei piitata lainkaan on varsin ymmärrettävää ettei keskusteluun aleta kovin helposti.
Ja taas ollaan aivan samaa mieltä! :hug: Minä jopa menen hämilleni jos jollain vieraalla foorumilla näen omaa toisen foorumin kirjoitustani siteerattavan, vaikka siihen hämillisyyteen ei ole mitään perustetta. Julkisiahan nämä jo ovat.

Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:47:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Perenna kirjoitti:
Se näkemys tietysti on vhh-väellekin tuttu, että SEKÄ runsaasti hiilareita ETTÄ runsaasti rasvaa ei ole hyvä juttu. Toisesta on karsittava. Pitänee kaivaa esiin se minua tietävämpi taho (tämänkin foorumin tunnustama! en kuitenkaan mainitse nimeä ennen kuin löydän lähteen) jonka tämän on nettiin kirjoittanut, kun aiemmin tästä on tullut tällä foorumilla Suuri Sota kun rasvafundamentalistit saavat sätkyn jos esittää missään olosuhteissa että rasvaa pitäisi vähentää.
Sain pikavauhtia vastauksen tuolta foorumin tunnustamalta taholta. Muistin väärin; Kostdoktorn vastaa (julkisessa blogissaan julkisesti esitettyyn kyssäriin!), että "jag tror det är en dålig idé att begränsa fettintaget även om man äter mycket kolhydrater. Orsaken är dels att fett bromsar upptaget av kolhydraterna, dels att de i viss mån ändå mättar så att man tenderar att åtminstone äta lite mindre kolhydrater." Eli hän uskoo että on huono idea rajoittaa rasvansyöntiä silloinkin kun syö paljon hiilareita. Tämä paitsi siksi että rasva hidastaa hiilareiden imeytymistä myös siksi että rasvan aikaansaama kylläisyydentunne saa aikaan sen että hiilareiden appaminen jää vähemmälle siitä syystä.

No. Tuo kylläisyydentunnehan on henk.koht. asia. Vaihtelee äärestä laitaan. Tietenkin joku väestötason keskiarvo on olemassa, mutta se ei kerro mikä jonkun yksittäisen ihmisen saa kylläiseksi.

Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-02-14 11:57:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Itseasiassa ne "rasvaiset herkut" sisältävät mitä todennäköisimmin transrasvaa JA sokeria, jolloin pelkkä sokeri voi hyvinkin olla vähemmän huono.

Muuten komppaan kybällä montinistia. Puska ei tule hievahtamaankaan, henkilökohtaiset avautumiset tuottavat korkeintaan hallaa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-02-17 18:02:12 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eli maitorasva on epäterveellistä mutta käsitelty maito, josta rasva on poistettu ja siihen lisätty vitamiineja, on terveellistä? :?

ViestiLähetetty: 2009-02-19 20:00:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

MammaMaria kirjoitti:
PEKKA PUSKA VASTAA

Kansainvälisiä vertailevia tilastoja esim. lihavuuuden yleisyydestä
löytyy mm. WHO:n verkkosivuilta. Kun Suomessa lihavuuden (BMI yli 30)
yleisyys aikuisilla on n. 20 % on se ääripäässään eräissä Tyynenmeren
saarivaltioissa jopa 70-80 %. Ylipainon lisääntymisestä olen toki
huolissani. Syynä eivät kuitenkaan ole ohjeet vaan se, että niin monet
eivät niitä noudata. Jos ihmiset liikkuisivat tarpeeksi ja söisivät
terveellisesti, ei lihottaisi ja tyyppi 2 diabeteksen yleisyys olisi
pieni. Tämähän todistettiin vahvasti suomalaisessa DPS-tutkimuksessa,
jossa näillä ohjeilla voitiin ehkäistä jopa 60 % uusista
diabetestapauksista.

Terveellisen ruokavalion voi sinänsä rakentaa myös vähemmällä
hiilihydraattimäärällä, kunhan rasvojen laatu on hyvä. Toki olen sitä
mieltä, että esim. täysjyväviljatuotteiden monet terveydelliset edut on
vahvasti osoitettu. Mitä tulee rypsiöljyn/kasviöljyn tai maitorasvan
luonnollisuuteen, siitä voi olla monta mieltä. Mielestäni kasvin
siemenestä puristettu öljy on hyvin luonnollista. Sen sijaan lehmän
maitorasva, joka on tarkoitettu imetysaikana vasikalle, ei sitä oikein ole.

Ystävällisin terveisin
Pekka Puska
**
Pakko kommentoida:

1) lainkuuliaiset ja varovaiset suomalaisetko noudattavat huonoiten ohjeita ja sairastavat siksi eniten diabetesta maailmassa?

