karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-03 11:44:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 116 17 18 19 2022 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tupakoinnista
ViestiLähetetty: 2011-02-03 20:14:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:
rasvaa ei kehoon imeydy määräänsä enempää kerrallaan.Joku minua viisaampi on joskus esittänytkin tällä sivustolla rasvan imeytymisnopeuksia.verensokeriasioista ei tässä nyt ollut kyse.

Mikäs juttu tää nyt on? Eli voit syödä rasvaa määrättömästi lihomatta? PASKAPUHETTA.

No nimenomaan. Tulee rasvaripuli jos määrättömästi syö. Ei liho.

ViestiLähetetty: 2011-02-03 20:14:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
Mikäs juttu tää nyt on? Eli voit syödä rasvaa määrättömästi lihomatta? PASKAPUHETTA.

Nyt pitää kyllä RT:tä puolustaa sen verran, että se ei ole paskapuhetta. Vieras taitaa olla kateellinen vaan. :)

ViestiLähetetty: 2011-02-03 20:44:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

toni_pikkelsivaara kirjoitti:
Tämä on tupakka-aiheinen ketju, ja minun postaamani kuva liittyy tupakkaan. Sinun ei.

-en sanonut etteikö liittyisi.Kysyin että mihin pyrit?-askien varoituskuvat kokivat pikkuista inflaatiota takavuosina kun muistaakseni aasiassa(korea?filippiinit?ym en muista)propagandakuvia käpälöitiin tiettyjen tahojen painostuksesta.
Saat arvata peukaloitiinko niitä hirveämmiksi vai miedommiksi. :lol:

[i]
Mutta eikös tupakka-sairauksien hankkiminen ihan tahallaan tupakoimalla ole jokseenkin yhtä järkevää toimintaa, kuin vaikkapa ajella autolla liikenteessä silmät sidottuna?

-enpäs olekaan kuullut,että tupakoimalla voisi hankkiamitään ns.tupakka-sairautta.Voi olla,että propagandaa on kovennettu(siis valheen osuutta lisätty),mutta viime lukemani sanoisi,ettei ole yhtään sairautta,joka aiheutuis yksinomaan tupakoinnista.
Ja toisekseen,viralliset(ts.lääketeollisuuden värittämät)tiedot yleensä puhuu,että 40-50% tupakoijista kuolisi johonkin tautiin jolle tupakka altistaa.

ovikset ei epäröi ottaa riskejä, nääs.

-ei ketkään muutkaan näemmä;mikäli ylipäätään poistuu kodistaan kadulle.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2011-02-03 20:50:32 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Ja kotikin on tutkimusten mukaan aika vaarallinen paikka :D

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2011-02-03 20:56:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-en sanonut etteikö liittyisi.Kysyin että mihin pyrit?-askien varoituskuvat kokivat pikkuista inflaatiota takavuosina kun muistaakseni aasiassa(korea?filippiinit?ym en muista)propagandakuvia käpälöitiin tiettyjen tahojen painostuksesta.
Saat arvata peukaloitiinko niitä hirveämmiksi vai miedommiksi. :lol:

Mun ei tartte arvata mitään. Mä oon ollut sairaalan terminaali-osastolla töissä. :roll:

RaahenTiikeri kirjoitti:
-enpäs olekaan kuullut,että tupakoimalla voisi hankkiamitään ns.tupakka-sairautta.Voi olla,että propagandaa on kovennettu(siis valheen osuutta lisätty),mutta viime lukemani sanoisi,ettei ole yhtään sairautta,joka aiheutuis yksinomaan tupakoinnista.

