karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-04 07:36:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 153 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-02-01 11:27:08 
Poissa
Karpihko
Karpihko

Hurmuri kirjoitti:
Ensin istutte sipsipussienne ja suklaalevyjenne päällä ja sitten kun läski löllyy, käytte hyökkäykseen esimerkiksi Puskaa vastaan.

Ihana :D :D

ViestiLähetetty: 2012-02-01 11:29:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näinhän se kyllä menee. Minäkin koitin aluksi pyristellä vastaan, mutta karppauksen jatkuessa en voinut enää hillitä itseäni ja oli pakko antaa periksi sille agression voimalle ja lähteä virran mukaan :whistle:

kaipaan valoon.
(Mariska)

ViestiLähetetty: 2012-02-01 11:31:36 
Keskustelu on hidasta kun pitää odottaa moderaattorin hyväksyntää, koittakaa kestää...

VeeraX kirjoitti:
Miksi halusit tulla tänne V,,,maan??? Jokaiselle ylipainoiselle ylipaino on arka aihe, riippumatta siitä mistä se on syntynyt! Niin paljon yhteiskunta ja ympäristö vaativat, että kaikkien täytyy olla pitkiä, hoikkia, energisiä, suorittavia ihmisiä. Edes hyväntuulista lihavaa ihmistä on vaikea hyväksyä, "kun se kuitenkin mättää viinereitä ja lihiksiä naamaan jatkuvasti, heikko ihminen."
Joten todella typerää tulla vieraana kyselemään henkilökohtaisuuksia! [

No entäpä jos olisin valehdellut ja kertonut olevani aloitteleva karppaaja joka painaa 110kg ja siltä pohjalta udellut muiden lihomisia? Olisiko sitten VeeraXin mieli parempi?

Einomies kirjoitti:
Typerä ja vittuilumielessä (vaikka koitat kovaan ääneen muuta väittää) kirjoitettu aloitusviesti ansaitsee juuri sille kuuluvaa kommentointia. Eikä totuus kipeää tee vaan typerysten kirjoitukset.

Menepäs kysymään joltain ylipainoiselta ihan livenä, samoin aloitussanoin, niin näet millaisen vastaanoton heiltä saat. Ei heitä luulisi olevan liian vaikea löytää, ettei tarvi tulla tänne foorumille kyselemään.

Vittuilun teho on aina osuvuudesta kiinni ja toisinaan tulee vittuiltua vaikkei tarkoitus olisi jos osuu oikein arkaan paikkaan. Jos käsität tämän ketjun silkkana vittuiluna niin älä kirjoittele tänne kun et osaa mitään rakentavaa kirjoittaa. Olen muuten jutellut useankin ylipainoisen kanssa kasvotusten ja kyllä nuo mässyruoat se lihomisen pääsyy tuntuu olevan.

eva10 kirjoitti:
Ihan ensin mulla tuli mieleen, että kuulunet itse niihin ns onnellisiin (??), jotka voi syödä mitä vaan ilman, että vaikuttaa painoon..sitä nostaen siis. Sekin, että harrastat liikuntaa vaikuttaa myös asiaan.

Itse olen ollut ylipainoinen enempi vähempi jo lapsena. Kasvaessa paino tasaantui murrosiässä joksikin aikaa, mutta onkin sittemmin sen jälkeen jojoillut, tuohon joulukuuhun 2010 asti. Aina välillä tasaisen epätasaisesti saanut oltua huippukondiksessa ja laihtunut timmiksi, tavalla jos toisella. Sitten on kuitenkin kuin varkain kilot taas hiipuneet takaisin (vaikka itsehän ne ruuat olen kitaani lapannut siis, tietenkin :x ). Itselläni karppaamisen aloituksen pääsyynä oli ennätyslukemiin päässyt elopaino, jonka halusin normaalimmaksi.
Varsinaista ihan jatkuvaa puputusta ei ennenkään tullut harrastettua (kai?!), mutta herkkuja (hiilari-sellaisia) meni kyllä aika usein, ja ruoka-annosten koot olivat usein aika valtavia :shock:.. Niiden jälkeen lähtikin melkein taju, ja usein olikin otettava päikkärit, jonka jälkeen sitten taas olikin nälkä- todella järkkyä se kierre.. Moisesta olen päässyt eroon ja syön nykyään vain nälkääni, kunnollista ravintoa 8).

Ei pidä paikkaansa. Jos lakkaan liikkumasta, niin paino lähtee nousuun. Jalan murtumisesta seurasi muutaman kilon painonnousu kahdessa kuukaudessa.