2) rypsiöljyhän muuodostuu toki itsestään uuttumalla biohajoaviin pulloihin ja on siksi ihmislapsen paras vapaiden radikaalien lähde? (margariiniteollisuudella ei ole asian kanssa mitään tekoa..)

Meillähän syödään makeisia ja juodaan sokeroituja virvoitusjuomia paljon enemmän kuin vielä sata vuotta sitten. Esim. sokerikulutus henkeä kohden oli maassamme vuonna 1880 vain 3,5 kg mutta nykyään 40-50 kg vuodessa. Rasvan osuus ravinnosta oli vielä 1920-luvulla noin 20 %, 1990 jo 38 %. Ilman lihavuutta 90 prosenttia aikuisdiabeteksesta jäisi puhkeamatta tai puhkeaisi myöhemmin, ks.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Yksittäisen ihmisen lihominen on seurausta siitä, miten hän elää, miten paljon päivässä hän syö ja juo eli saa energiaa ja miten paljon sitä kuluttaa (perusaineenvaihdunta ja liikunta), ks.
http://www.tohtori.fi/?page=3596304&id=6401039

Pitkäaikainen ylimääräisen energian kertyminen merkitsee lisäkiloja.
Yksinkertaistaen: jos syö enemmän kuin kuluttaa, tulee lisäkiloja eli kehon rasvakudos lisääntyy.

Naiset kuluttavat keskimäärin 7 500 - 8 800 kJ / 1 800 - 2 100 kcal energiaa ja
miehet keskimäärin 9.200 - 10.900 kJ / 2 200 - 2 600 kcal energiaa päivässä.

29 300 ylimääräistä kilojoulea / 7 000 ylimääräistä kilokaloria aiheuttaa yhden painokilon.

Yhden ylimääräisen painokilon saat helposti aikaan esimerkiksi millä tahansa seuraavista:
5 isoa pussia (300 g) perunalastuja 32 760 kJ / 7 830 kcal
8 suklaalevyä (170 g) 31 300 kJ / 7 480 kcal
14 Quarter Pounder -hampurilaista 30 940 kJ / 7 420 kcal
15 isoa annosta (150 g) ranskalaisia perunoita 29 500 kJ / 7 050 kcal

Siis keskimäärin 419 kJ / 100 kcal ylimääräistä energiaa päivässä tuottaa jo vuodessa viisi ylimääräistä painokiloa. Ja kahdessa vuodessa jo 10 kg. Niistä eroon pääseminen on paljon vaikeampaa kuin niiden saaminen.

Syynä koko väestön lihomiseen pidetään mm. elinympäristön muutoksia: maataloustöiden vaihtumista tehdastöihin, yhteiskunnan autoistumista ja teknologian jatkuvaa lisääntymistä. Seurauksena energian kulutus - työn raskaus ja työn tekemiseen tarvittava liikunta sekä yleensä arkiliikunta - on vähentynyt.

Jopa lasten juoksemista suosivat leikit ovat vaihtuneet istuallaan pelattaviin tietokonepeleihin.

Ei mikään ihme, että lihavuus ja aikuisiän diabetes ovat lisääntyneet rajusti viime vuosina.

ViestiLähetetty: 2009-02-19 21:27:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hetkinen nyt... Viikossa on 7 eikä 70 päivää, joten eihän viikossa ehdi saada tolla päivävauhdilla kuin 700 ylimäärästä kilokaloria. Ja nekin vain laskennallisesti.

ViestiLähetetty: 2009-02-20 10:11:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Morjens jälleen, julkaisen myös Pirjo Ilanne-Parikan vastauksen tässä.

Hän lähetti postin nk. "viran puolesta" ja usealle henkilölle vastauksena joukkopostimme kysymyksiin. Tulkitsen siis tämän julkiseksi kannanotoksi asiaan ja julkaisen sen siksi myös täällä Foorumilla. Kommentit tervetulleita!

Kiitos kaikille keskustelusta tähän mennessä.
Hyvä Maria Pohjavuori ja muut saman kysymyksen lähettäneet,

Tyypin 2 diabeteksen esiintyvyys on Suomessa samaa luokkaa kuin muissakin läntisissä maissa eli korkea. Diabeteksen lisääntyminen ei kuitenkaan johdu hoitosuosituksista, vaan kyse on elintapojen muuttumisesta yhteiskunnan muuttumisen myötä. Nykyisin saamme energiaa helposti liikaa vähentyneeseen kulutukseen nähden - olipa energia sitten peräisin hiilihydraateista tai rasvoista. Lisäksi Suomessa on Diabetesliiton koordinoiman DEHKO-ohjelman ansiosta tehokkaasti seulottu oireettomia diabeetikoita. Näin kohonneista verensokereistaan tietämättömät ovat meillä useita muita maita paremmin saatu hoidon, ohjauksen ja seurannan piiriin. Diabeetikkojen kokonaismäärään vaikuttaa sekin, että he elävät hyvän hoidon ansiosta pidempään kuin aikaisemmin.