Oikeessa olet!. Vain 95 % keuhkoahtaumapotilaista tupakoi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keuhkoahtaumatauti

Keuhkosyöpä-tapauksista VAIN 90 % johtuu joko henkilön tupakoinnista tai epäsuorasta altistumisesta tupakalle. Asbesti aiheuttaa n. 10 % keuhkosyövistä ja usein liittyen myös tupakointiin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keuhkosyöpä

Suusyöpä-tapauksista VAIN 70 - 80 % aiheutuu tupakasta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suusyöpä

Tupakan yhteyttä sydän- ja verisuonisairauksiin, aivoverenkierron häiriöihin (aivoinfarkti, aivoverenvuoto) ei edes viitsi enää penkoa. Ja onhan sitten vielä toki impotenssi! How cool is that! :D

ViestiLähetetty: 2011-02-03 21:03:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hassua,että keuhkoahtaumataudin prosenttiarviot tupakoinnin aiheuttamista tapauksista senkun kasvaa vuosi vuodelta..... :lol:

en sinänsä retostelisi wikipedian tiedoilla mutta yhtä kaikki....on keuhkosyöpiä,jotka ei johdu asbestista eikä tupakasta....

En tiedä mitä sinun työpaikkasi liittyvät aasialaisten tupakka-askien väärennettyihin kuviin,mutta kai se sitten liittyy..... :shock:

On Coolia,kun on paljon kaikkia cooleja työpaikkoja menneisyydessään.
En minä vaan pysty vastaavia lyömään pöytään.Tylsää teollisuustyötä takana vain.useissa pätkissä.
Ehkä mielipiteitäni voi pitää jotenkin rahvaan omaisina......

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2011-02-03 21:05:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
Ehkä mielipiteitäni voi pitää jotenkin rahvaan omaisina......

Mielipiteitä saa olla, kunhan edes faktat olisi oikeita eikä keksittyjä.

Wikipedia on muuten parempi lähde, kuin ei lähdettä ollenkaan. Muistathan mitä keskustelimme lähteistä pari päivää sitten? :wink:

ViestiLähetetty: 2011-02-03 21:46:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
10 tupakkaa päivässä 4-5 vuoden ajan ei yskääsi ole aiheuttanut,ellei pohjalla ole jotain muuta.
Tuolla pohjalla et pääsisi edes väestötutkimukseen,jossa tutkitaan "tupakoivia ihmisiä".

Kyllä mä väitän, että toikin määrä on jonkun verran tuhonnut mun elimistöäni. Miten paljon täytyy polttaa, että on "tupakoiva ihminen"? Minä poltin tosiaan n.10kpl arkipäivänä, viikonloppuna tietysti tuplamäärä kun lähti ulos.
Yskä on tosiaan loppunut lähes kokonaan nyt tupakan lopettamisen jälkeen. En tiedä mistä johtuu, mutta olen iloinen :)

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Mutta asiaan.
Just katottiin vanhasta kalenterista, että miehellä tulee tän kuun 21 päivä vuosi täyteen ilman tupakkaa :D
Ja hän siis lopetti CHAMPIX lääkkeen avulla, eikä kokenut minkäänlaisia vieroitusoireita.
Tupakka ei vain yksinkertaisesti maistunut enää.

Olen myös kuullut, että toi on hyvä lääke.

RaahenTiikeri kirjoitti:
ELi tarkoitan,että tuon Champixin teho nojaa siihen oletukseen,että tupakoinnissa olisi kyse vain ja ainoastaan nikotiinista.Näinähän asia ei ole.

Uskaltaisin väittää vastaan. Olen ehkä vähän Allen Carrin aivopesemä, mutta miehen kirjassa oli hyvä pointti. KUKAAN tupakoitsija ei polta, koska nauttii siitä. Vai maistuiko ensimmäinen tupakka muka hyvältä? Se on nikotiinikoukku mikä saa ihmisen himoitsemaan tupakkaa eikä yhtään mikään muu. Tupakointi tuntuu hyvältä, koska se lievittää nikotiinivajetta. Mitään muuta syytä polttamiseen ei ole.

