karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-29 05:24:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: MSG
ViestiLähetetty: 2011-06-15 09:57:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Joo ihan mielenkiintoinen linkki, joskin tuossa ongelma oli että aine oli annosteltu limuun ja siten maistettavissa. Paremmissa kokeissa aine/plasebo on annosteltu kapseleissa, jolloin varmistetaan että koehenkilöt eivät tiedä ovatko saaneet vai eivätkö.

Glutamiinihappo on neurotransmitteri, joka vaikuttaa olennaisesti mm. oppimiseen ja muistiin. Niiden tukemiseen sitä myös myydään, mitä epäilen huuhaaksi: pitoisuus veressä on joka tapauksessa suurempi kuin aivoissa, ja siitä huolehtii veriaivoeste, paitsi eräiden aivosairauksien yhteydessä, joita Harlamovskin linkki luettelee. Kroppa toisaalta valmistaa tarvittaessa glutamiinihapon itse muista aminoista, joten puutettakaan ei pitäisi normaalitilanteessa syntyä. ADHD-lapsille glutamiinihappoa nyt kuitenkin markkinoidaan, kuten googlesta näkee. Taitaisi aasiakaupan msg-pussi tulla huomattavasti edullisemmaksi. :roll:

Tuolla artikkeli glutamaatista ja lapsen suolistosta: http://www.ajcn.org/content/90/3/850S.long

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-06-15 09:58:19 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

^^ Jussin kommenttiin (Mirka kerkes väliin) p*kele, on se kyllä noinkin, saakuri kun te esitätte niin hyviä kommentteja, että ei voi olla kuin samaa mieltä, vaikka eri mieltä olisittekin! :lol:

Olisko siinä sitten mitään tolkkua, jos pyrkis erottamaan keskustelun sävystä ne keskustelut, joissa kaivataan vertaistukea ja toisaalta ne, joissa väännetään asiakysymyksistä ja jos kyse on ensinmainituista, ottais empaattisemman otteen ja jos taas jälkimmäisestä, ottaisi objektiivisemman otteen?

Mutta itse kyllä arvostan tietoa ja haluan perusteita asioille, en pelkästään näitä "voi, kyl sä vielä laihdut", "lisää rasvaa" ja "kuuntele kehoasi" -tyyppisiä kommentteja asioihin. Mutta meitä on moneksi.

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:02:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Olen ehkä väärä henkilö koko palstalle lähtökohtaisesti. En ole ikinä tarvinnut itse enkä myöskään arvostanut mitään vertaistukea. Minä arvostan asiantuntijaorganisaatioita ja argumentointia. Pyrin olemaan oikeassa, ehdottomasti, mihin ikinä se viekin, omia käsityksiäni kaiken aikaa korjaten. Arvostan ihmisiä jotka pyrkivät samaan.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:09:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
Tonnikalakeiju kirjoitti:
Tälle palstalla kirjoittaa vain kourallinen ihmisiä joiden kirjoituksilla on oikeasti mitään painoarvoa. Mirka on yksi heistä.

Tämä on vertaistukifoorumi jonka kirjoitusten tai kirjoittajien painoarvoa ei tarvitse todistella linkein eikä lainauksin.

Valtahierarkia, itsensä tai toisten muiden yläpuolelle asettaminen ovat tasa-arvoisessa yhteisössä, jossa tarkoitus kuitenkin on auttaa ja tukea toisia karppaajia ja jakaa tietoa muita arvostavasti mielestäni erityisen mautonta.

IMHO tarkoittamaasi vertaistukea ja terapiaa tällä palstalla on tarjolla ihan riittämiin, etten sanoisi ihan ylitsevuotavasti. Mlestäni muu keskustelu ei ole pois näiltä osioilta.

Se kenen sanoille taas minä itse laitan painoa ja merkitystä, on oma valintani ja kiinni omista lähtökohdistani. Itse en saa mitään irti näistä hymppispymppishalipusiootihkujavoimiasulle-vertaistukiketjuista, vaan minun halaumani vertaistuki löytyy enemmän perustelluista mielipiteistä.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:17:32 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Veikeää tämä nyt on joka tapauksessa kun tämähän on avoin foorumi kuitenkin, ei tässä mun mielestä ole järkeä lähteä rajaamaan, kenellä on oikeus keskustella ja kenellä ei. [-X

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:27:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Kiitos Tonnis sanoistasi! Harlamovski, kun tuossa taas silmäilin aihetta, niin todellakin näyttäisi olevan niin, että naglu stimuloi suun proteiinireseptoreita osalla ihmisistä, eli ei siis kaikilla. Kysymyksessä on siis tavallaan suun huijaus: ihmisen suu tietää tarvitsevansa proteiinia, josta kuitenkin on viimeisinä vuosintuhansina usein ollut pulaa varsinkin maanviljelykulttuureissa (ja kouluruoassa!) Kaalisoppa saadaan maistuvaksi ilman tuhtia lihalientä lisäämällä glutamiinihappoa muodossa tai toisessa: raastettu parmiggiano, aurinkokuivattu tomaatti Italiassa, kuivattu herkkutatti Venäjällä, dashiliemi kombulevineen, soijakastike Japanissa ja Kiinassa jne. Suomessa on käytetty suolakalan, yleensä suolasilakan, lientä maustamiseen suunnilleen joka ruokaan.

