karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-05-17 04:46:55

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Varo tärkkelystä!
ViestiLähetetty: 2013-11-22 15:28:59 
Poissa
voinen
voinen

Tää on taistelutanner, ei täällä tartte perustella! Kokemuksen mukaan ei myöskään kannata perustella, kun ei suuri osa kyselijöistä niistä perusteluista kuitenkaan ymmärrä tai välitä. Kuva

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2013-11-22 16:44:22 
Vieras kirjoitti:
Miksi siis karppaatte jos hiilari eli sokeri ei olekaan myrkkyä?

Mistä monosakkaridista on kyse?

Glukoosistako? Ei ole myrkkyä, ellei sitten maksa tuota sitä liikaa vereen insuliinin vastahormonin glukakonin vuoksi.
Fruktoosiko? Katso tästä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... metabolism
Galaktoosiko? Katso tästä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... ntolerance

Pöytäsokeri on disakkaridia, jossa on glukoosia ja fruktoosia. Maitosokeri on glukoosia ja galaktoosia.

Minkä verran on liikaa? Sen verran on liikaa, joka pistää kehon homeostaasin sekaisin, oli se sitten elimellinen vaurio tai hormonaalisen säätelyjärjestelmän kyvyttömyys säätää homeostaasia (geneettinen vaurioituminen, reseptorien vioittuminen tai jokin sellainen).

ViestiLähetetty: 2013-11-22 16:51:06 
Vieras kirjoitti:
Minkä verran on liikaa? Sen verran on liikaa, joka pistää kehon homeostaasin sekaisin, oli se sitten elimellinen vaurio tai hormonaalisen säätelyjärjestelmän kyvyttömyys säätää homeostaasia (geneettinen vaurioituminen, reseptorien vioittuminen tai jokin sellainen).

Ja kaikilla 300g hiiilaria panee kaiken sekaisin? Millä perusteella? (Mikset epis kirjoita enää rekkautuneena?)

ViestiLähetetty: 2013-11-22 18:10:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

http://www.biblelife.org/carbdeathcurve.gif

kuolema tulee, oletko valmis?

:smt051

edit
ainiin koko sivu jos viihdettä haluaa http://www.biblelife.org/carbs.htm

ViestiLähetetty: 2013-11-22 18:20:14 
kekexxx kirjoitti:
ainiin koko sivu jos viihdettä haluaa http://www.biblelife.org/carbs.htm

Oho, itseironinen karppi bongattu. Siitä pisteet. Ootko muuten vieläkin kokoa XXXL ja miksi?

ViestiLähetetty: 2014-02-03 12:55:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kuvittelin joskus tätä foorumia jonkinlaiseksi VHH-keskustelufoorumiksi. Näytän erehtyneen. Tässäkin ketjussa Ronja-Aliisa tuntuu olevan ainoa vähähiilihydraattisesti syövä.

Zero carbilta mauton yritelmä. Sinänsä ihminen ei välttämättä tarvitse ollenkaan hiilihyraatteja, mutta käytännössä nollilinjaa on melko mahdoton noudattaa.

http://www.lenawiksten.fi/

ViestiLähetetty: 2014-02-03 13:42:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä syön myös mahdollisimman vähä hiilihydraattisesti ja voin hyvin enkä näe nälkää. Ja painokin tippuu hyvin tasaiseen vauhtiin.
Kylläpä jos söisin sen 300g hiilareita oisin varmasti huonossa kunnossa. Tokkopa on kellekään hyväksi.
Oli mun mielipide =D> =D> =D>

ViestiLähetetty: 2014-02-03 14:56:06 
santikka kirjoitti:

Kylläpä jos söisin sen 300g hiilareita oisin varmasti huonossa kunnossa. Tokkopa on kellekään hyväksi.

Mulle on hyväksi. Vähemmillä hiilareilla voin huonosti. Aivot haukkaa päivässä about 120 g ja reeneissä palaa saman verran.

ViestiLähetetty: 2014-02-03 19:46:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pitäisi ehkä puhua prosenteistä eikä grammoista.

