karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-11 17:55:42

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 144 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-17 12:09:42 
marilyn kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
haili kirjoitti:
Voimaharjoittelun hienous on juuri siinä, että sitä ei oo pakko tehdä salilla. Talvisin se on suomen olosuhteissa vähän pakko. Tai no ylämäkivedot murtsikkasuksilla on kyllä ihan ok, mutta kun ei oo sitä luntakaan. Perhana. Luistelukin näyttäs olevan melko tehokasta, kun kattoo Pekka Koskelan kroppaa. Kesäisin onkin vain mielikuvitus rajana millä treenaa. Leka, kuula, kirves ja pokasaha on melko hyvä setti, joilla saa koko kropan treenatuksi. Kehonrakennus ja voimaharjoittelu pitäisikin erottaa toisistaan jo pelkästään tavoitteen asettelun perusteella.

Tummensin tuosta jotain. Ei taida pelkällä luistelulla kasvaa muskelit. Voimaharjoittelu kuuluu osana myös luistelijoiden harjoitteluun........

Vaikeuksia ymmärtää luettua tekstiä?
Tässä kai juuri tultiin siihen tulokseen, että yksipuolinen painojen nostelulla tapahtuva kehonrakennus on hyvin paljon eri asia, kuin monipuolinen liikunta, johon kuuluu osana voimaharjoittelu (joka ei sekään välttis tapahdu punttiksella) :wink:

Piruuttani takerruin tuohon yhteen virkkeeseen :D Tiedätkös miksi tein sen? Puhtaasti siitä syystä, että näillä sivuilla luvattoman usein käytetään samaa tekniikkaa myös muiden toimesta = ei nähdä metsää puilta.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 12:41:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Haluaisin kyllä huomauttaa, että vapailla painoilla tehty voimaharjoittelu, etenkin kyykky ja maastaveto, ovat todella loistavia koko kehon harjoitusliikkeitä. Pelkkää maastavetoa vääntämällä pystyisi saamaan itsensä melkoiseksi muskelimasaksi, koska se on niin raskas liike, että se vaatii sekä alavartalolta että ylävartalolta hyvin paljon ja lisää kasvuhormonin tuotantoa.

Punttimiehillä on kyllä ihan oikeasti sitä voimaa, mutta silti muuttohommissa pienempi mies voi olla parempi, koska suurin osa vääntää melko lyhyitä sarjoja eikä niinkään pitkää sarjakestävyyttä. Voimamieslajeja harrastavat ovat sitten asia erikseen. Esim Mariusz Pudzianowski:

Kuva

Tuo tyyppi treenaa salia ja voimamieslajeja ja hakkaa lihaskestävyydellään, nopeudellaan ja notkeudellaan mennen tullen aivan jokaisen suomalaisen vahvan miehen, ainakin tavaroiden kantamisessa ja muuttohommissa :). Moninkertainen maailman vahvin mies -kisan voittaja.

Kuntosalin dissaaminen johtuu ennakkoasenteista. Sitä parempaa tapaa saada kehoon kokonaisvaltaisesti voimaa ei ole.

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:05:35 
Poissa
Leijona
Leijona

Ei liity millään tavalla karppauksen ja liikunnan yhdistämiseen. Jatkoa tähän jo OT:ksi muuttuneeseen keskusteluun. Tuo pahin "riita" tuosta karppauksen ja liikunnan yhdistämisestä taisi tulla jo selvitetyksi, niin tämä sallittaneen.