Edit.
Ei muuten edelleenkään tee mieli tupakkaa. En edes ajatellut sitä koko aamupäivänä, vaikka yleensä varsinkin aamukahvin kanssa on tehnyt vähän mieli tupakkaa. Nyt kun mietin tupakkaa, en pysty enää kuvittelemaan sitä "hyvää" makua ja tyydytystä, vaan mielikuvissani tupakka on kitkerää savua ja maistuu pahalta. Mikä on sinänsä outoa, koska mun mielestä tupakka ei ollut pahaa ennen kuin lopetin.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 00:33:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

alyssa kirjoitti:
Miten paljon täytyy polttaa, että on "tupakoiva ihminen"?

-en tähän hätään löydä mitään vahvistusta sulle,mutta yleensä alle 20 savuketta päivässä polttavat jätetään erilaisten todentamisongelmien takia tutkimuksista pois,ellei tutkita nimenomaan eri määriä polttavia.
alyssa kirjoitti:

Uskaltaisin väittää vastaan. Olen ehkä vähän Allen Carrin aivopesemä, mutta miehen kirjassa oli hyvä pointti. KUKAAN tupakoitsija ei polta, koska nauttii siitä

-melko rohkea väite itsensä jumalan asemaan nostaneelta Carrilta.Miten hän voisi tietää muiden ihmisten puolesta,ettei kukaan nauti tupakasta?-ajatuksenakin pöyristyttävä.

alyssa kirjoitti:
Vai maistuiko ensimmäinen tupakka muka hyvältä? Se on nikotiinikoukku mikä saa ihmisen himoitsemaan tupakkaa eikä yhtään mikään muu. Tupakointi tuntuu hyvältä, koska se lievittää nikotiinivajetta. Mitään muuta syytä polttamiseen ei ole.

-ensimmäinen tupakka maistui oikein hyvältä.
En minä ole kiistänyt missään sitä,etteikö nikotiini addiktoisi.Mutta että se olisi ainut syy polttaa tupakkaa?-eihän kahviakaan juoda pelkästään sen takia,että siitä saa kofeiinia.tai minä en ainakaan juo.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 00:54:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
-melko rohkea väite itsensä jumalan asemaan nostaneelta Carrilta.Miten hän voisi tietää muiden ihmisten puolesta,ettei kukaan nauti tupakasta?-ajatuksenakin pöyristyttävä.

-ensimmäinen tupakka maistui oikein hyvältä.
En minä ole kiistänyt missään sitä,etteikö nikotiini addiktoisi.Mutta että se olisi ainut syy polttaa tupakkaa?-eihän kahviakaan juoda pelkästään sen takia,että siitä saa kofeiinia.tai minä en ainakaan juo.

Onhan se aika rohkea väite, mutta mitä enemmän asiaa pohdin, sitä vakuttuneempi olen. Tietysti aina pitää heittää kehiin disclaimer "onhan niitä yksittäistapauksia", mutta yleisesti ottaen (kuten sanoin) en usko kenenkään loppupeleissä pitävän tupakasta. Tupakoimattomat eivät himoitse tupakkaa eivätkä tarvitse sitä. Heidän mielestään myös harvemmin tupakka maistuu hyvältä. Erona tupakoitsijoihin on addiktio, joka saa tupakan maistumaan hyvältä tupakoitsijan suussa.

Ihan oikeastiko maistui hyvältä? Aika hassua. Poltit ensimmäisen tupakkasi ja kelasit, että onpas namia, taidankin alkaa vetää näitä säännöllisesti?

ViestiLähetetty: 2011-02-04 01:21:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

onhan tupakka(ja kahvi,ja alkoholi,ja suklaa....)toki psykoaktiivinen tuote.Toista ei voi erottaa toisesta.Mutta kyllä minulla on perstuntuma,että suurin osa tupakoivista ihmisistä pitää laadukkaasta tupakasta ja nauttii puhtaasti mausta.Siis jos polttaa kunnollista laadukasta tupakkaa.Ei bulkki-smartin(tai L&M:n tai marlboron ....) olekaan tarkoitus olla muuta kuin alusta nikotiinille.

alyssa kirjoitti:
Ihan oikeastiko maistui hyvältä? Aika hassua. Poltit ensimmäisen tupakkasi ja kelasit, että onpas namia, taidankin alkaa vetää näitä säännöllisesti?

