karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-13 17:52:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 144 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 68 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-11-17 17:04:29 
Poissa
Leijona
Leijona

Tuosta maksan sokerintuottokyvystä katselin paria lähdettä (lehninger ja Lyle McDonald) ja sehän onkin taas kerran varsin kimurantti kuvio. Aivot, keskushermosto, kivekset ja muutama muu käyttää sokeria polttoaineenaan. Lylen mukaan kunnolla ketoadaptoituneet aivot käyttäisi noin 75% ketoneita, jolloin aivojen sokerin tarve olisi noin 40g ja sitten noi muut ottaa jokusen gramman. Tällöin tuo Loikkasen 30g on oikein ja se olikin annettu ihmiselle, joka on PAAVi-E tilassa (eli ketoosissa kun samaan aikaan nautitaan ravinnossa noin 30g hiilareita eli yhteensä 60g). Ei ketoosissa olevan kehon aivot tarvitsee noin 120g (lehninger) sokeria ja jos ei sokeria ravinnosta tule, niin maksahan sen silloin tekee. Jos maksa tekee 200g, niin mihin se 80g laitetaan? Lihaksien ja maksan glykogeenivarastojen täydennykseenkö? Turhaan se maksa sitä tuskin tekee. Tarkennuksia kellään?

ViestiLähetetty: 2008-11-17 17:52:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mirka taisi tarkoittaa, että maksa voi tehdä up to 200 (tai 250) g sokeria, jos sitä tarvitaan. Ja voidaan tarvitakin, sokerikäyttöiselle keholle. Mutta rasvakäyttöisenä sokeria ei tarvita läheskään noin paljoa edes treenatessa; osin siksi että lihakset toimivat pääasiassa rasvalla ja osittain siksi, että aivot käyttävät osittain ketoaineita, joita niitäkin maksa saa tehtyä ihan itse.

Ainoa hankaluus tässä (vaikkapa makroainelaskijan kannalta) on siinä, että kun sokeria voi saada sekä ruoasta että maksan tekemänä, voi joskus olla vaikeaa arvioida sitä tarvetta - edes vaikka miten tuntisi polttoaineen tarpeensa tarkasti (jota ainakaan minä en tunnusta tuntevani).

ViestiLähetetty: 2008-11-17 18:32:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vieras kirjoitti:
Joo, no jos tänne sivuille ensimmäistä kertaa eksyy ja lueskelee kun joku painii kysymyksen "voinko syödä palan leipää tai banaanin" jne kanssa niin tulee väistämättä mieleen, että onko eppu normaali vai syömishäiriöinen.

Kuinka muuten määritellään "normaalit" ihmiset? Mitä syö "normaalit" ihmiset? Olenko minä "normaali" ihminen? Entäs naapurin Veijo? Karppaamisen terveellisyydestä on puolesta ja vastaan tutkimuksia.

Mun mielestä karppaajat EI ole roskasakkia, eikä bodaritkaan mutta tiedän, että joidenkin mielestä on.

"Normaali" oli tekstissäni lainauksissa tarkoituksella. Tuolla tarkoitin lähinnä ihmisiä, jotka syövät kuten Suomessa on ollut perinteisesti tapana syödä. Eli paljon esim. perunaa, sokeria, leipää ja muita viljatuotteita.

Oletko vegaani? Tehän vasta syömishäiriöisiä olette, kun ette lihaakaan syö yhtään. Ja jotkut vegaanit eivät ilmeisesti suostu edes maitotuotteisiin koskemaan. Ei kai se eroa yhtään siitä, että joku ei syö vaikkapa viljatuotteita tai sokeria.

