karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-27 10:03:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 610 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:47:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Lainaa:
Kokemuksia onnistumisesta tässä aloittaja varmasti kaipasi, mutta ei loukkaavaan sävyyn esitettyjä kysymyksiä, vaan vinkkejä ja konkreettisia neuvoja arkielämäään.

Niitähän minä nimenomaan jakelin, missä loukkasin aloittajaa? Keskustelu oli rakentavaa siihen asti kunnes ilmoitettiin että normaalipainoisena en tunne obeesien metaboliaa, että aloittajan pitäisi päin vastoin lisätä syömistä entisestään ja hyväksyä painonnousu osana "tervehtymistä".
Valitettavasti en voi katsoa tämmöistä sivusta.

Mirka, viitannet minuun tuossa viestissäsi. Kysyn vain, missä viestissäni sanoin, että painonnousu pitää hyväksyä osana tervehtymistä? Käsittääkseni sanoin, että lihavien metabolia voi olla niin sekaisin, ettei painonlaskua välttämättä tapahdu ennenkuin elimistö kuntoutuu ja lähtee paranemisen tielle. Missään vaiheessa en sanonut, että ensin pitää hyväksyä painonnousu, joka sekin kyllä saattaa pitää paikkaansa, etenkin jos on pitkään syönyt alikalorein.

Olisi mielenkiintoista kuulla, Mirka, paljonko sinä olet pudottanut painoa ja miten "lihava" olit ennen hoikistumistasi.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:48:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka taas vauhdissa näköjään, ihan vaan huomiona niille, joita loukkaa noi mirkan käyttämät sanat ja yleinen törkeys + käytöstapojen puutos, niin älkää välittäkö, tota samaa kyseinen henkilö harrastaa oli kyseessä sitten homeopatia, natriumglutamaatti (kertoilee yliherkkyysreaktion saaneille ihmisille ettei ne oikeasti saa reaktiota siitä, vaan ne kuvittelee jne.), salisylaatti yliherkkyyttä ei ole olemassa, koska mirka on niin päättänyt (ihan sama millaisia kokemuksia siitä on, ja että sille on kehitetty oma hoitonsakin lääkäreiden toimesta).

Keliakiaa ja viljayliherkkyyttä on tietysti olemassa, koska mirkalla on itsellään sellaista ongelmaa.

Ehkä kannattaa miettiä millaisen ihmisen kanssa sitä keskustelee, eikä tuhlata energiaa tietynlaisiin henkilöihin. Muutenkin kannattaa ottaa huomioon, että mirka on kertonut kärsivänsä ajoittain uniongelmista, skippaavansa aterioita, koska muuten kuulemma lihoaa, kärsivänsä yhä pahenevista yliherkkyyksistä esim. viljalle. Mä en ainakaan yleensä välitä sellaisen ihmisen laihdutusneuvoista, joka on valmis esim. jättämään aterioita välistä jne.

Mun mielestä tää ketju on sillä tavalla törkeä etten ainakaan huomannut misukisun tässä edes keskustelleen, enkä tiedä tietääkö se edes tästä.

Lainaa:
Lyylillä viittasin Misukisuun, jota edellä oli esitetty auktoriteetiksi aloittajalle.

Eihän esitetty! Vaan vaihtoehdoksi, ei kukaan pidä täällä misukisua jonain auktoriteettina, vaan me, jotka ollaan sairastuttu vähillä kaloreilla, aterioita väliin jättämällä, ketoosilla jne. ollaan toistemme vertaistukena tossa ketjussa.

Eikä misukisu sairastunut sbeinilla, vaan tiukalla karpilla, niin kuin hyvin tiedät.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:52:21 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Minusta 1800 kcal kuulostaa oikein järkevältä energiamäärältä. Sillä määrällä laihdutin itse aikoinani. Ei sitä tule mielestäni lisätä jos haluaa laihtua. Laskennallinen peruskulutus on vain laskennallinen, todellisuutta on mahdoton arvioida. Pitää vain syödä järkevästi.

