karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-08 11:47:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 522 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tupakoinnista
ViestiLähetetty: 2010-12-24 23:47:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

KEU KEU vaan.helvettiäkö tuolle voi.En minä tienny,minne tuo viesti ois pitäny ilmottaa.Tommonen tekstin pätkä tohon vaan ilmesty.Hetken epäilin,että nikotiinikorvikelääketeollisuus ois jo ulottanu lonkeronsa karppisivullekkin ja halunnu,että ei niin sopivat viestit ilmoitetaan nikotiinipoliisille,mutta en uskonu.Aattelin olla näin jouluyönä enniinsalaliittoteoreetikko.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2010-12-24 23:49:01 
Poissa
apina
apina

Ajattelin puhua ja kirjoittaa vielä tämän jälkeenkin, että sikäli en voi sanoa viimeistä sanaa, niinku!
Tuo nikotiinin ja muun töhnän valuminen mahaan on tosiaan aika selkeä juttu, sylkeä nieleskellessä. Mutta olen huomaavinani, että mahaan kertyy ilmaa polttaessa?
Keuhkoissa ei niinkään huolestuta terva, vaan ihan selkeä hapenottokyvyn heikkeneminen. Montaa päivää ei tarvitse olla polttamatta kun eron havaitsee. Ihon kuntoon röökaaminen myös vaikuttaa, ainakin mulla.
Ehkä tupakointi kuluttaa hivemiinejä ja muita vitaaliaineita myös reippaammin, näin luulisi.
Riippuvuudesta voi sanoa, että fyysiset vieroitusoireet ovat tosiasia, eri asia onko se pelkästään nikotiinista johtuvaa, röökissä on kai parituhatta kemikaalia eli ainesosaa eristetty. Addiktoivien aineiden lisääminenkään ei ole ajattelemattomissa, ehkä jopa todennäköistä. Itse en ole merkkiriippuvainen, ihan sama mitä polttaa, nk. kevyempiä kuitenkin.
Joku lääkäri jossain totesi, että tupakoinnista voi olla hyötyä tietyissä sairauksissa, muttei eritellyt.
Ja Turkulainen, ole vaan kännissä, toivottavasti et kuitenkaan joudu dokailemaan parvekkeella, tai silleen salaa! :D
Olikohan siinä kaikki, no toistaiseksi kai. Niin no, psyykkinen riippuvuus on tienkin yksi aspekti. Joskus nuorempana tuli analysoitua enemmänkin omaa addiktiota, muistaakseni päädyin ihan relevantteihin päätelmiin, unohtuneet vaan. Sikäli pystyisi ilman kirjojen ohjeita ja neuvoja, ellei olisi näin laiska! No, onhan se kätevää lukea toisen ajatuksia, ja peilata omiinsa.
Ei muuta kuin, henki haisee ja jätkät porskuttaa!

ViestiLähetetty: 2010-12-25 01:53:59 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Kunhan nyt kysyin, jos haluaa tupakoinnin lopettaa, että onko näitä "kainalosauvoja" jo kokeillut. Mä olen liberaali tupakoinnin suhteen ja suhtaudun sen liialliseen rajoittamiseen yhtä kielteisesti kuin mihinkään muuhunkaan yksilövapauden rajoituksiin, oman valinnan vapauden rajoituksiin kuin kaiken maailman nollatoleranssikysymyksiin. Aina pitää löytyä keskitie ja ihminen voi paremmin yhteisössä, joka on aidosti moniarvoinen.

