karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-04 07:00:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 594 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 1830 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-11-17 12:42:14 
Astrupin sana painaa enemmän kuin fanaatikkokarppien. Minkäs sille mahtaa.

ViestiLähetetty: 2014-11-17 15:15:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Uskooko vieras notta terveellinen ruokavalio on huutoäänestyksen tulos karppilassa tai muualla?

ViestiLähetetty: 2014-11-17 17:00:22 
Vieras taisi viitata asiantuntijan sanaan versus huutajat. Itse asiassa nykyisin tuntuu, että terveellisenä pidetään juurikin huutoäänestyksen tuloksella parhaiten pärjännyttä niin karppilassa kuin muuallakin. Mutta onneksi ihan kaikki eivät lähde siihen mukaan. Ruokavalioremontin jälkeen on aika vaikea sanoa, mikä terveysmuutos on seurausta minkäkin ruuan lisäämisestä ja mikä jonkin muun poisjättämisestä. Siksi puhutaan kokonaisnäytöstä. Itse en vakuutu voin terveelliseyydestä vain sillä näytöllä ja perusteella, että joku huutava joukko on laihtunut lisättyään sitä ja mahdollisesti muutakin ruokavalioonsa ja samalla poistettuaan jotain muuta.

ViestiLähetetty: 2014-11-17 20:40:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
Vieras taisi viitata asiantuntijan sanaan versus huutajat.

Onko nämä asiantuntijat Ancel Keycin opetuslapsia, jos kysyä voipi? Tunnetusti heillä ei olekkaan mitään tieteellistä näyttöä vai onko? Voitteko te tuoda todisteet esille?

Mulle on kyllä nää rasvakammoiset nuhdellut (eli onko ne huuhtajia?) kovin sanoin mun voin käytöstä.

ViestiLähetetty: 2014-11-18 10:38:30 
Jurpolukki kirjoitti:
Lainaa:
Vieras taisi viitata asiantuntijan sanaan versus huutajat.

Onko nämä asiantuntijat Ancel Keycin opetuslapsia, jos kysyä voipi? Tunnetusti heillä ei olekkaan mitään tieteellistä näyttöä vai onko? Voitteko te tuoda todisteet esille?

Mulle on kyllä nää rasvakammoiset nuhdellut (eli onko ne huuhtajia?) kovin sanoin mun voin käytöstä.

Heh, Keys oli itse ruokavalionsa "näyttö" ja satkuun saakka selvis eikä vaimokaan jäänyt kuin 3 vuotta tuosta rajasta. Ei taida karppipuolelta moisia näyttöjä löytyä sensijaan huutoa piisaa...

ViestiLähetetty: 2014-11-18 14:26:24 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Itse asiassa maailmalla on julkaistu useitakin juttuja pirteistä 100+ vuotiaista, joiden herkkuja ovat voi, pekoni ja maksa. Ovat Keyssin iässä vielä olleet ilman sitä Keyssin toispuoleista halvaustakin - kuvista päätellen siis. Ja ilman Keyssin italianlinnaa, ei sen puolen...

Sattuuhan näitä :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-11-18 15:05:25 
els kirjoitti:
Itse asiassa maailmalla on julkaistu useitakin juttuja pirteistä 100+ vuotiaista, joiden herkkuja ovat voi, pekoni ja maksa. Ovat Keyssin iässä vielä olleet ilman sitä Keyssin toispuoleista halvaustakin - kuvista päätellen siis. Ja ilman Keyssin italianlinnaa, ei sen puolen...

Sattuuhan näitä :)

Karppasko ne?

ViestiLähetetty: 2014-11-18 15:16:39 
els kirjoitti:
Itse asiassa maailmalla on julkaistu useitakin juttuja pirteistä 100+ vuotiaista, joiden herkkuja ovat voi, pekoni ja maksa.

Ja vielä useampia juttuja 100+ vuotiaista, jotka syövät leipää ja sokeria.

ViestiLähetetty: 2014-11-18 16:16:02 
Angel Keysin jalanjäljillä. Tätä täällä kai ajettiin takaa aiemmassa kommentissa, ku perättiin näyttöä... jostain.