Kolme munaa + suuri makkara on minusta turhan suuri kerta-annos, varsinkin jos se ei edes pidä nälkää. Jos sillä pärjäisi ongelmitta iltaan asti, se voisi mennäkin, mutta niinhän tässä juuri ei ollut.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:55:34 
Poissa
Käsityökarppi
Käsityökarppi

Mirka kirjoitti:
Ymmärsin aloittajan pyytäneen onnistumiskokemuksia, en epäonnistumis-. Lyylillä viittasin Misukisuun, jota edellä oli esitetty auktoriteetiksi aloittajalle. Minusta nimitys ei ole kovinkaan loukkaava. Historian tuntien minusta kuitenkin neuvo oli huono. Jos aloittaja haluaa laihtua, miksi neuvoa ruokavaliolle jolla Misukisu itse lihoi ja sairasti vuosikaudet!

luin ketjun alusta uudelleen. En kyllä huomannu sun missään kohtaa mainittevasi kohdistaneesi lyylin nimenomaan misukisuun. Eihän kukaan pakottanu misukisun tielle, vaan antoi vaihtoehdon. Kuitenkin meissä läskeissäkin on omapäätäntä oikeus mitä seuraa ja mitä ei.

Ja kuten seesami sanoi, olisi tosiaan mielenkiintoista tietää mikä sun kattopaino oli? Ja killmisterin kommentin huomioiden herää kysymys millä käytännön opeilla sä olet oikeesti laihtunu? Kitukaloreilla, ruokien välttelyllä ja paastolla? Ja myös se pistää silmään, että tietääkö misukisu tosiaan ollenkaan, että ketjussa käsitellään häntä?

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:56:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo-o. Kenties tuo annos on Sinulle, Mirka, liian suuri, mutta sairaaloisen lihavalle se on aivan liian vähän. Niin vähän, ettei elimistön kuntoutumista vakavasta aliravitsemustilasta tapahdu.

Ihan turhaa vängätä tällaisesta, minkä me läskit tiedämme omiin kokemuksiin perustuen aivan varmasti todeksi jopa verikokeilla todistettuna.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:57:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Killmister kirjoitti:
Lainaa:
Lyylillä viittasin Misukisuun, jota edellä oli esitetty auktoriteetiksi aloittajalle.

Eihän esitetty! Vaan vaihtoehdoksi, ei kukaan pidä täällä misukisua jonain auktoriteettina, vaan me, jotka ollaan sairastuttu vähillä kaloreilla, aterioita väliin jättämällä, ketoosilla jne. ollaan toistemme vertaistukena tossa ketjussa.

Eikä misukisu sairastunut sbeinilla, vaan tiukalla karpilla, niin kuin hyvin tiedät.

Ja vieläpä tiukalla alakarpilla, ahkerasti liikuntaa harrastamalla jne. Mutta ne jotka ovat oikeasti kiinnostuneet asian todellisesta laidasta tutustunevat misukisun omaan ketjuun.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:58:57 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Kiitos Killmister :smt023
Näin minäkin asian ja ketjun koen.
Suurinosa huomasi kyllä että aloittajan onglma on alikalorit eikä mikään muu.

Ryhmä alikaloreilla, aterioiden skippauksella jne toiminnalla sairastuneita kommentoi varoittavaan sävyyn aloittajaa.
Ja toisaalta ryhmä läskejä neuvoo syömään lisää ettei kävis hassusti.

Ja sit on Mirka joka kommentoi kaikenlaista ja neuvoo syömään vähemmän...
jep jep...

Mirka. Tajuatko ollenkaan että jos ihminsen peruskulutus on 2300 ja siihen laittaa normaalin aktiivisuuden päälle... Niin kulutus, se totuus eikä vaan laskennallinen on jotain 2500-3500 väliltä!!!
Ja me oikeesti lihavat tiedetään ettei tavoitepainoon pääse vuosien urakassa jos heti alkaa syömään tavoitepainon kulutuksen verran. Se ei vaan toimi niin!

Ei keho kykene selviämään noin isosta vajeesta tekemättä tuhoja. Ja että pitäs selvitä vielä vuosia?! Haloo!