Kuulostaa siltä perustarinalta. Miten oli liikunnan laita? Itse olen tehnyt sellaisen havainnon, että jos vaikka pyörii keskustassa useamman tunnin jalan, niin nälkä iskee harvemmin kuin kotona möllötellessä. Sama tuon 2krt/vko kendon kanssa, jotenkin kroppa menee sellaiseen jamaan, että nälkä iskee vasta useamman tunnin liikunnan jälkeen eli iltapalaa tulee skippailtua.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Kait tää oli trolli, kun minä vastasin ihan rehellisesti ja se ei kiinnosta vierasta yhtään?? Odotin edes jotain analyysiä raskaushormoneista tai raskausmyrkytyksestä tai muusta. Raskausmyrkytystähän epäillään istukan toimimattomuudeksi ja mun istukassa oli jotain ihme kalkkiutumaa tai kovettumaakin... Jos söin siksi, kun roppa luuli ettei tule tarpeeksi ravinteita lapselle??? Koita ny vähän edes kiinnostua mun asiallisesta vastauksesta :wink: :lol:

Mitä tuohon voi sanoa kun ei ole koskaan kuullutkaan? Tsekata nopeasti Wikipediasta, leikkiä sitten viisasta tai muuten vaan voivotella? Kiitos toki asiallisesti vastanneille, kiinnostavia juttujahan nämä on ja luen joka viestin.

Mohmelo kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä. Insuliinikierteestä irrottautunut jättää nuo kaikki syömättä ja syö kunnon aterian joka pitää nälän pitkään. Sillä ei ole väliä tulevatko ne höttöhiilarit ruisleivästä ja perunasta aterialla vai karkista ja pullasta niiden välillä, lopputulos on nimittäin sama.
Siitä "jamasta" pois pääseminen edellyttää kaiken tekemistä toisin kuin mitä virallisen tahon mukaan sinun pitäisi tehdä. Minkä päätteleminen ei tietenkään edellytä yliopistotason tutkintoa logiikasta, kun juuri tuo "VT-malli" on siihen jamaan ajanut.

Mielenkiintoista tekstiä, mutta tuosta alleviivatusta olen kyllä erimieltä. Makeissa tuotteissa sokeri on usein monosakkaridimuodossa, jonka pilkkomiseen ei elimistöltä kulu aikaa lainkaan ja joka tekee sen insuliinipiikin. Siksi edes 400g karkkipussi ei poista nälkää vaikka siinä on pirullinen määrä jouleja. Sitten aterian yhteydessä (huom! ateria ei ole pelkkää makaronia tai leipää) syödyt pitkäketjuiset polysakkaridit ravintokuituun upotettuna jotka pitää ensin pilkkoa monomeereiksi pitää nälän poissa kauemmin. Sitä voi ihan itse testata syömällä suklaapatukkaa vastaavan joulemäärän kaurapuuromuodossa (jos jaksaa edes syödä niin paljon).

ViestiLähetetty: 2012-02-01 11:41:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voi elämä #-o.

Joka foorumilla löytyy aina asiallisesti ja asiattomasti "keskustelevia" henkilöitä. Itse en pidä yleistämisestä millään elämän osa-alueella, tässäkään asiassa :? ..

Tuossa yllä on myös yleistystä tyyliin, että kaikki karppaajat ovat provosoituvia, huonosti käyttäytyviä jne jne, juu ymmärrän kyllä, että on myös vinoilumielessä niitäKin kommentteja.. Omakehuna silti sanoisin siis (älä lue jos ärsyttää..), että esim itse vastasin alkuperäiseen kysymykseen ihan asiallisesti, omalta kokemuspohjaltani..

Voi aikoja voi tapoja :shock:.. Tuntuu aina vain vähenevän hyvät käytöstavat ja kohteliaisuus. Karppasi taikka ei. In real life myöskin.
Ja ei, en ole sitä mieltä, viestiketjun aloittajan kirjoitustapa olisi mikään kohteliain ja fiksuin mahdollinen, mutta kaikki kun eivät vaan osaa sanoa/ kirjoittaa asiaa siten ettei se olisi niin hyökkäävä- ja paljonhan jengi sitäkin tarkoituksella tekee. :|

Ps. Kyllä on useampikin juttu, mitä voisi suoraan vittuilumielessä "vierailijalle" kirjoittaa hänen hyvästä kunnostaan (sanojaan lainatakseen) ja toisaalta esim leivän, pastan, kaljan, sipsien vaikutuksesta hänen terveyteensä (enkä puhu painosta), mutta enpä viitsi lähteä moiseen.. :wink:

<3 tämä olo ;)
*
Ihmiset tarvitsevat eläessään kaksi sydäntä:
Pienen, joka on täynnä syvää hellyyttä,
ja toisen, joka on terästä.
- Kahlil Gibran -

ViestiLähetetty: 2012-02-01 11:45:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hurmuri kirjoitti:
Sellainen mielikuva on ruvennut syntymään, ettei karppaajaksi tunnustautuva yksinkertaisesti voi hallita asiallisia käytöstapoja tai hoksata ihmisten peruskunnioituksen merkitystä.

Ensin istutte sipsipussienne ja suklaalevyjenne päällä ja sitten kun läski löllyy, käytte hyökkäykseen esimerkiksi Puskaa vastaan.

