karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-04-30 09:44:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:07:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tää muakin kiinnostaa, koska haluan kesästä alkaen mennä kuntosalille hankkimaan voimaa, jotten olisi säkkimäinen olemukseltani.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:15:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
No mutta eikös sen noin pidä ollakkin Oulis, eli löytää se oma ruokavalio ja hiilarimäärä jonka kanssa viihtyy ja voi hyvin, mutta jos jollekkin muulle sopii parhaiten puhdas ketoilu niin miksi se pitää yrittää leimata joksikin ortoreksiaksi tai vaaralliseksi. Karpata voi monella tavalla.

Joo, erilaisia ollaan. Mutta harmittavan usein nämä keskustelut siitä, että sopiiko karppaus ja liikunta keskenään menee siihen, että "Noakes sai hiilaritankkausten seurauksena diabeteksen --> kaikki voivat liikkua matalilla hiilillä!!!!!!!". Itselle (ja päikkyjen perusteella monelle muullekin) se pieni hiilarien nosto tarkotta esim. annosta puuroa, vähän perunaa/riisiä, hedelmiä ja marjoja, pähkinöitä ja maitotuotteita eikä isoa pasta-annosta. Kyse on omalla kohdalla noin 20-50 g nostosta hiilareissa, ja jo tuolla on merkittävävaikitus siihen fyysiseen olotilaan.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:40:10 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ketogeeniseksi ruokavalioksihan lasketaan yleensä alle 100 hiilarigramman ruokavaliot, pohjoismaisissa lchf yhteisöissä yläraja yleensä 50 grammaa, ketoosiin pääsevät useimmat 70 hiilarigrammalla eli se 20-50 gramman lisäys saattaa kuitenkin olla sen puitteissa eli monesti voi olla että puhutaan ohi toistemme.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:48:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Ketogeeniseksi ruokavalioksihan lasketaan yleensä alle 100 hiilarigramman ruokavaliot, pohjoismaisissa lchf yhteisöissä yläraja yleensä 50 grammaa, ketoosiin pääsevät useimmat 70 hiilarigrammalla eli se 20-50 gramman lisäys saattaa kuitenkin olla sen puitteissa eli monesti voi olla että puhutaan ohi toistemme.

Sen kaksi kertaa kun olen ruokakulmassa + laskurilla makrot tarkistanut, niin 70-80 välillä olivat hiilarigrammat päivässä. Mutta en ole silti ollut ketoosissa, enkä sitä ole tavoitellutkaan. Treenileireillä veikkaan että hiilarimäärät jäävät tuosta alhaisemmiksi, mutta mitään ketoosin oireita ei sielläkään. Joko vaihdan helposti ja joustavasti (mikä ei ilmeiseti ole mitenkään todennäköistä) ketoosiin ja siitä pois ilman että sitä ollenkaan huomaa yhtään mistään minkäänlaisin oirein (ainakaan sellaisin joista olisin mistään lukenut tai kuullut), tai sitten olen niitä ihmisiä joilla hiilareiden pitäisi jäädä vielä alemmaksi ennen kuin ketoosia ilmenee.

Kun en tavoittele ketoosia en vahtaa itse asiassa hiilareiden määrää lainkaan, vain niiiden laatua. Lasken itseni rentokarppaajaksi ja on päiviä jolloin hiilarit menevät varmasti yli sadankin esim. tavallista runsaamman pähkinöiden tai maitotuotteiden tai mansikka-aikana mansikoiden vuoksi. Tämä ei kuitenkaan ole mitään mikä korreloisi treenaamisen kanssa, enkä syö normaaleina pelkkä-iltatreeni-arkipäivinä mitenkään eri tavoin kuin treenaamattominakaan.