-aloin tupakoimaan varmaan joskus hivenen päälle 20 vuotiaana.Sitä ennen olin jo löytänyt mallasviskien ja konjakkien salat,miksei suklaankin maistelu.Polttaminen alkoi pääasiassa sikareista,mutta myös silloin tarjolla ollut sen aikaisella reseptillä valmistettu Lucky Strike ja sen aikainen Camel(satunnaisesti 'oikea north state'jota ei enää saa kuten myös myynnistä poistuneet boston-purut)kuului valikoimiin,pidin kyllä.Lapsesta asti pidin tupakan tuoksusta suunnattomasti.Niin pidän edelleenkin,kun vaan hyvää tupakan tuoksua on tarjolla.Eli jonkun sortin kulinarismistista touhua se oli.
Tupakan laatu on nykyään todella huonoa ja allekirjoitan nauttimattomuusväitteen jos marketista kiskaistaan automaatista vaikka smarttia tai L&M:ää...tikkuista,kuivaa mitään sanomatonta jota poltetaan varmaan tavan ja nikotiinin vuoksi...
Nykyään minä poltan todella vähän verrattuna entiseen kun tupakan laatu on niin kehnoa.
Sikareita tulee poltettua jonkin verran.Sätkän puruista tulee tehtyä sekoituksia ja aina kun mahdollista,niin Camelin Naturel raakatupakkaa.

Eli kuten tuosta yllä kertomastani näet;koitan oikeastaan sanoa,että sitä voi polttaa tupakka tai tupakkaa ja tavalla tai tavalla.Katson asiaa omasta näkökulmastani ja koska poltan omalla tavallani,niin katson sen oikeaksi tavaksi nauttia tupakasta.Ei ole minun,tai tupakan,vika jos ihminen ajatuu halvan paskan tavaran tapapolttajaksi,joka sytyttelee röökejä vähän tavan mukaan ja joka kerran tuhkaa naputellessan lohkaisee kavereille että "tästä paskasta pitäisi päästä eroon" kun ei se maistukaan millekkään.
Minä nyt toisaalta olen vähän semmoinen,että teen yhdestä kahvikupistakin rituaalin ja sitä maistellaan hartaudella.Joku toinen juo sen vaan mahdollisimman nopeasti sen kummemin asiaa ajattelematta ja maistelematta.

Enkä nyt yritäkään väittää etteikö minulla olisi ikinä tapatupakoita vaikka vieraisen lähtiessä ja autoa talon edessä putsatessa tms...
tai etten joskus polttaisi puhtaasti saadakseni nikotiinin virkistävän tuulahduksen ajatuksia surisevaan päähäni.....mutta noin niinkuin perspektiiviä.Ruokaa voi syödä monella tapaa,tupakkaa voi polttaa monella tapaa,viinaa voi polttaa monella tapaa....kaikissa mainituissa tulen toteuttaneeksi vähän kaikenlaisia tapoja muttapyrkien nautintoon ja mukaviin hetkiin.
Ei asiat ole niin mustavalkoisia.
Kuva

ViestiLähetetty: 2011-02-04 05:36:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuuluisassa Fagerströmin testissä (jonka jokainen tupakoija lie joskus tehnyt, onhan?) yksi kysymys koskee tupakoinnin määrää. Ensimmäinen vaihtoehto on 1 - 10 savuketta päivässä. Harvemmin kuin 1 savukkeen päivässä polttavat eivät siis oikein sovellu testiin, eikä heitä laskettane säännöllisesti tupakoiviin. Yleisen käsityksen* mukaan sellaisia ihmisiä ei edes ole kovinkaan paljon (paitsi nettifoorumeilla : )

* Jos joku kohta kiukkuaa että "mikä hlvetin yleinen käsitys", lähdeviitteeksi kelvannee Duodecimin Päihdelääketiede (2003, 2009) .