ViestiLähetetty: 2010-05-24 11:59:46 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Tuskin tietää eikä tarvitsekaan. Kattopainoni oli muistaakseni 86 kg. Laihdutin Heikkilän ohjeilla, kolme ateriaa päivässä noin 1800 kcal.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 12:02:48 
Poissa
Käsityökarppi
Käsityökarppi

Jos Mirka sun kattopaino oli 86kg niin sitä ei voi pitää sairaalloisesti ylipainosena. Mulla tämän hetkinen paino on 84,7kg ja kuitenkin olen jo laihtunut parikymmentä kiloa ihan eriopein ku sä. Mulla oli kattopaino 106kg, ja siltikin olen pienimmästä päästä pallokaloissa.

Ja mun mielestä on vaan reilua, että misukisu saa tietää hänestä täällä puhuttavan. Vai onko sun kommentista päätellen kiva puhua paskaa siten, ettei kohdehenkilö tiedä ollenkaan siitä?

ViestiLähetetty: 2010-05-24 12:09:33 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Muistaakseni Pappa laski kalorit jossakin vaiheessa alemmaksikin, laihtui hurjaa vauhtia eikä suinkaan sairastunut vaan tervehtyi. Suurin osa ihmiskuntaa elää varsin niukoilla kaloreilla kulutukseensa nähden, ja nimenomaan niillä pysyy terveenä. Ihminen voi erinomaisen hyvin laihtuessaan. Kaikki arvot paranevat. Karppiruoka on myöskin erittäin ravitsevaa ilman suurta energiansaantiakin. Miksi syödä tolkuttomasti prodea tai varsinkaan rasvaa, jos sitä on jo omasta takaa enemmän kuin tarpeeksi?

Minä en vain usko karppaamisen sairastuttaneen misukisua vaan stressin ja liian treenin. Enkä myöskään usko S:nin häntä parantaneen vaan levon ja ajan. Ketoosidieettiä on ylläpidetty jopa vuosikymmeniä sairastamatta. Tämä siis epäilykseni, lopullista tietoa ei ole kenelläkään.

Salisylaatista en muista koskaan kirjoittaneeni mitään. Ja nocebo-efekti ei tarkoita, etteikö reaktio olisi todellinen. Toki pidän kontrolloituja tutkimuksia luotettavampana tietolähteenä kuin tuntematonta palstanimimerkkiä. Olen myös kirjoittanut, etten pidä viljareaktioissani noceboa poissuljettuna.

Uniongelmia minulla on harvinaisen vähän. Muutaman kerran vuodessa korkeintaan, en tiedä mistä ne on keksitty. Skippaanko aterioita jos syön 2-3 kertaa päivässä ja siihen myös pyrin? Se on ihan Heikkilänkin ohje.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 12:13:52 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

miirumaikki kirjoitti:
Mirka
Tämä ketju ei ole myöskään mikään kiistelyketju Schwartzbeinille.

OT: Jossain voisi olla kiistelyketju Schwartzbeinille. :roll:

nimim. 10 kuukaudessa 100-150g hh-lla 4kg lihonu, 2 kuukaudessa 40-70g hh-lla 3kg laihtunu.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 12:27:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Miksi syödä tolkuttomasti prodea tai varsinkaan rasvaa, jos sitä on jo omasta takaa enemmän kuin tarpeeksi?

En ota kantaa muuhun tässä ketjussa keskusteltuun, mutta keväällä täällä Oulussa luennon pitänyt Ilkka Salmenkaita sanoi, että usein reilusti ylipainoiselle riittää kun vaihtaa kaikki tuotteet normirasvaiseen, käyttää öljyä ja voita ruoanlaitossa. Ei tarvitse ylenmäärin lisäillä rasvan syömistä (siis tyyliin pullosta suoraa suuhun, ruoan päälle) jotta elimistö alkaisi polttaa myös sitä varastossa olevaa rasvaa....Tämä siis Ilkan näkemys asiasta :)

ViestiLähetetty: 2010-05-24 12:30:51 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ilkka on erittäin fiksu kaveri. Heikkiläkin muuten kirjoittanut ihan samaa. Ei sillä rasvalla ole tarkoitus läträtä, tai syödä voita purkista, kuten hän muistaakseni jossakin kirjoitti. Riittää, että rasvaa ei erityisesti varo, vaan käyttää sitä nuukailematta, liioittelematta, isoäitien tyyliin.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 12:59:29 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Olen pahoillani, jos tämä vie ketjua vielä enemmän off-topicciin, mutta haluaisin korjata muutamat itseäni koskevat virheelliset väittämät.