Familiaalisen hyperkolesterolemian (FH) heterotsygoottisessa muodossa sepelvaltimoahtaumia on havaittu angiografisissa tutkimuksissa miehillä jo 17 vuoden ja naisilla 25 vuoden iästä lähtien 1. Ks. myös 1.
Toisaalta geneettisistä syistä pieneen LDL-kolesterolipitoisuuteen liittyy selvästi pienentynyt sepelvaltimotautiriski 2.
Tapaturmaisesti kuolleiden ruumiinavauksissa on havaittu yhteys ateroskleroottisten muutosten laajuuden ja seerumin LDL-kolesterolipitoisuuden välillä jo lapsilla 3.
Keski-ikäisillä miehillä 4 kuolemanriski kaksinkertaistuu seerumin kokonaiskolesterolipitoisuuden suurentuessa arvosta 5,0 mmol/l arvoon 6,5 mmol/l ja nelinkertaistuu pitoisuuden kasvaessa arvoon 8,0 mmol/l.
Keski-iässä mitatun kolesterolitason on voitu todeta ennustavan kokonaiskuolleisuutta lähes 40-vuoden seurannassa 5.
Vanhalla iällä mitatun kokonaiskolesterolipitoisuuden ja valtimotautiriskin välinen yhteys kuitenkin usein heikkenee tai häviää. Tämä johtuu kuitenkin siitä, että erilaiset sairaudet ja raihnautuminen pienentävät kolesterolipitoisuutta.
Lukuisissa hoitokokeissa on voitu osoittaa kokonaiskolesterolipitoisuuden pienentämisen vähentävän valtimotaudin ilmaantumista 6.
Kaikkein parhaiten sepelvaltimoiden ateroskleroosia ja sen kliinisiä komplikaatioita ennustaa suurentunut LDL-kolesterolipitoisuus. Jos se on erittäin suuri, ei varhaisen sepelvaltimotaudin kehittymiseen tarvita muita vaaratekijöitä. Jos se on erittäin pieni, ei sepelvaltimotautia kehity, vaikka muita vaaratekijöitä olisikin läsnä. Suurentunut LDL-kolesterolipitoisuus on kaikkien dyslipidemialääkkeiden primaarinen hoitokohde pyrittäessä estämään sepelvaltimotaudin kehittymistä.
Myös pieni HDL-kolesterolipitoisuus liittyy useiden epidemiologisten tutkimusten mukaan sepelvaltimoiden ateroskleroosin varhaiseen kehittymiseen 7, 8, 9.
Seerumin suurentuneen triglyseridipitoisuuden vaikutus sepelvaltimotaudin kehittymiseen 10, 11 ei ole yhtä selvä kuin suurentuneen kokonaiskolesterolin ja LDL-kolesterolin tai pienen HDL-kolesterolin vaikutus. Meta-analyysissä lievästi kohonnut triglyseridipitoisuus lisää jonkin verran sepelvaltimotaudin riskiä 12, varsinkin jos kyseessä on perheittäin esiintyvä hypertriglyseridemia.
ks. sähköinen lisämateriaali 2.

Kirjallisuutta

1. Mabuchi H, Koizumi J, Shimizu M ym. Development of coronary heart disease in familial hypercholesterolemia. Circulation 1989;79:225-32 PubMed
2. Cohen JC, Boerwinkle E, Mosley TH Jr ym. Sequence variations in PCSK9, low LDL, and protection against coronary heart disease. N Engl J Med 2006;354:1264-72 PubMed
3. Berenson GS, Srinivasan SR, Bao W ym. Association between multiple cardiovascular risk factors and atherosclerosis in children and young adults. The Bogalusa Heart Study. N Engl J Med 1998;338:1650-6 PubMed
4. Stamler J, Wentworth D, Neaton JD. Is relationship between serum cholesterol and risk of premature death from coronary heart disease continuous and graded? Findings in 356,222 primary screenees of the Multiple Risk Factor Intervention Trial (MRFIT). JAMA 1986;256:2823-8 PubMed
5. Strandberg TE, Strandberg A, Rantanen K ym. Low cholesterol, mortality, and quality of life in old age during a 39-year follow-up. J Am Coll Cardiol 2004;44:1002-8 PubMed
6. Baigent C, Keech A, Kearney PM ym. Efficacy and safety of cholesterol-lowering treatment: prospective meta-analysis of data from 90,056 participants in 14 randomised trials of statins. Lancet 2005;366:1267-78 PubMed
7. Gordon DJ, Probstfield JL, Garrison RJ ym. High-density lipoprotein cholesterol and cardiovascular disease. Four prospective American studies. Circulation 1989;79:8-15 PubMed
8. von Eckardstein A, Nofer JR, Assmann G. High density lipoproteins and arteriosclerosis. Role of cholesterol efflux and reverse cholesterol transport. Arterioscler Thromb Vasc Biol 2001;21:13-27 PubMed
9. Kahri J. Seerumin HDL-kolesterolipitoisuuden säätely ja valtimonkovettumistaudin ehkäisy. Duodecim 2002;118:1863-71
10. Hokanson JE, Austin MA. Plasma triglyceride level is a risk factor for cardiovascular disease independent of high-density lipoprotein cholesterol level: a meta-analysis of population-based prospective studies. J Cardiovasc Risk 1996;3:213-9 PubMed
11. Faergeman O. Hypertriglyceridemia and the fibrate trials. Curr Opin Lipidol 2000;11:609-14 PubMed
12. Sarwar N, Danesh J, Eiriksdottir G ym. Triglycerides and the risk of coronary heart disease: 10,158 incident cases among 262,525 participants in 29 Western prospective studies. Circulation 2007;115:450-8 PubMed