Kuten elämä ilman viinaa tai tupakkaa ei välttämättä ole juurikaan pidempi kuin niiden kohtuullisella käytöllä, mutta se voi tuntua pidemmältä. :lol:

ViestiLähetetty: 2010-12-25 07:29:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikka itse olen lopettanut, niin mun puolesta kaikki saa polttaa niin paljon kun lystää, jos siltä tuntuu. MUTTA...se ottaa pattiin, että aina jos joku ottaa puheeksi tupakoinnin lopettamisen, niin siihen ilmaantuu väkeä puolustelemaan tupakointia ja vähättelemään toisen aikomuksia. Eikö voi vain "toivottaa onnea valitsemallasi tiellä"? Terveellistä ja haitatonta tuosta paskasta ei saa mitenkään, sama mitenpäin sitä asiaa pyörittelee... Tosiasia toki on, että ihan niin kuin kaikki muukin "aine" tässä maailmassa, ei tupakkakaan kaikille aiheuta ongelmia. Ei tule kaikille keuhkosyöpää, keuhkoahtaumaa, vatsavaivoja, pahaa riippuvuutta...jne. you name it. Ei kait se ny keltään pois ole jos joku haluaa tupakasta, oli syy mikä hyvänsä? Eikö voi vaan kannustaa?

Ei prkl, whatever...lisää kahvia koneeseen... :evil:

ViestiLähetetty: 2010-12-25 07:43:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

mä olen kokeillut purkkaa ja pillereitä, olen ollu ikuinen lopettaja, ei ne poppakonstit auta jos ei oikeasti halua lopettaa eikä ota tosissaan lopettamista. Olen lopettanut ja olen aloittanut, taas lopettanut ja nyt lopettanut ihan pelkällä kateuden voimalla, mies lopetti ihan tosta vaan, en voinut käsittää sitä, siirsin omaa tupakointia aina tunnilla ja taas tunnilla ja edelleen tunnilla. ehkä joskus taas poltan tai sitten en. Sitä en voi ymmärtää että lopettaneena en saa käskeä tupakoitsijaa helvettiin mun työpaikan ovelta käryttämästä, heti alkaa naputus siitä että kyllä sitä nyt kun ite ei polteta....

ViestiLähetetty: 2010-12-25 07:50:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mieheni oli ketjupolttaja ja ei onnistutnut mitenkään lakoissaan.
CHAMPIX auttoi!!

Hän söi sitä ennätys ajan... 6 viikkoa iman mitään vaikutusta. Mutta jatkoi sinnikkäästi kaverin neuvoessa, että jatka vaan.
Polti siis kokoajan samalla eikä edes yrittänyt vähentää.
Yhtäkkiä aamutupakki jäi ihan itsestään pois ja jos heräsi yöllä ei tarvinnut mennä savulle.

Sitten tupakkien määrä vain väheni ja väheni, kunnes poltti yhden päivässä.
Näin meni viikko ja yhtenä päivänä hän kävi kolmesti kokeilemassa, mutta tupakki maistui kuulemma paskalle???
Ja kohta on mennyt vuosi ilman!!??

Suosittelen ja jos joku pelottelee sivuvaikutuksista, niin pitää muistaa, että champixin voi puolittaa ja jatkaa puolikkaan syöntiä kunnes taas kokeilee kokonaista.

Minullekkin on ihan sama kun vieraat polttaa mutta mieheni kanssa haluan istua vielä kiikkustuolissa ruttusena mummona... Ja koska itse tulen todella pitkäikäisestä suvusta sekä isän, että äidin puolelta haluan pitkittää mieheni elämää kaikin keinoin 8)
Saan kuitenkin elää yksin ne loppuvuodet....

Näin tupakoimattomana ihan eniten minua ärsyttää tumppaaminen maahan.
Varsinkin omalle pihalleni.
Toiset kysyy aina mihin voin laittaa toiset vaan pudottaa siihen konttausikäisten syötäväksi????????????
En minäkään mene kenenkään pihalle nakkeleen suklaakääreitä???
Minä en yleensä kehtaa päin naamaa sanoa, mutta pihalle tumppaajat ovat joutuneet ihan itse tupakkinsa poimimaan ja kiikuttamaan roskiin...

Ja mieheni muuttui kun lopetti. Hän ei yski ja oksenna, verenpaine laski. Hän ei hermoile, emme lähde kauppaan vaikka keskiyöllä.. Ja hän itse on ikionnellinen lopetettuaan!

