karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-15 17:57:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 108 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hedelmät
ViestiLähetetty: 2009-04-13 21:14:18 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Nyt pääsiäisenä oon kokeillut ensimmäistä kertaa karppi aikanani hedelmää. Paistettua omenaa partiksen kyljessä. Määrä hyvin vähäinen. Hyvin kyllä meinas nukuttaa sen jälkeen! Ihan ihme vetelyys iski ja päänsärky ja alakulo perään. Ei todellakaan maksanut vaivaa! Juu ei kiitos! Palataan asiaan sit loppukesästä omenapuun juurelle päästessäni :D Ehkä...

ViestiLähetetty: 2009-04-13 21:21:37 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

miirumaikki kirjoitti:
Nyt pääsiäisenä oon kokeillut ensimmäistä kertaa karppi aikanani hedelmää. Paistettua omenaa partiksen kyljessä. Määrä hyvin vähäinen. Hyvin kyllä meinas nukuttaa sen jälkeen! Ihan ihme vetelyys iski ja päänsärky ja alakulo perään. Ei todellakaan maksanut vaivaa! Juu ei kiitos! Palataan asiaan sit loppukesästä omenapuun juurelle päästessäni :D Ehkä...

Noin käy myös mulle, jos syön hedelmän tyhjään mahaan. Jälkiruokana tukevan aterian päälle syötynä ei tuu sokeripiikkiä.

ViestiLähetetty: 2009-04-13 21:28:51 
Poissa
pallopollari
pallopollari

rantaiso kirjoitti:
miirumaikki kirjoitti:

Noin käy myös mulle, jos syön hedelmän tyhjään mahaan. Jälkiruokana tukevan aterian päälle syötynä ei tuu sokeripiikkiä.

Mä oon sit vissiin vähän herkkä :roll: Kun alle olin pistellyt 3pekonisiivua, pari herkkusientä, sipulin, pari kananmunaa ja edamia 4siivua... ja sitä partista oli ainaskin 1,5dl pienehkön omenan ohessa. Ai niin ja voita! n.25g lillui siinä ompun ohessa.

ViestiLähetetty: 2009-04-13 21:33:22 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

^ :shock: Sitten kannattaa tosiaan pysytellä hedelmistä erossa. Itsekään en halua hedelmistä mitään tapaa, vaan silloin tällöin. Luumu on sitäpaitsi aika pieni hedelmä ja vaikkakin makea ja korkean GI:n omaava, on siinä silti pienehkö GK.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 06:39:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

rantaiso kirjoitti:
Luumu on sitäpaitsi aika pieni hedelmä ja vaikkakin makea ja korkean GI:n omaava, on siinä silti pienehkö GK.
Kuivattujen luumujen GK on tosiaan 60 gramman annoksessa vain 10, ja GI:kin on 29 eli matala (California Dried Plums).

Sydneyn yliopiston GI-tietokanta antaa GL:ksi niinkin alhaisen luvun kuin 5,7 (valitse vasemmalta GI Database, näppäile hakusana prunes, sitten napsauta search). Kaikki luumumainostajat kuitenkin antavat tuon 10.

Yritin etsiä tuoreiden luumujen GI:tä ja GK:ta mutten löytänyt. SYksyisin syön paljon tuoreita luumuja ja kriikunoita, kun niitä tulee omista puista.

Tänä talvena minuun iski aivan valtava appelsiinihimo. Söin napa-appelsiineja (lajike Naval) niin kauan kuin niitä sai. Jaffat ja Valenciat ja mitä niitä nyt on kaupoissa ovat niin happamia etten niistä välitä.

Toisaalta on todettava, etten enää tämän foorumin joukkoihin kuulu, niin että ei kai mun pitäisi kertoa syömisistäni. En viihtynyt vhh:lla (kaikki veriarvoni huononivat enkä oikein pysty viittaamaan kintaallakaan niin kuin täällä tehdään jos veriarvot eivät tottele vhh-teoriaa) enkä ole edes rasvoista niin vakuuttunut (vaikka Finelin ruokakorin avulla tarkistaessa aina ilmeneekin että syön enemmän rasvaa kuin luulen, ja enimmäkseen maitorasvaa - mutta se tapahtuu itsestään eikä siksi että pyrkisin siihen). Seuraan foorumia siksi kun olen aiheesta kiinnostunut - ja D2-mieheni on ja pysyy vhh:lla. Ja siksi kun olen tutustunut teihin porukoihin. :)

Toki en edelleenkään syö perunaa, riisiä ja pastaa enkä leipääkään enempää kuin yhden tai kaksi viipaletta päivässä. Pääateriat ovat järjestään puhdasoppisia vhh-aterioita. Karkit ja keksit ja muut hiilari- tai transrasvasyötävät eivät ole moniin moniin vuosiin kuuluneet ruokalistalle.

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 07:57:56 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Perenna kirjoitti:
Tänä talvena minuun iski aivan valtava appelsiinihimo. Söin napa-appelsiineja (lajike Naval) niin kauan kuin niitä sai. Jaffat ja Valenciat ja mitä niitä nyt on kaupoissa ovat niin happamia etten niistä välitä.