Viestinne perusteella vaikuttaa siltä, että teillä on hieman virheellinen käsitys Diabetesliitosta. Vuonna 1955 perustettu Suomen Diabetesliitto on paikallisten ja ammatillisten diabetesyhdistysten keskusjärjestö, kansalaisjärjestö. Tietoa liiton organisaatiosta, toiminnasta ja linjauksista löytyy mm. nettisivuiltamme www.diabetes.fi. Diabetesliitto ei järjestönä tee hoitosuosituksia, linjaa lääkehoitoa tai anna ruokavalio- tai liikuntaohjeita. Sen sijaan Diabetesliiton hallituksen nimeämät asiantuntijatyöryhmät laativat tarpeen mukaan kansallisia hoitosuosituksia täydentäviä suosituksia. Suositustekstit käyvät läpi laajan asiantuntijoiden kommenttikierroksen. Diabetesliiton tuottama materiaali ja koulutukset perustuvat hoitosuosituksiin ja asiantuntijoiden laajaan osaamiseen sekä kokemukseen. Liiton asiantuntijaryhmän viime vuonna päivittämä Diabeetikon ruokavaliosuositus on tarkoitettu kaikille diabeetikoille riippumatta diabetestyypistä, painosta tai diabeetikon iästä.

Suomessa keskeisten kansansairauksien hoitosuositukset (esim. lihavuuden hoito, diabeteksen hoito, kohonneen verenpaineen hoito, rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden hoito) laaditaan lääkäriseura Duodecimin ylläpitämässä Käypä hoito -järjestelmässä. Hoitosuositusten taustalla oleva tutkimustieto on vapaasti luettavissa niiden verkkoversioiden sähköisestä tausta-aineistosta. Käypä hoito -suosituksissa tieteellisen näytön aste arvioidaan näyttöön perustuvan lääketieteen periaatteiden mukaan asteikolla A-D, ja tältä pohjalta suosituksen lukija voi itse arvioida niitä. Suomalaisia suosituksia päivitetään noin kolmen vuoden välein, ja uudet tutkimustulokset ja kansainväliset hoitosuositukset otetaan tällöin huomioon.

Käypä hoito -suositukset toimivat terveydenhuollon ammattilaisen tukena päätöksenteossa, mutta hoito- ja ohjaustilanteessa ammattilainen toimii myös oman koulutuksensa ja kokemuksensa pohjalta soveltaen yleisiä hoitosuosituksia yksilöllisesti ja potilaskohtaisesti.

Diabeteksen tehokkaan kokonaisvaltaisen hoidon hyöty niin verensokerin, rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden kuin verenpaineenkin suhteen on laajalti dokumentoitu. Hyvät lähdeviitteet löytyvät mm. suomalaisista tai kansainvälisistä hoitosuosituksista tai vaikkapa Pub Med -haulla. Hoitosuositusten perustana ei ole mikään yksittäinen tutkimus.

Diabeteksen hoito on yksilöllistä. On aina erikseen ratkaistava, mikä on kullekin henkilölle sopivin ja tarkoituksenmukaisin hoitomuoto: lääkehoito tai elintapamuutokset tai niiden ja lääkehoidon yhdistelmä. Kun tavoitteena on laihtuminen, on tarpeen vähentää kasviksia lukuun ottamatta kaikkea ruokaa, niin hiilihydraatteja kuin rasvaakin. Epäilemättä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla laihtuu ja siihen liittyy "menestystarinoita", mutta tieto pitkäaikaisista hyödyistä ja haitoista niin yksilöille kuin ympäristölle on riittämätöntä.

Entinen hiilihydraatteja voimakkaasti rajoittava ja rasvoja suosiva hoitotapa ei ehkä sittenkään ollut niin hyvä menestys, kuin annetaan ymmärtää. Vasta nykyaikaisella hoidolla diabeteksen todelliset hoitotulokset ovat parantuneet, eli lisäsairauksia esiintyy nyt huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. Diabeetikkoja hoitaneena lääkärinä ja diabeetikkojen läheisenä olen voinut seurata lähes 30 vuotta hyvään diabeteshoitoon liittyviä menestystarinoita!

Terveisin Pirjo Ilanne-Parikka

ViestiLähetetty: 2009-02-20 10:18:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Entinen hiilihydraatteja voimakkaasti rajoittava ja rasvoja suosiva hoitotapa ei ehkä sittenkään ollut niin hyvä menestys, kuin annetaan ymmärtää."

Oi miten salaperäistä. Ehkä. Mihin tämä mahtaa viitata? Johonkin tutkimukseen tai tilastoon vai mihin vaiko vaan yleiseen tietämiseen.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00