Siis: Fagerströmin testi:
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/tupakointi

Tällaiset monivalintatestit on tietysti hyvin summittaisia, johtuen jo siitäkin että itseään on tavattoman helppo huijata.
Alkoholinkäytön riskejä ja riippuvuutta testaavat SADD- ja AUDIT -testitkin ovat kuitenkin ihan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten työkaluina.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 10:13:32 
Vieras kirjoitti:

Nyt pitää kyllä RT:tä puolustaa sen verran, että se ei ole paskapuhetta. Vieras taitaa olla kateellinen vaan. :)

Kaikki karppaajat hoikkia?

ViestiLähetetty: 2011-02-04 10:30:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kukaan ei ole lihonut karppaamalla. Ainakaan kukaan ei myönnä. :)

ViestiLähetetty: 2011-02-04 11:10:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

minun fagerströmin testin tulos oli seuraavanlainen;rehellisesti ja sydänverellä tehtynä.

"Alle 2 Nikotiiniriippuvuutesi on alhainen."

jos kohta sen verran jouduin fuskaamaan,kun kysyttiin,että tupakoitko,jos olet niin sairas,että et pysty nousemaan sängystä ylös?
-laitoin "epärehellisesti" että en,koska en ole ollut sänkyyn kaatavan sairaana vuoden 1988(muistelen luokkatasosta/opettajasta)jälkeen.
Mutta vastasin siis oletuspohjalta.Jos en pääse sängystä ylös->en voi silloin nousta.Ja meidän vuokrasopimuksessa kielletään sisällä tupakointi ehdottomasti.Ja paloturvallisuus syistäkin nykyisillä "itsestään sammuvilla" savukkeilla se olisi erittäin riskaabelia mikäli olisi yhtään kuumehöyryissä.Siksi isoja palavia kekäleitä näistä "itsestään sammuvista" tippuu.

meillä oli muuten aikanaan ammattikoulutuksessa Fagerström niminen opettaja.Tämä nainen oli juoppo.Hänellä oli "monitotrien putsaukseen" tarkoitettuja koskenkorvapulloja työhuoneessaan.pulloista oli poistettu etiketit.Näistä hänen nähtiin siemaisevan todistettavasti useammankin kerran.Oppilaat tekivät,tämän opettajan hyväksi,päätelmän,että kai niissä oli sitten ihan sitä itteään koskenorvaa eikä monitorien käsittelyainetta.

-------------------------------------------------------------------------

pikkelssivaaralle kysymys:

kun näihin testeihin päästiin.No,eihän ne kovin monesti mitenkään erityisen fiksuja ole,mutta olet kai työksesi jollain tavalla näitten kanssa tekemisiin joutunut.

Mit helvettiä se kysymys alkoholitesteissä tarkoittaa;'

Oletko koskaan juonut enemmän,kuin sinä olet itse halunnut?

Olen tästä joskus työterveyshoitajan kanssa jutellut,kun kaikki täytti ton kyselyn.
Minun alkoholin käytön äärä ylitti silloiset suositukset roimasti,mutta en ollut ikinä juonut yhtään enempää kuin olisin halunnut.
terveydenhoitaja sitten kysymään että mites mites?
Sanoin,että oletetaan tilanne,jossa henkilö x ostaa viinipullon joulun alla ja 8 viskipulloa lahjapaketteihin käärittäviksi tuttaville.Hän juo viinipullon ja hän haluaa lisää alkoholia.Hän avaa ensimmäisen käärimänsä viskipullon.Kas,hän haluaa edelleen lisää viinaa ja avaa seuraavan paketin...
kysyin terveydenhoitajalta,että eikö tuo jos joku osoita nimenomaan,että henkilö haluaa sitä viinaa eikä taatusti juo enempää kuin olisi halunnut.
terveydenhoitaja oli lopulta vähän samaa mieltä kysymyksen typeryydestä...ehkä jättääkseen asian pois käsittelystä,ehkä oikeasti samaa mieltä ollen.
Minä olen vahvast sitä mieltä,että mitään ei voi nauttia tippaakaan enempää kuin haluaa.Ellei sivullinen pakota.

