els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
t. vieras
PS allekirjoittaneella on korkeat kolesterolit molempien vanhempien puolelta (yli 7 ja yli

. Olen lähisuvun ainut, joka kiinnittää asiaan huomiota elintavoilla (esim. kasvirasvojen suosiminen, voin välttäminen) ja kappas, olen ainut, jolla arvot ovat hyvät. Tiiän erittäin hyvin kuinka käy, jos omaksuisin tyypillisen suomalaisen oivariini-suklaa-ruokavalion

.
Olethan mittauttanut Aposi?
JOs tai kun olet varma, että tyylisi toimii, niin ehdottomasti kannattaa mittauttaa.
Samoin mittaus kannattaa jos tai kun katsot olevasi geneettisessä riskiryhmässä.
Nimittäin,
sinun ruokalaviollasi varsin moni saa Apot päin polkypyörän istuinkappaleen vastinosaa,
ja vielä ihan kokonaiskolesterolitasosta tai LDL'stä riippumatta.
Ja, kuinka ollakaan, Apo-suhteilla saa realistisemman kuvan vaikkapa riskistä.
En ole mitannut, oletko itse? Triglyistä ja HDL:stä olen arvaillut suuntaa.
Vai että minun ruokavaliollani moni saa Apot päin persettä. Millaisesta ruokavaliosta mahtaa mielestäsi olla kysymys

(Tiedän, että ei ainakaan sellainen kuin sulla ennen karppaamista, tai pertsaperus-metaboolikoilla, jos näihin viittaat)
Mutta todellakin, moni joo varmaan saa (Apot päin persettä), uskon sokeasti, joskin äärimmäissten epätodennäköisyyksien vallitessa, sorry. Sadoilla ja tuhansilla ihmisillä vaikutus on päinvastainen, joten uskallan olla todella luottavainen.
Ooi EM, Ng TW, Watts GF, Barrett PH. Dietary fatty acids and lipoprotein
metabolism: new insights and updates. Curr Opin Lipidol. 2013 Jun;24(3):192-7.
doi: 10.1097/MOL.0b013e3283613ba2. Review. PubMed PMID: 23619368.
Bradbury KE, Crowe FL, Appleby PN, Schmidt JA, Travis RC, Key TJ. Serum
concentrations of cholesterol, apolipoprotein A-I and apolipoprotein B in a total
of 1694 meat-eaters, fish-eaters, vegetarians and vegans. Eur J Clin Nutr. 2014
Feb;68(2):178-83. doi: 10.1038/ejcn.2013.248. Epub 2013 Dec 18. PubMed PMID:
24346473; PubMed Central PMCID: PMC3916209.
Mensink RP, Zock PL, Kester AD, Katan MB. Effects of dietary fatty acids and
carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids
and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. Am J Clin Nutr.
2003 May;77(5):1146-55. PubMed PMID: 12716665.