Mirka kirjoitti:
Se ei ollut henkilökohtaisuuksiin menoa vaan kysymys. Kuvittelisin sen käyneen mielessä joka ikisellä ketjua seuranneella. Kaikki oli kunnossa painoa myöten niin kauan kuin karppasi, kunnes päätti uskoa karppaamisen vaarallisuuteen ja siirtyi hiilarimaahan.
Tuo "päätti uskoa karppaamisen vaarallisuuteen" tarkoitti ihan oikeita fyysisiä oireita, joiden en itsekään pitkään aikaan halunnut uskoa johtuvan ketokarppauksesta. En siis jättänyt ketokarppausta vaan jostain satunnaisesta päähänpistosta ja huvikseni. Sen varsinaisen kysymyksen (jos sellainen oikeasti on) voi tulla esittämään mun ketjuun.

Mirka kirjoitti:
Hän aloitti karppaamisen minun kokemuksistani luettuaan, ja onnistui ilmeisen loistavasti painotavoitteissaan. Sitten hän muutti näkemyksensä, luopui karppaamisesta, lihoi ja sairasti, ja syyttää sitten minua rivien välissä terveysongelmistaan.
:smt044 Tuo oli täysin hulvatonta luettavaa. Siinä oli tasan yksi asia oikein: lihoin schwarzbeinilla ~20 kg.

Aloitin atkinsin toukokuussa 2003 täysin tietämättömänä siitä, että aiheesta on nettikeskusteluakin, saati että ketään mirkaa on edes olemassa. Näkemyksen muuttaminen oli pakko, kun terveys meni. Ja nimenomaan näin päin - ensin meni terveys, sitten ketokarppaus vaihtui Schwarzbeinin dieettiin (125g hh päivässä). Schwarzbein helpotti oloani ja nyt voin paremmin kuin ketokarppiaikana koskaan. Toki sairastin vielä jonkin aikaa Schwarzbeinin dieetin aloitettuani, mutta oman voinnin ja terveyden suunnanmuutoksen huomasi nopeasti. Mirkalla ei myöskään ole mitään tekemistä aiempien terveysongelmieni kanssa, en ole häntä koskaan katsonut ylöspäin (kuten noista "seitsemän vuoden vittuilukommenteistä" voisi ehkä jo päätelläkin).

Mirka kirjoitti:
Toisekseen, täysin asiatonta kommentointia ja virheellisiä syytöksiä olen itse saanut niskaani kyseisestä suunnasta seitsemän vuotta
Todistapa tuo hakemalla joku seitsemän vuotta vanha ketju joka sisältää kyseisiä. Eiköhän vaan ollut niin, että ristiriidat alkoivat siitä kun käänsit takkisi ja hyppäsit Harjun kelkkaan? Siitä ei ole kuin muutamia vuosia, ei missään nimessä seitsemää. Tuossa kyseisessä asiassa voi katsoa myös peiliin ja miettiä miltä oma humanistisen tieteenfilosofian totuuskäsitys näyttää kriittisesti katsottuna ulkopuolelta. Killmister siitä jo kirjoittikin hyvin!

ViestiLähetetty: 2010-05-24 13:16:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Muistaakseni kirjoitit Kehonettiin eri nimimerkillä etkä silloin vielä ollut Atkinsilla vaan kritisoit sitä jo silloin.

