karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 10:11:13

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Puuttuako vai ei?
ViestiLähetetty: 2011-12-04 16:13:41 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Ari kirjoitti:

kerro tutkimus lähde missä liian suuri kalorivaje sai aikaan lihomista?

Jotkut haluavat nojautua tutkimuksiin. Minä tutkailin omaa kroppaani vuosikausien ajan ja kokemus kertoo tuon aivan selvästi. Samoin kokeneita on täälläkin foorumilla lisäkseni monia muita. Ihmisen kroppa ei ole pelkkä input-output-systeemi, vaan muuttuvia tekijöitä on reilusti. Esim. hormonijutut, kilpparijutut, aineenvaihdunta kokonaisuudessaan jne.

Olen samaa mieltä Jussin ja Konniksen kanssa, että tätä kaloriteorivääntöä voi jatkaa mielellään uudessa ketjussa.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 16:16:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jussi kirjoitti:
mutta rajansa kaikella varsinkin jos muut haluaisivat keskustella jostakin ihan tosissaan.

topikissa keskustellaan "yleensä" siitä aiheesta mikä on aihe, eikä muusta. toisia aiheita voi avata muista aiheista mielensä mukaan.
täällä on aihe mitä pitäisi sanoa "veljen perheelle" joka ei halua karpata, mutta ovat ylipainoisia.

minä sanoin mm.
Ari kirjoitti:
ELI voit sanoa että syövät vähempi "sitä" ruokaa mitä syövätkin ja helpointa on karsia vaikka ne turhat hh pois. (pullat, limsat, karkit, suklaat, sokeri jogurtit, sipsit, keksit, kaakut... yleensä sokeria paljon sisältävät tuotteet.)

mitäs jussi sanois? lue aloitus ensin ja jatko.

ViestiLähetetty: 2011-12-04 16:31:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Brilla kirjoitti:
Ari kirjoitti:

kerro tutkimus lähde missä liian suuri kalorivaje sai aikaan lihomista?

Minä tutkailin omaa kroppaani vuosikausien ajan ja kokemus kertoo tuon aivan selvästi. Ihmisen kroppa ei ole pelkkä input-output-systeemi, vaan muuttuvia tekijöitä on reilusti. Esim. hormonijutut, kilpparijutut, aineenvaihdunta kokonaisuudessaan jne.

input output juttuun kuuluu muutakin, ei vain nuo sinun mainitsemasi muuttuvat tekijät.
se että olet tutkailut omaa kehoasi vuosien ajan ja se kertoo sinulle jotain "aivan selvästi", on hyvin sanottu.
mutta entä olet tehnyt väärän diagnoosin, se miksi voit niin hyvin. tarkoitan sitä mikä on siihen syy miksi voitkin nyt niin hyvin. eli jospa diagnoosi on väärä ja potilas voi hyvin.
ravintotieteestä kun ei vielä ole sanottu viimeistä sanaa. jos siitä olisi sanottu viimeinen totuus, turha täällä olisi mitään enää keskustella.

tarkoitan edelleen tuota sinun diagnoosia mitä sinäkin eli "liian suuri kalorivaje sai aikaan lihomista"

ViestiLähetetty: 2011-12-04 16:49:00 
Poissa
voipallo
voipallo

Ari kirjoitti:
jussi kirjoitti:
Uskon kuitenkin löytyvän jo ihan vanhojakin ketjuja aiheesta

jos asia on näin, voi kaikilta ottaa kirjoitusoikeudet pois, koska foorumilta löytyy kaikki tarpeellinen jo vanhoista aiheista. luetaan vain niitä.

Ei, tarkoitin että käy toivottamassa hyvää huomenta jossakin vanhassa ketjussa, en tosiaankaan ole mitään kirjoitus-tai mielipideoikeuksia poistamassa keneltäkään. Sekamelskaa kannattaa välttää, se ei ole kenenkään etujen mukaista.

― Kurt Vonnegut

ViestiLähetetty: 2011-12-04 17:27:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ari kirjoitti:
Termodynamiikan lait pätevät kaikkiin, niitä ei voi kiertää. Kalorit sisään - kalorit ulos = diettaamisen lopputulos.
Termodynamiikka on vähän turhan kaukaa haettua. Ei niitä lakeja kukaan täällä yritä kumota.

Ja tuo kaava on vähän turhan äärisimppeli. Yritin muotoilla vähän täydellisempää (joo, en väitä että tämä mitään tiedettä on, kunhan pohdin pienessä päässäni):

Kalorit sisään - kulutetut kalorit - kalorit ulos (ruuansulatuskanavasta) - varastoidut kalorit + varastoista käytety kalorit = 0 kcal

Laihduttaja pyrkinee maksimoimaan lausekkeen 'varastoista käytetyt kalorit - varastoidut kalorit' arvon. Varastot ovat rasvakudosta tai lihasta, miten vaan - taitaa maksasta löytyä hippu glykogeenia, jolla nyt ei liene paljon merkitystä. Lausekkeen arvo on osaltaan riippuvainen sisään tulleista, kulutetuista ja ulostetuista kaloreista, mutta riippuu myös muista osatekijöistä kuten insuliinista, leptiinistä yms.hormonitoiminnasta, eli on myös osittain riippumaton (tai vähintäänkin epäsuorasti, takaisinkytkennän kautta riippuva) sisään tulleista kaloreista.