Ihan sattuman kauppaa (=treenileirien ihana pitopalvelu tekee minulle karpimpaa ruokaa kuin itse teen kotona) ovat ne hiilarit varmaan kaikkein alhaisimmillaan juuri siellä viikon pituisella treenileirillä. Siellä veikaan että hiilarit jäävät joka päivä tuonne 70 g tai sen alle.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:55:40 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ne ns ketoosin oireet ovat yleensä siirtymisvaiheessa ennenkuin keho on ketoadaptoitunut eli sen jälkeen olo on "tavallinen". Ketoosiahan on monen asteista. Mutta yksilöllistä sekin kuinka kauan tuo siirtymävaihe kestää ja millaisilla hiilareilla olo paras.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 10:58:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Ne ns ketoosin oireet ovat yleensä siirtymisvaiheessa ennenkuin keho on ketoadaptoitunut eli sen jälkeen olo on "tavallinen". Ketoosiahan on monen asteista. Mutta yksilöllistä sekin kuinka kauan tuo siirtymävaihe kestää ja millaisilla hiilareilla olo paras.

Sitä vaan mietin, että kun en ole koskaan hiilareita laskenut enkä ketoosia tavoitellut, enkä koskaan ikinä kokenut yhtään mitään sellaisia ketoadaptaatio-oireita mistä olen kirjoista ja tältä foorumilta lukenut, niin vähän epäilen että en mene ketoosiin edes niillä treenileirin matalammilla hiilareilla. Hyvä se olo on sekä niillä matalammilla siellä, että vähän korkeammilla kotiloloissa.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 11:41:23 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ei minullakaan mitään ketoosin tavoittelua ole, se on vain luonnollinen ilmiö kun on lchf ruokavaliolla. Ei kaikille mitään oireita välttämättä tule, varsinkaan jos ei ole ennenkään ollut mikään hiilarihirmu, monelle ne oireet, kuten päänsärky ovat sokerin vieroitusoireita. Itse siirryin ketogeeniselle ilman totuttelua enkä muista oireilleeni, sokeria ja makeita ns "herkkuja" en entisessä elämässäkään harrastanut joten ehkä sekin auttoi. Eli täällä lahden tällä puolen ei ketoosi ole mikään ihme juttu, toiset mittailevat, toiset taas tarkkailevat että hiilarit pysyvät aisoissa ihan sormituntumalla ja syövät hyvää ruokaa.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 13:22:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itsellä ketoosin ikävin oire on levottomat jalat ja se, että kroppa alkaa käymään ylikierroksilla. Tästähän on moni muukin kirjoittanut. Eli tavallaan ketoosin keskushermostoa aktivoiva vaikutus voi kääntyä itseään vastaan. En tiedä, menisikö nuo oireet ohi totuttelujaksolla, mutta en koe tarvetta laskea hiilareita nykyisestä, ja minua ei innosta kärvistellä levottomien jalkojen kanssa kovin pitkää aikaa.

ViestiLähetetty: 2015-02-05 14:40:22 
oulaliina kirjoitti:
Itsellä ketoosin ikävin oire on levottomat jalat ja se, että kroppa alkaa käymään ylikierroksilla. Tästähän on moni muukin kirjoittanut. Eli tavallaan ketoosin keskushermostoa aktivoiva vaikutus voi kääntyä itseään vastaan. En tiedä, menisikö nuo oireet ohi totuttelujaksolla, mutta en koe tarvetta laskea hiilareita nykyisestä, ja minua ei innosta kärvistellä levottomien jalkojen kanssa kovin pitkää aikaa.

Se on se stressihormoni mikä siellä lyö hermoston ylikierroksille. Kuten tiedät niin myös syke on tuolloin normaalia korkeampi, vatsassa on perhosia ja jalkoja pistelee nukkumaan mennessä joten nukkuminen vaikeaa. Itse tajusin omalta kohdaltani tuon jo 20 vuotta sitten. Matalat hiilarit ei vain sovi kaikille.