EDIT
-niin kuten Pikkellssivaara yllä;vieraalle tiedoksi.Rasvaa syömällä ei kyllä pysty lihomaan.rasvaan hiilihydraatteja yhdistämällä kyllä lihot.Mutta sanonpa vaan,että melkein kuka tahansa peruspulliainen alkaa hitaasti ja näklymättömän varmasti laihtua hiljalleen ihan vaikka muuttamalla aamiaisen lähes pelkästään rasvaksi vaikka ei olisi kuullutkaan sanaa karppaus; esim.munavoi pienellä salaatilla tms.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 12:42:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
kysyin terveydenhoitajalta,että eikö tuo jos joku osoita nimenomaan,että henkilö haluaa sitä viinaa eikä taatusti juo enempää kuin olisi halunnut.
terveydenhoitaja oli lopulta vähän samaa mieltä kysymyksen typeryydestä...ehkä jättääkseen asian pois käsittelystä,ehkä oikeasti samaa mieltä ollen.

Klassinen addiktin dilemma. :) Haitalliset addiktiot on juuri sellaisia; henkilö tuntee kärsivänsä niistä ja toisaalta haluaisi kovasti päästä addiktiostaan eroon, toisaalta jo pelkkä ajatus eroon joutumisesta himon kohteesta tuntuu järkyttävän pelottavalta.
Tää on tätä, oli riippuvuus sitten alkoholi, hepo, bentsot, subu, rööki, suklaa.. whatever.

Päihteissä on lisäksi se, että itsekontrolli katoaa päihteen vaikutuksen alaisena, jolloin henkilö saattaa tehdä tekoja joita ei selvinpäin, ns. terveellä järjellä haluaisi tehdä. Tai vaan dokata pari viikkoa putkeen. Tai dokata kerralla niin paljon ettei pysty poistumaan kapakasta kuin poliisiautolla tai ambulanssilla.

Jos se sun terveydenhoitajasi oli niinkin pihalla ja tietämätön addiktiosairauksista, suosittelisin sille jotain lisäkoulutusta aiheesta. :|

ViestiLähetetty: 2011-02-04 12:53:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

addiktio on helppo leima.

Mää en vaan jaksa sitä noin mustavalkoisesti ajatelle.

Halu on halu.Kyllä ihminen ennen todellista syvä humalaa on kyvykäs pyöritteleen halunsa syitä ja seurauksia ihan harkiten.

henkilö tuntee kärsivänsä niistä ja toisaalta haluaisi kovasti päästä addiktiostaan eroon

-ei aina noin ole.tiedän paljon tapauksia joilla ei ole mitään halua vähentää juomistaan.Eikä sitä halua synny vaikka sivullinen toistaisi kolme kertaa "addikti aina toisinaan haluaa päästä tavastaan eroon","addikti aina toisinaan haluaa päästä tavastaan eroon","addikti aina toisinaan haluaa päästä tavastaan eroon".
Tai siis voihan halu syntyä.Mutta tuskin sivullisen hokeman perusteella.

ViestiLähetetty: 2011-02-04 14:34:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
addiktio on helppo leima.

Ei se ole helppo leima. Se on hiton moniulotteinen asia, ja monisävyinen asia. Aineriippuvuudella on sekä fyysinen, psyykkinen että sosiaalinen ulottuvuus.

RaahenTiikeri kirjoitti:
Halu on halu.Kyllä ihminen ennen todellista syvä humalaa on kyvykäs pyöritteleen halunsa syitä ja seurauksia ihan harkiten.

Pyörittelemään toki, mutta ei silti pysty kieltäytymään aineesta tai lopettamaan sen käyttöä alkuun päästyä.
By the way, ootko sä muuten kokeillut, pystytkö sä lopettamaan tupakoinnin vaikkapa 1 viikoksi kokonaan? :)

-ei aina noin ole.tiedän paljon tapauksia joilla ei ole mitään halua vähentää juomistaan.Eikä sitä halua synny vaikka sivullinen toistaisi kolme kertaa "addikti aina toisinaan haluaa päästä tavastaan eroon","addikti aina toisinaan haluaa päästä tavastaan eroon","addikti aina toisinaan haluaa päästä tavastaan eroon".
Tai siis voihan halu syntyä.Mutta tuskin sivullisen hokeman perusteella.