Mun lapsuus oli muuten 1970-luvulla. Silloin syötiin eineksiä, ja kun soppa tehtiin itse, siihen lisättiin liemikuutio. Lihapullataikinaan siroteltiin sipulikeittojauhetta. Tomaatit siroteltiin aromisuolalla. Makkarat... siis teollista glutamaattia suunnilleen ihan kaikessa jo silloin.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:31:50 
Poissa
voipallo
voipallo

Itse en saa mitään irti näistä hymppispymppishalipusiootihkujavoimiasulle-vertaistukiketjuista,

Siinä oli kaunis kuvaus vertaistuesta.

Vertaistuki perustuu omiin kokemuksiin ja tietoon.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:38:20 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Mirka kirjoitti:
Mun lapsuus oli muuten 1970-luvulla. Silloin syötiin eineksiä, ja kun soppa tehtiin itse, siihen lisättiin liemikuutio. Lihapullataikinaan siroteltiin sipulikeittojauhetta. Tomaatit siroteltiin aromisuolalla. Makkarat... siis teollista glutamaattia suunnilleen ihan kaikessa jo silloin.

No juu, mun lapsuus -80-luvulla oli omavaraistalouslapsuus maaseudulla ja meillähän teurastettiinkin omasta takaa, maito ja vilja tuli itseltä, kalastusta ja metsästystä ja marjastusta. Mitään lihaliemikuutioita osteltu, makkaraa nyt jonkin verran kylläkin.

Mutta olisko mitään yhteyttä ylipäänsä allergioihin tuolla yliherkkyydellä? Kun tosiaan minähän en ole ollut allerginen oikein millekään, kun taas tämä tuttuni, joka saa msg:stä astmaattisen kohtauksen välittömästi, on allerginen hyvin monille ruoka-aineille. Monellahan allergiat on sellaisia laajempia verkkoja, että on yhtä aikaa allerginen monille aineille ja sitten se vielä vaihteleekin elämän aikana. Tiedätkö tuosta allergiayhteydestä mitään tutkimuksia?

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:40:01 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

jussi kirjoitti:
Itse en saa mitään irti näistä hymppispymppishalipusiootihkujavoimiasulle-vertaistukiketjuista,

Siinä oli kaunis kuvaus vertaistuesta.

Mielelläänhän se saisi perustua omiin kokemuksiin ja tietoon, mutta myönnä pois, jussi, kyllä noita Tonniksen kuvailemiakin ketjuja riittää...

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:47:28 
Poissa
voipallo
voipallo

Laihduttajien omia ruokapäiväkirjoja tai ketjuja joissa joku tarvitsee apua, ei kannata lukea jos tuntee lähtökohtaisesti olevansa korkeammalla tasolla.
Moni tukevasti ylipainoinen tarvitsee juuri sitä tukea ja itsetunnon kohotusta. Ei se ole keneltäkään pois, ainakaan pitäisi.

Itse koin teini-iässä usein olevani muita korkeammalla tasolla, onneksi sekin hölmöily meni ohi :lol:

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:49:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tiedän jotakin allergiatutkimuksista. Taustalla näyttää olevan muovin tulo sistuksen pintamateriaaleihin. Muovi varsinkin uutena eli ensimmäisinä vuosinaan erittää myrkyllisiä yhdisteitä ilmaan, ja nykyään kaikki maalit, lakat, tapetit perustuvat muoviin. Lisäksi muovi kerää staattista sähköä, joka puolestaan imee pintoihin pienhiukkasia alkaen liikenteen päästöistä aina siitepölyyn.

Viro on kiinnostava esimerkki sikäli, että siellä(kin) ruoka on maustettu natriumglutamaatilla viimeistään 60-luvulta alkaen, mutta allergiat loistivat poissaolollaan. Kunnes, tadaa, Viro itsenäistyi ja suunnilleen koko Viro maalattiin Tikkurilan muovimaaleilla... allergiat räjähtivät. Sopii täydelleen ruotsalaisiin ja norjalaisiin tutkimuksiin, joissa havaittiin lapsen allergian korreloivan asunnon uutuuteen tai hiljattain tehtyyn pintaremonttiin. Lastenhuoneen hyvää tarkoittava remontointi on siis ollut todellinen karhunpalvelus lasten terveydelle.

Margariinien ALA voi olla yksi lisäävä tekijä myöskin, mutta itse arvelen että se on noita sisustusmuoveja vähäisempi. Viro ennen itsenäistymistä eli pitkälle margariinilla, kun se oli voita edullisempaa.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:54:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis ihan mikä tahansa kunhan ei natriumglutamaatti. :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:55:39 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Mirka: Oooo, mahtavuutta! :lol: Don't get me started noista muovimaaleista!