Ja RaahenTiikeri itkee tupoakanvastustajia :wink: Ja polttaakin itse ei riippuvaisesti paria tupakkia päivässä??? :shock:
Älä puhu mitään ennenku olet niin kova polttaan, että sormet on värjäytyny keltaiseksi tupakin kohdalta tai sinun on ihan pakko saada se kolme askia päivässä!!!

Eihän askikaan päivässä ole vielä mitään.. Ihan ärsyttää tuollaiset ei riippuvaiset tupakoitsijat.. Sehän on epäreilua. Yhtä epäreilua kuin hiilarimössöt jotka ei liho!!??
Pitäisi sellaiset lailla kieltää!!!!! :lol: :lol:

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-12-25 08:06:26 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Mä tapasin polttaa askin päivässä kymmenen vuoden ajan. Yritin montaa kertaa lopettaa ja aina vaan sorruin mutta opin joka yrityksellä jotain. Opin, että lopettaminen käyttäen nikotiinikorviketta ei toimi minun kohdalla. Opin, että jos lopetat niin älä ota sitten sitä "vain yhtä" koska siitä se lähtee taas.

Ainoa mikä minun kohdalla toimi vihdoin, oli "cold turkey". Eli lopetin kylmästi siihen, ei korvikkeita ei tupaakkaa ja kaikki elämän hetket, niin hyvät kuin pahatkin, piti vain oppia kestämään ilman "nikotiinilaimennusta".

Jos "kainaloasuvoista" puhutaan, niin mä käytin lenkkeilyä. Aina jos tuli niin iso himo nikotiiniin, että tuntui että en kestä. Vedin takin niskaan ja lähdin lenkille. EI tarvinut olla mikään pitkä lenkki mutta raikkaan hapen hengittäminen ja pieni liikunta auttoi muistamaan miten hyvältä tupakaton elämä oikeesti voi tuntua. Ja ne kesän tuoksut 8) jotka heräsi niin uudella tavalla nenään ilman tupakkaa. Kesä tuoksui samalta kuin lapsuudessa =D> .

Sittemmin talvipakkasten ja vieroitusoireiden harvenemisen myötä lenkit väheni ja väheni ja nyt lenkkeilen vain lenkkeilemisen ilosta :lol: Mutta tämä oli siis minulle se paras kainalosauva. Ei mikään syötävä vaan fyysinen tekeminen jossa voi nauttia uusista palautuneista aisteistaan.

Toinen asia mikä kannattaa huomioida on ne MOTIVOINTITEKIJÄT. Terveyden ja hyvän olon rinnalla mua motivoi hirveesti se ajatus että ne s**tanan tupakkatehtailijavalehtelijat ei jumankauta MUN rahoilla rikastu :evil: Sekä ajatus siitä, että miten montaa hehtaaria plantaasia kehitysmaissa käytettiin tupakanviljelyyn kun niillä olis voinut viljellä RUOKAA maan kansalaisille.

JA pitää muistaa; lopettaminen ei ole helppoa eli jos ajattelet, että lopetat JOS se onnistuu helposti niin mönkään menee. Eli silloin kun ne nikkikset tulee niin SE ON VAIKEETA ja silloin pitää taistella täysillä eikä antaa periksi ku ei ollutkaan helppoa tai "nokumää". Tupakoinnin lopettaminen on SOTAA ja sodassa ei jumankauta anneta viholliselle periksi. Mä kuvittelin ton vihollisen ihan fysisesti noiksi tupakkatehtailijavalehtelijoiksi ja plantaasin omistajiksi joten en voinut antaa niiden voittaa kun kerran voittoni oli kiinni pelkästään MINUSTA.

Äläkä kuvittele, että "no kyl mä voin polttaa silloin kun juon tai yhen vaan". Se on väijytys.

Tällaiset mielikuvaharjoitukset olivat minulle siis suureksi avuksi.

Toivottavasti joku saa tästä kirjoituksestani jotain apua.

Terveisin: nyt 20 vuotta ilman savunsavua.