Tässä oli sitten vissiin sitä peruskunnioitusta, noin niin kuin esimerkin omaisesti :lol: Minä en oo muuten tainnu tänne ikinä kirjottaa sanaakaan Puskasta, puhumattakaan että henk.koht. vihapostia olisin hänelle lähettäny. Mulla on tainnu jäädä jotain oleellista ymmärtämättä tästä karppauksesta :idea:

ViestiLähetetty: 2012-02-01 11:48:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hurmuri kirjoitti:

Minä nimenomaan istunkin niiden päällä, koska kumpiakaan en ollenkaan tykkää syödä. :D
Mutta ovat tosi huonoja istuimia: Sipsipussi on kiikkerä istuin ja suklaa sulaa sekä tahraa vaatteet.

Puskahan on itse ollutkin asiallisuuden ja rehelllisen tiedon esikuva, eikä hänellä tietenkään ole mitään taloudellisia kytkentöjä relevantteihin teollisuudenaloihin, kuten margariini- ja lääketeollisuus.

Ja me olemme tosiaan joukkomielikollektiivi emmekä itsenäisiä yksilöitä, joten käyttäydymme kaikki täysin identtisesti vailla mitään yksilöllisiä eroja.

Ja minä kai en saisi edes osallistua tähän ketjuun, kun olen normaalipainoinen ja olin jo ennen karppauksen aloittamista. Mutta minkäs sille voi, joukkomielen osana on pakko osallistua kun ei voi tehdä mitään itsenäisiä päätöksiä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-02-01 12:50:35 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Kilpparin takia ja väärän ruokavalion... kun ei se virallisterveellinen sovi kaikille. Ekana kyllä vaihdoin tänne laihtumisen toivossa ja nyt muuten vaan karppaan, kun elämäntapa tää on ja joo, viljatkaan ei sovi, enää, et eiköhän tuossa syytä kylliksi :?:
Nii ja enhä mie läski ollu, ku osasin vaatteilla peitellä itteeni... Ne vaatekoot vaan oli telttoja... :evil:

ViestiLähetetty: 2012-02-01 21:12:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
Ilmeisesti moderointi päätti, että sama kysymys kauniimmin muotoiltuna ei sopinut tuonne "Vierailijat" puolelle, niin laitetaan tänne tylysti. eli itse olen kasvukaudet jo vuosia sitten ohittanut kendoa harrastava opiskelija ja muut satunnaiset päälle (äsken kävin hiihtämässä), mittaa on 178cm/71kg ja kunto hyvä. Paino ei ole

Jos olet mies, olet nörttiruipelo. Kamppailulajissa tarvitaan nopeusvoimaa, maksimivoima tukee nopeusvoimaa, lihasmassa tukee maksimivoimaa. Mars puntille.

Vieras kirjoitti:
muuttunut oikein minnekään sitten lukion, enkä noudata mitään erityistä dieettiä.
Suurin rajoite syömiselle on krooninen rahapula, mikä johtaa perin hiilihydraattipitoiseen ruokavalioon

Dieetti tarkoittaa sitä kokonaisuutta, jota tunkee suuhunsa. Jokaisella, joka .ylipäätään syö on dieetti.
Et voi pärjätä kamppailulajissa ilman prodea.

Vieras kirjoitti:
Kaljoiteltua tulee toki näin opiskelijana ainakin pari kertaa kuussa, että siitä tyhjiä kaloreita, ja samoilla keikoilla palaa perunalastuja ja kebabbia.

Hyvä. Polttaminen on juuri oikea käyttö perunalastulle. Kynttilä on tosin minusta romanttisempi. Kebabin voisi syödäkin.

Vieras kirjoitti:
Kertoilkaas hiukan, että miten pääsitte sellaiseen jamaan, että karppaaminen oli pakko aloittaa?

Lähtöoletuksesi on täysin pielessä. Karppaaminen ei edellytä sitä, että olisi, käyttämääsi suorasukaista ilmaisua lainaten, läski.

Ihmisen suorituskyky esmes tentissä on hiilaripöhnässä surkea. Hiilaripöhnästä seuraa vain tuollainen 'tutus, jonka vallassa avaus on syntynyt.

ViestiLähetetty: 2012-02-01 22:08:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lopetin tupakanpolton. Aineenvaihdunta hidastui ja paino alkoi nousemaan. Vähensin ruoan määrää ja kilppari suuttui ja meni vajaatoiminnan puolelle ja mitä vähemmän söin sitä enemmän paino nousi. Sitten työkaveri kertoi karppauksesta ja aloitin lukemalla Annika Dahlqvistia ja Heikkilää. Painon nousu pysähtyi ja kääntyi laskuun kun aloin syödä kunnon ruokaa tarpeeksi paljon. Muutkin vaivat paranivat.

