karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-09 18:33:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 522 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tupakoinnista
ViestiLähetetty: 2010-12-25 14:07:25 
RaahenTiikeri kirjoitti:
-tämä ei ollut tupakoinnin lopettamisen ketju,jossa joku kerjäisi kannustusta.
Eikä asiassa tarvi nähdä mitään arvolatausta.Ei tupakoinnin lopettaminen,tai sen enempää polttaminenkaan ole mikään itsestään selvä lähtökohta.Tässä vaan keskustellaan siitä,miten erilaiset trendit ohjailee ihmistä.
Miksi pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa jostain,josta tykkää?Mulla on ollut tapana lopettaa kaikki sellainen,joka ei tunnu hyvältä.

Moi kirjoitti tässä ketjussa haluavansa lopettaa, koska hänen omien henkilökohtaisten kokemusten mukaan tupakka on hänelle pahasta. Sinä olet tässä ketjussa yrittänyt väheksyä tupakanpolton lopettamisen järkevyyttä. Oletpa hieno kaveri moi:lle. Eikö sitä tupakanpolton auvoisuutta olisi voinut kehua jossain toisessa ketjussa? En usko sinun olevan läheskään niin ikävä kaveri, mitä tästä ketjusta voisi ehkä päätellä. Moni muukin tuntemani tupakoija elää samankaltaisessa itsepetoksessa, missä sinä minun nähdäkseni elät. Tunnen yhden tupakoitsijan, joka näyttää tasan tarkkaan tietävän mitä tekee. Hän ei kyllä yritäkään käännyttää muita tupakoitsijoiksi, eikä häntä häiritse jos joku hänen kaverinsa yrittää lopettaa tupakointia. Hänellä ei ole mitään romanttisia ruusuisia kuvitelmia tupakoinnin terveysvaikutuksista, mutta hän polttelee silti.

En väitä että olisin sinua parempi. Mutta kannattaisiko miettiä omia motiivejasi? Ei tässä ketjussa kukaan ole suositellut sinulle tupakoinnin lopettamista. Mitä se sinua häiritsee jos moi haluaa lopettaa tupakoinnin? Tai mitä sinua häiritsee edes se, jos joku olisi lopettamassa yhteisön painostuksen vuoksi? Et kai tosissaan ole niin sokea, että kuvittelisit tupakoinnin olevan keskivertoihmiselle terveellisempää kuin tupakoimattomuus?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 14:43:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en nyt ymmärrä, että miksi kokemus siitä että tupakka ei tee itselle pahaa on huono asia, mutta se kokemus, että tupakka on paha ja saa keuhkot rahisemaan on hyväksyttävää? Miksi jonkun mielipide on muilta pois? Ja paheneeko joku siitä että mielipiteensä sanoo? Mua ei häiritse jos ei nyt suorastaan meille sisälle tulla polttamaan.

Tää tupakkahype kyllä menee jotenkin samoin kuin eläinrasvan kolestrolia lisäävä vaikutus. Aivan yhtä ykssilmäistä. Mun pappa poltti 16-vuotiaasta 99-vuotiaaksi. Setä kuoli keuhkosyöpään yli 70-v. Voinko siis valita? Itse en kyllä juurikaan huomannut eroa muualla kuin hajuaistissa.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 16:01:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

vieras kirjoitti:

"Sinä olet tässä ketjussa yrittänyt väheksyä tupakanpolton lopettamisen järkevyyttä."

-ei minkään lopettaminen ole tyhmää,mikäli ei asiasta pidä.Silloin kannattaa lopettaa.Mutta minkäänlaisia riippuvuuspulinoita en hyväksy.Jos jostain ei pidä,tai joku ei maistu,niin silloin käytön lopettaa.On korviketehtailijoitten idea mainostaa ja hypettää tupakoinnin lopettamisen vaikeutta.

"En usko sinun olevan läheskään niin ikävä kaveri, mitä tästä ketjusta voisi ehkä päätellä."