ViestiLähetetty: 2014-11-18 16:48:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
PITÄÄKÖ VÄLTTÄÄ ELÄINRASVOJA, JOS ON SAANUT SYDÄNKOHTAUKSEN?
.Lääketieteellinen kirjallisuus sisältää oikeastaan vain kaksi tutkimustausta, jotka vertailevat elainiasvapitoisen ja kasvirasvapitoisen ruokavalion kokonaisvaikutuksia (ei pelkästään indikaattoreita, kuten kolesterolia) ihmiseen. Molemmat tutkimukset osoittavat, että eläinrasvat itse asiassa suojaavat ihmistä sydänsairauksilta.
Vuonna 1957 käynnistettiin, The Anti-Coronary Club -projekti, jonka tulokset julkaistiin Journal of the American Associationissa 1966. Tutkimus vertaili kahta ryhmää 40-59-vuotiaita newyorkilaisia liikemiehiä, joista toinen ryhmä nou-
datti järkevää ruokavaliota", johon kuului maissiöljyä ja margariinia voin sijaan, aamiaismuroja kananmunien sijaan ja kananmunien sijaan ja kanaa ja kalaa naudanlihan sijaan. Kontrolliryhmä söi kananmunia aamiaiseksi ja lihaa kolme kertaa päivässä.
Loppuraportti osoitti. että “järkevää dieettiä" noudattaneiden keskimääräinen seerumin kolesteroli oli 220 mg/dl, kun se toisella ryhmällä oli 250 mg/dl. Mutta "järkevän ruokavalion" noudattavien joukossa oli kahdeksan kuolemaan johtanutta sydäntautitapausta, kun toisessa, lihaa kolme kertaa päivässä syöneiden ryhmässä ei ollut niitä lainkaan.
British Medical Journalissa julkaistiin vuonna 1965 tutkimus, jossa tutkijat jakoivat sydänkohtauksen jo saaneet potilaat kolmeen ryhmään. Yhdelle ryhmälle määrättiin monityydyttymätöntä maissiöljyä, toiselle kertatyydyttymätöntä oliiviöljyä
ja kolmannelle tyydyttyneitä eläinrasvoja.
Kahden vuoden jalkeen maissiöljyä saaneen ryhmän jäsenillä oli 30 prosenttia alhaisempi kolesterolitaso — mutta vain 52 prosenttia ryhmään kuuluneista oli elossa.
Oliiviöljy ryhmällä asiat olivat hieman paremmin: 57 prosenttia oli elossa. Mutta ryhmässä, jossa syötiin kaikkein eniten eläinrasvoja, 75 prosenttia jäsenistä oli yhä elossa.
Valitettavasti rasvahypoteesin puolustajat ovat pitäneet huolen siita, etta monet tutkimukset, jotka kumoavat rasvahypoteesin, eivät saa julkisuutta. Niinpa harvat lääkäritkään tietävät näistä tutkimuksista. Seurauksena on, että sydäntautipotilaat kehotetaan säännöllisesti välttämään eläinrasvoja.

Kaikkee ne kirijoottaa.