En ole koskaan ollut sokerin tai pullien syöjä, ruokajuomana ollut vesi jo parikymmentä vuotta.

ViestiLähetetty: 2012-02-01 22:19:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras- olit vastaillut/ kommentoinut jo aiemmin, näin sen vasta äsken. Eli "Mun osioon vastasit näin (en saa lainattua järkevän näköisesti):

Ei pidä paikkaansa. Jos lakkaan liikkumasta, niin paino lähtee nousuun. Jalan murtumisesta seurasi muutaman kilon painonnousu kahdessa kuukaudessa.

Kuulostaa siltä perustarinalta. Miten oli liikunnan laita? Itse olen tehnyt sellaisen havainnon, että jos vaikka pyörii keskustassa useamman tunnin jalan, niin nälkä iskee harvemmin kuin kotona möllötellessä. Sama tuon 2krt/vko kendon kanssa, jotenkin kroppa menee sellaiseen jamaan, että nälkä iskee vasta useamman tunnin liikunnan jälkeen eli iltapalaa tulee skippailtua.

Okei, eli säkään ei liikkumatta pysty mitä vaan syömään, sellaisiakin kun tuntuu kuitenkin olevan.

Perustarinaa joo, ja sisältää vuosien aikana myös kahden lapsen pyöräyttämisen pitkän avioliiton aikana, ja "tietenkin" parisuhteellisena harrastus oli paljolti myös sohvaperunointia eli todellakin perustarinaa :).

Mikään liikkuja en ole pahemmin koskaan ollut, ennen. Lapsena jotain perus-tyttöjuttua tyyliin balettia ja silleen. Vanhempana sitten välillä ollut ajoittain kausia, jolloin tullut "jotain tehtyäkin" ja ovat tuolloin useimmiten liittyneet myös sitten siihen tavalla tai toisella laihdutamiseenkin. Itseasiassa nyt kun mietin niin kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti tullut kyllä jotain tehtyä, tai varmaan pakko niin on olla, koska peruskunto on ollut ylipainosta huolimatta ihan suhteellisen hyvä kuitenkin jne :roll: .

Nykyään liikunnalla on tärkeä ja iso osa mun elämässäni (5-8tuntia/ viikko), enkä oikein edes pysty ymmärtämään miten en ole siitä tykännyt.. koukussa olen ja vaikea kuvitella, että tilanne jotenkin muuttuisi :P. Mieluummin koukussa liikuntaan kuin roskamättöön, heh. Mulla vaikuttaa liikunnan jälkeiseen nälkään/ nälättömyyteen se miten ja mitä olen syönyt aiemmin sinä päivänä, kuinka pitkä aika syömisestä on ennen liikuntaa sekä myös minkälaisesta liikunnasta on kyse ja sen kestosta. On kuitenkin eri asia esim käydä jossain yhellä tanssitunnilla kuin vaikka vetää joku kombo, johon sisältyy esim kuntosalia, kävelyä (todella reipasta) ja vaikka tota tanssiakin ja kesto on 2-3h.. 8). Ja mun mielestä todennäköisesti edellistenkin päivien syömiset ja liikkumiset ja jopa nukkumisetkin vaikuttaa, ihminenhän on kokonaisuus ja silleen.

Itsellä ei varsinkaan nykyään kyllä ole eroa nälässä kun olen kotona/ keskustassa pyörimässä tai ihan mitä vaan teenkin. Ja olen asiaan kyllä erittäin tyytyväinen kun tiedän ja osaan ennakoida paremmin mitä syödä ja milloin JneJne :P . Useinhan tuo kotona möllöttäessä ilmenevä "nälkä" on pikemminkin tylsistymistä, tekemisen puutetta tai jotain vastaavaa, joka sitten johtaa naposteluun, ja myös sitä tapaoppimista. Mitään sellaista ei itselläni kyllä nykyään ole vaan syön kun on nälkä- on ihan tavallista myös jopa huomata, että hupsis onkin jo todella pitkä aika edellisestä ruokailusta, pitäis varmaan aloittaa tekemään ruokaa :).

<3 tämä olo ;)
*
Ihmiset tarvitsevat eläessään kaksi sydäntä:
Pienen, joka on täynnä syvää hellyyttä,
ja toisen, joka on terästä.
- Kahlil Gibran -

ViestiLähetetty: 2012-02-01 22:47:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Mohmelo kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä. Insuliinikierteestä irrottautunut jättää nuo kaikki syömättä ja syö kunnon aterian joka pitää nälän pitkään. Sillä ei ole väliä tulevatko ne höttöhiilarit ruisleivästä ja perunasta aterialla vai karkista ja pullasta niiden välillä, lopputulos on nimittäin sama.
Siitä "jamasta" pois pääseminen edellyttää kaiken tekemistä toisin kuin mitä virallisen tahon mukaan sinun pitäisi tehdä. Minkä päätteleminen ei tietenkään edellytä yliopistotason tutkintoa logiikasta, kun juuri tuo "VT-malli" on siihen jamaan ajanut.