Toisaalta on todettava, etten enää tämän foorumin joukkoihin kuulu, niin että ei kai mun pitäisi kertoa syömisistäni. En viihtynyt vhh:lla (kaikki veriarvoni huononivat enkä oikein pysty viittaamaan kintaallakaan niin kuin täällä tehdään jos veriarvot eivät tottele vhh-teoriaa) enkä ole edes rasvoista niin vakuuttunut (vaikka Finelin ruokakorin avulla tarkistaessa aina ilmeneekin että syön enemmän rasvaa kuin luulen, ja enimmäkseen maitorasvaa - mutta se tapahtuu itsestään eikä siksi että pyrkisin siihen). Seuraan foorumia siksi kun olen aiheesta kiinnostunut - ja D2-mieheni on ja pysyy vhh:lla. Ja siksi kun olen tutustunut teihin porukoihin. :)

Toki en edelleenkään syö perunaa, riisiä ja pastaa enkä leipääkään enempää kuin yhden tai kaksi viipaletta päivässä. Pääateriat ovat järjestään puhdasoppisia vhh-aterioita. Karkit ja keksit ja muut hiilari- tai transrasvasyötävät eivät ole moniin moniin vuosiin kuuluneet ruokalistalle.

Mikä sinun ruokavaliostasi tekee epäkarpin (paitsi ehkä runsas hedelmien syönti)? Ihan karpilta nuo sinun syömisesi edelleenkin vaikuttavat - lähinnä kai hyväkarpilta! Vai oletko siirtynyt vähärasvaisiin?

ViestiLähetetty: 2009-04-14 08:07:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paljonko voi olla jäljellä esim. omenan ravintoarvosta jos se on pumpattu niin täyteen säilöntäainetta, että säilyy kauniin punaisena joulusta tammikuun loppuun? :roll:
Kiitos ei näille hedelmille! Kiitos kyllä syksyllä kotimaisille omenille ja joskus luomulle. :wink:

ViestiLähetetty: 2009-04-14 08:24:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Vieläkö täällä pesii niitä hörhöjä, joiden mielestä hedelmät ja esim. porkkana ovat haitallisia ihmiselle? Ihan vaan siksi että ne sisältävät aika paljon hiilihydraatteja.

Kyllä tältä foorumilta löytyy vaikka minkälaisia hörhöjä. :D

ViestiLähetetty: 2009-04-14 08:44:21 
Vieras kirjoitti:
Vieläkö täällä pesii niitä hörhöjä, joiden mielestä hedelmät ja esim. porkkana ovat haitallisia ihmiselle? Ihan vaan siksi että ne sisältävät aika paljon hiilihydraatteja.

Jokainen porkkanoita ja hedelmiä syönyt on kuollut. :twisted:

ViestiLähetetty: 2009-04-14 09:02:05 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

pozna kirjoitti:
Paljonko voi olla jäljellä esim. omenan ravintoarvosta jos se on pumpattu niin täyteen säilöntäainetta, että säilyy kauniin punaisena joulusta tammikuun loppuun? :roll:
Kiitos ei näille hedelmille! Kiitos kyllä syksyllä kotimaisille omenille ja joskus luomulle. :wink:

Monet omenalajikkeet säilyvät useita kuukausia ihan luonnostaankin, kun varastoidaan viileässä. Yleisimmin säilömiseen käytetään minun tietääkseni synteettistä vahaa, joka on kemiallinen kopio omenan kuoren luontaisesta vahasta eli harmitonta.

Perenna, sinun syömisesi kuulostaa puhdasoppiselta Heikkilältä. Lueskelin juuri Hyvän olon kakkosta. Siinä hän hyväksyy vähäisen leivän niille joille vilja sopii, ja kehottaa välttämään runsasta rasvaa, jos arvot lähtevät huononemaan.

Minun on myös talvisaikaan ihan pakko saada appelsiinia tai verigreippiä. Pomelo on suosikki myöskin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2009-04-14 10:19:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

musti kirjoitti:
Mikä sinun ruokavaliostasi tekee epäkarpin (paitsi ehkä runsas hedelmien syönti)? Ihan karpilta nuo sinun syömisesi edelleenkin vaikuttavat - lähinnä kai hyväkarpilta! Vai oletko siirtynyt vähärasvaisiin?
Kevyttuotteisiin en koske tikullakaan. Juu, hyväkarppi varmaan on se mitä olen. Mutta minulta puuttuu usko. :D Toisin sanoen olen päätynyt siihen, että mun kehoni ei ole vhh-keho eli ei käynnistä glukoneogeneesiä kovin helposti.