ViestiLähetetty: 2008-11-17 18:48:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun mielestä kehonrakennus ja säännöllinen kuntoilu/urheilu/liikkuminen ei mitenkään ole yksi ja sama asia. Karppaaminen ei vähennä kykyä liikkua (mikä ihmeen väite tämä on?). Jos ketoosissa on hetkellisesti heikompi fiilis kun kroppa muokkautuu rasvapolttoiseksi/sopeutuu hiilarihumalan jälkeen normaalitasapainoon tms ei se ole mikään yksi ja ainoa asia karppaamisessa.
Täällä on paljon punttaavia karppeja ja isompi liuta "normaalisti" liikkuvia ja harrastavia, terveellisen elämäntavan puolesta eläviä karppeja. Pitääkö salilla olla joka päivä kaksi tuntia että on vegaanin mielestä urheileva? Mulla oli alussa ne kaksi ketoosin viikkoa sellaiset että 8km lenkki väsytti todella enkä meinannu jaksaa kunnolla, mutta sitten väsymys katosi ja pystyn ihan normaalisti liikkumaan, tosin jaksan paljon enemmän kuin ennen karppaamista.

Itsekin karppaan terveyssyistä. Siihen liittyi alussa painonpudotuskin. Siirryin myös melkein kasvissyöjästä lihansyöjäksi enkä ole voinut vuosiin paremmin. Liikun ihan säännöllisesti, voimaharjoittelua myös (mutta salilla en käy).

Mutta ihan vähän mulla meni pointti vissiin kuitenkin ohi. Lihaksikas vartalo kertoo sisusta jne, miten se liittyy karppaamiseen? Paitsi että karpeilla lihakset tulee usein helpommin/nopeammin esiin?

Jepejee: vegaani ei syö/käytä mitään eläinperäistä

ViestiLähetetty: 2008-11-17 18:54:03 
Poissa
himokarppi
himokarppi

jepejee kirjoitti:
Ja jotkut vegaanit eivät ilmeisesti suostu edes maitotuotteisiin koskemaan.

Jotkut = kaikki, muuten täytyy vegaanin sijaan puhua vegetaarista.

Olen toivoton pilkunnus... -viilaaja. ;)

ViestiLähetetty: 2008-11-17 19:15:33 
jepejee kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Joo, no jos tänne sivuille ensimmäistä kertaa eksyy ja lueskelee kun joku painii kysymyksen "voinko syödä palan leipää tai banaanin" jne kanssa niin tulee väistämättä mieleen, että onko eppu normaali vai syömishäiriöinen.

Kuinka muuten määritellään "normaalit" ihmiset? Mitä syö "normaalit" ihmiset? Olenko minä "normaali" ihminen? Entäs naapurin Veijo? Karppaamisen terveellisyydestä on puolesta ja vastaan tutkimuksia.

Mun mielestä karppaajat EI ole roskasakkia, eikä bodaritkaan mutta tiedän, että joidenkin mielestä on.

"Normaali" oli tekstissäni lainauksissa tarkoituksella. Tuolla tarkoitin lähinnä ihmisiä, jotka syövät kuten Suomessa on ollut perinteisesti tapana syödä. Eli paljon esim. perunaa, sokeria, leipää ja muita viljatuotteita.

Oletko vegaani? Tehän vasta syömishäiriöisiä olette, kun ette lihaakaan syö yhtään. Ja jotkut vegaanit eivät ilmeisesti suostu edes maitotuotteisiin koskemaan. Ei kai se eroa yhtään siitä, että joku ei syö vaikkapa viljatuotteita tai sokeria.

Ok, niin vähän arvelinkin. Jaa että olenko vegaani? No en ole, eikä minusta sellaista tulekaan.Sen sijaan jonkinlainen potaripoika kuitenkin. Tai no, poika ja poika, taitaa olla reilut 20 vuotta harrastusta jo takana ja toivottavasti reilusti enemmän vielä edessä. Voin rehellisesti tunnustaa, että paras tapa nostaa painoa ja kasvattaa muskelia on juuri tuo mainitsemasi "normaali", Suomessa perinteisesti käytetty ruokavalio. Itekin nostin 100 % painoani kyseisellä dieetillä ja voimia 300-400%. Karppausta kokeilin, tai oikeastaan atkinsia vajaat 15 vuotta sitten. Voimat meni ja patti kutistui, ei toiminut ollenkaan. Nykyään syön kuitenkin maltillisesti hiilareita kun tuo keski-ikäkin lähestyy jo uhkaavasti ja vatta pullistuu jos liikaa mussuttaa ei-eitä :D