Mielenkiintoista tekstiä, mutta tuosta alleviivatusta olen kyllä erimieltä. Makeissa tuotteissa sokeri on usein monosakkaridimuodossa, jonka pilkkomiseen ei elimistöltä kulu aikaa lainkaan ja joka tekee sen insuliinipiikin. Siksi edes 400g karkkipussi ei poista nälkää vaikka siinä on pirullinen määrä jouleja. Sitten aterian yhteydessä (huom! ateria ei ole pelkkää makaronia tai leipää) syödyt pitkäketjuiset polysakkaridit ravintokuituun upotettuna jotka pitää ensin pilkkoa monomeereiksi pitää nälän poissa kauemmin. Sitä voi ihan itse testata syömällä suklaapatukkaa vastaavan joulemäärän kaurapuuromuodossa (jos jaksaa edes syödä niin paljon).

Vähän huono vertailukohta tuo suklaapatukka ja kaurapuuro - suklaapatukka kun sisältää sinällään ihan hyvän määrän rasvaa, toisin kuin kaurapuuro.

Kyse ei sinällään ole insuliinipiikistä vaan verensokeripiikkiä seuraavasta insuliinipiikistä.
Insuliinipiikki ilman verensokeripiikkiä on jopa hyödyllinen juttu, sillä se vie nälän nopeasti; jos liha tuntuu täyttävältä, niin syy on tuossa lihan korkeassa insuliini-indeksissä.

Taitavat ne karkkipussien hiilihydraatit tulla pääosin disakkaridimuodossa - ja jos karkit ovat fruktoosilla makeutettuja, nostavat kyseiset karkit verensokeria melko hitaasti, sillä fruktoosin on kuljettava maksan kautta ennen kuin elimistö kykenee sitä hyödyntämään, ihan kuin viinankin (tätä viivettä viinalla voi hyödyntää viihdetarkoituksiin).

Jos verrataan leipiä ja tavallista sokeria, niin valkoisen vehnäleivän kuin täysjyväruisleivän glykeeminen indeksi on sama kuin tavallisella sokerilla (parin pisteen ero). Perunoita taas voitaisiin verrata glukoosiin, sillä molemmat vaikuttavat "suoraan suoneen".

Mutta takaisin aiheeseen. Insuliinin tehtävänä on toimia kylläisyyshormonina, laskea verensokeria varastoimalla se soluihin (ja katkaista varastorasvan poltto), toimia anabolisena hormonina lihasten kasvattamisessa ja "lisäbonuksena" se blokkaa leptiinin, rasvakudoksen erittämän kylläisyyshormonin, reseptoreilta (tai sen erityksen yleisesti).

Se insuliinikierre syntyy kun ruoan glykeeminen kuorma on tarpeeksi suuri ja verensokerin vuoksi insuliinia erittyy paljon. Insuliini pudottaa korkean verensokerin "normaalirajalle", tai jopa sen alle, jota taas seuraa nälkä - oli sitä ylipainoa tai ei. Jos et syö, kiukuttaa ja vapisuttaa, joka korjataan hiilihydraattipitoisella välipalalla (joka taas nostaa verensokeria, joka nostaa insuliinia, joka estää rasvan käyttämisen varastosta).

Eli toisin sanoen riittävä määrä hiilihydraatteja johtaa siihen, että kehosi säätelee energiantarvettaan verensokerin mukaan.

Vieras kirjoitti:
Miten oli liikunnan laita? Itse olen tehnyt sellaisen havainnon, että jos vaikka pyörii keskustassa useamman tunnin jalan, niin nälkä iskee harvemmin kuin kotona möllötellessä. Sama tuon 2krt/vko kendon kanssa, jotenkin kroppa menee sellaiseen jamaan, että nälkä iskee vasta useamman tunnin liikunnan jälkeen eli iltapalaa tulee skippailtua.

Etenkin raskas liikunta käynnistää rasvanpolton. Ensin kehosi käyttää vapaana olevan sokerin verestä, sitten seuraa se hetken väsymys ja sen jälkeen palaa varastorasvaa. Aina rasvan palaessa muodostuu ketoaineita, joita niitäkin elimistösi käyttää energiakseen, olo on hyvä ja energinen, eikä nälkääkään tunnu - aivan kuin olisit ketoosissa. Liikunnan vastapainona sitten syötkin vastaavasti enemmän, minkä vuoksi et ole sillä liikunnalla laihtunut. Jos taas lopettaisit liikkumisen, kohta söisit vähemmän ja painon kasvu pysähtyisi pari kiloa nykyistä korkeammalle.

ViestiLähetetty: 2012-02-02 10:08:57 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Vieras kirjoitti:
No entäpä jos olisin valehdellut ja kertonut olevani aloitteleva karppaaja joka painaa 110kg ja siltä pohjalta udellut muiden lihomisia?

