karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-04 03:20:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-08-12 16:47:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Daadeli kirjoitti:
Koko kehon hiilarin siedon kanssa tällä tuskin on mitään tekemistä, vaan ainoastaan sillä että vasta kun on ollut ilman niitä viljoja jonkin aikaa ja päässyt eroon siitä turvotuksesta, huomaa mitä ne aiheuttavat. Jos niitä syö koko ajan, vaikutus ei ole välttämättä niin radikaali koska keho sopeutuu mutta siellä se kuitenkin koko ajan on taustalla, siihen vain on tottunut.

Näin juuri. Kun on jatkuvasti turvonnut ja vatsa vähän kipeä, luulee sitä normaaliksi olotilaksi. Onneksi Aktivia auttaa :mrgreen: Jolleivät statiinit ole vielä ohittaneet, niin erilaiset ruoansulatus- vatsa- närästyslääkkeet ovat eniten myytyjä.

Päivittäinen viljan käyttäminen, jotta noita oireita ei tulisi/huomaisi kuulostaa samalta, kuin päivittäinen alkoholin tissuttelu, ettei tulisi krapulaa. Ei suojaa maksakirroosilta, eikä viljan puputtaminen kakkosdiabetekselta. Eihän niillä vatsavaivoilla ole mitään tekemistä insuliiniherkkyyden kanssa.

Monethan muuten luulevat, että kaasunmuodostus suolistossa kuuluu asiaan (ref. tv:n lukuisat pierudokumentit, eräässä oikein mitattiin päivän aikana erittyneiden suolistokaasujen määrää pussiin) tai vatsavaivat.

ViestiLähetetty: 2010-08-16 21:51:46 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Kommentoin tähän sen, että tottakai lihot takaisin, jos laihduttamisen jälkeen palaat siihen ruokavalioon millä lihoit alunperinkin. Ei mikään ruokavalio, laihdutuskuuri, pikadieetti, paikkari, karppaus, soppakuuri tai valoravinto muuta tätä tosiasiaa.

Ja minä lihoin 30 kg siiderillä. En niinkään syömällä.

ViestiLähetetty: 2011-10-04 12:35:12 
Tämä surullista, mutta totta. Kokemusta on ! Aloitin karppaamisen n. vuosi sitten, painoa lähti 8 kuukauden aikana huimat 24kg, joista kesän aikana takaisin on tullut 14kg :( ! Nyt taas otin itseäni niskasta kiinni ja aion pysyä karppaamisessa loppuelämäni. Huomasin kesällä, kun aloin taas syödä hiilareita, että olo oli paljon väsyneempi, turvotti kamalasti, mahaa särki ja oli muutenkin huono olo. Nyt taas olo paljon pirteämpi ja toiv. paino alkaa tippumaan yhtä nopeasti, kuin vuosi sitten. :)

ViestiLähetetty: 2011-10-06 11:27:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Micci_67 kirjoitti:
No onneksi VHH ei sitä aiheuta. Kuten eräässä aikaisemmassa viestissä todettiin niin VHH tuppaa lisäämään sitä sokerin sietoa.

Todellako? Olen saanut täysin päinvastaisen käsityksen kun olen lueskellut kauhukertomuksia jos on erehtynyt syömään tyyliin yhden näkkileivän ->koko kroppa täysin sekaisin.

Koko kroppa voi mennä sekaisin siitä että söi viljaa, ei välttämättä niistä hiilihydraateista=sokereista.

Minulla ainakin ainoat viljat joita suolisto sietää ovat kaura ja speltti ja sitä spelttiäkään en viitsi gluteenin takia syödä. Kauraakin syön lähinnä vain muodossa Yosa, eli maitohapatettuna, sillä muutoin se saattaa närästää. Ne ovat ne viljojen myrkyt jotka pistävät minulla suoliston sekaisin, ei hiilihydraattimäärä. Rentokarppaan, eli minulla on hiilarit maksimissaan välillä varmaan yli 100 grammaakin. Mutta se tuleekin maitotuotteista ja pähkinöistä. Voin jopa vetää silloin tällöin pikkupussin salmiakkia (minulla on yksi lemppari) eikä sokerista/glukoosi-fruktoosisiirapistakaan tule kuin hetkellinen pölly ja päänsärky. Mutta viljojen syönnistä minua rangaistaan välittömästi turvotuksella ja sillä että vatsa on sekaisin useamman päivän.