Ari kirjoitti:
ja huom. koska kulutusta EI VOI KOTIKONSTEIN MITATA.
Oikein. Ja juuri tämän takia pelkkä kaloreihin tuijottaminen on turhaa. Tärkeämpää on varastojen käyttäminen. Lienee selvää kaikille. Ja tämän takia myös 'syö vähemmän kuin kulutat' -tyyppiset laihdutusohjeet ovat naurettavia.

Kituuttamisen huono puoli on sekin, että mikroravinteiden sisäänotto väkisin vähenee.

Ari kirjoitti:
Miksi sitten useat laihtuvat alussa nopeasti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla?
Nestetasapaino huijaa. Insuliini, hiilihydraatit ja suola saavat kehon sitomaan vettä. VHH:lla näitä tulee usein vähemmän, joten nestettä poistuu aluksi tehokkaammin, joskus jopa erittäin paljon.

eli ne alussa laihdutetut kilot ovat vain vettä, ei rasvaa.
Näinhän siinä kerrotaan käyvän. Todistit tässä muuten samalla tuon yllä olevan kaavasi virheelliseksi. Vedessä on toki kaloreita, mutta ne kalorit ei käy ihmiselle polttoaineeksi. Mutta veden varastointi vaikuttaa diettaamisen lopputulokseeen eli painon muutokseen. Olen aina ihmetellyt, miten vesipöhön poistaminen kehosta olisi jotenkin huonoa asia. Turhia kiloja nekin on.

Juu, vesi puuttuu tuosta minunkin kaavastani, mutta se käsitteleekin vain kaloreita.

Mutta olen samaa mieltä. Suuri kaloriteoriaketju olisi hyvä. Tai jos tiedätte vanhoja, niin sopivan metaketjun voisi perustaa. Tämänkin viestin voi siirtää sinne...

ViestiLähetetty: 2011-12-04 19:03:24 
Poissa
apina
apina

Googlehaku 'site:karppaus.info kaloriteoria;

viewtopic.php?f=1&t=2492

https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=46695

https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=46695

https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=56098

:D

ViestiLähetetty: 2011-12-04 22:22:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

..ja aiheeseen palatakseni, käsitin että ongelma on nimenomaan siinä että karppaus jollakin tavalla pelottaa. Siksi oiva idea oli juurikin tuo kirjan antaminen lainaan yms, ja itse vaan puutuin siihen syömisen vähentämiseen, koska tuo on oikeasti aika riski keino, joka sairastuttaa monia.

ViestiLähetetty: 2011-12-06 16:35:02 
Kiitos kaikille ohjeistanne. Ehkä kallistun Konnasintin neuvoon, että itse pitää asiat tajuta. Jos on lähtökohtaisesti negatiivinen asenne vhh:ta kohtaan, on turha mennä neuvomaan mitään. Yritän itse hyvinvoivana ja hoikistuneena olla esimerkkinä ja innoittajana. Kirjan ostaminen lahjaksi oli hieno idea, ehkä teen sen.

Kiitos myös Arille, joka yritti auttaa, mutta anteeksi vain, en usko kaloriteoriaan pätkääkään omakohtaisesta kokemuksesta. Olen itse hoikistunut Atkinsilla, ja kaikkein parhaiten alkuvaiheessa, jolloin rasvan osuus oli n. 70%. Seurasin hyvin tarkkaan fitdaystä kaloreita, hiilareita, rasvoja ja proteiinia, myös prosentteina. Kiivaimmillaan painonpudotus oli kalorimäärän ollessa yli 2000. Ja olen hyvin pienikokoinen nainen. Olen käynyt entisessä elämässä läpi Painonvartijat, Keventäjät yms., joten hyvin kaloritietoisesti olen elämässäni aiemmin elänyt. Mutta se ei toiminut. Sen sijaan Atkins on toiminut. Siinähän minimikaloreiksi naisille suositellaan 1500. Siitä huolimatta en läträä rasvalla, vaan syömisen ydin on liha/kala/broileri tms. runsaiden kasvisten kera (tosin voissa paistettuina). Vaikka tässä kuorolle laulelen, niin pakko tuokin oli mainita. Nimittäin veljeni vaimo kuultuaan syömistavastani iski aamiaiseksi pöytään pelkkää pekonia ja munaa ilman vihanneksia :)

Meillä taitaa olla ryhmän sisällä paljon erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia, kunnioitetaan niitä ja poimitaan jokainen itsellemme sopiva suuntaus. Varpu Tavin ohjeilla (joku suositteli) en olisi ikinä laihtunut grammaakaan, en myöskään Heikkilän, koska oma hiilarinsietokykyni on käsittämättömän alhainen. Mutta on paljon muita, joille niistä on ollut apua. Taaplataan jokainen tyylillämme, ja kai sitten annan veljeni perheen taaplata omalla runsashiilihydraatisella tiellään, ellen sitten rohkene kirjaa ostaa.

Kiitos.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00