ViestiLähetetty: 2008-11-17 20:02:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ok. En epäile yhtään, etteikö perinteisellä suomalaisella ruokavaliolla saisi painoa nousemaan. Esimerkkejä lähisuvussakin on vaikka kuinka. Mulle nyt ei vain viljat sovi, vaan saavat aikaan erinäisiä iho-ongelmia.

ViestiLähetetty: 2008-11-19 19:06:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Anatomian perusteita: tissi ei ole pelkkää läskiä. Paitsi ehkä ne manboobsit voi ollakin. Toisaalta, aika sama... :roll:

ViestiLähetetty: 2008-11-19 20:18:11 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Kun mulla ei ollut enää tissejä lainkaan (rasva% n.12) niin mulla oli kyllä edelleen gynekomastit eli manboobsit.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-11-19 23:14:01 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Vaikka aihe onkin moneen kertaan muuttunut ja alkuperäiset epäilyt karppauksen/ketoosin ja liikunnan yhdistämisestä ilmeisesti loppuneet en malta olla mainitsematta kokemusta tältä päivältä.

Meni ihan hyvillä tehoilla sählytreenit ja uimahallilla harjoittelu, tai en ainakaan jäänyt yhtään sekasyöjille. :mrgreen:
Noh, kieltämättä tunnin juoksun ja tunnin altaassa potkimisen jälkeen kotiutuessa oli jo hiukan väsy, mutta kai sitä hiukan saa tuntea tehneensä :lol:

Ennen treenisettiä (alkaen klo18) olin syönyt aamupalaksi kermakahvin, lounaaksi grillikylkeä300g + kevytkermakahvin ja välipalana vihreää teetä ja kourallinen pähkinää.

Voiko ketoosissa tai karpatessa harrastaa liikuntaa jaaaa-a :-k

ViestiLähetetty: 2008-11-19 23:25:03 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi

Mulla oli joskus karppauksen alkuaikoina kuntosalitreenin jälkeen sellainen olo että jalat oli kuin lyijyä ja tuntui että jaksaako enää muutaman sadan metrin kotimatkaa kävellen vai oisko ehkä tilattava taksi. :shock: Tais hiilarivarastot siltä erää loppuun kulutetut. :lol:

ViestiLähetetty: 2008-11-20 10:38:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on aina tosi vetämätön olo ja on se lyijynraskas tunne jaloissa pari päivää, jos oon joku kerta mässännyt vähän enemmän hiilaria ja sit oon sen jälkeen taas jättäny hiilarit alas. Mut kun se pari päivää on vähän laiskoteltu ni sit taas kulkee: salilla lämmitellessä (kuntopyörällä/juosten) tuntuu et jaksais loputtomiin ja sit salin puolella kaikki liikkeet tuntuu kevyiltä. Ja sitä askelen keveyttä salilta lähtiessä! Olo vaan kerta kaikkiaan on energisempi.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 13:21:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Mirka taisi tarkoittaa, että maksa voi tehdä up to 200 (tai 250) g sokeria, jos sitä tarvitaan. Ja voidaan tarvitakin, sokerikäyttöiselle keholle. Mutta rasvakäyttöisenä sokeria ei tarvita läheskään noin paljoa edes treenatessa; osin siksi että lihakset toimivat pääasiassa rasvalla ja osittain siksi, että aivot käyttävät osittain ketoaineita, joita niitäkin maksa saa tehtyä ihan itse.