Ihmiset antavat itselleen tietämättään siedätyshoitoa asioihin, joita heidän ei ollenkaan pitäisi syödä. Silloin tulee vain vähäisempiä oireita - vaikkapa nyt sellaisia, johin ihmiset erehdytetään sitten ostamaan kaiken maailman ruuansulatusjugurtteja. Kun lakkaa syömästä sopimatonta ravintoa, loppuu myös siedätyshoito. Sitten jos sitä taas jonkun kerran syö, niin saa ihan juuri ne oireet mitä kuuluu ja ansaitsee tulla.

Mielestäni ajatus että kaikkien pitäisi kyetä syömään kaikkea on kerrassaan älytön.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-10-06 12:03:06 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Ihmiset antavat itselleen tietämättään siedätyshoitoa asioihin, joita heidän ei ollenkaan pitäisi syödä. Silloin tulee vain vähäisempiä oireita - vaikkapa nyt sellaisia, johin ihmiset erehdytetään sitten ostamaan kaiken maailman ruuansulatusjugurtteja. Kun lakkaa syömästä sopimatonta ravintoa, loppuu myös siedätyshoito. Sitten jos sitä taas jonkun kerran syö, niin saa ihan juuri ne oireet mitä kuuluu ja ansaitsee tulla.

=D> Erittäin hyvin tiivistetty! Saanko lainata kyseisen kappaleen?

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-10-06 12:10:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nightfall kirjoitti:
=D> Erittäin hyvin tiivistetty! Saanko lainata kyseisen kappaleen?

Ole hyvä vaan. Nappasin kyllä tuon ajatuksen jostain viimeaikoina lukemastani ravintokirjasta (voisi olla vaikka Kivikautinen Ruokavalio), mutta muotoilu on sentään omani.

Elintarviketeollisuus kyllä haluaisi, että kaikki syövät kaikkea ja sitten voi vielä myydä niitä ruuansulatusjugurtteja.
Vedin kerran yhden sellaisen mukamas suolentoimintaa edistävän Activian, koska sellainen käteen annettiin ja olin utelias. Normaalisti 2-3 kertaa päivässä toimiva vatsani teki pariksi vuorokaudeksi täysstopin. :lol:

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2011-10-06 14:24:40 
Poissa
maatilakarppi
maatilakarppi

Vieras kirjoitti:
Muistan jostain lukeneeni, että hiilarien sietokyky alenee pysyvästi karppauksen jälkeen. Se tukis ajatusta, että palatessaan korkeammille hiilareille esim. karppaaja lihoo nopeammin kuin vaikkapa painonvartija. Tutkimusviitettä mulla ei valitettavasti ole tähän hätään antaa :roll:

t. toinen vieras

Näin D2:sena voin kertoa yhden kokemuksen, jonka erittäin moni D2:nen allekirjoittaa varmaankin. Minulla se heikentynyt hiilarisieto on tullut nimenomaan vt-linjalla. Mulla ei ole karppitaustaa ennen diagnoosia, sen sijaan painonvartijoita ja muuta vt:n laihdutus"KUURIA" on takana kyllä ja reippaasti. Nimenomaan niistä ruoista, joita Puska & kumppanit kutsuu terveellisiksi.