ViestiLähetetty: 2014-11-18 19:53:50 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

... Kuvaava on tuokin tutkimus, vähän vanhemmalta ajalta :)

Ja tuoreempi on se INTERHEART', jossa tutkittiin sydänkohtausriskiä ja todettiin (jokseenkin maailman suurimmalla ja kansainvälisimmällä koehenkilöryhmällä) ettei kolesteroleita enää tarvittu lain selittäviksi riskitekijöiksi, kun mukaan otettiin Apo-suhde. Tokihan apit toki liittyvät kolesterolihiukkasiin, mutteivät enää mitattuihin LDLään tai kokonaiskolesteroliin tai pelotteluun. Hassu juttu :)

ViestiLähetetty: 2014-11-18 21:55:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ehken Anssi Keycin tutkimukset tuntee....

Lainaa:
Tämä ei ole mitään uutta. Mies, joka kaikkein eniten on vaikuttanut ruokavalion ja sydäntautien välisen hypoteesin syntyyn, on täysin samaa mieltä. Lainaamme Ancel Keys’in erästä raporttia vuodelta 1956:

‘Aikuisella ihmisellä seerumin kolesterolitaso on olennaisimmalta osaltaan täysin riippumaton kolesterolin saannista, ihmisen kaikkien erilaisten ruokavalioiden osalta.’

Mitä Ancel Keys on ajatellut myöhemmin ruokavaliossa olevan kolesterolin ja veressä olevan kolesterolin välisistä suhteista?

"Ruoassa olevan kolesterolin ja veren kolesterolin välillä ei ole minkäänlaista yhteyttä. Ja tämän olemme tienneet kaiken aikaa. Ravinnossa olevalla kolesterolilla ei ole mitään merkitystä, ellet satu olemaan kananpoika tai kani.” Ancel Keys, Ph.D., Minnesotan yliopiston emeritus-professori, 1997.

Joten noudattiko hän niitä oppeja mitä meille on Pohjois-Karjakan opin hengessä annettu.

ViestiLähetetty: 2014-11-18 22:16:37 
Jurpolukki kirjoitti:
Ehken Anssi Keycin tutkimukset tuntee....

Lainaa:
Tämä ei ole mitään uutta. Mies, joka kaikkein eniten on vaikuttanut ruokavalion ja sydäntautien välisen hypoteesin syntyyn, on täysin samaa mieltä. Lainaamme Ancel Keys’in erästä raporttia vuodelta 1956:

‘Aikuisella ihmisellä seerumin kolesterolitaso on olennaisimmalta osaltaan täysin riippumaton kolesterolin saannista, ihmisen kaikkien erilaisten ruokavalioiden osalta.’

Mitä Ancel Keys on ajatellut myöhemmin ruokavaliossa olevan kolesterolin ja veressä olevan kolesterolin välisistä suhteista?

"Ruoassa olevan kolesterolin ja veren kolesterolin välillä ei ole minkäänlaista yhteyttä. Ja tämän olemme tienneet kaiken aikaa. Ravinnossa olevalla kolesterolilla ei ole mitään merkitystä, ellet satu olemaan kananpoika tai kani.” Ancel Keys, Ph.D., Minnesotan yliopiston emeritus-professori, 1997.

Joten noudattiko hän niitä oppeja mitä meille on Pohjois-Karjakan opin hengessä annettu.

Riippumaton kolesterolin saannista, vaan ei rasvan saannista ;) Paitsi heillä, joilla kolesterolin imeytyminen on erityisen tehokasta.
Olivatko noi 50- ja 60-luvun trans-rasvatutkimukset kaikki mihin perustatte kolesteroliskeptisminne (mitkä niiden ännät muuten ovat, kukaan tuskin tietää ;) )? Pelkästään dyslipidemioiden Käypä hoito listaa useita satoja viitteitä.
Ja Apot kulkevat täydellisesti käsikädessä LDL:n ja HDL:n kanssa nimenomaan väestössä, kuten elskin tietää. Ja nimenomaan korkeat kolesterolit ovat yhteydessä korkeampaan sydäntautikuolleisuuteen ja sepelvaltimotapahtumiin, juurikin väestötasolla, ja mitä nuoremmasta iästä alkaen korkea LDL, sitä suuremmalla todennäköisyydellä......
Toki muitakin riskitekijöitä löytyy, omansa voi tarkistaa esim. finriskilaskurilla http://www.thl.fi/fi/web/kansantaudit/s ... ki-laskuri. Kaikki sinne laskemaan!

t. vieras

PS allekirjoittaneella on korkeat kolesterolit molempien vanhempien puolelta (yli 7 ja yli 8). Olen lähisuvun ainut, joka kiinnittää asiaan huomiota elintavoilla (esim. kasvirasvojen suosiminen, voin välttäminen) ja kappas, olen ainut, jolla arvot ovat hyvät. Tiiän erittäin hyvin kuinka käy, jos omaksuisin tyypillisen suomalaisen oivariini-suklaa-ruokavalion :P .