Ps. Oletko suvusta jossa ei ole diabetestä? Minun suvussani ei ole kellään ollut viimeiseen sataan vuoteen diagnosoitua diabetestä ja olenkin viisaudessani yhdistänyt tuon ominaisuuden diabeetittomuuteen. (onko edes oikea sana :D )

ViestiLähetetty: 2015-02-05 15:28:26 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Tasaantuu kun kroppa tottuu, mutta tosiaan kannattaa hakea se hiilaritaso jolla itse viihtyy ja pysyy terveenä, mutta turha mollata tai peloitella niitä joille hiilarit tuottavat ongelmia. Kyllä ketohiilareillakin voi syödä hyvin!

ViestiLähetetty: 2015-02-06 20:00:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kitudieeteillä, tappotreenillä, fitness-muotielämäntavalla ja tunnetusti wanhoilla kunnon kitu-painonvartijoilla ja nutrauksilla saa itsensä syvälle suohon. Löysin tällaisen:
http://infitnessandinhell.blogspot.fi/2013/02/metabolinen-tuho.html

Kirjoittaja lukenut tästä kirjasta: https://www.scottabel.com/store/product.php?productid=16172

Mietityttää, että miten paljon tuhoa miehissä saa aikaan sellainen jojolaihduttaminen ja treenaaminen. "Cutataan" ja "bulkataan" suurilla protskumäärillä. Onko ylipäänsä puhetta tai huolestuneisuutta olemassa nuorten miesten lihaksikkaan ja mahdollisimman rasvattoman kropan tavoittelusta? Syksyllä Hesarissa oli jokin artikkeli liittyen mentaaliseen puoleen muistaakseni.

ViestiLähetetty: 2015-02-06 22:55:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Samaani kirjoitti:
Mietityttää, että miten paljon tuhoa miehissä saa aikaan sellainen jojolaihduttaminen ja treenaaminen. "Cutataan" ja "bulkataan" suurilla protskumäärillä. Onko ylipäänsä puhetta tai huolestuneisuutta olemassa nuorten miesten lihaksikkaan ja mahdollisimman rasvattoman kropan tavoittelusta? Syksyllä Hesarissa oli jokin artikkeli liittyen mentaaliseen puoleen muistaakseni.

-mää kyllä olen melko rasvaton,ja jos en sanan varsinaisessa mielessä lihaksikas niin vähintään "jäntevä" ja ihan tällä melko (maltillis)vähä-proteiinisella karppauksella (runsaalla rasvalla ja sen kummemmin laskematta HH:ta) ja (talvisin)hyvin kevyellä treenaamisella.Kesäisin sitten rehkin enemmän.Eikä se silloinkaan mitään älytöntä repimistä ole.
Tämmöinen minä olen ollut melkein koko karppauksen ajan.Pitääkö tässä nyt huolestua?Mentaalipuoleni nyt on mikä on (eikä liity taatusti kroppatavoitteisiin tai ruokavalioon)enkä 36 vuotiaana taida olla tässä katsantokannassa ihan niitä "nuoria miehiä" jota tarkoitetaan?

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-02-07 15:54:18 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Minä treenaan, koska a)pidän siitä b)haluan parantaa tuloksiani c)haluan menestyä lajeissani. Ja ne lajit ovat klassinen voimanosto ja penkkipunnerrus. Alhaisemmat hiilarit (alle sata grammaa per vrk) on kokeiltu ja ei toiminut, tuloksena koko kropan ylirasitustila, pahat univaikeudet, rytmihäiriöt ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Joten nykyään pyrin 100-150 grammaan hh per vrk, päivän kulutuksesta riippuen.

EDIT: enkä ole koskaan väittänyt, missään, että kilpatason voimailu olisi mitään terveysliikuntaa, eihän se sitä ole, todellakaan.