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2010-12-25 09:23:28 
Poissa
apina
apina

Lopetin joskus parikymppisenä tuosta vaan, päätös taisi syntyä ex tempore työpaikan tupakkapaikalla, se loppui siihen silloin. Ei mitään ongelmaa, paitsi lihominen. Korvikkeeksi tuli syötyä, ranskanleipää majoneesilla ja metukalla oli yksi suosikki lohturuokana. Kilotkin tippuivat pois ihan yrittämättä muutaman kuukauden kuluessa.
Baarissakaan ei ollut ongelma olla polttamatta, hymyilin vaan kun kaverit kiusasivat puhaltamalla savua päin näköä. Olin pari vuotta polttamatta, sitten tuli parisuhdehässäkkää ja rööki alkoi maistua taas.
Mutta, vaikeammaksi tuntuu muuttuneen lopettaminen. Kyllä se tästä, cold turkey on minunkin valinta, sen verran pitää ola tahdonvoimaa. Ja saa tuntea itsensä lähes sankarilliseksi! :D

ViestiLähetetty: 2010-12-25 09:57:45 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Poltin melkein 20 vuotta ja yritin lopettaa muutaman kerran huonolla menestyksellä, kerran olin melkein vuoden polttamatta mutta kesälomalla ratkesin uudelleen..

Sitten sain tarpeekseni ja pyysin lääkäriltä zypan reseptin, söin niitä vissiin pari viikkoa ja tupakointi loppui kuin itsestään..
Nyt taitaa olla viides tai kuudes vuosi polttamatta, vaikka kuinka noista "lääkkeistä" pelotellaan ja niiden sivuvaikutuksista, niin en pidä pahana jos kaksi viikkoa jotain nappeja napostelee ja pääsee eroon röökistä, tuskin siinä kahden viikon aikana tulee niin paljoa haittavaikutuksia kuin tupakoinnista jos siitä ei pääse eroon..

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2010-12-25 10:42:12 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Dzinni kirjoitti:
moi kirjoitti:
.....ja terveysvaikutukset on selvästi havaittavissa. Keuhkoissa lähinnä,.....

No tuossa mielessä se tupakoitsijan keuhkojen näkeminen obduktiossa voisi olla paikallaan.

Minä en muuten ole ikinä polttanut siksi, että ollessani 4-vuotias suuresti ihailemani eno antoi minulle pyynnöstä savukkeensa ja neuvoi vetämään suoraaan henkeen. Ei ole mitenkään tehnyt mieli sen jälkeen.

Polttaja en ole minäkään. Paperossia olen maistanut elämäni aikana suunnilleen kahdesti ja sikaria juhlissa puolisen tusinaa kertaa. Eikä edes sellainen aito kuubalainen connoisseur-sikari edes poskisavuina saanut aikaan muuta kuin elämäni pahimman jysärin (oli toki siinä tilanteessa vain yhtenä vaikuttajana, mutta ilmeisesti aika tärkeänä).

Mutta obduktioista: Tätini poltti kuin korsteeni noin 16-vuotiaasta 85-vuotiaaksi.
Keuhkonsa olivat dokumentoidun ruumiinavauspöytäkirjan mukaan puhtaat ja siistit.
Ja täti itse lähti hautaan murtuneen luun (ja kuuden viikon laitoshoidon) murtamana - mutta siihen saakka lääkkeettömänä.

Ehkei sittenkään kaikilla mene keuhkot tupakkaan? Epäily on herännyt ja tutkimuskin kutkuttaisi, kun on kuullut miten kovarasva ei tukikaan suonia, väitteistä huolimatta. Ja kun niistä okinawalaisistakin yli puolet poltti - jopa ja varsinkin silloin Keyssin aikoihin...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-12-25 11:26:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

DameEdna kirjoitti:
Vaikka itse olen lopettanut, niin mun puolesta kaikki saa polttaa niin paljon kun lystää, jos siltä tuntuu. MUTTA...se ottaa pattiin, että aina jos joku ottaa puheeksi tupakoinnin lopettamisen, niin siihen ilmaantuu väkeä puolustelemaan tupakointia ja vähättelemään toisen aikomuksia.