Enkä ole missään vaiheessa kääntänyt takkiani. Olen kohta kahdeksan vuotta syönyt samoin. Enkä ole ikinä edes kuvitellut syöväni Harjun mallilla, joka on suunnattu normaalisti viljaa syöville. Kunnioitin vain hänen valtavaa tutkimuslukeneisuuttaan enemmän kuin muodikkaita amerikkalaisia huuhaasivustoja.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 13:24:01 
Matalapaine vaikuttaa näköjään ihmisiin monella tavalla. Lopettakaa nyt jo vanhojen muisteleminen ja keskittykkää otsikon mukaiseen ruodintaan ja uuden luomiseen.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 13:43:57 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Mirka kirjoitti:
Muistaakseni kirjoitit Kehonettiin eri nimimerkillä etkä silloin vielä ollut Atkinsilla vaan kritisoit sitä jo silloin.
Ehkä olet sekoittanut toiseen nimimerkkiin? Rekisteröidyin kehonettiin vasta syyskuussa 2003 (ah nettikauden ihanuutta, lähes kaiken voi tarkistaa). Silloin olin ollut jo melkein 5 kuukautta atkinsilla, enkä takuulla kritisoinut sitä...

Mun atkins-kritisointini alkoi 2009, sairastumiseni jälkeen.

Mutta kuten vieraskin tossa välissä jo muistutti, ketjun alkuperäinen aloittaja varmasti "kiittelee" meitä OT:sta... Onneksi tämä sentään auttaa häntä arvioimaan kenen neuvoja kannattaa kuunnella...

Itseäni viimeisen vuoden kokemukset ovat kasvattaneet sillä tavalla, että en usko että mulla on vastausta aloittajan kysymykseen. Asiat ovat himpun monimutkaisempia kuin luulisi. Ehkä muutaman vuoden päästä voin jo puhua jonkinlaisella kokemuksella, katsotaan nyt ensin kuinka tässä käy.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 15:45:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
vakavasti olen huolissani siitä että ihmiset lähtevät Schwartzbeinille. Minun on mahdoton niellä väitettä, että normaalipainoisen ihmisen pitäisi lihoa laihtuakseen tai parantuakseen. Ja minun on mahdoton niellä väitettä, että ketoosi olisi vahingollinen. Ja minun on mahdoton niellä väitettä, että ihmiskeho tarvitsisi yli 100 g hiilihydraattia. Pidän yksinkertaisesti rahastavana huijarina, joka on tehnyt fiinin kuuloista teoriaa lihottavasta ruokavaliostaan.

Huijarina?? Ketä D.S? En ole antanut hänelle kyllä ropoakaan joten mua ei ainakaan ole ryöstänyt.

Minun on vaikea hyväksyä sitä asiaa, että me kaikki oltaisiin samanlaisia ja meille sopisi samat sapuskat ja samat määrät.

Itseäni pitkässä juoksussa helpotti helvetisti hiilareiden lisäys yli 100 g. En laihtunut ketokarpillakaan, kun alussa muutamia senttejä ja muutama vuosi tuli yritettyä kaikkensa. D.S tai karppaus ihan sama paino ei liiku, mutta olo on aivan eri levelillä mustajalalla. Siis paino ei ole myös noussutkaan hiilarilisällä.

Mulla on tullut syömä aikoja, kun olen vetänyt kaksin käsin jumalattomasti RUOKAA eikä paino ole silläkään noussut. En kyllä uskokkaan, että monta kymmentä kiloa ylipainoinen ja ehkä hormooni vammainen olisi samalla viivalla kaloreiden suhteen, kun terve ja 60 kilonen. Höpö höpö.

ViestiLähetetty: 2010-05-24 16:14:50 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi

ninni74 kirjoitti:
Mulla on tullut syömä aikoja, kun olen vetänyt kaksin käsin jumalattomasti RUOKAA eikä paino ole silläkään noussut.

Sulla on ollut "kasvukausi"... :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-05-24 16:17:49 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

En ollut terve enkä normaalipainoinen aloittaessani. Nyt olen ollut, seitsemän vuotta. Minulle juuri ketogeeninen on näyttänyt sopineen, enkä ole ainoa. Mutta ei sekään kaikilla ole toiminut.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 196 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 610 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00