-et tiedä kuinka ikävä tai epä-ikävä voin ollakkaan.Se vaan,että ei ikävyyteni siitä tule,että ilmaisen pitäväni jostain,ja olen kurkkuani myöten täynnä tupakkahypeä,jossa tupakointi nähdään maailman kamalimpana asiana joka mukamas päättää asioista ihmisten puolesta.
Eihän voin kehuminenkaan tee ihmistä ikäväksi,vaikka se on virallisterveellisesti epäterveellistä.Ja moni väittää omana subjektiivisena kokemuksenaan(vrt.keuhkojen rahina johtuu tupakasta)saavansa voista närästystä.
Olen pettynyt muuten avomielisten ja uuteen valmiiden ihmisten(ovat hyväksyneet virallisten oppien vastaisen syömismenetelmän)suhteen tupakointiin.KAikki puppu uskotaan,mitä tuutista tarjotaan.
En usko,että jokainen niin sitkaasti tupakkaa vastustava on omien kokemusten ja kokeilujen kautta päätynyt tulokseen,että tupakka on hänelle pahasta.Ei minulle tuota ongelmaa uskoa moi:Ta jos hän sanoo,että hänen keuhkonsa rahisee tupakan takia.TOivottavasti kenellekkään muulle ei tuota ongelmaa uskoa,että minä lenkkeilen ja uin kesäisin pitkiä matkoja,ihan tupakoivana ihmisenä.Keuhkoni eivät rahise.Se mikä tässä mättää,on se,että yleisen konsensuksen mukaan moi saa sanoa "keuhkoni rahisee",mutta minä en saisi mukamas sanoa "keuhkoni ei rahise,enkä ymmärrä tupakan ympärillä pyörivää pirun tanssia jolla tahkotaan miljoonia"
Outoa.
No,els kuitenkin sanoi,että häntäkin vähän kiinnostaisi tämä totuus tässä taustalla,kun ei kerran "voikaan tukkinut verisuonia"

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 16:13:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ehkä sinä itse et ole riippuvainen, mutta on ihan outoa,että vähättelet muiden riippuvuutta.

Ihan sama kuin körttiläinen tätini on sitä mieltä, että dinosauruksia ei ole edes ollut olemassa vaan se on suuri salaliito tai kommunisti työkaverini on yhä sitä mieltä, että kaikki paha NLstä oli propakandaa
tai siskoni joka ei voi juoda tinkimaitoa pahojen eläinrasvojen pelossa...

Minä kun pidin sinua järki ihmisenä??
Mutta tuo nyt on ihan .... en osaa sanoa. Toisten vähättelyä.

Minä en käsitä kuinka alkoholi voisi aiheuttaa riippuvuutta, mutta en vähättele sitäkään.
Eihän se ole kuin jättää korkkaamatta?? Ja silti se jää monella tekemättä

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-12-25 16:25:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse Allen Carr vähätteli tupakkariippuvuutta.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 16:37:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

minä mitään vähättele,eikä tässä oikeastaan ole puhuttu riippuvuudestakaan.Mitä se riippuvuus on?-aiheuttaako seuraukset-ja toiminnan silti jatkaminen-riippuvuuden?

etäisenä esimerkkinä....muorien ompelukerho;sitä jatketaan viikottain keskiviikkoisin kuukaudesta toiseen,vuodesta toiseen,vuosikymmenestä toiseen.....vanhimmat vuosikymmeniä mukana olleet tädit ovat tuosta tavasta "riippuvaisia",keskiviikko tuntuu oudolta ja jotenkin "einiinkeskiviikolta" niinä kertoina,kun ompelukerhoa ei pidetä.No okei,kukaan ei ajattele tästä harmittomasta keskiviikkokerhosta mitään pahaa.Mutta sitten;valtiovalta määrää eläkeikäisten kokoontumiset laittomiksi.Poliisin luvalla voidaan järjestää 3 eläkeikäisen kokoontumisia esimerkiksi eläkejärjestöjen joulumyyjäisiä ym.varten.Mutta tämän kaltainen ompelukerho on ehdottomasti laiton.Jotkut tädeistä jatkavat ompelukerhoa ensin niskoitellen valtiovaltaa vastaan.Sakkoja jaetaan,eläkerahat hupenee.Lopulta jotkut tädeistä jatkavat ompelukerhoa salassa.Ja yhä kovempia sakkoja jaetaan,jotkut tädeistä ovat tuhlanneet koko hyvinvointinsa tämän ompelukerhon takia.Tärvelivätkö he eläkkeensä ja hyvinvointinsa riippuvuuden edessä(halusivat siis jatkaa tuota kerhoa kielloista huolimatta)?