Minun mielipide on, että heikentynyt hiilarinsieto nimenomaan aiheuttaa sitä lihavuutta. Eli voimme katukuvassa nähdä jo lapsista kenellä on heikentynyt hiilarinsieto. Meillä nimittäin poika (15v) oli pyöreä pienestä pitäen, ei lihava mutta pyöreä. Ja kun itse sain mittarin, niin pojalta mitattiin myös kotona arvoja ja kohonneethan ne oli. Sillä saamarin "terveellisellä" tyylillä. Karppiin siirtyessä lapset ovat sanoneet olevansa pirteämpiä ja jaksvansa paremmin ja poikakin on mielissään, kun ehtii muutakin nykyään kun pelkkää syömistä. Ennen vaikka kuinka söi, niin 1,5h päästä oli nälkä. Sillä "terveellisellä" ruoalla siis. Lisäksi poika ei ole kasvanut kun muutaman sentin tämän vuoden aikana ja paino on pysynyt samassa (nousu on siis pysähtynyt), mutta pojan kropan muoto on muuttunut. Ei ole enää pyöreä.

Ei siis kannata uskoa sokeasti kaikkea minkä lukee. Vaan kannattaa olla kriittinen.

Ja kyllä minä ainakin lihoin painonvartijoiden jälkeen ne vaivalla poissaadut 8kg tulivat takaisin - n. 0,5 vuoden homma ja parissa kuukaudessa tuli 10 kg takaisinpäin. Sillä vt:llä. Meillähän syötiin terveellisesti, (täysjyvä)leipää, mahdollisimman rasvatonta ym. Toisella kertaa sain 5kg pois, siihenkin tais mennä vähän rennommalla tyylillä puolisen vuotta, takaisin tuli parissa kuukaudessa 6-7kg.

Allekirjoitan just niin sen, että jumankauta se ruokavalio millä ne kilot on tulleet kerryttää ne kilot takaisin ihan milloin vaan, jos sellaiseen ruokavalioon alkaa uudelleen. Miksei se kerran lihottanut ruokavalio olisi sitä uudelleen? Oli se mikä lystää.

ViestiLähetetty: 2011-10-06 14:26:29 
Poissa
apina
apina

Kitrus kirjoitti:
Kommentoin tähän sen, että tottakai lihot takaisin, jos laihduttamisen jälkeen palaat siihen ruokavalioon millä lihoit alunperinkin. Ei mikään ruokavalio, laihdutuskuuri, pikadieetti, paikkari, karppaus, soppakuuri tai valoravinto muuta tätä tosiasiaa.

Ja minä lihoin 30 kg siiderillä. En niinkään syömällä.

30 kg siiderillä! Menee pikkasen ohi aiheen, mutta sallittaneen täällä. Liikuitko yhtään?
You know... :D

ViestiLähetetty: 2011-10-06 18:45:03 
"Gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia. Kyllä, kyseessä on opiaatti ja se koukuttaa, kuten opiaateilla on tapana. Jos siis päätät kokeilla olla ilman viljoja, varaudu ärtymykseen, unettomuuteen ja järjettömään leivänhimoon.

Jos jätät viljat pois, on sinun korvattava ne rasvalla. Kalori ei ole aina kalori: Hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla tarvitaan lähes puolet vähemmän kaloreita kuin rasvapitoisella ruokavaliolla siihen, että kerää kroppaansa kilon läskiä."

On noilla jenkkipuoskareilla pokkaa ja jotkut vajukit vielä uskovat niitä :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-09 19:23:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Marxia (Groucho? :twisted: ) mukaillen "Leipä on oopiumia kansalle".

ViestiLähetetty: 2011-10-10 08:59:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
"Gluteeni muodostaa ohutsuolessa opioidipeptidi eksorfiinia. Kyllä, kyseessä on opiaatti ja se koukuttaa, kuten opiaateilla on tapana. Jos siis päätät kokeilla olla ilman viljoja, varaudu ärtymykseen, unettomuuteen ja järjettömään leivänhimoon.

Jos jätät viljat pois, on sinun korvattava ne rasvalla. Kalori ei ole aina kalori: Hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla tarvitaan lähes puolet vähemmän kaloreita kuin rasvapitoisella ruokavaliolla siihen, että kerää kroppaansa kilon läskiä."

On noilla jenkkipuoskareilla pokkaa ja jotkut vajukit vielä uskovat niitä :lol:

Eksorfiini on ihan kovaa tiedettä, googlaa vähän niin huomaat että siitä kyllä löytyy tietoa netistä. Ymmärrän toki, että sattuu kun joutuu myöntämään tietämättään päihdyttävänsä itseään opiaateilla päivittän. Jos lopetat, huomaat kyllä mielen kirkastuvan.