Taaskaan lähteen todenperäisyyttä en voi varmentaa. Jos on totta, niin metsurille :smt038. Google antaa melkoisen määrän osumia haulla "Jaakko Pessinen".
http://www.kf-lehti.com/pdf/KF-0807.pdf
Lainaa:
Yhdellä kädellä ja jalalla
Viime numerossa kerroin kuinka pikaluistelija Pekka Koskela, 24, pystyy
kyykkäämään yhdellä jalalla 12x170 kiloa. Eteenpäin on menty ja nyt menee
jo 12x175 kummallakin jalalla IPF-syvyyteen, ja se näkyy myös radalla. Maailmanennätys
on suomalaiselle luistelijalle harvinaista herkkua. Koskela voitti
Salt Lake Cityssä pikaluistelun maailmancupin 1000 metrin osakilpailun MEajalla
1.07.00!
Jos on yhden jalan SE-voimailutulokset käsittämättömän kovia, niin samoin
on yhden käden ennätykset. Kauhajoen Karhun kuulantyöntäjä Jari Kuoppa
(ennätys 20.46) veteli penkkipunnerruksessa kakkosia tangossa 200kg rautaa
80-luvun puolivälissä. Tanko tosin oli lyhyempi versio normaalista penkkitangosta.
Yhden käden leuanvedon SE on vuodelta 1982 Ilmari Niemelällä 5 toistoa.
Suorituksessa ei saa pitää toisella kädellä ranteesta kiinni vaan veto lähtee yhden
käden roikunnasta. Oma ennätykseni kahdella kädellä on 47 toistoa, mutta
yhdellä kädellä ei nytkähdäkään!
Lisää käsittämättömiä ennätyksiä
Jatketaan käsittämättömillä ennätyksillä. Lappajärven metsissä Pohjanmaalla
työskentelee maailmanlaajuisesti harvinainen metsuri. Pian 60-vuotias Jaakko
Pessinen tavoittelee 50-vuotista ympärivuotista metsurin uraa, joka on
siis täynnä viiden vuoden päästä. Ainoana maailmassa 50 vuotta metsurin raskaita
töitä kesät talvet, joka säällä!
Pessinen on säikäytellyt myös vahvoja miehiä. Mies on nostanut 230 kilon
vesitynnyrin 110cm korkealle. Vahvamies -kisoissa raskaimmat kivet taitaa
olla 180 kiloa! Mies pystyy tuomaan 200 kilon märän tukin 20 metriä. Pystyy
kaatamaan yli 1000 kilon auton ilman nostoripoja, jotka vahvamies -kisoissakin
ovat käytössä. ’Reppuselässä’ Pessinen käveli Lappajärven urheilukentällä
180 kilon säkki selässä 2000-luvun alussa 266 metriä! Vertailu oli paras mahdollinen:
maailman vahvin mies Janne Virtanen käveli 150 metriä ja Suomen
vahvin mies Juha Räsänen 156 metriä. Metsänhoitoyhdistyksille 76-kiloinen
Pessinen on arvokas mies. Ei jää kallis kuitupuu metsään, jos metsätraktorin
kauha ei yllä.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:06:11 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

tucille: Juuri tuota tarkoitin, että tosielämän tilanteissa niillä kehonrakentajien pullistuksilla ei ole varsinaista virkaa. Mitä hyöty ja terveysnäkökulmaa ajaa se, että pystyy nostamaan x kiloa rautaa punttiksella, mutta on esim. muuttohommissa tai talonrakennuksessa ihan keitettyä spagettia?

Mä en dissaa kuntosalia liikuntamuotona, mutten näe järkeä peilin kanssa suoritetutta kehonrakennuksella joka toteutetaan yksipuolisilla metodeilla ja tavoitteilla.

Odotan yhä vastausta tissi-kysymykseeni ;)

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:08:40 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Voimamieskisan voittaa se, jolla on paras tekniikka useimpiin lajeihin, harvemmin siis se jolla on eniten voimaa.

Kyykystä ja mavesta olen muuten samaa mieltä, mutta niiden avulla muskelimasaantumiseen tarvitaan myös liikunnallista lahjakkuutta.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:18:08 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ketotuotanto suojelee lihasmassaa, ei kuluta. Ketoosi syö lihaksia ainoastaa siinä tapauksessa, että se perustuu paastoon. Karpit saavat proteiinia riittävästi sekä aminotarpeeseen että glukoneogeneesiin. Maksahan tuotta sokeria noin 200 g vuorokaudessa, siksi sitä riittää ja verensokeri pysyy tasaisena ympäri vuorokauden. Niin tasaisena, että karpin paastosokeri tuppaa olemaan vähän koholla ilman että se kertoo diabetesriskistä mitään.