Toivottavasti nyt tavoitat ajatukseni.Oliko ompelukerho riippuvuus ennen kieltoa?Muuttuiko ompelukerho riippuvuudeksi vasta kieltojen jälkeen,kun ei sitä haluttu lopettaa kielloista huolimatta?

Oliko tupakka ennen tietoa sen yhteyksistä sairauksiin nautintoaine,jota haluttiin toisinaan lisää,joskus enemmän,joskus vähemmän ja muuttuiko se riippuvuudeksi sen jälkeen kun löydettiin tietoa sen yhteyksistä sairauksiin?Vai vasta sitten,kun korvikeaineyhtiöt keksi tehdä siitä riippuvuuden?
Itse muistan lapsuudesta,kun puhuttiin tupakkamiehistä.Joku tykkäsi jostain merkistä,joku toisesta.VAnhat naiset eivät polttaneet,kun ei heidän lapsuudessaan naisen sopinut tupakoida.Mutta muistan eräänkin "vanhan naisen",isoäitini,kuka sanoi aina nuoresta asti ihailleensa tupakan hyvää tuoksua,mutta että ei alkanut ikinä polttamaan,kun ei se sopinut naisillle sen ajan hengen mukaan.Nykyään,kaiken tiedon lisääntyessä tupakasta,tuo sama "vanha nainen" kavahtaa tupakan tuoksua.Sanoo pitäneensä hajua pahana ja tapaa ällöttävänä.

Jos nyt jaksat seurata tämän jutun ajatuslankaa,niin tarkoitukseni ja suurin asian ytimeni tässä monien kavahtamassa taistelussa tupakan puolesta on se,että suuressa kuvassa koko ihmiskunnalle on tapahtunut samalla lailla,kuin tuolle "vanhalle naiselle";yksi asia muuttuikin yhtäkkiä hirmuiseksi asiaksi,vaikka tieto tupakan vaaroista ei varsinaisesti muuttanut tupakkaa yhtään vaarallisemmaksi.Ennen tietoa tupakan vaaroista se keuhkosyöpä tuli tupakoinnin seurauksena yhtä helposti(siis yhtä vaikeasti)kuin sen jälkeen,kun se voitiin tilastollisin menetelmin laskea.

Mitä riippuvuuteen tulee,niin tottahan nikotiinilla oma addiktiivinen puolensakin on.Ja ihminen on kova omaksumaan tapoja,joihin totutaan.Mutta en minä hyväksy sitä mielikuvaa joka tupaksta tarjotaan ihmisten täytenä orjuuttajana ja itsenäisenä entiteettinä,joka ei,muiden nautintoaineiden tapaan,enää olekaan käyttäjälleen alisteinen.Kertaakaan en ole nähnyt yhdenkään savukkeen kiipeävän kenenkään huulille itsestään.Joka kerta se on tupakkaa haluavan ihmisen omat käsivarret,jotka sen savukkeen sinne siirtää.Ja jumalaut,ykskään elävä olento ei huulilleen laita mitään,mitä pelkästään inhoaa.
En myöskään hyväksy yleisesti kuultua sanontaa siitä,että "tupakoitsija vain siirtää vieroitusoireita,ei saa todellista nautintoa tupakasta".Miksei tuota sanontaa ollut,tai miksei kukaan tupakoitsija huomannut tuota seikkaa aikoina,jolloin röyhyteltiin estoitta yleisissä tiloissa eikä kukaan kummeksunut tupakointia.Tuokin slogan on peräisin ajalta,jolloin nikotiinikorvikkeen valmistajat ovat saaneet propagandallaan tupakoitsijat luulemaan itseään narkkareiksi.
On muuten jännä piirre,että vanhat ihmiset jotka (sysytä tai toisesta)lopettavat tupakoinnin,tekevät sen kertalaakista ilman korvikkeita eivätkä tee asiasta numeroa.Toisin on nuorten,tai nuorempien ikäluokkien edustajien.He tekevät kauhean numeron asiastaan ja vaikeroivat (todellisten tai osin kuviteltujen)vieroitusoireiden kourissa.Ehkä vanhemmat ikäluokat osaavat suhtautua tupakkaan?
Muuan kaverin iäkäs sukulaismies(75?ehkä)oli polttanut lapsesta asti,kolmatta askia poltteli loppuaikoina.Eli koko hereilläolo aikansa paikoissa joissa sai polttaa.Mies oli ihan terve ja aktiivinen kierteli tapahtumissa,kalasteli ym...no syystä jota en tiedä,sanoi sukujuhlissa että lopettaa polttamisen.Hänelle naurettiin ja perheen kesken järjesteltiin vedonlyöntejä ja veikkailtiin papparaisen olevan niin koukussa,ettei lopeta.No,tämä hera sanoi,koska on viimeinen tupakka ja mihinkään purkkaan ei koske,koska se ei ole tupakkaa josta hän on tykännyt.No,näni kävi,lopetti lennosta suoraan kolmen askin päivätahdista eikä korvikkeisiin koskenut.Tästä nyt on pari vuotta varmaan,enkä sitten ole ko.papparaisen viime vaiheista kuullut.Hengissä ainakin on.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Minä kun pidin sinua järki ihmisenä??