ViestiLähetetty: 2014-11-18 22:39:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
PS allekirjoittaneella on korkeat kolesterolit molempien vanhempien puolelta (yli 7 ja yli 8). Olen lähisuvun ainut, joka kiinnittää asiaan huomiota elintavoilla (esim. kasvirasvojen suosiminen, voin välttäminen) ja kappas, olen ainut, jolla arvot ovat hyvät. Tiiän erittäin hyvin kuinka käy, jos omaksuisin tyypillisen suomalaisen oivariini-suklaa-ruokavalion :P .

Niin minä kun tulpan takia lasareettiin jouduin oli kokonais kolet 4,6 joten olisko teillä näkemystä olisiko niiden tulla alemmat vai heitämmekö romukoppaan tämän opin? Lekurit jotka minua hoiti... niin jälestäpäin olen hoksinut notta he eivät vakiintuneisiin käsityksiin uskoneet.

Autoklinikka tutkimus osoitti miehet joilla oli kolet 5-7 olivat pitkäikäisimpiä.

ps. en ole seurannut mikä tinka tässä on alunperin ollut, mutta väliäkö hällä.

ViestiLähetetty: 2014-11-18 23:39:18 
Jurpolukki kirjoitti:
Lainaa:

Niin minä kun tulpan takia lasareettiin jouduin oli kokonais kolet 4,6 joten olisko teillä näkemystä olisiko niiden tulla alemmat vai heitämmekö romukoppaan tämän opin? Lekurit jotka minua hoiti... niin jälestäpäin olen hoksinut notta he eivät vakiintuneisiin käsityksiin uskoneet.

Autoklinikka tutkimus osoitti miehet joilla oli kolet 5-7 olivat pitkäikäisimpiä.

ps. en ole seurannut mikä tinka tässä on alunperin ollut, mutta väliäkö hällä.

En minäkään ole ihan varma, mistä väittelemme. Tupakoitkonä ja mistä tuo kolesteroli rakentui ja oliko hoidossa ollut saattaisi joku kysyä. Vaikka riski olisi mitätön, on silti aina mahdollisuus sairastua. Todennäköisyyksiä. Autoklinikkatutkimuksessa miehet, joilla kolet 5-7 eivät olleet pitkäikäisimpiä... Mutta mitä korkeammat, sitä nopeammin alkoivat laota jo keski-iässä, samoin kuin alhaisilla koleilla, mikä taas todennäköisesti viittaa alkoholismiin ja perussairauksiin, jotka vaikuttavat koleen.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 07:55:04 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Vieras kirjoitti:
t. vieras

Olethan mittauttanut Aposi?
JOs tai kun olet varma, että tyylisi toimii, niin ehdottomasti kannattaa mittauttaa.
Samoin mittaus kannattaa jos tai kun katsot olevasi geneettisessä riskiryhmässä.

Nimittäin,
sinun ruokalaviollasi varsin moni saa Apot päin polkypyörän istuinkappaleen vastinosaa,
ja vielä ihan kokonaiskolesterolitasosta tai LDL'stä riippumatta.
Ja, kuinka ollakaan, Apo-suhteilla saa realistisemman kuvan vaikkapa riskistä.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 09:02:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

^^ Ja vielä jatkoa edelliseen... nimmarilla "Anoppi kuoli surullisen nuorena margariineihin, ja veli pääsi erinomaisilla kolesteroleilla liuotushoitoon ja puukon alle, mutta sentään elää vielä"

ViestiLähetetty: 2014-11-19 09:19:30 
els kirjoitti:
^^ Ja vielä jatkoa edelliseen... nimmarilla "Anoppi kuoli surullisen nuorena margariineihin, ja veli pääsi erinomaisilla kolesteroleilla liuotushoitoon ja puukon alle, mutta sentään elää vielä"

