Mirka kirjoitti:
Pointti oli, että ruokavalioon voi vaikuttaa, geeneihin ei. Kansojen elinikäerot eivät selity kovin paljoa geeneillä vaan nimenomaan ruokavaliolla. Toki onnekkaimmat porskuttavat ysikymppisiksi millä ruokavaliolla tahansa, mutta esim. okinawalaisista paljon suurempi osuus saavuttaa korkean iän, vähän huonommillakin geeneillä.
Osittain totta. Toki muutkin asiat kuin geenit ja ruokavalio vaikuttaa. Ihan turha sinänsä sotkea tähän muita kulttuureita jos katsoo sitä lähtötilannetta jossa minä astuin kommentteineni mukaan. Eli tuosta meilistä missä peräänkuulutin nöyryyttä jne..Kritisoin siis teemaa "
karppaamalla terve ja kaikkivoipainen vanhuus" teoriaa. Tietty se
mihin asettaa vanhuuden rajan on sitten toinen juttu. Minulle se tarkoittaa 90 v tai sitä vanhempia. Siksi lähestyin asiaa noiden geenitutkimusten ehdotusten mukaisesti, eli että geenit näyttelevät yhä enenevässä määrin osaa +90 jengissä. Tokihan ne vaikuttaa läpi koko elämän yleensä parempana vastustuskykynä erilaisia sairauksia vastaan.
En minä tietääkseni kaikkivoipaisuudesta ole puhunut, mutta olen erittäin vakuuttunut siitä, ettei kaikenlaisen lisäainemoskan vaihtaminen ravinteikkaaseen ruokaan ainakaan huononna terveyttäni. Tai liikkuminen ym. tekemäni valinnat.