-hih..tää on aina hauska tapa asettua toisten yläpuolelle.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 17:35:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nikotiini poistuu elimistöstä kolmessa vuorokaudessa. Puoliintumisaika on n. puolitoista tuntia. Sen jälkeen on kyse tapariippuvuudesta. Nikkiskohtaus kestää kymmenisen minuuttia, ja on sen jälkeen ohi. Ei tupakointia ole vaikeaa halutessaan lopettaa. Kaikkihan tietävät, ettei tupakasta, kuten kolestrolista, ole muuta kuin haittaa, paitsi minun mieheni Horton-kohtauksiin, joita se lievensi hiukan supistamalla verisuonia.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 17:37:35 
Poissa
voipallo
voipallo

Aloitin tupakoinnin kaksitoista vuotiaana, olin toki maistellut faijan savukkeita ja piippua jo aiemmin. Lapsuudessani tupakoitiin kaikkialla, kotonani oli olohuoneen pöydällä suuri tuhkakuppi jonka reunalla usein kärysi savuke (isäni poltti ketjussa) jota sitten pidin salaa sormieni välissä, imaisin joskus pienen poskarin.
Pidin tupakasta, sen hajusta mausta, ensimmäisten nikotiinimyrkytysten jälkeen myös olosta jonka se toi.
Kouluaikoina käytin taskurahani savukkeisiin ja irtosikareihin. Pehmeä aski tuntui hyvältä paidan rintataskussa, urheilin ja poltin. Nuoret keuhkot kestävät sellaista puuhaa.
Jengissä jossa vietin aikaani tupakoimattomia pidettiin jotenkin omituisina, uskovaisina tai jotakin sellaista, ne kun olivat savuttomia ja tylsiä.

Ensimmäinen paha läimäys vasten kasvojani tuli kun vaimoni ehdotti yhteistä tupakkalakkoa, olin 25-vuotias. - No, okei, vastasin, ruvetaan vaan.
Vierotusoireet olivat ihan helvetilliset, kylmä hiki valui selkää pitkin. Epätoivoa, pelkotiloja ja riivaavaa nikotiinin himoa. Olin pitänyt tupakointiani jotenkin omana valintanani ja vitut se sitä ollut. Mun maailmani meni ihan sekaisin.
Maistoin ja haistoin kaiken paremmin ja pystyin juoksemaan paremmin. Who cares, halusin savukkeita.
Lakkoa kesti pari viikkoa, poltettiin taas molemmat. Tupakointi ei kylläkään tuntunut enää niin kivalta ja vapaalta kuin ennen.

Kuutisen vuotta myöhemmin sairastin pari keuhkokuumetta peräkkäin. En pystynyt tupakoimaan ja päätin etten aloitakaan enää typerää touhua. Kuumeen laskettua keuhkot vaativat tervaa ja nikotiinia. - Sytytä savuke, perkeleen kusipää, sielu kärisi.
Vierotusoireet olivat vielä pahemmat kuin ensimmäisellä kerralla, tuntui etten jaksa elää. Luin, että nikotiini aiheuttaa muutoksia aivoissa, eikä tupakanhimosta pääse koskaan kokonaan eroon. Uskoin tuon täysin.
En kylläkään hengästynyt portaissa, yskä hävisi ja kesä tuoksui lapsuudelle. Aloin vihata tupakointiani.