-ei toisen aikomuksia kukaan vähättele.Jokainenhan tekee niinkuin haluaa.Mutta taustalla olevat vaikuttimet kiinnostaa.Kyllä tälläkin palstalla "jossain määrin" vähätellään virallisterveellisesti eläviä ja sitä kuinka ne luottaa "professoreihin,pekka puskaan ja tuhansiin tutkimuksiin".
Altistaja tupakka on,mutta jotain outoa siinä suhtautumisessa on miten siihen suhtaudutaan.Tiedon lisääntyminen ei lisää vaaraa.ei 80-luvulla vielä käytetty kaikkia näitä hienoja ilmauksia kuvaamaan tupakoijan ja tupakkansa sairasta suhdetta.
Itse uskon olevani tupakoijana enemmistössä.määrät vaihtelee,halu tupakoimiseen vaihtelee.Kauheana elämää ohjailevana mörkönä en sitä suostu näkemään enkä ole nähnyt.
Kaikki keiden tiedän lopettaneen,ovat saaneet "halunsa" lopettaa itsensä ulkopuolelta(eli sieltä suunnalta "lääkärit,professorit,tuhannet tutkimukset).Kenenkään en ole huomannut kokeneen suhdettaan tupakkaan niin vaikeana,että jotain "tarttis tehrä"

Els tuossa yllä kirjoitti osuvasti,"ei se kova rasvakaan tukkinut suonia"

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 11:38:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tää on tuolta toisesta ketjusta,kun siitä tupakoinnista puhutaan tässä ketjussa.

tuossa toisessa ketjussa oli tuo "lopettamiskirja teeseineen mainittu"

Vihdoinkin lopettamismenetelmä, jota kaikki tupakoijat ovat odottaneet:

-Välittömät tulokset
-Teho taattu myös koville tupakoijille
-Ei ikäviä vieroitusoireita
-Ei riipu tahdonvoimasta
-Ei shokkihoitoja
-Ei ihmekeinoja tai kikkoja
-Ei lihomista
-Pysyvä lopputulos

Eipä vähä hyvä opus! En ole vielä ehtinyt lukemaan.

-en tiedä kuka tuon alkuperäisen johdattelulauseen kirjoitti,mutta en minä ainakaan ole kaivannut tuommoista,enkä mitään muutakaan,lopettamismenetelmää.Varmaan tuo alkulause on jonkinlaista Jenkkihypeä,jossa tiedetään toisten,eli kaikkien tupakoijien,puolesta.
Minä olen allergisessa menneisyydessä lopettanut(toki tietäen että syksyllä,alkutalvella jatkan)monta kertaa kesäksi tupakoinnin.Ei siihen tarvinut kirjaa.Tulokset olivat välittömiä,viimeisen tupakan jälkeen spolttaminen loppui,teho oli taattu tupakkamäärästä riippumatta kun viimeinen savuke oli viimeinen,ei ikäviä vieroitusoireita,ei riippunut tahdonvoimasta,eikä shokkeja,ei ihmetekoja tai kikkoja,ei lihomista,lopputulos oli ei pysyvä,vaan määrätynmittainen(eikä siitä pysyvää haluttukaan).Kaikissa noissa kohdissa taikasana oli allergia.Aivan järkyttävä leppäallergia.Ei maistunut ruoka,ei juominen,ei polttaminen..."nikotiinihypoteesi" ei mielestäni sopinut tuohon arkikokemukseen.Onko vika arkikokijassa vai hypoteesissa?"nikotiinihypoteesin" mukaan minun olisi kuulunut hyppiä seinille ja jäystää nikotiinipurkkaa kevään allergiakauden alkaessa.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 11:40:11 
Poissa
apina
apina

Selvennän varmuuden vuoksi, että oma haluni lopettaa on täysin itsestä lähtöisin. Ja kun kokemusta on muutaman vuoden tupakoinnin jälkeen polttamattomuudesta, vertailukohta löytyy omasta kokemuksesta. Lima ja keuhkojen rahina kertoo tarpeeksi.
Ja varaan oikeuden valistaa ja saarnata parannuksen tehtyäni! :D