Oliko patologi kirjoittanut raporttiin kuolinsyyksi margariinit..? Eikö anoppiparka mitään muuta syönyt ja eikö hänellä mitään muita elintapoja ollut? :(
Kolmen kärki sepelvaltimotapahtumiin ja -kuolleisuuteen: 1. diabetes (suomalaisilla risk ratio 2-4) 2. tupakointi (risk ratio 2-3) ja kolmantena (3.) kokonaiskolesteroli (risk ratio 1,2-1,4). Muut riskitekijät, kuten matala HDL ja ylipaino tulevat "kaukana" perässä.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 10:51:42 
els kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
t. vieras

Olethan mittauttanut Aposi?
JOs tai kun olet varma, että tyylisi toimii, niin ehdottomasti kannattaa mittauttaa.
Samoin mittaus kannattaa jos tai kun katsot olevasi geneettisessä riskiryhmässä.

Nimittäin,
sinun ruokalaviollasi varsin moni saa Apot päin polkypyörän istuinkappaleen vastinosaa,
ja vielä ihan kokonaiskolesterolitasosta tai LDL'stä riippumatta.
Ja, kuinka ollakaan, Apo-suhteilla saa realistisemman kuvan vaikkapa riskistä.

En ole mitannut, oletko itse? Triglyistä ja HDL:stä olen arvaillut suuntaa.
Vai että minun ruokavaliollani moni saa Apot päin persettä. Millaisesta ruokavaliosta mahtaa mielestäsi olla kysymys :D (Tiedän, että ei ainakaan sellainen kuin sulla ennen karppaamista, tai pertsaperus-metaboolikoilla, jos näihin viittaat)
Mutta todellakin, moni joo varmaan saa (Apot päin persettä), uskon sokeasti, joskin äärimmäissten epätodennäköisyyksien vallitessa, sorry. Sadoilla ja tuhansilla ihmisillä vaikutus on päinvastainen, joten uskallan olla todella luottavainen.

Ooi EM, Ng TW, Watts GF, Barrett PH. Dietary fatty acids and lipoprotein
metabolism: new insights and updates. Curr Opin Lipidol. 2013 Jun;24(3):192-7.
doi: 10.1097/MOL.0b013e3283613ba2. Review. PubMed PMID: 23619368.
Bradbury KE, Crowe FL, Appleby PN, Schmidt JA, Travis RC, Key TJ. Serum
concentrations of cholesterol, apolipoprotein A-I and apolipoprotein B in a total
of 1694 meat-eaters, fish-eaters, vegetarians and vegans. Eur J Clin Nutr. 2014
Feb;68(2):178-83. doi: 10.1038/ejcn.2013.248. Epub 2013 Dec 18. PubMed PMID:
24346473; PubMed Central PMCID: PMC3916209.
Mensink RP, Zock PL, Kester AD, Katan MB. Effects of dietary fatty acids and
carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids
and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. Am J Clin Nutr.
2003 May;77(5):1146-55. PubMed PMID: 12716665.

ViestiLähetetty: 2014-11-19 10:53:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Lainaa:
Oliko patologi kirjoittanut raporttiin kuolinsyyksi margariinit..? Eikö anoppiparka mitään muuta syönyt ja eikö hänellä mitään muita elintapoja ollut? :(
Kolmen kärki sepelvaltimotapahtumiin ja -kuolleisuuteen: 1. diabetes (suomalaisilla risk ratio 2-4) 2. tupakointi (risk ratio 2-3) ja kolmantena (3.) kokonaiskolesteroli (risk ratio 1,2-1,4). Muut riskitekijät, kuten matala HDL ja ylipaino tulevat "kaukana" perässä.

Noin ehkä suomalaisten tilastojen mukaan. Mutta Interheartissa (jossa oli mukana suomalaisiakin, eivätkä heidän tuloksensa poikenneet muista) ykkösenä oli se kuuluisa Apo-suhde, ja tupakointi, diabetes ja vyötärölihavuus tulivat vasta sen takana.

Ja jos ruokaan mennään, niin Harvardin mukaan teknotranssit tappoivat varsinkin naisia tehokkaammin kuin mikään muu ruoassa. Ja kuinka ollakaan, anoppi oli töissä margariinitehtaassa vuosina, jolloin teknojen määrä suomen margariineissa oli joltain toiselta planeetalta. Hän ei tosin ollut ainoa, joka niihin menehtyi...

Jos ei tiedä, voi tietysti väittää mitä hyvänsä.
Jos haluat pysyä uskossasi vahvana, karppilan lukeminen kannattaa lopettaa nyt :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 594 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 1830 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00