Ai niin. Jopa olen siirtynyt kevyttuotteisiinkin, silloin kun kyseessä on maustamaton raejuusto. Siinä en huomaa makueroja, etenkin kun en ikinä syö raejuustoa paljaaltaan, ja tosiaan mielelläni vähennän maitorasvan saantiani silloin kun se ei pilaa ruoan makua. Tämä on hyvin sopimatonta vhh:ssa. 8)

Mutta jatkan tästä toisaalla, tässähän oli kyse hedelmistä. Fruktoosin osalta kyllä olen edelleen vakuuttunut, siis siitä että sen saantia on syytä rajoittaa. Ja mitä vitamiineihin ja hivenainaisiin tulee, katsokaapas Kostdoktorin pylväikköä: appelsiinin, banaanin, omenan, kananmunan, maksan ja makrillin hivenkivenet

Kuva Toisaalta - mutta toisaalta.
Shit happens.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 10:24:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tuo on sikäli harhaanjohtava, että luettelee vain finelikamaa. Kasvisten mielenkiintoisin osa minusta ovat vallan muut, kasvikemialliset yhdisteet, joita on satoja. Esim. omenien rutiini tai appelsiinin naringiini ei tuossa tule esille. Taas maksan runsas A ei ole erityisen kiva juttu.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 11:09:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Monet omenalajikkeet säilyvät useita kuukausia ihan luonnostaankin, kun varastoidaan viileässä. Yleisimmin säilömiseen käytetään minun tietääkseni synteettistä vahaa, joka on kemiallinen kopio omenan kuoren luontaisesta vahasta eli harmitonta.

Oppia ikä kaikki siis :) Tosin omat omenani eivät olleet viileässä mutta enivei.
Taidan silti suosia sitä luomua :wink:

ViestiLähetetty: 2009-04-14 11:16:53 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ilman muuta kannattaa suosia luomua ja pohjoista kasvualuetta. Niissä on enemmän hyötyaineita suhteessa sokerimäärään. Samoin kannattaa suosia kuoria. Oma piha kun tuottaa kasapäin luomuomenaa, niin useinkin syön omenoista lähinnä kuoret. (Myös tuontiomenat syön kyllä kuorineen.)

ViestiLähetetty: 2009-04-14 12:48:16 
Mirka kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa suosia luomua ja pohjoista kasvualuetta. Niissä on enemmän hyötyaineita suhteessa sokerimäärään. Samoin kannattaa suosia kuoria. Oma piha kun tuottaa kasapäin luomuomenaa, niin useinkin syön omenoista lähinnä kuoret. (Myös tuontiomenat syön kyllä kuorineen.)

Tuosta tulikin mieleen, että mitäs jos söis perunastakin vain keitetyt kuoret? Hiilarit pysyis kurissa ja kaiketi se vähä vitamiineja ja hivenaineita mitä perunassa on tulisi hyödynnettyä? Jos nyt sitä perunaa on pakko syödä....

ViestiLähetetty: 2009-04-14 12:55:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tämmöinen muoti aina silloin tällöin nostaa päätään. Joskus takavuosina oli Nykissä suurta huutoa paistetut perunankuoret, ja Antti Heikkilän keittokirjassakin on ohje uuniperunalle, jonka sisältö koverretaan pois ja syödään ne kuoret voisulan ja juustoraasteen kera.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 13:21:55 
Poissa
kantiuntokarppi
kantiuntokarppi

Mirka kirjoitti:
mutta kiivistä on löydetty ihan uusi vitamiini.

Voisitko täsmentää?

ViestiLähetetty: 2009-04-14 13:31:36 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

tuijakoo kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Voisitko täsmentää?

Joskus viime viikolla tuli tieto, että siitä on eristetty ihan uusi E-vitamiinin muoto. Toisekseen se suojelee DNA:ta hapetusstressiltä.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 14:01:00 
Mirka kirjoitti:
tuijakoo kirjoitti:
Mirka kirjoitti:

Voisitko täsmentää?

Joskus viime viikolla tuli tieto, että siitä on eristetty ihan uusi E-vitamiinin muoto. Toisekseen se suojelee DNA:ta hapetusstressiltä.

Eikös tuo DNA ole muutenkin suojattu jollain viisillä toisin kuin mtDNA, mikä on erityisen herkkä hapetusstressille ja jossa ilmeisesti mutaatioiden määrä on verrannollinen vanhenemismuutoksiin/sairauksiin? Westie tais siitä jossain ketjussa avata hiukan.

ViestiLähetetty: 2009-04-14 14:12:08 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

E-vitamiineja tunnetaan jo valmiiksi kahdeksan (neljä tokoferolia ja neljä tokotriolia).
Mikähän voisi olla yhdiste, joka kävisi tuohon sarjaan yhdeksänneksi E-vitamiiniksi?

Mutta jotta se tai mikä tahansa pääsisi suojaamaan DNA'ta ja vain silloin kun DNA sattuu suojaa tarvitsemaan, pitäisi se saada annosteltua juuri sen solun tumaan, jonka DNA'lla sattuu juuri sillä hetkellä olemaan vaikeuksia radikaalien kanssa, ja vielä täsmälleen oikeana määränä, ettei hoito tuhoa enemmän kuin parantaa. Tällainen täsmätyöskentely suun kautta nautittuna tuotteena (noin sadan biljoonan solun summaklusterissa, jota ihmiseksi kutsutaan) on kuulemma logistisesti aika hankalaa, väitetään...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 108 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00