Kiinnostavaa tietenkin yleisen uteliaisuuden nimissä, miksi toiset sairastuu ja toiset ei. Syömiset ja muut elintavat, geneettinen sopeutuminen jne. Sekä myös tupakoinnin epigeneettiset mekanismit, mitä tapahtuu pitkäaikaisessa altistuksessa.
Aivojen neurobiologiset muutokset, psyykkiset pitkäaikaisvaikutukset ja muu semmonen ehdollistuminen yms. yms. yms.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 11:51:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu ihan itsestä lähti kyllä täälläkin. Kukaan ei käskenyt lopettamaan.

Muiltaosin yritän pidättäytyä kommentoimasta tähän ketjuun enempää, koska näemmä en osaa kirjoittaa ymmärrettäviä lauseita.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 12:01:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

niin no sisäisellä lopettamishalulla tai ulkoisella lopettamishalulla en ihan tarkoittanut sitä "minäpänytlopetan" -juttua.Tarkoitin enempi sitä,että miksei vaikka vuonna 1983 ollut lopettajia niin paljon kuin vaikka vuonna 2009?
Onko tupakan mustamaalaus vaikuttanut teidän tupakanvastustajien mielestä ollenkaan tupakoinnin lopettamismääriin,tai korviketuotteiden määriin?
Vaikka onko kaikki lopettamistuotteet vastaamista kysyntään,joka on syntynyt siitä,kun ihmiset ihan yhtäkkiä halusivat syvällä sisimmässään alkaa sankoin joukoin lopettaa tupakointia?

moille:mullakin keuhko kerran rahisi.Taisi olla joskus vuonna 1989 kun oli keuhkokuume.silloin koin myös semmoisenkin ihmeen,kuin kaksi yskää samalla kerralla,eli ensimmäisen ja viimeisen(toistaiseksi)

ViestiLähetetty: 2010-12-25 12:37:04 
Poissa
voipallo
voipallo

Riippuvuus tupakasta on lienee pahin kaikista riippuvuuksista. Vierotusoireista kärsiessään törmää jatkuvasti tupakoiviin ihmisiin, sitä ei voi välttää.
Moni on ottanut tupakoinnin osaksi identiteettiään, olen tupakoitsija, oppositiossa, cool jne. Useat joutuvat siis käymään läpi vaikean prosessin määritellessään itseään uudelleen.
On hyvin ajattelematonta ja julmaa laukoa tupakointia puolustavia ja lopettamispäätöstä vähätteleviä sutkauksia, kun ihminen tarvitsisi tukea. Samoja typeryyksiä kun vierotusoireista kärsivän reppanan oma sisäinen piru supattaa korvaan, - polta vaan, kaikki kivat polttaa, se on tyylikästä, kaikki hyvät kirjailijatkin polttaa, onko se nyt niin vaarallista, kohta missään ei saa polttaa, yksilönvapaudet! holhousyhteiskunta jne.

Se, että savukkeitten vaarallisuutta vähätellään ja niiden yhteyttä sairauksiin epäillään on melkoista itsepetosta tai houruilua.

Ketjussa aiemmin mainittu Donnerkin lopetti tupakoinnin keuhkosyövän saatuaan.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-25 12:45:57 
Poissa
apina
apina

Edelleen, mulle riittää empiirinen kokemus. Ei tee hyvää rööki. Ilman on parempi. Piste.
Cool tupakointi oli ehkä aloittaessa kauan sitten, nykyään paremminkin nolottaa polttaa julkisesti. Sekään ei johdu yleisön paheksunnasta, propagandasta, vaan ihan sisäsyntyisestä inhosta omaa typeryyttä kohtaan.
Tästä lopettamisoppaasta sen verran, että mistä tahansa voi oppia jotain hyödyllistä. Vaikka mainoslehtisestä. Kehun myöhemmin, kuinka helppoa se olikaan lopulta! Tai raportoin repsahduksesta... :D

ViestiLähetetty: 2010-12-25 12:59:58 
Aika alhaisia anti-motivaattoreita täällä näkyy olevan. Jos on huono omatunto omasta tupakanpoltosta ja kokee pakottavaa tarvetta puolustella omaa poltteluaan, niin tarvitseeko sitä kuitenkaan yrittää saada muita olemaan lopettamatta? "Hienoja" kavereita täällä osa porukasta, vaikka nyt tuttuja "vain" netin välityksellä olisikin.