Lopetin tupakoinnin, siis joksikin aikaa. Vuoden kuluttua tupakoin taas.

Lopetin taas, ratkeisin, poltin vain sikareita, piippua, savukkeita, lopetin, ratkesin savukkeisiin, lopetin, ostin piipun, sikareita, savukkeita, lopetin, nuuskasin, poltin savukkeita, piippua, lopetin, ostin sikareita, poltin piippua, savukkeita, lopetin.

Voin vakuuttaa, vaikka tupakkayhtiöt eri oikeusasteissa väittävätkin, tupakointi aiheuttaa vakavaa riippuvuutta ja omiin kokemuksiini nojaten, alentaa merkittävästi elämänlaatua ja huonontaa kuntoa.

En paheksu muiden tupakointia, se kai olisi ihan idioottimaista, tiedän kuinka vaikeaa lopettaminen on.
Kuitenkin haittojen vähättely ja kyseenalaistaminen ovat niin typerää touhua, etten voi enää ottaa ihan vakavasti sellaisen naputtelijan muitakaan mielipiteitä tai "totuuksia". Rasvaisen ruoan tai voin esiin nostaminen tässä yhteydessä ovat kai jonkinlainen kuuluisan "natsikortin" karppimuunnos.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2010-12-25 17:45:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No minutkin tupakka saa voimaan huonosti. Karppauksen alussa olin ketoosipöllyssä ilman noin kuukauden. Kunto nousi aivan järjettämästi, yhtäkkiä uimahallissa piipahtaessani jaksoin kauhoa kilsan tosta vain.

Valitettavasti lakko ei pitänyt.

Minulla on itselläni krooninen keuhkosairaus, joten tupakoinnin aloittaminen puolitoista vuotta sitten oli suurta typeryyttä. Vielä suurempaa oli vain se, että aloitin nyt lokakuussa uudelleen. Mutta ehkä suurinta typeryyttä on, jos en kohta lopeta kokonaan.

Itse olen joutunut sivusta seuraamaan isäni, pinttyneen tupakoitsijan tukkeutuneiden verisuonten aiheuttamamia onglemia.

Taidan kehitellä moinn kanssa kimppalakon, halukkaat tervetulleita mukaan.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 17:48:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
.

En paheksu muiden tupakointia, se kai olisi ihan idioottimaista, tiedän kuinka vaikeaa lopettaminen on.
Kuitenkin haittojen vähättely ja kyseenalaistaminen ovat niin typerää touhua, etten voi enää ottaa ihan vakavasti sellaisen naputtelijan muitakaan mielipiteitä tai "totuuksia". Rasvaisen ruoan tai voin esiin nostaminen tässä yhteydessä ovat kai jonkinlainen kuuluisan "natsikortin" karppimuunnos.

Minä myös hämmästelen suuresti ( joo asetutaan sitten vaan muiden yläpuolelle) muutamien kirjoittajien mielipiteitä, joiden kirjoituksia olen aikaisemmin seurannut mielenkiinnolla ja pitänyt fiksuina tyyppeinä..

ViestiLähetetty: 2010-12-25 18:35:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No oli miten oli Campixin kanssa ei tule minkäänlaisia riippuvaisuus oireita eikä kärsi. Joten se on turvallinen tapa lopettaa.
Ja oli sitten kyse nikotiini/tapa tai muusta riippuvuudesta lopettamisen vaikeutta ei voi vähätellä pitämällä sitä voivotteluna.
En itse ole koskaan polttanut ja silti olen vierestä nähnyt, että ei se ole helppoa.

Campix ei ole nikotiinivalmiste, sitä ei saa edes mainostaa!!!!!!!!!!!
Tuskin tämä riippuvuus on campixin keksimää..
Se on mainio lääke ja aion huudella siitä joka foorumilla koska sitä ei voi tehtaat mainostaa
Syökää Campixia niin pääsette eroon keuhkoahtauma tulevaisuudesta!! :lol: :lol:

ViestiLähetetty: 2010-12-25 18:35:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:

-entä paheksutko,jos vaan pitää tupakoinnista?
Voi olla,että en pidä siitä sen jälkeen,jos saan toistuvia keuhkokuumeita,tai en jaksa kuntoilla tai yskin aamuisin keuhkoni pihalle-ja huomaan,että polttamattomuudella saan oireet pois.Tällaista ei vain ole eteen tullut.
eli onko vain yksinkertaisesti olemassa mielipiteitä,ja tykkäämisen kohteita,joita ei saa sanoa ääneen?-onko väärin nähdä tupakka-kysymys muuna kuin mustavalkoisena tupakkaonsaatana/puolustansitäkoskaolenriippuvainenitsellenimyöntämättä-asetteluna?

jussi kirjoitti:
Kuitenkin haittojen vähättely ja kyseenalaistaminen ovat niin typerää touhua, etten voi enää ottaa ihan vakavasti sellaisen naputtelijan muitakaan mielipiteitä tai "totuuksia".

-missä kohtaa joku on vähätellyt?Tupakka on tasan niin haitallista,kuin sen vakavasti otettavissa väestötutkimuksissa voidaan osoittaa olevan.
En minäkään osaa ottaa vakavasti tupakan haittojen liioittelua.Siihen törmää.Itse viimeinen älyttömyys,johon törmäsi oli sormen nivelsiteen(revähtänyt/lievästi irtipoikki)näyttäminen lääkärille.Tämä tuleva lääketieteen toivo sanoi,että minulla ei liene toiveita sormen parantumisesta ilman nopeata tupakoinnin lopettamista.Toisaalta samainen tuleva lääketieteen toivo kysyi vastanototn aluksi,että tupakoinko.Vastatessa sanoi,etten näyttänyt tupakoivalta.

En minä halua pahaa verta herättää jussissa,mutta oletko rehellisesti sitä mieltä,että tupakka on absolututisesti paha.Uskotko,että jokainen ennemmin tai myöhemmin kokee tupakan samanlaisena kuin sinä tuossa eri elämäsi vaiheissa?
Minä olen pääasiassa suuntautumiseltai "tupakoinnin vastustuksen vastustaja".Hyväksyn,että sinä et ole kokenut tupakkaa positiivisena.Mutta en hyväksy tätä mestarointia joka vuosi vuodelta kiihtyy meidän tupakoivien parhaaksi.Enkä sitä yksioikoista mielikuvaa,joka jokaisen itseään kunnioittavan ihmisen täytyy elätellä tupakasta,oli omia kokemuksia tai ei.Se on kuitenkin vainnautintoaine,jolla on ptentiaalia olla addiktoiva.Ei ollenkaan ainut sellainen.Toinen vastaavanlainen,päivittäin ja hieman samankaltaisena "tauko nautintona" käytetty on kahvi,jonka suuresta kulutuksesta suomalaiset ovat pardoksaalisesti ylpeitä.
Omalla kohdalla kahvi vaan poikkeaa tupakasta siinä mielessä,että ilman kahvia saan päänsäryn päivässä parissa.Silti en koe sitä riippuvuudeksi,jossa olisi kyse pelkästään kofeiinista.
Vanhat muorit puhuu "kahvihampaan kolotuksesta".Pitäisiköö heille alkaa syöttään kofeiinipurkkaa tuohon "kolotukseen" vai pitäisikö tuolle linjalle lähteä vasta sitten,jos kahvin todetaan aiheuttavan tilastollisesti jotain sairautta?
muuttuuko riippuvuus riippuvuudeksi vasta mahdollisten seurauksien myötä?Eli katsottaisiinko kahvi riippuvuudeksi sitten,jos se aiheuttaisi jotain tiettyä sairautta tilastollisesti osoittavasti?
Tai vasta sitten,jos kahvin juojia sanottaisiin pahan hajuisiksi alemman sosiaaliluokan edustajiksi?Säälittäisiinkö noita ihmisraunioita,jotka jonottavat sitä presidenttipakettiaan (piilosta myytävää)marketeissa?

Rinette kirjoitti:
Kaikkihan tietävät, ettei tupakasta, kuten kolestrolista, ole muuta kuin haittaa....
:lol:

ViestiLähetetty: 2010-12-25 18:39:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Syökää Campixia niin pääsette eroon keuhkoahtauma tulevaisuudesta!!