Niin minäkin tunnen. Joillain ei synny halua lopettaa päihteen käyttöä vielä silloinkaan kun on aivot muusina ja sekä fyysinen että psyykkinen terveys raunioina.
Tuolla makaa osastoilla kehkosyöpään kuolevia, jotka vielä hinkuaisivat tupakalle enemmän kuin mitään muuta. Samaten kroonikko-hoitoloissa päiviään viettää juoppoja jotka esim. aivoverenvuoto tai aivoinfarkti on pakottanut pakkoraittiuteen. Ja mites sille maailman kuuluisimmalle kirjailijalle, A. Paasilinnallekin kävi. :roll:

ViestiLähetetty: 2011-02-04 17:14:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

By the way, ootko sä muuten kokeillut, pystytkö sä lopettamaan tupakoinnin vaikkapa 1 viikoksi kokonaan? :)

-ketjussa aiemmin on monta kertaa sanottu minun toimesta,että minulla oli nuorempana leppä- ja koivuallergia.Olin kesät polttamatta ilman korvikenikotiineja.
Nykyään ei allergiaa ole.En ole nähnyt tarpeelliseksi olla viikkoa polttamatta.Jos kokeilisin,niin todennäköisesti jotain fyysisisä vieroitusoireita olisi,mutta tuskin ylitsepääsemättömiä.

. Ja mites sille maailman kuuluisimmalle kirjailijalle, A. Paasilinnallekin kävi.

-onko Paasilinna maailman kuuluisin kirjailija?aika jännä.Mutta en ole nähnyt missään todettavan,että hänen kohtalonsa olisi sidonnainen (kieltämättä railakkaaseen)alkoholin käyttöön?

ViestiLähetetty: 2011-02-04 19:36:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
Nykyään ei allergiaa ole.En ole nähnyt tarpeelliseksi olla viikkoa polttamatta.Jos kokeilisin,niin todennäköisesti jotain fyysisisä vieroitusoireita olisi,mutta tuskin ylitsepääsemättömiä.

Vierotusoireet ovat riippuvuuden merkki. Ja sitäpaitsi: voisithan sä olla viikon polttamatta, ihan vaan todistaaksesi itsellesi ettei sinulla ole voimakasta nikotiiniriippuvuutta. :) Sähän tupakoit vain hyvän maun takia.
Kyllä mäkin tykkäisin kovasti jäätelöstä, ts. pidän sen mausta. Mutta ei minulle tuota mitään vaikeuksia olla ilman sitä viikkokausia, tai vaikkapa loppuelämääni. :)

.
-onko Paasilinna maailman kuuluisin kirjailija?aika jännä.Mutta en ole nähnyt missään todettavan,että hänen kohtalonsa olisi sidonnainen (kieltämättä railakkaaseen)alkoholin käyttöön?

Ei tietenkään. Raitis mies, omien sanojensa mukaan. Mediassahan pitkän aikaa kaunisteltiin julkkisten alkoholismikuolematkin "sairaskohtauksiksi". Irwin Goodman kuoli sairaskohtaukseen, Cisse Häkkinen kuoli sairaskohtaukseen, Albert Järvinen kuoli sairaskohtaukseen, Somerjoki kuoli sairaskohtaukseen jne. jne. No, no onhan ne kohtauksia kun pumppu pettää tai verisuoni naksahtaa päästä vuosien ryyppäämisen (+tupakoinnin) jälkeen.
Vasta Juice Leskisen tehtyä mediassakin hyvin näkyneen hitaan itsemurhan viinalla, tohdittiin lehdissäkin puhua suoraan alkoholismista.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 116 17 18 19 2022 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00