Minulle sopii 5-15% hh ruokavaliossa

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2014-08-15 09:01:39 
Voi voi Ronja-aliisa, kyllä hiilarien ilmoittaminen grammoissa on se ainut oikea tapa (ketä ylipäätään kinnostaa %-arvot ja niillä kikkailut, muuta kuin ehkä virallistahon tukijapoloisia ja jota kuta täällä elvisteleviä karppeja, jotka ovat aivan hakoteillä...), ehän niitä muutoin voisi lukea esim. tuoteselitteistä, yms.

ViestiLähetetty: 2014-08-15 18:44:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elwe, tämä on taistelutanner, aggressiivista viihdettä. Keskustelut käydään rauhallisemmissa ketjuissa.

ViestiLähetetty: 2014-08-15 19:54:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Voi voi Ronja-aliisa, kyllä hiilarien ilmoittaminen grammoissa on se ainut oikea tapa (ketä ylipäätään kinnostaa %-arvot ja niillä kikkailut, muuta kuin ehkä virallistahon tukijapoloisia ja jota kuta täällä elvisteleviä karppeja, jotka ovat aivan hakoteillä...), ehän niitä muutoin voisi lukea esim. tuoteselitteistä, yms.

kyllä prosentti on oikeempi tapa, jos esim. kulutat 5000 kaloria niin silloin prosenttuaalisesti voi syödä enemmän hiilareita ja pysyä esim. ketoosissa.

ketoosin raja ei ole grammoissa

ViestiLähetetty: 2014-08-15 20:44:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minnoon sitä mieltä että nostan kohta hh 8% en ihan viellä mutta 1-3% on mulle nyt asiansa tehnyt, täytyy vaan sopiva rako kattoo että nostelee.

ViestiLähetetty: 2014-08-16 02:43:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Interesting.

Ja kappas taistelutampereella minäkin. Kukaan vieraista (saati sitten Ronja-Aliisa) on osunut oikeaan. Morkkis on (kuten usein) hyvä kommentoija.

Hupaisaa, että kukaan ei kirjoittanut mitään noille Vieraille siitä, että jos/kun syö kasviksia/hedelmiä, niin hiiliä tuppaa tulemaan ... ja hyvä niin, sillä kroppa tarvitsee niitäkin.

Mun hiilet kai jossain 50 tietämillä.

ViestiLähetetty: 2014-08-16 08:57:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No ruottissa ja norjassa puhutaan yleensä rosenteissä kun hiilareista puhutaan, esim. Eenfeldtaimikä lie puhuu 5-10% hiilareista.mutta mulleppa tuo on ihan sama kun en niitä laske.

En edes väkisin syö rehuja. Jos ei tee mieli vedän lihaa ja rasvaa ihan hyvällä omallatunnolla.

ViestiLähetetty: 2014-08-16 12:07:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei tasan tarkkaan pysy tytär ketoosissa jos syö prosentteja grammojen sijaan. Kyllä se sokerin/hiilareiden määrä on tarkkaan rajattu grammoina. Vaikka silloin erehtymispäivänään olisi yrittänyt kompensoida liikaa porkkanasta saamaansa hiilaria syömällä paketin voita siltä istumalta, niin iso, kaksiosainen epilepsiakohtaus olisi seurannut sittenkin.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-08-16 12:13:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ehkä eri asia?

Minä olen kyllä pissannut tikkuun väriä vaikka hiilarit olle melkeen 100g. Olen tästä inttänyt ennenkin ja mitään en voi linkiottää tai todistaa kerron vain omasta kokemuksesta.

Ystäväni oli RD ja seurasi virallisia ruokasuosituksia ja hänen piti laskea hiilarit koska vajosi ketoosiin jos hiilarit meni alle 150g.

Nyt imetän kaksosia ja pysyn ketoosissa vaikka hiilarit välillä ollu 50g. Ehkä pysyisin enemmässäkin, mutta koitan laihduttaa.