Minun puolestani aikuinen ihminen saa poltella mikäli haluaa, jos ei savuttelullaan kohtuuttomasti häiritse sellaisia, jotka eivät halua poltaa. Nykyiset tiukennukset tupakkalakiin tuntuvat minustakin naurettavilta. Alkoholihan on paljon pahempi huume yhteiskunnallisesti kuin tupakka. Pitäisikö kaikki terveydelle vaarallinen kieltää? Moni urheilulaji on aika vaarallinen ja aiheuttaa paljon loukkaantumisia ja jopa kuolemia.

Moi:lle sanoisin, että toimivia lopettamistapoja tuntuu olevan niin monia, että mitään yleispätevää konstia ei varmaan ole. Se mikä toimii jollekin, ei toimi toiselle. Itse onnistuin lopettamaan elämän käännekohdassa. Muutin uudelle paikkakunnalle. Lähes kaikki tutut siellä polttelivat ja itselläni oli siten erityisen suuri kiusaus jatkaa polttelua. Laitoin itselleni laatikkoon tupakka-askin ja viereen toimintavarman sytyttimen ja tuhkakupin. Lopetin kertarysäyksellä. Koska tahansa olisin voinut polttaa ja houkutuksia oli paljon. Minulla toimi tuo itsekuri-tyyli. En ole vetänyt yhtään ainoata henkosta n. 20 vuoteen. Vaikka minulla oli kiusauksena se, että lähes kaikki tuttuni polttelivat, oli etuna se että monet uusista tutuistani eivät tunteneet "tupakka-minua".

Itse olen sitä tyyppiä, joka ei voi polttaa silloin tällöin. Minä jään koukkuun yhteen tupakkaan, sen vuoksi en uskalla vetää henkostakaan. Aikanaan kadehdin niitä jotka pystyivät polttelemaan satunnaisesti. Tiedän myös monia, jotka ovat eläneet melko terveenä vanhaksi asti tupakoinnista huolimatta. Toisaalta tunnen vielä enemmän sellaisia, joilla on todella selkeitä tupakan aiheuttamia terveysongelmia jo melko nuorena. Suuri osa heistä valehtelee itselleen ja yrittää vakuutella keuhko-ongelmiensa ja jatkuvan hirveän kuuloisen yskän johtuvan jostain tuntemattomasta tekijästä tai viruksesta.

Tsemppiä moi:lle. Kirjoitustesi perusteella veikkaisin sinun olevan sitä tyyppiä, joka pystyy lopettamaan ilman vieroitusaineita ihan vain piruuttaan, kun edes oma lähipiiri ei usko onnistumiseen. Ehdotan jotain selkeää elämänmuutosta samaan, niin on helpompi päästä eroon tupakointi-tavasta.

Jaa, tuli näköjään moi:lle kannustustakin siinä välissä kun tätä kirjoittelin. Hienoa. Kyllä varmaan anti-kannustajatkin kannustaisivat, ellei olisi huono omatunto omasta tupakoinnista. Itse olin aikoinaan varmaan vielä pahempi tupakanpolttelun lopettaneiden mollaaja.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 13:23:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
Riippuvuus tupakasta on lienee pahin kaikista riippuvuuksista.

-miten tuo määritellään?Tupakan takia ei tehdä väkivallan tekoja tupakkaa saadakseen.Myöskin ne on eri peikot,ketkä ryöstää autoja,autostereoita ym.rahoittaakseen "käyttöään".Tupakan takia en ole kuullut tehtävän suuria ryöstösarjoja.

jussi kirjoitti:
Moni on ottanut tupakoinnin osaksi identiteettiään, olen tupakoitsija, oppositiossa, cool jne. Useat joutuvat siis käymään läpi vaikean prosessin määritellessään itseään uudelleen.

