karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-09 08:42:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 516 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-13 11:38:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä tällä ruokavaliolla maailmoja pelasteta mutta mulle riittää että saan olla terveempi siihen päivään asti kun se nirri lähtee ja porkkanan syönti altapäin alkaa. Se milloin se tapahtuu on sitte aika pitkälti tuurissa.

ViestiLähetetty: 2011-07-13 11:57:22 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Elän käsityksessä, että aminoiden tasainen saanti joka aterialla ei olisikaan niin tärkeää kuin joskus luultiin, sillä elimistö täydentää puuttuvat omasta aminohappopoolistaan. Kasviperäiset proteiinit näyttävät erittäin terveellisiltä epidemiologisissa tutkimuksissa, joten pähkinöitä ja papuja kannattaa syödä säännöllisesti jos vain vatsa sietää. Kysymyksessä saattaa olla niiden sisältämä resistentti tärkkelys, joka nimenomaan kiihdyttää bakteerifermentaatiota suolistossa. Herkkävatsaisille ne ovat haitaksi, tervevatsaisille taas nykytietämyksellä mitä parhautta.

Eli syökää kasveja ja mädättäkää! :lol:

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-13 12:29:11 
Poissa
häjykarppi
häjykarppi

Mikä tuo tommonen kehon oma aminohappopooli on?

(Ei voi mitään mielikuvalle, että keholla on oma booli, josta se ammentaa... :lol: )

Quidquid latine dictum, altum videtur.

ViestiLähetetty: 2011-07-13 13:01:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Vilkkainta bakteeritoimintaa suolistossa ei suinkaan aiheuta liha vaan FODMAP-hiilihydraatit.

Toi on aika hölmö kommentti. Bakteerit syövät sitä mitä syötävää siellä suolessa on. Jokaisella mikrobilla on omat mahdolliset aineenvaihdunnassa hyödynnettävät ravintoaineet ja niitä on hiilareiden lisäksi myös proteiinit ja jotkut rasvatkin. Jos hiilareita ei paksusuolessa ole ja siellä on jotain muuta ravinnoksi kelpaavaa niin silloin ko. tavaraa syövät kasvavat ja lisääntyvät. Jos paksusuoleen päätyy lihaa mikrobeille käyttökelpoisessa muodossa niin aika varmasti siellä käy ihan samanlainen tohina kuin muutenkin. Kyse on siis siitä mitä paksusuoleen päätyy.

Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954

ViestiLähetetty: 2011-07-13 13:09:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateri ... unta.shtml

ViestiLähetetty: 2011-07-16 00:11:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Väitän, että jokainen teistä syö aivan liikaa proteiinia päivän mittaan. Onko konkreettisia esimerkkejä siitä, ettei näin ole?

Jotta konkreettisia esimerkkejä voisi antaa, pitäisi ensin tietää, mikä on se "aivan liian" raja sinun mielestäsi. Jos se on vaikka 0,3 g / rasvaton painokilo / vrk, niin varmasti jokainen meistä syökin aivan liikaa. Aivan kuten tekee valtaosa suomalsisista, ruokavaliosta riippumatta.

Karppauksentapainen aloitettu 28.12.2010
Tavoitteena lievä ylipaino (72,5 - 86,5 kg) loppuiäksi.
Ruokapäiväkirja kesältä 2011

ViestiLähetetty: 2011-07-16 02:19:08 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Tää on hauska ketju ja opettavainenkin. Harlamovskin viikinkien sun muiden mädättäjien inspiroimana innostuin muistelemaan ihmiskunnan prodemädätyksiä. Siis me fiinit nykyihmisetkin syömme riiputettua lihaa. Kiinassa on tuhatvuotiset munat joita ei nimestään huolimatta ihan tuhanneksi vuodeksi haudata maahan. Ruottalaisilla on surströmminginsä, mitä harva pystyy edes haistamaan, saati maistamaan. Hunnit ratsastivat liha-ateriansa päällä mureuttaakseen sen.