-tuossa yksi syy,miksi olen jaksanut jo noin 10 vuotta olla "tupakoinnin vastustamisen vastustaja".Paikkaansa pitämättömiä heittoja,jotka ei perustu mihinkään,mutta joita perustellaan ylenkatseellisesti "hyvällä tarkoituksella".Nämä samat ihmiset ilmeisesti myöskin sanovat lapsilleen,että laiturin syvään päähän ei mennä siksi,kun vesihiisi voi viedä (eivätkä siksi,että tippuessa ei ylty jalat pohjaan).No,okei,lapselle voi vielä sanoa vähän hölynpölyä,mutta ei aikuiselle sanota,että lopeta,koska saat sairauden,jos et lopeta.Aikuiselle sanotaan,että voit saada jonkun sairauden,jos et lopeta.

EDIT:lopettaa elämänsä jo tänään,niin välttyy luonnolliselta kuolemalta?

PS.mää tiedän 4 keuhkoahtaumapotilasta.2 heistä tupakoimattomia,2 tupakoivaa,tupakoivista toinen tupakoimattoman lapsi tässä erittäin vahvasti perinnöllisessä oireyhtymässä.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 18:44:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Höpön pöpön, minä pölisytän heinää ja olkea joka päivä enkä saa keuhkoahtaumaa taikka astmaa.
Joku toinen saa sen vähemmästäkin.
Ja niin on tupakankin kanssa!! Toinen saa ja toinen ei, mutta jos olisi ollut polttamatta, niin se jolle se on altistuksessa tulossa ei sitä olisi saanutkaan.
No, ehkä se olisi saanut sen muusta, mutta harva täällä heiniä pölisyttelee nykyään. istuu toimistossa ja altistuu korkeintaa kaupungin saasteille. Navetoissakin robotit pölisyttää aika lailla tulevaisuudessa..

Miksi altistaa kun ei geenikartaansa tiedä ja omaa herkkyyttä syövälle taikka ahtaumalle tiedä????

No tuossahan se sun editissä on!! Perinnöllinen??!! Kannattaako silloin vapaaehtoisesti altistua??

ViestiLähetetty: 2010-12-25 18:51:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitäs mieltä LakeudenKisu on raskausajan polttamisesta? Saakos äiti polttaa rskaana ollessa?
Saako polttaa kolme tupakkia päivässä tai kolme askia?
Onkos kaikki sikiölle tulevat haitat myös nikotinellin keksimiä??

ViestiLähetetty: 2010-12-25 18:52:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

R-A:
"Miksi altistaa kun ei geenikartaansa tiedä ja omaa herkkyyttä syövälle taikka ahtaumalle tiedä????"
-miksi lähteä kotoa ikinä,mihinkään kun voi käydä kaikenlaista?Iiro seppänenkin hyppii korkeitten rakennusten katoilta base-hyppyjä?-onkohan se riippuvainen siitä,koska eihän se muuten...?-basehyppääjän riski kuolla harrastuksensa takia lienee paljon tupakoijaa suurempi.Pysyis vaan kotona pehmeällä patjalla.Ainiin..se saattaa kokea harrastuksestaan ihan oikeasti nautintoakin.Sinä tai minä emme voi sitä kiistää hokemalla "ei tosta voi nauttia"

"No tuossahan se sun editissä on!! Perinnöllinen??!! Kannattaako silloin vapaaehtoisesti altistua??"
-tässä kyseisessä tapauksessa jonka esimerkkinä sanoin,on kyse 1900-luvun alussa syntyneestä "geenin kantajasta" ja 1900-luvun puolivälin lapsesta,joka ei tupakointia aloittaessaan ole kuullutkaan varmaan sanaa geeni.Joku opettaja on voinut sanoa ehkä jonkun biologian yhteydessä keeni.Siitä olen samaa mieltä,että jos joku geneettinen riski on olemassa,niin ei sitä kannata tulella leikkiä.Tuosta mainitusta syystä minäkin hoikka ihminen karppaan.On näet ollut suvussa taipumusta diabetekseen.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 19:06:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Mitäs mieltä LakeudenKisu on raskausajan polttamisesta? Saakos äiti polttaa rskaana ollessa?
Saako polttaa kolme tupakkia päivässä tai kolme askia?
Onkos kaikki sikiölle tulevat haitat myös nikotinellin keksimiä??