-aika hurmoshenkinen suhtautuminen.Miksei saman tien siirretä sitä koko elämää käsittäväksi.Olen opelisti.Kaksi viimeisintä(ja ainoatani)autoa on ollut opeleita siksi,että halvat paskat on sattunut löytymään.

jussi kirjoitti:
On hyvin ajattelematonta ja julmaa laukoa tupakointia puolustavia ja lopettamispäätöstä vähätteleviä sutkauksia, kun ihminen tarvitsisi tukea

-eli mielipidettä ei saisi sanoa?Kaikkea on soveliasta puolustaa,etenkin kun tässä on kyse puhtaasti subjektiivisesta makuasiasta.Tämähän ei ollut mikään "lopettajat" ketju alunperin.Eikä tupakoinnin loppetustrendi ole mikään pyhä asia joka tekstiin ilmestyessään velvoittaisi kaikki muut ihmiset polvistumaan armon lopettajan edessä ihailemaan hänen ratkaisuaan.Käsittääkseni asiasta saa kirjoittaa puolin ja toisinkin.

jussi kirjoitti:
Samoja typeryyksiä kun vierotusoireista kärsivän reppanan oma sisäinen piru supattaa korvaan, - polta vaan, kaikki kivat polttaa, se on tyylikästä, kaikki hyvät kirjailijatkin polttaa, onko se nyt niin vaarallista, kohta missään ei saa polttaa, yksilönvapaudet! holhousyhteiskunta jne.

-ei ole olemassa mitään sisäisiä piruja.On vain ihmisiä,mitkä haluaa tehdä yhtä,toiset toista.Ja sitten ne ulkopuolelta tulevat normit ja peloittelut ja määritelmät joiden ristipaineessa nämä "reppanat" pyristelevät.Alleviivasin kohdat,jotka joka "reppanan" on hyvä tunnustaa tosiasioiksi omasta elämäntilanteestaan huolimatta.

jussi kirjoitti:
Se, että savukkeitten vaarallisuutta vähätellään ja niiden yhteyttä sairauksiin epäillään on melkoista itsepetosta tai houruilua.

-mää en ole huomannut tässä ketjussa yhtään vähättelyä tai epäilyä mitä tulee tupakan yhteyksiin eri sairauksiin.Linkitätkö kenties?Mää olen aina ajatellut asian niin,että tupakalla on tietyt yhteydet tiettyihin sairauksiin.Ei enempää eikä vähempää.Se,että Nicotinel-näyttää tupakan mörkönä,jota aikuinen ihminen potkii ja hakkaa esimerkiksi hississä,ei muuta tosiasiaa taustalla.

jussi kirjoitti:
Ketjussa aiemmin mainittu Donnerkin lopetti tupakoinnin keuhkosyövän saatuaan.

-ei lopettanut.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 13:28:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jätä jämät kirjoitti:

"Aika alhaisia anti-motivaattoreita täällä näkyy olevan. Jos on huono omatunto omasta tupakanpoltosta ja kokee pakottavaa tarvetta puolustella omaa poltteluaan, niin tarvitseeko sitä kuitenkaan yrittää saada muita olemaan lopettamatta? "Hienoja" kavereita täällä osa porukasta, vaikka nyt tuttuja "vain" netin välityksellä olisikin."

-tämä ei ollut tupakoinnin lopettamisen ketju,jossa joku kerjäisi kannustusta.
Eikä asiassa tarvi nähdä mitään arvolatausta.Ei tupakoinnin lopettaminen,tai sen enempää polttaminenkaan ole mikään itsestään selvä lähtökohta.Tässä vaan keskustellaan siitä,miten erilaiset trendit ohjailee ihmistä.
Miksi pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa jostain,josta tykkää?Mulla on ollut tapana lopettaa kaikki sellainen,joka ei tunnu hyvältä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 522 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00