Liikuntasuoritus ketoosiin siirryttäessä voi heiketä, mutta se korjaantuu muutamassa viikossa elimistön sopeutuessa. Asiaa on tutkinut heppu nimeltä Phinney.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:22:27 
Poissa
Leijona
Leijona

marilyn kirjoitti:
Mä kattelen paljon mieluummin naisten tissejä ;)

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:25:23 
Poissa
Leijona
Leijona

Mirka. Mistä löysit noin ison sokerimäärän maksan tekemäksi? Omassa hyllyssäni oleva kirjallisuus ei anna viitteitä tuollaisiin määriin.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:25:56 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

haili kirjoitti:
marilyn kirjoitti:

Juu juu, niin minäkin 8)

Ja siksi nyt haenkin perusteluita sille, että poikkeaako hauiksen pullistelu avataressa tai muissa omien kuvien postaamisissa millään lailla tissien pullistelusta :mrgreen:

:wink:

Kun jotenkin mulla on sellainen kutina, että naisellisesti avataressa pullistelevaa pidettäisiin hiukan outona, mutta lihaskimppupullistelut on jotenkin "normaalia" ja hyväksytympää? Miksi?

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:27:34 
Poissa
Karpihko
Karpihko

OT. mutta ihana kun tuossa karpaasin postaamassa linkissä keskusteluun vasikka88 kertoo alkaneensa vegaaniks ja laihtuneensa 3 kiloa, mistäköhän johtuu....
Ja sille vastaa joku: voi olla et se ylimääränen eläinrasva lähti sieltä ruumiista tai jotain... :smt043 :smt043

Ihan kuin se eläinrasva olisi siellä jossain eri varastossa odottamassa, että alkaa vegaaniksi ja sit se häviää...mitähän rypsiöljyä ne vegaaneiden omat rasvavarastot on, vai oliskohan nekin kuitenkin eläinrasvaa kuten muissakin eläimissä. :)

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:48:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^joo,toi oli kyllä niitä helmiä,joita kans löysin sieltä.+ne muut höpötykset mitä sieltä löytyi.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 13:53:56 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

haili kirjoitti:
Mirka. Mistä löysit noin ison sokerimäärän maksan tekemäksi? Omassa hyllyssäni oleva kirjallisuus ei anna viitteitä tuollaisiin määriin.

En muista. Jostakin se on päähäni tarttunut. Onko sinulla muuta tietoa?

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-11-17 14:04:17 
Poissa
Leijona
Leijona

Loikkanen nyt on tuoreessa muistissa ja hänen mukaansa määrä on noin 30g. Katson vielä jonkun muunkin lähteen. Käyn salilla ens kun siitä oli puhetta. Ja teen sen varsin vähillä hiilareilla ja melko runsaalla eläinvalkuaisella ;)

ViestiLähetetty: 2008-11-17 14:23:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
haili kirjoitti:
marilyn kirjoitti:

Juu juu, niin minäkin 8)

Ja siksi nyt haenkin perusteluita sille, että poikkeaako hauiksen pullistelu avataressa tai muissa omien kuvien postaamisissa millään lailla tissien pullistelusta :mrgreen:

:wink:

Kun jotenkin mulla on sellainen kutina, että naisellisesti avataressa pullistelevaa pidettäisiin hiukan outona, mutta lihaskimppupullistelut on jotenkin "normaalia" ja hyväksytympää? Miksi?

No niin naiset...eikähän laiteta kaikkien tissit avattareksi...Ja miehet vois näytellä muita paikkojaan :mrgreen: :mrgreen:
Olis jottain hupia illaksi :smt016 :smt016 :smt118
Tulis unikin paremmin...