-tuossa suht kuuluis artikkeli The Times lehdestä parin vuoden takaa,jossa ruoditaan erästä tutkimusta äidin tupakoinnista ja lapsista.Sen mukaan 5 ekan raskauskuukauden ajalla tupakoinnin vaikutukset ovat merkityksettömiä raskausaikaan ja syntymispainoon.
Mutta kyllä raskausajan polttamattomuus lienee järkevää ihan jo vaikka nykyaikaisesta maaperästä kasveihin siirtyvien aineiden takia.
http://www.timesonline.co.uk/tol/life_a ... 365637.ece

ViestiLähetetty: 2010-12-25 19:18:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuossa muuten mielenkiintoinen artikkeli,jonka kaivoin vuosien takaa.
Nimi on Smoking Does Not Cause Lung Cancer.Se on tupakoimattoman ihmisen "päänpyörittely" siitä,miten tupakka-asialla revitellään.Sisältää myös pienen koosteen lopussa "tätä et tiennyt,tai tämän luulit tietäväsi tupakoinnista"-tyyliin.Artikkeli on vuodelta 1999.
http://www.journaloftheoretics.com/Edit ... 1/e1-4.htm

ViestiLähetetty: 2010-12-25 19:47:25 
Käsittämätöntä vähättelyä ja toisten kokemusten nollaamista. Kun minä lopetin tupakanpolton, niin kyllä minulla oli kaksi viikkoa aikamoiset henkiset ja fyysiset vieroitusoireet. Kävelin pitkin seiniä ja oli todella hermostunut ja huono olo. Jos joku toinen ei saa mitään oireita, niin kiva, mutta tekeekö se minun kokemuksistani olemattomia? Minä olin nimenomaan tupakan orja. En pystynyt itse säätelemään tupakointiani sen mukaan koska se tuntui kivalta ja koska ei, vaan jouduin polttelemaan myös silloin kun en siitä nikkiksen poistamista kummempaa nautintoa saanut. Tiedän, että kaikille ei kehity yhtä vahvaa riippuvuutta, mutta ei se mielestäni oikeuta vähättelemään niiden oireita, joilla tulee vahvat vieroitusoireet.

Ja ei minua häiritse muiden polttaminen. Kyllähän tietysti tuttujen kohdalla hieman harmittaa terveysnäkökohdat, mutta monella on terveyden kannalta pahempiakin paheita. En katso oikeudekseni saarnata aikuisille ihmisille, vaikka tuttuja olisivatkin. Ja jos otetaan miljoonan tupakoijan otos, niin kyllä siellä on määrällisesti melko iso porukka, joille tupakointi on kokonaisterveyden kannalta eduksi. Ei se kuitenkaan tee tupakoinnista terveellistä keskivertoihmiselle. Suurin osa tupakoijista saa tupakoinnista enemmän terveyshaittoja kuin etuja. Sama tilannehan on esimerkiksi turvavyön kanssa. Joissain harvinaisissa tapauksissa turvavyön käyttö saattaa pahentaa liikenneonnettomuuden seurauksia. Keskimäärin turvavyö on kuitenkin suurin yksittäinen turvallisuustekijä liikenneonnettomuuksissa.

Eikö nyt olisi kuitenkin ollut asiallista kannustaa moi:ta lujaa mielenlujuutta edellyttävässä päätöksessä. Minä ainakin kunnioitan moi:n päätöstä ja toivotan tsemppiä. Tupakoinnin lopettamisen onnistumisessa erotellaan mielestäni jyvät akanoista. Tämä on minun mielipide, eikä tieteellinen fakta.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 19:51:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

RaahenTiikeri kirjoitti:
tuossa muuten mielenkiintoinen artikkeli,jonka kaivoin vuosien takaa.
Nimi on Smoking Does Not Cause Lung Cancer.Se on tupakoimattoman ihmisen "päänpyörittely" siitä,miten tupakka-asialla revitellään.Sisältää myös pienen koosteen lopussa "tätä et tiennyt,tai tämän luulit tietäväsi tupakoinnista"-tyyliin.Artikkeli on vuodelta 1999.
http://www.journaloftheoretics.com/Edit ... 1/e1-4.htm

Ihmeellistä saivartelua: "Tupakka ei aiheuta keuhkosyöpää, se on yksi riskitekijöistä... "

*haukotus*

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 522 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00