Kaloritutkimus on myös vertaisarvioitua tiedettä, laitan tänne tutkimuksen tiedot heti, kun saan kirjan äidiltä takaisin.

On noilla trolleilla pokkaa huudella puskasta ottamatta asioista selvää ja ne vajukit vielä uskovat omat horinansa. :D

ViestiLähetetty: 2011-10-10 15:54:29 
PubMed antaa sanoilla gluten exorphin parikymmentä tutkimusta, joissa spekuloidaan niitä näitä ja jopa Wikipediakin tietää ettei gluteenittomasta tai kaseiinittomasta ruokavaliosta ole mitään hyötyä autisteille eikä skitsofreenikoille kuten aikaisemmin on luultu, vaan saattaa olla jopa päinvastoin. http://en.wikipedia.org/wiki/Gluten_exorphin
Mutta on kyllä helppo uskoa, että kaloriteorian kieltäjä kuvittelee myös tulevansa leivästä opiaattipöllyyn ja saavansa leivättömyydestä vielä reflatkin :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-11 08:19:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
PubMed antaa sanoilla gluten exorphin parikymmentä tutkimusta, joissa spekuloidaan niitä näitä ja jopa Wikipediakin tietää ettei gluteenittomasta tai kaseiinittomasta ruokavaliosta ole mitään hyötyä autisteille eikä skitsofreenikoille kuten aikaisemmin on luultu, vaan saattaa olla jopa päinvastoin. http://en.wikipedia.org/wiki/Gluten_exorphin
Mutta on kyllä helppo uskoa, että kaloriteorian kieltäjä kuvittelee myös tulevansa leivästä opiaattipöllyyn ja saavansa leivättömyydestä vielä reflatkin :lol:

Minä en nyt puhu autisteista tai skitsofreenikoista, vaan ihan tavallisista ihmisistä. Tasotonta argumentointia siis sinulta.

Mutta niinhän se on, että jos joka päivä vedät gluteenia et huomaakaan yhtään mitään. En huomannut minäkään. Huomaat eron vasta kun lakkaat syömästä gluteeniviljoja (kauraa voi siis edelleen puputtaa, jos välttämättä viljaa haluaa, samoin muita gluteenittomia) ja sitten yhtäkkiä vetäiset kunnon vehnäpullaa. Menee selkeästi päähän. Refloistakaan et voi tietää yhtään mitään, ellet kokeile olla ilman gluteenia. Kysehän on toleranssista ihan niinkuin alkoholinkin suhteen: Absolutistilla menee ykkösolutkin päähän, säännöllisesti ottavalla ei todellakaan.

Ekan kerran lopetin gluteeniviljat parikymmentä vuotta sitten ilman, että tiesin mitään eksorfiinista. Silloin luulin ärtymyksen ja järjettömän ruisleivän himon olevan psyykkisiä malliin 'leipä symboloi kotia ja turvaa.' Tuolloin ei voinut edes olla kyseessä plasebovaikutus kun en tiennyt mitään eksorfiineista.

ViestiLähetetty: 2011-10-11 08:59:11 
Et siis ole tutustunut lainkaan noihin PubMedin juttuihin, ja silti väität, että "viljojen eksorfiinit on ihan kovaa tiedettä" :lol: Taidat mennä jonkin blogistin talutusnuorassa, jolta olet saanut tukea luulosairauksillesi :lol: Ja aina vaan paranee, kun paitsi ykkösolut niin myös vehnäpullakin menee päähän :lol: Vähän käy kyllä kateeksi kun noin halvalla pääsee humalaan :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-11 09:24:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Et siis ole tutustunut lainkaan noihin PubMedin juttuihin, ja silti väität, että "viljojen eksorfiinit on ihan kovaa tiedettä" :lol: Taidat mennä jonkin blogistin talutusnuorassa, jolta olet saanut tukea luulosairauksillesi :lol: Ja aina vaan paranee, kun paitsi ykkösolut niin myös vehnäpullakin menee päähän :lol: Vähän käy kyllä kateeksi kun noin halvalla pääsee humalaan :lol:

Minä en ole esittänyt mitään väitteitä niistä asioista, joista pubmed puhuu, eli eksorfiinien vaikutuksesta siihen tai tähän.
Minä olen vain kertonut, että se että eksorfiinia ylipäätään muodostuu ohutsuolessa kun syö gluteeniviljaa, on ihan tieteellinen tosiasia.