ViestiLähetetty: 2008-11-17 14:51:17 
marilyn kirjoitti:
tucille: Juuri tuota tarkoitin, että tosielämän tilanteissa niillä kehonrakentajien pullistuksilla ei ole varsinaista virkaa. Mitä hyöty ja terveysnäkökulmaa ajaa se, että pystyy nostamaan x kiloa rautaa punttiksella, mutta on esim. muuttohommissa tai talonrakennuksessa ihan keitettyä spagettia?

Mä en dissaa kuntosalia liikuntamuotona, mutten näe järkeä peilin kanssa suoritetutta kehonrakennuksella joka toteutetaan yksipuolisilla metodeilla ja tavoitteilla.

Nooh, ei ne bodarit minkään muuttohommien takia treenaakaan, tarkoitusperät on aivan toiset. Vertauksesi oli hiukan kaukaa haettu. Tuskin kukaan ihminen sen takia treenaa, että on helpompi muutta tai rakentaa taloa.
Ja mitä terveysnäkökulmaan tulee niin nuo isot lihakset on melkoisia "verensokerisieppareita". Niihin uppoaa niin valtava määrä sokeria, että luulen, että isomuskeliset äijät ei juuri liian korkeista verensokereista/diabeteksestä kärsi. Doupatut ja läskit on sitten asia erikseen.

Jokaisella on tietty erilainen mielipide asioista ja esim. karppaajia pidetään aivan vastaavasti joidenkin mielestä samanlaisena roskasakkina ja syömishäiröisenä kuin bodareita jne.. Perussettiä.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 15:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Roskasakkina? Syömishäiriöisinä? Hehe, no enpä ole tuollaisia ennakkoluuloja ainakaan vielä kohdannut. Melko hullu ajatus että syömällä terveellisemmin kuin "normaalit" ihmiset saisi tuollaisen leiman.

Kuntosalista vielä sen verran, että itse en näe siinä mitään väärää että haluaa muokata kehoansa. Minun mielestäni sopivasti lihaksikas ja sopusuhtainen vartalo on paljon parempi kuin esim ns. laihan läskin vartalo. Kävisin itsekin salilla jos pystyisin, mutta valitettavasti karppaus estää tehokkaasti liikkumiseni. Eiku...

ViestiLähetetty: 2008-11-17 15:41:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

marilyn kirjoitti:
Mulle tuli vain yksi juttu mieleen, johon kaipaan ihan mielenkiinnosta kommentteja.

Kun on näitä ihmisiä, jotka laittavat nettiin esille kuvia itsestään, joissa pullistellaan käsivarsia jne. muttei näy päätä (vähän niin kuin tuo ystävämme tuc). Sellaisesta kuvasta ei varsinaisesti tule mieleen, että sanoma olisi "hei, tälläinen persoona minä olen", vaan lähinnä "hei katsos kuinka mageet muskelit mulla on"

Kertokaa mulle, kuinka nämä kuvat eroavat siitä, jos joku naaras laittaisi kuvan pullistelevasta kaula-aukostaan?

Tissien koko ei kerro mitään siitä, että urheilee ja syö terveellisesti. Tissi on läskiä. Lihaksikas vartalo sen sijaan kertoo, että on sekä energiaa, sisua että ravinnetta lihaskasvuun.

Mun kroppa on mun käyntikortti, joka kertoo veganismin terveellisyydestä. En usko, että tällä foorumilla juuri ketään kiinnostaa mun persoona, eikä mulla oo siitä halua kertoa sen tarkemmin netissä tuntemattomille jos joku ei varta vasten kysy.

Faija täyttää muuten ensi kuussa 58. Saa vedettyä 15 leukaa ja kaikki veriarvot ovat kuin nuorella miehellä. Silti täällä jengi haukkuu veganismia hengenvaaralliseksi. :)

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 15:47:29 
jepejee kirjoitti:
Roskasakkina? Syömishäiriöisinä? Hehe, no enpä ole tuollaisia ennakkoluuloja ainakaan vielä kohdannut. Melko hullu ajatus että syömällä terveellisemmin kuin "normaalit" ihmiset saisi tuollaisen leiman.