Mitä tulee tuohon runsaaseen proden syöntiin, ei se mun kohdallakaan piä paikkaansa. Syön lihaa ym. proden lähteitä saman kuin ennenkin (lue vt-aikaan), joskus vähemmänkin. Olen aina ollut sekaravinnon syöjä. Ja mulla jää kai prode alle suositusten. Työstän sitä seikkaa vielä omalta kohdaltani. Maailma ei ole valmis enkä minäkään.

ViestiLähetetty: 2011-07-16 10:17:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Karppaussuuntauksia on monenlaisia, ja voi karpata hyvinkin erilaisilla prodemäärillä. Minun ja monen muunkin suosima kwasnievskin optimal diet ei ainakaan ole proteiinipainotteinen, minulle 170cm normaalipainoiselle naiselle suosittaa pidemmän päälle proteiinia 39-52g, rasvaa 142-206g ja hiilaria 52-64g. Ekat kuukaudet saa syödä hieman enempi prodea ja hiilaria vähempi, mutta kolmen kuukauden jälkeen yllä mainitut lukemat ovat optimaaliset. Sieppaa kun aina jauhetaan että karppaajat korvaa hiilarit proteiinilla...

ViestiLähetetty: 2011-07-16 10:50:40 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Elän käsityksessä, että kaikki imeytyvä ravinto kuituja lukuunottamatta pilkotaan ja imeytyy viimeistään ohutsuolessa ruoansulatusentsyymien toimesta. Paksusuoleen pääsee ainoastaan imeytymättömät hiilihydraatit, joita sitten suolistomikrobit pilkkovat mm. voihapoksi.

Ainoa "mätänevä" on siis kasviperäiset FODMAP-hiilihydraatit.

ViestiLähetetty: 2011-07-16 21:53:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Elän käsityksessä, että kaikki imeytyvä ravinto kuituja lukuunottamatta pilkotaan ja imeytyy viimeistään ohutsuolessa ruoansulatusentsyymien toimesta. Paksusuoleen pääsee ainoastaan imeytymättömät hiilihydraatit, joita sitten suolistomikrobit pilkkovat mm. voihapoksi.

Ainoa "mätänevä" on siis kasviperäiset FODMAP-hiilihydraatit.

Totta kai saat elää siinä käsityksessä. :D

Ihan esimerkkinä; mistä erityisesti munuaispotilaille ongelmia aiheuttava indoksyylisulfaatti on peräisin?

Does indoxyl sulfate, a uraemic toxin, have direct effects on cardiac fibroblasts and myocytes?

Kun iäkäs ja arvostettu henkilö puhuu teille, kuunnelkaa häntä tarkkaan ja pitäkää häntä arvossa. Mutta älkää uskoko häntä, sillä hän saattaa olla väärässä. Ole siis aina skeptinen ja ajattele aina itsenäisesti. - Linus Pauling, 10.12.1954

ViestiLähetetty: 2011-07-17 06:50:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Ei tämä todellakaan ole proteiinipainotteinen ruokavalio. Suurin muutos mulla oli margariinin ja erilaisten monityydyttymättömien öljyjen käytön lopettaminen ja vaihtaminen voihin, oliiviöljyyn, kookosöljyyn ja avokadoöljyyn. Ja vähärasvaisen lihan ja juuston ja maitotuotteiden vaihto täysrasvaiseen. Ja niitten kanssa lotraan nyt iloisesti :D

ViestiLähetetty: 2011-07-17 07:25:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä ja lapset olemme karppauksen myötä lisänneet proden syöntiä ja minusta se on vain ollut hyvä.
Ennen söimme helpostikkin aterian korvikkeena leipää ja siinä ohuesti margariinia, ohuenohut kinkku, eikä edes juustoa.
Makaroonimössössä oli 400g lihaa isolle porukalle :roll:

Siihen verrattuna, tämä on proteiinipitoinen ruokavalio minulle ja perheelle.
Minä en pidä proteiinin syömistä ollenkaan pahana. Saatan yhdellä ruualla syödä laatikollisen savuluita, enkä mitään muuta. Jos maittaa niin syön.
Laihduttavalle on varmasti tärkeämpää pitää prodet kurissa, mutta jos ei ole paino ongelmia, en näe mitään pahaa syödä lihaa ja munia.
Kun saan syksyllä ankan uuniin, aion vetää koiven nahkoineen päivineen. Ehkä dippaan muutaman parsan rasvaan. Saa nähdä :D

Mutta yleisesti ottaen saan ravinnostani energiani 60-80% rasvasta. 5-10% hiilarista ja loput prodesta.
Joten itse pidän tätä rasvapainotteisena. Minun kohdalla ainakin.

Jos ideana on , että maailma pelastuu vähemmällä proden syömisellä. Niin en usko siihenkään.
Ehkä ihmiset tulisi opettaa pois rasvakammosta. Silloin riittäisi pienempikin määrä lihaa. Kun voisi syödä ne rasvatkin, eikä heittää laskiin.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-17 07:31:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ehkä ihmiset tulisi opettaa pois rasvakammosta. Silloin riittäisi pienempikin määrä lihaa. Kun voisi syödä ne rasvatkin, eikä heittää laskiin.

Just näin aattelin, en osannu sitä ite yhtä hyvin ilmaista. Läskien lisäksi sama koskee kanannahkoja, jotka mie tosin oon syöny jo ennen karppausta - myös muitten lautasilta.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 08:24:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ringedseal kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:

Just näin aattelin, en osannu sitä ite yhtä hyvin ilmaista. Läskien lisäksi sama koskee kanannahkoja, jotka mie tosin oon syöny jo ennen karppausta - myös muitten lautasilta.

:lol: Minä vedän ne rustotkin
Meillä mies laittaa automaattisesti kanankoivet ja ribsit aina syötyään mun lautaselle.
Se kun syö niitä haarukalla ja veitsellä :shock: :evil:
Menis roskiin ihan ruokaa. Minä sitten parsin ne ennen koiria :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-07-17 09:03:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Meillä mies laittaa automaattisesti kanankoivet ja ribsit aina syötyään mun lautaselle.
Se kun syö niitä haarukalla ja veitsellä :shock: :evil:
Menis roskiin ihan ruokaa. Minä sitten parsin ne ennen koiria :mrgreen:

Hmm, oon siinä luulossa, ettei koiralle saisi noita antaa, ehkä raakoina, mutta ei kypsennettyinä ainakaan.

t. Kari

ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:13:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se on yleinen ohje.
Mutta meillä ovat pennusta asti aina saaneet ja toinen koirista on jo 10v. Että vielä ei ole kuollut.
Ja meillä on muutenkin komposti koirien ulottuvissa, että ihan turhaan estelisin. Sieltä ne kaivais ne kuitenkin.
Ehkä koirakin tottuu, en osaa sanoa. Mutta näin siis meillä.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:18:32 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi

Mä oon käsittäny, että kypsennetyistä linnunluista voi irrota teräviä sälöjä, jotka saattaa puhkaista koiralta suolen ja siksi ei saisi antaa. Jos näin on, niin kyse ei taida olla tottumisesta vaan tuurista.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:20:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu. Näinhän ne ohjeet menee. Mutta en ala roskiin heitteleen. Ne menee kompostiin.
Ja kanan putkiluu se on pahin keitettynä. Ei broileri tai joku ribsi.
Tuurilla mennään vastakin ;)

ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:23:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Elän käsityksessä, että tuo luukielto on urbaanilegendaa. Koirahan on raadonsyöjä jos mikä! Ettei olisi peräti koiranmuonateollisuuden masinoimaa...

ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:25:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

=D> Hienoa!! Minun empiiristen tutkimusten mukaan on legendaa.
kotona näin kasvanut 3 koiraa ja minulla 4. Yhtään ei ole kuollut luun siruihin.
Muutaman kerran ollut vaan kakka kovana :lol:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 516 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00