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2015-02-07 16:32:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Likka, joka oli isänsä tavoin oikea hiilarimättöilijä joutui epilepsian takia ketogeeniselle ruokavaliolle, mitään vieroitus- tai muitakaan oireita ei ollut. Tosin ketoosi ei ole näinkään vähäisillä hiilareilla, alussa 10 g / päivä ja nyt 15 g/ päivä, kovin syvä. On kuulemma aika yksilöllistä. Lääkkeiden sivuvaikutuksena tullut ylipaino suli jokseenkin nopeasti ja tasaisesti, eikä ole tullut takaisin. Rikki tämän tasapainon saa ainoastaan pienillä huolimattomuusvirheillä, eli syömällä liikaa hiilaria, aika vähäinen määrä aiheuttaa jokseenkin massiivisen kohtauksen.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2015-02-07 18:19:55 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Volek ja kumppanit testasivat aikoinaan urheilijoiden "hiilariherkkyyttä" tai "rasvapolttoisuutta" tai "ketoadaptaatiota", mitä nimeä siitä nyt sitten haluaakaan käyttää. Ohjattuna siinä ei ollut ongelmia, mutta suoritustehon palautuminen normaaliksi kesti useamman viikon.

Siksi en usko että rasvapolttoisuuden sopivuudesta (eli mitokondrioiden kohdalla kierrosta kompleksi-kakkosen eikä ykkösen kautta) kyse ei ole niinkään yksilöllisyydestä eikä edes treenistä vaan tiedosta - ja valinnasta ja sen jälkeen vielä ruokavalinnoista. Ja väärät valinnat sattuvat kohdalle varsin helposti tässä mukaravitsemustieteen pilaamassa mediaympäristössä.

Kaikkien ei tietenkään tarvitse pyrkiä ravapolttoisuuteen, mutta ihminen olisi tuskin selvinnyt tähän päivään, jos se ei periaatteessa sopisi meille. Sen verran pitkiä ja hankalia ovat talvet ja kuivat kaudet olleet niin monella nurkalla tätä palloa.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-07 18:48:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Kaikkien ei tietenkään tarvitse pyrkiä ravapolttoisuuteen, mutta ihminen olisi tuskin selvinnyt tähän päivään, jos se ei periaatteessa sopisi meille. Sen verran pitkiä ja hankalia ovat talvet ja kuivat kaudet olleet niin monella nurkalla tätä palloa.

Mutta kai siinä on yksilöllisiä eroja, kuinka kroppa pystyy niitä hiilareita käyttämään hyödykseen? Ja vaikka kroppa pärjäisi rasvapolttoisena, tarkoittaako se, että se olisi kaikille se kaikista optimaalisin tila?

Itse näkisin selviytymisen kannalta olevan optimaalisinta sellaisen, että kroppa pystyy monipuolisesti hyödyntämään erilaista sapuskaa, sen mukaan mitä on tarjolla. Ja edelleenkään en sano, että niitä hiilareita pitäisi syödä samassa mittakaavassa kuin itse esimerkiksi syön, jos ne eivät vaan sovi. Mutta kuten jo sanottua, en näe omien kokemusteni perusteella tarpeelliseksi alkaa tiputtaa hiilareita nykyistä alemmaksi.

ViestiLähetetty: 2015-02-07 18:59:07 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ehkä. Tai ehkä ei. Ihminen on lajina hyvin sopeutuvainen.
Pohjoisilla geeneillä rasvapoltto on todennäköisemmin se optimivaihtoehto,
vaikka miten sen soveltaminen nyky-Suomessa saattaa silti olla liian hankala.
Eikä mikään pakko ole vaihtaa, jos muutekin pärjää, varsinkin lääkkeittä.

Aika moni meistä vaivaiskarpeista ei pärjää kuin rasvoilla. Ei ainakaan lääkkeittä/terveenä :)
Mutta Volekin (ja Noakesein mukaan, kumpikin urheilulääkäreitä) treeni sinänsä ei ole mikään este,
kunhan tietää mitä tekee - jos siis haluaa.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-02-07 20:34:16 
Urheilijat oppivat polttamaan tehokkaasti rasvaa pitkillä useamman tunnin kestävyysharjoitteilla. Myös hyvinkin runsashiilarisella riippumatta. Ja kun pitää mennä kovaa, niin poltetaan varastohiilareita, rasvasta ei saa tarpeeksi nopeasti ATP:tä. Anaerobisella kynnyksellä (eli kun (hengitysosamäärä eli RQ on tuolloin about 1), käytetään lähes yksinomaan työskentelvien lihasten varastohiilaria. Tuolla teholla mennään karkasti tunti ja syke on tuolloin noin 92% maksimista.