Kuntosalista vielä sen verran, että itse en näe siinä mitään väärää että haluaa muokata kehoansa. Minun mielestäni sopivasti lihaksikas ja sopusuhtainen vartalo on paljon parempi kuin esim ns. laihan läskin vartalo. Kävisin itsekin salilla jos pystyisin, mutta valitettavasti karppaus estää tehokkaasti liikkumiseni. Eiku...

Joo, no jos tänne sivuille ensimmäistä kertaa eksyy ja lueskelee kun joku painii kysymyksen "voinko syödä palan leipää tai banaanin" jne kanssa niin tulee väistämättä mieleen, että onko eppu normaali vai syömishäiriöinen.

Kuinka muuten määritellään "normaalit" ihmiset? Mitä syö "normaalit" ihmiset? Olenko minä "normaali" ihminen? Entäs naapurin Veijo? Karppaamisen terveellisyydestä on puolesta ja vastaan tutkimuksia.

Mun mielestä karppaajat EI ole roskasakkia, eikä bodaritkaan mutta tiedän, että joidenkin mielestä on.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 15:59:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mielenkiintoinen sana tuo syömishäiriö. Onko häiriö syömisessä silloin kun nautitusta ruoasta sairastutaan vai silloin kun ravinnolla pidetään yllä terveyttä? Karppaus saattaa toki joillekin aiheuttaa ortoreksiaa, mutta aluksi onkin hyvä olla hieman ortoreksinen että pääsee oikeaan balanssiin.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 16:05:00 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

tuc kirjoitti:
Tissien koko ei kerro mitään siitä, että urheilee ja syö terveellisesti. Tissi on läskiä. Lihaksikas vartalo sen sijaan kertoo, että on sekä energiaa, sisua että ravinnetta lihaskasvuun.

Mun kroppa on mun käyntikortti, joka kertoo veganismin terveellisyydestä. En usko, että tällä foorumilla juuri ketään kiinnostaa mun persoona, eikä mulla oo siitä halua kertoa sen tarkemmin netissä tuntemattomille jos joku ei varta vasten kysy.

Mun mielestä hauiksen koko ei kerro siitä, että söisi terveellisesti. Lihaksikkaan näköinen vartalo voi kertoa, että henkilö saa nostettua x kiloa rautaa, mutta kuten tuli todettua muuttohommiinkin on parempi valita joku muu...vai miten se sanojesi mukaan meni. Eli missä se on se energia ja sisu, jos sitä ei riitä muuhun kuin kuvissa pullisteluun?

Missasit hiukan mun pointin, onko ne lihakset sellainen automaattisesti positiivinen piirre, jota kannattaa tuoda aktiivisesti esiin, vai voisiko se terveys ja liikunnalllisuus tulla ilmi paremmin muilla keinoin (ja miksi kokee tarpeelliseksi todistella asiaa tuntemattomille). Ja mitä kertoo henkilön ajatuksen juoksusta, jos hän kokee tarpeelliseksi tyrkyttää niitä käyntikorttejaan jokaiselle vastaantulijalle netissä?

Toisin kuin ilmeisesti kehonrakentajat, mä tykkään läskistä :mrgreen:
Oli se sitten lautasella, tisseissä tai lantiolla :lol:
(ja karppauksella on montakin kertaa todistettu, että se läski katoaa tällä ruokavaliolla niistä oikeista paikoista)

Ja tiedän, että se kropan rasvattomuus ei ole tae voimasta tai suorituskyvystä, vaikka ne lihakset piirtyisivät kuinka hienosti, niin kyseessä on kosmeettinen seikka ja todellinen voima voi olla piilossa vähemmän näyttävien pullistusten alla.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 144 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00