Eli ei ole pakko uskoo ja voihan mun tikut näyttää päin pyllyy, mutta mulla näin.
Eli itse uskon, että jos joku huippu urheilija kuluttaa hiilarinsa, niin takuulla pysyy ketoosissa isommissa määrissä

ja eihän mun ketoosia joku porkkana heilauta mihinkään. Esim. eilen aamulla oli ketoosi 8 ja söin päivällä 4dl viinimarjoja, niin silti ketoosi oli illalla 6

ViestiLähetetty: 2014-08-16 12:20:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tikut ovat huomattavan epätarkka ketoosin mittaustapa ja kertovat enemmän menneisyydestä kuin nykyhetkestä, meillä ketoosimittari kertoo verestä mitaten juuri sen hetkisen tilanteen. Ja eri ihmiset menevät kuulemma ketoosiin eri tavoin ja jotkut eivät mene juuri ollenkaan, syödyistä ja syömättömistä hiilareista ja sokereista huolimatta, kertoi lääkäri. Ja sitähän piti kokeilla. Täsmälleen sama ruoka tyttärellä ja minulla, grammalleen mitaten, antoi tyttärelle tulokseksi 0,2 ja minulle 0,5. :shock:

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2014-08-16 13:09:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

no minusta se on ihan luonnollista, se kertoo että kulutus vaikuttaa ketoosiin.

Jos makaat sohvalla pitää syödä vähemmän hiilareita, että pääsee ketoosiin. Mutta jos teet raskasta työtä, voit syödä enemmän hiilareita, koska ne kuluu, eikä varastoidu lihaksiin jne.

ViestiLähetetty: 2014-08-16 14:01:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Tuskin tässä tapauksessa (dieselin tai tyttärensä hyvin niukkoja) hiilareita menee lihastyöhön yhtään :)
Mutta kehot sinänsä ovat erilaisia. Ja tapauksen tuntien voisi arvata muitakin mahdollisuuksia

Kuten että vaikka niin, että tytär on näillä hyvin matalilla hiilareilla jo niin pitkään, että hänen kehonsa kyky käyttää energiaksi nimenomaan rasvaa auttaa maksaa optimoimaan ketotuotannon mahdollisimman virtaviivaiseksi ja vain juuri tarpeen mukaiseksi.

Vastaavasti taas dieselillä sokerintekokone eli maksan glukoneogeneesi on ollut irrallaan (aiemmat sokerit näyttivät sen) jokamikä tarkoittaa että tämä kroppa on yrittänyt pysyä mahdollisimman sokeripolttoisena (koska glukoosi on verenkierrossa pahempi myrkky kuin mikään rasva, saati ketonit), joten niukoilla hiilareilla ja paremmalla insuliinitasapainollakin keho saattaa kaivata vesiliukoisia polttoaineitaan ja tehdä ketoja muillekin kuin aivoille ja sydämelle, ja silloin niitä tuppaa löytymään verestäkin enemmän.

Vuoden kuluttua tilanne voi olla jo toinen (jos kummankin tasapaino pysyy hyvänä)?

Mutta pöljäähän tuo on väittää että aina pitäisi käyttää vain grammoja tai vain prosentteja.
Ei niin tehdä muuallakaan, eikä siinä ole mitään järkeä.

Esimerkki 1.
* VeeTee puhuu enimmäkseen prosenteista, jokamikä tarkoittaa 5000 kalorin huippu-urheilijalle ainakin 600 grammaa hiilaria
* Urheilija, jonka 5000 kalorista 150g tulee hiilareista ja loput pääasiassa rasvasta, on ihan hemmetin paljon karppi, koska rasvan määrä menee yli kaikkinaisen virallisterveellisen kohtuuden. Vaikka se näkyykin vasta kun katsotaan prosentteja :)

Esimerkki 2.
* Vastaavasti linnunkokoinen paikkari, joka yrittää selvitä 900 kalorilla saa ne kaikki jo hiilareista (jokamikä oli melkein sallittua vuosikymmen sitten; ainoa mitä ei saanut syödä oli rasva)

Mutta me vaivaiset (kuven vaikka minä, riisseli tai riisselin tytär) joudumme käyttämään joskus tiukkojakin grammamääriä ihan vain jokapäiväisestä elämästä selvitäksemme; niin tärkkelyksessä, sokereissa kuin prodessakin. Elämä nyt vaan on.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00