Vieras kirjoitti:
elliskä kirjoitti:
Jos joku radiossa kutsuu karppausta ideologiaksi/ ruokaideologiaksi, voiko siitä syyttää karppaajaa itseään?
Väittääkö joku, että kaikkien olisi karpattava?
Väittääkö joku, että karppari ei ole koskaan epäillyt/ kyseenalaistanut???
Siis ymmärränkö oikein jos tulkitsen, että vain VT sopii kaikille?
Edustaako karppaus jotakin aktivismiliikettä?
Suunta ilmeisesti on oikea kysellessäni...
Ehkäpä Ehkä vielä voisi vastailla
En ole ehkä, mutta vastailen.
Mistä ovat peräisin sellaiset mielikuvat, että moni karppaaja suhtautuisi ruokavalioonsa ideologian, uskonnon lailla? Mistä juontuu mielikuva, että osa karppajista tyrkyttää ruokavaliotaan kaikille, ainoana oikeana? Siis mistä moinen mielikuva johtuu? Näistä muista ihmisistä? Olette kaikesta päätellen kuulleet tällaista kommenttia ennenkin.
Miksi osa karppaajista kuulostaa siltä, että hänen epäilyt ja kyseenalaistamiset koskisivat vain omien käsityksiensä vastaisia väitteitä, ihan kuin itseään ja omaa ruokavaliotaan ei kritisoisi lainkaan? Voi olla, että yhdestä suuresta väärinkäsityksestä on kyse, muut eivät ymmärrä karppaajia.
Vaiko lieniskö jollakulla karpparillakin ihan itsetutkimisen paikka.
Ja joo, kyllä muutkin osaavat kritisoida ku karppaajat, jos tästä on kommenttia tulossa.
Tosi paljon löytyy 'hui kauheeta...et siis syö hiilareita...miten sä pysyt hengissä...sä jäät jotain tärkeää ravintoainetta vaille...' -asennetta kanssaihmisissä, kun kertoo olevansa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Siinä vaiheessa olen yleensä ajatellut, että enpä kerro tällä kertaa(tai tälle henkilölle) enempää, jos asenne on todella noin kauhistunut. Mitäpä sitä kenenkään mielenrauhaa järkyttämään; parempi, kun itsekukin löytää oikean tapansa syödä. Minulle ei kuulu jonkin hiilarisafkat, mutta kun jollekulle näkyy kuuluvan minun vähemmät hiilarini???
Noista em. lauseista voi päätellä, että kovin höylisti en tuputa omaa karppaustani. Tietty, jos joku kysyy (on asiallisesti kiinnostunut) tai haluaa muuten keskustella aiheesta, olen valmis kertomaan omat subjektiiviset kokemukseni.
Tuo yleistys karppaajista ideologian/ ruokaideologian/ aktivistmiliikkeen kannattajana/ ryhmänä on mielenkiintoinen. Hiukan asioita luettuani ja kuultuani olen tullut johtopäätökseen, että ainoastaan hiilareiden vähentäminen on karppaajilla se yhteinen tekijä; kaikki muu on muuttuvaa. Vai miten tulkitsette toiset 'karpparit'?
Käsittämätöntä on, kuinka hiilarin vähentäminen saa kansan niin takajaloilleen....