Nimimerkillä kaikki Kailat hyllyssä ja oma hirsitalo maalattu perinneöljymaalilla, sisällä öljylasuuri paneelien suojana.

Tuohon muovien invaasioon kun vielä ynnäilee höyrynsulut, toimimattoman koneellisen ilmastoinnin ja kokolattiamatot...

ViestiLähetetty: 2011-06-15 10:56:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:

Vertaistuki perustuu omien kokemusten jakamiselle ja toisten tukemiselle. Tärkeää ja hyödyllistä monelle ja varmasti palsta tyydyttää vativammankin vertaistukitarpeisten tarpeet. Vertaistukea jakaakseen ei tarvitse olla tietoa, omat kokemukset riittävät.

Tieto on taas jotain muuta kuin vertaistuki ja sitä on palstalla tarjolla huomattavasti vähemmän ja vähempien toimesta. Jos halutaan painottaa palstan toiminta vain vertaistukeen niin fain bai mii. Jos kuitenkin ollaan kiinnostuneita myös tiedollisesta puolesta, niin ehkä kannattaa sietää ihmisiä joilla sitä tietoa on, vaikka heidän tapansa tuoda sitä tietoa esille ei aina miellytä.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:04:10 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi

Minä en missään nimessä lähtisi arvottamaan keskustelua ja keskustelijoita tuolla tavalla. Luen tiedon jakamisen tällä foorumilla nimenomaan vertaistueksi. Samassa lammessa ollaan kaikki.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:09:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
Laihduttajien omia ruokapäiväkirjoja tai ketjuja joissa joku tarvitsee apua, ei kannata lukea jos tuntee lähtökohtaisesti olevansa korkeammalla tasolla.
Moni tukevasti ylipainoinen tarvitsee juuri sitä tukea ja itsetunnon kohotusta. Ei se ole keneltäkään pois, ainakaan pitäisi.

Itse koin teini-iässä usein olevani muita korkeammalla tasolla, onneksi sekin hölmöily meni ohi :lol:

Jotenkin tästä tulee vakuutteluistasi huolimatta, sellainen olo, että tunnet olevasi korkeammalla tasolla kuin sellainen joka tuntee olevansa korkeammalla tasolla.. :lol:

Päikkyjä en lue kun ei kiinnosta, enkä oikeastaan niistä puhunutkaan.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:12:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hoover kirjoitti:
Minä en missään nimessä lähtisi arvottamaan keskustelua ja keskustelijoita tuolla tavalla. Luen tiedon jakamisen tällä foorumilla nimenomaan vertaistueksi. Samassa lammessa ollaan kaikki.

Meillä jokaisella on toki oikeus määritellä sanat ihan itse, riippumatta niiden varsinaisesta merkityksestä. Nyt kannattaa myös pitää mieelssä, että TIETO ja INFORMAATIO ovat kaksi aivan eri asiaa.

Mutta jos täällä halutaan lukea vertaistukeen tiedon jakaminen, niin silloin tulisi arvostaa entistä enemmän niitä hyvin harvoja palstalaisia, joilla sitä tietoa on.

ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:14:48 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

jussi kirjoitti:

Sorgen jussi, en mä missään nimessä tarkoittanut näin tarkemmin ajatellen noita ruokapäiväkirjoja, mä en tullut yksinkertaisesti ajatelleeksi että siellähän sitä vuodatusta tod.näk. juurikin on, kun mä en ole niitä tullut lukeneeksi. Oli vähän puutteellista tämä mun ilmaisu tossa, mutta meinaan siis, että arvostan tietoa, joka on perusteltua, kun kysymyksessä on ketju, jossa halutaan vastauksia johonkin ongelmaan. Ruokapäikyt on mun mielestä niin yksityisiä, että ei siellä kyllä passaa kovin kärkkäänä olla kenellekään ja se on myös yksi syy, miks mulla ei ole täällä ruokapäiväkirjaa.

Se on varmaan selvää jokaiselle, että ruokapäiväkirjojen tyyli ja tarkoitus on ihan eri kuin yleisempien keskustelujen?

Vähän mulla on silti nyt sellainen olo, että miksikähän tässä nyt oikein kinastellaan tästä asiasta, kun kaikki on esittäneet omalla laillaan hyväksyttäviä pointteja ja perusteluja. Tän vois heittää sikseen? Vai kinastellaanko, koska on sateinen päivä eikä ole muuta tekemistä ja ärsyttää? :lol:

ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:16:53 
Poissa
voipallo
voipallo

Keskustelussa on enemmänkin näkemyksiä kuin tietoa. Miten sinun mielestäsi, Tonnikalakeiju, näitä arvokkaiden näkemysten esittäjiä pitäisi arvostaa?

Platon kirjoitti, että Sokrates oli viisain kaikista, koska tiesi ettei tiedä.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-06-15 11:19:08 
Poissa
voipallo
voipallo

Harlamovski kirjoitti:
Vai kinastellaanko, koska on sateinen päivä eikä ole muuta tekemistä ja ärsyttää? :lol:

:lol: sade ei ole koskaan tappeluissa haitaksi.

― Kurt Vonnegut

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00