Ainoa hankaluus tässä (vaikkapa makroainelaskijan kannalta) on siinä, että kun sokeria voi saada sekä ruoasta että maksan tekemänä, voi joskus olla vaikeaa arvioida sitä tarvetta - edes vaikka miten tuntisi polttoaineen tarpeensa tarkasti (jota ainakaan minä en tunnusta tuntevani).

Eikös lihakset toimi rasvalla ainoastaan aerobisessa harjoittelussa? Tuo 200g sokereita ei ole kuin 800 kcal ja se loppuu kyllä aika tehokkaasti jos treenaa pari tuntia kunnolla. Tietty tällöin palaa myös rasva, mutta tuo 200g sokereita päivässä ei välttämättä riitä vähän lihaksikkaammille tyypeille.

http://tuukkasimonen.blogspot.com - Harhaluuloja ilmastonmuutoksesta. En itse ole karppaaja vaan vedän hiilareita niin paljon kuin sielu sietää. Syön vegaanisesti ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 14:41:56 
tuc kirjoitti:
els kirjoitti:

Eikös lihakset toimi rasvalla ainoastaan aerobisessa harjoittelussa? Tuo 200g sokereita ei ole kuin 800 kcal ja se loppuu kyllä aika tehokkaasti jos treenaa pari tuntia kunnolla. Tietty tällöin palaa myös rasva, mutta tuo 200g sokereita päivässä ei välttämättä riitä vähän lihaksikkaammille tyypeille.

No minä ainakaan en saanut atkinsia toimimaan omalla kohdallani vajaat 15 vuotta sitten kuten tuolla aiemmin totesin. Tiedä sitte onko lihaksien koolla merkitystä vai millä. Mun fyysiset mitat oli tuohon aikaan: pituus 180 cm (edelleen jos ei hiukan jo kutistunut.....) , paino 112 kg ja rasvaprosentti n. 15 %, joten kyllä siihen pattiakin tietty jonkin verran normijamppaa enemmän mahtui. Jotenkin homma ei vaan meikäläisellä toiminut ilman hiilareita. Voipi olla, että missasin tuolloin jonkin tärkeän osa-alueen atkinsin opeista ja siksi meni muskelit ja voimat alas kohinalla?

ViestiLähetetty: 2008-11-20 14:44:40 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen

Vieras kirjoitti:
Voipi olla, että missasin tuolloin jonkin tärkeän osa-alueen atkinsin opeista ja siksi meni muskelit ja voimat alas kohinalla?

Joo, atkinssin oppeihin kuuluu, että ruokavaliota säädetään hiilareita nostamalla itselle sopivaksi.

"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-

ViestiLähetetty: 2008-11-20 14:53:02 
traanitapiiri kirjoitti:
Vieras kirjoitti:
Voipi olla, että missasin tuolloin jonkin tärkeän osa-alueen atkinsin opeista ja siksi meni muskelit ja voimat alas kohinalla?

Joo, atkinssin oppeihin kuuluu, että ruokavaliota säädetään hiilareita nostamalla itselle sopivaksi.

Niin siinä tais käydä, että hiilarit oli koko ajan liian alhaalla. Jos en väärin muista niin kärvistelin tasolla 30 g/päivä, mikä osottautui liian matalaksi. Olo parani ja homma lähti käyntiin vasta sitten myöhemmässä vaiheessa kun hiilarit oli nostettu 200-250 g:n tienoille josta ne sitten lopulta hinattiin 500 g/päivä.........loppu onkin sitten historiaa. En suosittele noita korkeita hiilarimääriä kellekkään :)

ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:06:34 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Metabolian kiemuroihin en mene kun en niitä kauhean hyvin tunne (tunnetaanko kovin hyvin ylipäätään?).