Näiden parin karppihörhön uutena esittämät jutut ovat olleet urheilijoiden tiedossa jo kauan. Ja jos karppaamalla saavutettaisiin jotain merkittävää hyötyä, niin aivan varmasti kaikki huiput karppaisivat. Huipulla kun ei ole varaa antaa tasoitusta yhtään. Kukaan huippukestävyysurheilija ei kuitenkaan karppaa, ei edes Colting, joka mättää harjoituskaudellakin kaksin käsin sokeria naamariin. Jossain ahkionvedossa tai ultrahiipimisesssä karppaus on varmaan ihan jees, ja antaa tavallaan äänioikeuden myös geneettisesti lahjattomlle urheiljoiksi haluaville.

http://coltingblogg.com/2012/02/26/sa-h ... istrering/

ViestiLähetetty: 2015-02-07 21:49:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

siitä olen samaa mieltä elsin kanssa,että on aivan varmaa,että pohjoisella pallonpuoliskolla on täytynyt sopeutua rasvapolttoisuuteen-yhdistettynä esimerkiksi työntekoon ("treeniin")-ja se on ollut selviytymisen edellytys.Mutta kuinka optimaalista sitten mikäkin taso on?Helvetin vaikea sanoa.Itse tykkään että sitä HH:ta on jonkun verran aina mukana,koska juuri yllä mainitut unettomuus ja sydämen lisälyönnit tulee aika helposti kuvioihin mukaan.Mutta selkeästikään en tykkää (kehoni ei tykkää)siitä,että se HH on ylivoimaisen ensisijainen polttoaine,jota tankataan verensokereita nostamaan parin tunnin välein.
En todellakaan tiedä mitä teen?Mutta omat kevyehköt/kesäiset keskiraskaat urheilut olen aina jaksanut suorittaa tällä laskemattomalla ruokavaliollani jossa kaloreista varmaan huomattavan iso osa tulee kermasta/voista/hapanmaitotuotteista kuten smetana ja ranskankerma.Mitään ylirasitustilaa en ole kokenut koskaan.Kestän hiilihydraatteja kohtuu hyvin ilman että alkaisi mitään klassisia oireita,kuten unetuksia tai selkeästi tunnistettavia verensokerin heittelyitä.
Proteiinin pidän melko matalalla eikä sitä mene kerralla paljoa.Kovin korkeasta tasosta saan ähkyn olon ja pitkään kestävän tukkoisen pönäkän olon.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2015-02-07 23:34:14 
els kirjoitti:
Ehkä. Tai ehkä ei. Ihminen on lajina hyvin sopeutuvainen.
Pohjoisilla geeneillä rasvapoltto on todennäköisemmin se optimivaihtoehto,
vaikka miten sen soveltaminen nyky-Suomessa saattaa silti olla liian hankala.
Eikä mikään pakko ole vaihtaa, jos muutekin pärjää, varsinkin lääkkeittä.

Aika moni meistä vaivaiskarpeista ei pärjää kuin rasvoilla. Ei ainakaan lääkkeittä/terveenä :)
Mutta Volekin (ja Noakesein mukaan, kumpikin urheilulääkäreitä) treeni sinänsä ei ole mikään este,
kunhan tietää mitä tekee - jos siis haluaa.

Ei pohjoiset geenit tarkoita, että rasvaa pitäisi syödä, sen lämmön voi tehdä myös hiilareilla. Tuleeko sinulle kylmä vai kuuma syönnin jälkeen? Siitä tiedät kuulutko perimältäsi etelään vai pohjoiseen.

T. Hiilareita popsiva, kesät-talvet "alasti"kulkeva lämpöpatteri

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00