Tuolla aloitustyylillä olisit saanut samat paskat niskaasi vaikka olisit kertonut painavasti tonnin ja lisäksi kukaan ei olisi uskonut sun ylipainoisuuttasi. Asiattomat vittuilutkirjoitukset eivät ansaitse asiallisia vastauksia, mutta jatka ihmeessä, et ole ensimmäinen laatuasi, edes tällä foorumilla. :D

Vieras kirjoitti:
Jos käsität tämän ketjun silkkana vittuiluna niin älä kirjoittele tänne kun et osaa mitään rakentavaa kirjoittaa. Olen muuten jutellut useankin ylipainoisen kanssa kasvotusten ja kyllä nuo mässyruoat se lihomisen pääsyy tuntuu olevan.

Aloitusviestisi oli vittuilua heti otsikosta alkaen, jos et sitä itse tajua, niin vika on kyllä tasan omassa päässäsi Sun on ihan turha piipittää rakentavasta kirjoittelusta, kun et sitä hallitse itsekään. Ja kasvotustekin olet ensimmäiseksi haukkunut ylipainoiset keskustelukumppanisi läskeksi, kuten tänne tullessa teit jo heti otsikossa? Tohtiiko kysyä, monestiko olet saanut turpaasi? :D

ViestiLähetetty: 2012-02-02 10:12:05 
Poissa
Vastarannan karppi
Vastarannan karppi

Hurmuri kirjoitti:
Eipä ole karppaajilla paljon varaa valittaa epäasiallisuudesta. Sen verran hyökkääviä ja huonokäytöksisiä itse olette. Käytte surutta kiinni henkilöihinkin, mm. Puskaan.

Olette kyllä ihme jengiä. Mitään ette kestä, mutta katsotte silti oikeudeksenne räkiä muiden päälle aivan muitta mutkitta.

Eiköhän Puska ole itse saanut asiattomuudellaan tämän lähestymistavan ihan itse aikaiseksi. Sitä saa mitä tilaa, Puskakin.

ViestiLähetetty: 2012-02-02 10:16:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen kyllä niin samaa mieltä Einomiehen kanssa ihan kaikesta. =D>

Todella ihmettelen, kuinka jotkut on edes viitsineet vastata asiallisesti tähän aloitukseen. Aloittaja ei kai ole sitten loppujenlopuksi keskustellut asiallisesti mistään asiallisesta vastauksesta. Vai onko?

Aloitus on sitä kuuluisaa hevostalli.netin tasoa. Siellä on yksi kirjoittaja, joka aloittaa keskusteluja tyyliin: " Suomalaiset naiset on läskejä"" ja sitten peräänkuuluttaa asiallista keskustelua.

.

ViestiLähetetty: 2012-02-03 12:18:25 
Mohmelo kirjoitti:

Se insuliinikierre syntyy kun ruoan glykeeminen kuorma on tarpeeksi suuri ja verensokerin vuoksi insuliinia erittyy paljon. Insuliini pudottaa korkean verensokerin "normaalirajalle", tai jopa sen alle, jota taas seuraa nälkä - oli sitä ylipainoa tai ei. Jos et syö, kiukuttaa ja vapisuttaa, joka korjataan hiilihydraattipitoisella välipalalla (joka taas nostaa verensokeria, joka nostaa insuliinia, joka estää rasvan käyttämisen varastosta).

Eli toisin sanoen riittävä määrä hiilihydraatteja johtaa siihen, että kehosi säätelee energiantarvettaan verensokerin mukaan.

Höps. Japanilaiset söivät vielä 1970-luvulla yli 60E% hiilihydraatteja, olivat hoikkia ja terveitä, ja tuskinpa kovin kiukkuisiakaan :)