Sitä ei pubmedkään kiellä. Argumenttisi ovat siis edelleen asian vierestä.

Vai löydätkö jostain tieteellisen tutkimuksen, joka kumoaa sen, että eksorfiineja ylipäätään muodostuu suolessa kun syö gluteenia?

ViestiLähetetty: 2011-10-11 09:33:26 
Sähän nimenomaan ja ylipäätään olet vetänyt eksorfiinien olemassaolosta johtopäätöksiä sen vaikutuksista, mm. sen että luulet tulevasi känniin vehnäpullasta :lol: Oletko varma ettei tuo vehnäpulla ollut sittenkin damin jonkin coffee shopin space cakea :lol:

ViestiLähetetty: 2011-10-11 09:49:13 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Vieras kirjoitti:
Ja aina vaan paranee, kun paitsi ykkösolut niin myös vehnäpullakin menee päähän Vähän käy kyllä kateeksi kun noin halvalla pääsee humalaan
Yli vuosikymmenen ilman alkoholia eläneenä voin kertoa,että jos haluaisin päihtyä,minulle se tulisi vielä halvemmaksi.En voi(enkä halua) juoda enää kotikaljaakaan enkä simaa,ettenkö tunne hieman päihtyväni.Ei siis ollenkaan mahdotonta,mutta kyllä se varmasti edellyttää pitempään raittiina oloa :-k Miksipä ei muidenkin aineiden kohdalla voisi olla näin?

ViestiLähetetty: 2011-10-12 09:03:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aloittajalle:
Eihän kukaan ole aikeissakaan palata vt-tielle???.....
:wink: :wink: :wink: :shock:

ViestiLähetetty: 2011-10-27 15:08:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mutta eikö tässä nyt päde se vanha totuus kuitenkin. Jos kulutat enemmän kuin syöt, niin lihomista ei tapahdu vaikka puputtaisit pelkkiä perunalastuja! Toki pitää ottaa huomioon mitä ravintoaineita syö, oli ne sitten pelkkiä hiilareita tai rasvaa ja protskua. Mutta jos aikuinen mies syö n.2000kcal päivässä, oli ruokavalio mikä hyvänsä, niin ei sitä läskiä mihkään tule.

Toki palaaminen leipiin, pastaan, herkkuihin yms. voi äkkiä lipsahtaa ylikaloreille mutta jos nyt yhtään tietää mitä syö ja kuinka paljon, niin ei pitäisi ongelmia olla.

Keep on rockin'

ViestiLähetetty: 2011-10-28 03:25:57 
Poissa
sintti
sintti

Mulla karppaaminen muutti ruokailutottumuksia, eli siis suhdetta ruokaan, pysyvästi. Suurimmat syyt ovat, että mulla on syömishäiriötausta ja pötsini sietää huonosti sokereita. Mullakin tapahtui kyllä ekan karppilaihdutuksen jälkeen repsahdus ja olen lihonut takaisinkin, mutta koska olo huononee heti, kun lisään hiilareita, on pysyvästi poistunut noin 10 kg. Eli ei siis tosiaankaan tullut takaisin korkojen kera.

Oma kokemukseni/käsitykseni karppauksesta on, että ns. kivikautisen aineenvaihdunnan omaaville se antaa niin paljon terveyden kokemuksia kaikenlaisten pullamössöelämäntavan sairauksien jälkeen, ettei ruokavalion noudattaminen ole pitkässä juoksussa edes vaikeaa.

Lisään vielä, että (kitukuureihin liittyvän) nälän puuttuminen tekee karppauksesta loppujen lopuksi ylivoimaisen tavan laihduttaa.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00