Mutta käytännön kokemus on. Meidän vuosia karpannut isäntä on 180cm/98 kg, ei niin trimmannut kuin tuc mutta erittäin lihaksikas. Jaksaa urheilla tai kaivaa maata ym. kovalla teholla pitkiä aikoja ilman mitään lisähiilaria. Pelkkä rasva ja prode (ja vissy!) riittää evääksi aivan mainiosti, ja vielä palautuu yllättävän nopeasti.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:28:42 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Nih!
Ja minäkin käyn salilla 2-3xvk ja jaksan kyllä treenini vetää ja vielä raput ylös sen jälkeen kiivetä. Eihän ne tehot mitään muskelitehoja ole, eikä ole tarkoituskaan mitään bodabodia kehittää, mutta kyllä yleensä joka vempeleellä mun jälkeeni siihen tullut naisimmeinen (ainakin) pienentää painoja roimasti ja sanoo, että kuin sää tommosilla painoilla pystyt tekeen...

Pitänee huomauttaa, että mittarissa on paitsi paino(j)a myös ikää +60vee.
Kävin salilla ennen karppaustakin, eikä tehot ole ainakaan vähentyneet niistä hiilariajoista...mutta onhan sitä "kokemusta" tullut lisää... :mrgreen:

Joo, ja kesät ajan työmatkat pyörällä, no, ei siitä tule kuin n.15 kilsaa/päivä jos en innostu jotain järveä kotimatkalla kiertämään.
Ja sauvakävelen kesällä ja talvella ja just kohta lähen vesijuoksemaan...sulkapallo on suunnitteilla...
Niinnotta ainakin tämä alakarppi pystyy liikkumaan...sehän se taisi olla ketjun alkuperäinen otsikko!

ViestiLähetetty: 2008-11-20 15:51:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

tuc kirjoitti:

En muista nyt tarkkaa tieteellistä perustelua (joku ehkä muistaa ja kommentoi myöhemmin), mutta minä olen ymmärtänyt, että lihakset toimii pääasiassa sillä polttoaineella, mitä on a) tottuneet käyttämään b) eniten saatavilla. Eli runsailla hiilairella oltaessa "sokeripolttoiset" (sokeriin tottuneet) lihakset käyttää enemmän hiilareita (mutta toki juuri noin kuin sanoit, että rasvaa enemmän aerobisessa, vähemmän anaerobisessa), ja jos äkkiä muutetaan runsaista hiilareista VHH:lle, sokeriin tottuneet lihakset jonkin aikaa (päiviä tai viikkoja) nikottelee (mistä johtunee käsitys, että Atkinsilla /VHH:lla ei jaksa liikkua, koska juuri tässä muutosvaiheessa ei kaikki hyvin jaksakkaan), kunnes "oppivat" käyttämään rasvaa energianlähteenä. Varsinkin kestävyyslajeissa rasvapolttoisuus on etu, rasvavarastot kun ei hetkessä kulu loppuun...

Lisäys: Ja eihän nuo koskaan ole vain joko hiilaria tai rasvaa, vaan molempia käytetään, mutta "sokeripolttoisena" pääasiassa sokeria ja "rasvapolttoisinea pääosin rasvaa.

ViestiLähetetty: 2008-11-20 16:43:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Myrtillus kirjoitti:
Lisäys: Ja eihän nuo koskaan ole vain joko hiilaria tai rasvaa, vaan molempia käytetään, mutta "sokeripolttoisena" pääasiassa sokeria ja "rasvapolttoisinea pääosin rasvaa.

Juuri näin.
Mutta lisäksi lihasten (väliaikainen eli transientti) kohonnut insuliiniresistanssi auttaa asiaa, ohjaamalla sokeria enemmän aivojen käyttöön. Ja näin nimenomaan rasvapolttoon jo tottuneessa kehossa.

Mikä näkyy mm. siinä, että raskaankaan harjoituksen jälkeen ei lihaksiin jää juurikaan maitohappoa (joka kuuluu oleellisesti sokeripolttoiseen, anaerobiseen liikuntaan). Mistä johtuen palautuminen käy sananmukaisesti paljon kivuttomammin...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 144 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 68 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00