ViestiLähetetty: 2012-02-03 15:40:46 
Mohmelo kirjoitti:
Vähän huono vertailukohta tuo suklaapatukka ja kaurapuuro - suklaapatukka kun sisältää sinällään ihan hyvän määrän rasvaa, toisin kuin kaurapuuro.
Et kai vain noin karppaajana koita väittää, että suklaapatukka on terveellisempi koska siinä on rasvaa?
Kyse ei sinällään ole insuliinipiikistä vaan verensokeripiikkiä seuraavasta insuliinipiikistä.
Insuliinipiikki ilman verensokeripiikkiä on jopa hyödyllinen juttu, sillä se vie nälän nopeasti; jos liha tuntuu täyttävältä, niin syy on tuossa lihan korkeassa insuliini-indeksissä.
Muistaakseni aivot nostavat insuliinia vasteena glukoosille, josta päästään seuraavaan juttuun
Taitavat ne karkkipussien hiilihydraatit tulla pääosin disakkaridimuodossa - ja jos karkit ovat fruktoosilla makeutettuja, nostavat kyseiset karkit verensokeria melko hitaasti, sillä fruktoosin on kuljettava maksan kautta ennen kuin elimistö kykenee sitä hyödyntämään, ihan kuin viinankin (tätä viivettä viinalla voi hyödyntää viihdetarkoituksiin).
Sakkaroosi ilman ravintokuitua niinkuin vaikka limsat ja karkit ovat yhtä tyhjän kanssa, se happisidos katkeaa jo suussa. Glukoosiosa sakkaroosista on siitä kiitollinen, että se mitä ei käytetä heti varastoidaan pääasiassa glykogeeniksi. Fruktoosi taasen on melko haitallista sokeria nimenomaan koska se pitää käsitellä maksassa ja sen sivutuotteena syntyy mm. happoja ja rasvoja. Vertaus viinaan ei ollut huono..
Jos verrataan leipiä ja tavallista sokeria, niin valkoisen vehnäleivän kuin täysjyväruisleivän glykeeminen indeksi on sama kuin tavallisella sokerilla (parin pisteen ero). Perunoita taas voitaisiin verrata glukoosiin, sillä molemmat vaikuttavat "suoraan suoneen".
En ole perehtynyt glykeemiseen indeksiin, mutta nopealla wikisilmäyksellä se on melko nurinkurinen siihen nähden mikä on hyväksi.
Valottaisitko vielä vähän valottaa tätä insuliinikierrettä, en oikein tajua mitä haet takaa. Normaalisti toimivassa elimistössä ei tuota verensokerin pudotusta insuliinin toimesta tapahdu. Oltaisiinko tässä jo pikkuhiljaa sen alkuperäisen kysymyksen vastauksen juurilla?
Kroppa säätelee energiatasapainoaan aina verensokerin perusteella. Energiatarve riippuu aktiviteeteista.

Vihertekstailin vastaukset tonne väliin, ei kommentoidut kohdat itsestäänselvyyksiä. Muuten yleisesti tästä ketjusta aika mielenkiintoista kuinka moni valittelee kilpirauhan vajaatoiminnan olleen syy lihomiseen, ja jos en ihan väärin ymmärtänyt niin se taas oli seurausta erilaisista ihmedieeteistä?

ViestiLähetetty: 2012-02-03 19:53:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Et kai vain noin karppaajana koita väittää, että suklaapatukka on terveellisempi koska siinä on rasvaa?

En. Vaan sitä, että rasva sisältää n. kaksinkertaisen määrän energiaa kuin hiilihydraatit. Jos siis syöt suklaapatukan sisältämän energiamäärän verran kaurapuuroa, tulet syöneeksi paljon enemmän. Toiseksi, se kaurapuuro nostaa verensokeria enemmän, jolloin insuliinin vaikutuksesta saa kylläisen olon nopeammin.

Vieras kirjoitti:
Muistaakseni aivot nostavat insuliinia vasteena glukoosille, josta päästään seuraavaan juttuun

Kyllä, mutta jo pelkkä (minkä tahansa) syöminen nostaa insuliinia, ja 100g proteiinia nostaa insuliinia saman verran kuin 100g hiilihydraatteja.

Vieras kirjoitti:
Sakkaroosi ilman ravintokuitua niinkuin vaikka limsat ja karkit ovat yhtä tyhjän kanssa, se happisidos katkeaa jo suussa. Glukoosiosa sakkaroosista on siitä kiitollinen, että se mitä ei käytetä heti varastoidaan pääasiassa glykogeeniksi. Fruktoosi taasen on melko haitallista sokeria nimenomaan koska se pitää käsitellä maksassa ja sen sivutuotteena syntyy mm. happoja ja rasvoja. Vertaus viinaan ei ollut huono..

Katkeaa siltä osin kuin syljen amylaasi
riittää sitä pilkkomaan. Jossain imeskeltävissä karkeissa näin saattaa toki käydä, mutta muissa ei juurikaan.

Vieras kirjoitti:
En ole perehtynyt glykeemiseen indeksiin, mutta nopealla wikisilmäyksellä se on melko nurinkurinen siihen nähden mikä on hyväksi.

Käytännössä se on suhdeluku (joko suhteessa glukoosiin tai vehnään) kuinka nopeasti ruoan hiilihydraatit muuttuvat vereen glukoosiksi.

Glykeeminen kuorma sitten on se käytännön vaikutus verensokerin nousuun. Korkea GI ja paljon hiilihydraatteja = korkea GK. Korkea GI ja vähän hiilihydraatteja = matalampi GK.

Vieras kirjoitti:
Valottaisitko vielä vähän valottaa tätä insuliinikierrettä, en oikein tajua mitä haet takaa. Normaalisti toimivassa elimistössä ei tuota verensokerin pudotusta insuliinin toimesta tapahdu. Oltaisiinko tässä jo pikkuhiljaa sen alkuperäisen kysymyksen vastauksen juurilla?

Juurilla ollaan. Siis nimenomaan terveessä elimistössä tuo pudotus tapahtuu. Ne keillä sitä ei tapahdu, ovat ykkös- tai kakkostyypin diabeetikoita.

Insuliinin määrä veressä mukailee glukoosin määrää. Mutta koska insuliinineritys on reaktio verensokerin tasoon, insuliinia erittyy aina vain enemmän (elimistö pyrkii "liikamäärään"), kunnes verensokeri kääntyy laskuun, jonka jälkeen eritys vähenee.
Kun verensokeri saavuttaa normaalitason, on insuliinia edelleen liikaa ja verensokeri putoaa normaalitason alapuolelle. Eli, mitä korkeampi sokeripiikki, sitä korkeampi insuliinipiikki ja sitä alemmas verensokeri putoaa insuliinipiikin seurauksena. Ja kun verensokeri ja insuliini ovat alhaiset, pitää taas syödä.

Tässä sitten tulee ongelmaksi se rasvaton laihduttaminen, jossa ruoan glykeemistä kuormaa saatetaan kasvattaa korvaamalla rasvakaloreita hiilareilla, eli tuotetaan korkeampia sokeripiikkejä (kumpaankin suuntaan). Laihduttamisen ajan tuo vielä voikin toimia, koska elimistö hyödyntää tehokkaasti rasvaa ja hiilareiden saanti on rajoitettua, mutta paluu normaaliin (entistä rasvattomampaan) ruokavalioon sitten viimeistään tuo tuon mainitun glykeemisen kuorman ongelman.

Vieras kirjoitti:
Kroppa säätelee energiatasapainoaan aina verensokerin perusteella. Energiatarve riippuu aktiviteeteista.

Elimistöllä on useampia kylläisyyshormoneita kuin vain tuo insuliini. Eräs merkittävä sellainen on leptiini, joka karrikoituna toimii samoin kuin insuliini - mutta rasvalle. Rasvakudos erittää leptiiniä, ja käytännössä katsoen leptiinitaso kertoo elimistölle sen kuinka paljon varastorasvaa sinulla on. Nyt ongelmaksi muodostuu tuo korkea glykeeminen kuorma ja korkea insuliini, sillä insuliini estää leptiinin tarttumisen reseptoriin. Vaaka voi kertoa, että olet 170cm ja 110 kiloa, mutta elimistösi kuvittelee sinun olevan 170 cm ja 35 kiloa, koska se kuvittelee, ettei leptiiniä erity kun se ei tartu reseptoriin.

Energiatarve toki riippuu aktiviteeteista, mutta kehosi paikkaa sitä energiatarvetta siten, että yksinkertaisesti sitten syöt sen energiatarpeen mukaisesti.

Vieras kirjoitti:
Vihertekstailin vastaukset tonne väliin, ei kommentoidut kohdat itsestäänselvyyksiä. Muuten yleisesti tästä ketjusta aika mielenkiintoista kuinka moni valittelee kilpirauhan vajaatoiminnan olleen syy lihomiseen, ja jos en ihan väärin ymmärtänyt niin se taas oli seurausta erilaisista ihmedieeteistä?

Nimenomaan näistä ihmedieeteistä. Niille ei kenenkään kannata ryhtyä. Kaikenmaailman kitukuurit (etenkin jatkuvalla syötöllä) kyllä pilaavat metabolian helposti.

ViestiLähetetty: 2012-02-03 22:01:13 
Poissa
napakettu
napakettu

Vieras kirjoitti:
Mohmelo kirjoitti:

Höps. Japanilaiset söivät vielä 1970-luvulla yli 60E% hiilihydraatteja, olivat hoikkia ja terveitä, ja tuskinpa kovin kiukkuisiakaan :)
Sukkanukke ihan selvästi

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2012-02-04 20:56:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
Muuten yleisesti tästä ketjusta aika mielenkiintoista kuinka moni valittelee kilpirauhan vajaatoiminnan olleen syy lihomiseen, ja jos en ihan väärin ymmärtänyt niin se taas oli seurausta erilaisista ihmedieeteistä?

Kunhan ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio lasketaan ihmedieetiksi niin en enpä väitä vastaan. Lisäksi mahdollisia syitä on monia muitakin kuin tää säästöliekin johdos, monet ikävämpiä ja peruuttamattomiakin. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa aineenvaihdunnan hidastumisen, ja yksi tästä aiheutuva aivan looginen tyyppioire on painonnousu. Mikähän tässä nyt muka oli niin "mielenkiintoista".

ViestiLähetetty: 2012-02-04 21:42:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Rehellisesti ja ilman mitään ironiaa/vittuilua/tms: lihoin koska olen masentunut tunnesyöppö jolle hiilari on kuin juopolle viina.

Karppauksella addiktio pysyy kurissa ja ihme kyllä, masennuskaan ei välttämättä vaadi lääkehoitoa. Laihtumistakin tapahtuu jonkun verran mutta hitaasti edetään.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 153 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00