karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-06 21:18:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 622 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tupakoinnista
ViestiLähetetty: 2010-12-25 19:55:17 
Poissa
The Kuningatar
The Kuningatar

Hyvin sanottu, jätäjämät. Olen kanssasi tasan samaa mieltä.

On olemassa tapoja tuoda mielipiteensä julki ilman että mollaa muita [-X

91kg --> 74kg

ViestiLähetetty: 2010-12-25 20:01:47 
RaahenTiikeri kirjoitti:
tuossa muuten mielenkiintoinen artikkeli,jonka kaivoin vuosien takaa.
Nimi on Smoking Does Not Cause Lung Cancer.Se on tupakoimattoman ihmisen "päänpyörittely" siitä,miten tupakka-asialla revitellään.Sisältää myös pienen koosteen lopussa "tätä et tiennyt,tai tämän luulit tietäväsi tupakoinnista"-tyyliin.Artikkeli on vuodelta 1999.
http://www.journaloftheoretics.com/Edit ... 1/e1-4.htm

Kenelle sinä nyt oikein yrität todistella, että tupakointi on hieno ja vähän cool juttu? Uskotkohan itsekään?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 20:18:23 
Rinette kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä, että miksi kokemus siitä että tupakka ei tee itselle pahaa on huono asia, mutta se kokemus, että tupakka on paha ja saa keuhkot rahisemaan on hyväksyttävää? Miksi jonkun mielipide on muilta pois? Ja paheneeko joku siitä että mielipiteensä sanoo? Mua ei häiritse jos ei nyt suorastaan meille sisälle tulla polttamaan.

Tää tupakkahype kyllä menee jotenkin samoin kuin eläinrasvan kolestrolia lisäävä vaikutus. Aivan yhtä ykssilmäistä. Mun pappa poltti 16-vuotiaasta 99-vuotiaaksi. Setä kuoli keuhkosyöpään yli 70-v. Voinko siis valita? Itse en kyllä juurikaan huomannut eroa muualla kuin hajuaistissa.

Ilmeisesti sinä et usko, että olisi toteennäytetty tupakoinnin ja sepelvaltimotautien yhteys. Tupakkayskäkin on sitten ilmeisesti legendaa, tai vaaratonta. Ihon ennenaikainen vanheneminen on varmaankin huuhaata, eikä keuhkosyövänkään syynä ole tupakointi vaan joku muu tekijä. Ei se mitään, hyvähän se vain on, että mistään asiasta ei ole 100% yksimielisyyttä. 100% yksimielisyys on vaarallista.

Omat lähipiirissä toteutetut tilastolliset havainnot ovat kuitenkin aika rajoittuneita. Itse olen tuntenut vain muutaman keuhkosyöpään sairastuneen. Heistä suurin osa ei ollut poltellut koskaan, joten minun henkilökohtaisten kokemusten perusteella keuhkosyöpä ei johdu tupakasta. Kuitenkin tilastojen mukaan 9/10 keuhkosyöpään sairastuneesta on merkittävässä määrin tupakoinut.

Minua häiritsee, että tupakoinnin lopettamispäätöksen tehneen päätöksen järkevyyttä arvostellaan omista lähtökohdista. Jos se on niin vaikea ymmärtää niin miettikääpä seuraavaa: Miltä tuntuisi, kun joku aloitteleva karppi kirjoittaisi tupakanpolton lopettaneiden keskustelufoorumille päätöksestään aloittaa karppaus. On tuntunut järkevältä ja keho kertoo karppauksen olevan hyväksi. Sitten samaan ketjuun kirjoittaa joku tupakkalakossa muita hienosti kannustanut hiilarihirmu, jolle runsaatkaan hiilarit eivät ole ongelma. Hänen mielestään hiilarihype on älytöntä ja kertoo esimerkkinä pari sukulaistaan, jotka ovat eläneet vanhaksi paljon hiilareita popsimalla. Sitten kun toiset vähän ihmettelevät miksi hänen piti tuo mielipide juuri kyseiseen ketjuun kirjoittaa, niin ihmettelisi vain sananvapauden rajoittamista. Olisiko se mielestänne hienoa käytöstä "tukiryhmäläiseltä"?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 20:33:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jätä jämät kirjoitti:
Rinette kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä, että miksi kokemus siitä että tupakka ei tee itselle pahaa on huono asia, mutta se kokemus, että tupakka on paha ja saa keuhkot rahisemaan on hyväksyttävää? Miksi jonkun mielipide on muilta pois? Ja paheneeko joku siitä että mielipiteensä sanoo? Mua ei häiritse jos ei nyt suorastaan meille sisälle tulla polttamaan.

Tää tupakkahype kyllä menee jotenkin samoin kuin eläinrasvan kolestrolia lisäävä vaikutus. Aivan yhtä ykssilmäistä. Mun pappa poltti 16-vuotiaasta 99-vuotiaaksi. Setä kuoli keuhkosyöpään yli 70-v. Voinko siis valita? Itse en kyllä juurikaan huomannut eroa muualla kuin hajuaistissa.

Ilmeisesti sinä et usko, että olisi toteennäytetty tupakoinnin ja sepelvaltimotautien yhteys. Tupakkayskäkin on sitten ilmeisesti legendaa, tai vaaratonta. Ihon ennenaikainen vanheneminen on varmaankin huuhaata, eikä keuhkosyövänkään syynä ole tupakointi vaan joku muu tekijä. Ei se mitään, hyvähän se vain on, että mistään asiasta ei ole 100% yksimielisyyttä. 100% yksimielisyys on vaarallista.

Omat lähipiirissä toteutetut tilastolliset havainnot ovat kuitenkin aika rajoittuneita. Itse olen tuntenut vain muutaman keuhkosyöpään sairastuneen. Heistä suurin osa ei ollut poltellut koskaan, joten minun henkilökohtaisten kokemusten perusteella keuhkosyöpä ei johdu tupakasta. Kuitenkin tilastojen mukaan 9/10 keuhkosyöpään sairastuneesta on merkittävässä määrin tupakoinut.

Minua häiritsee, että tupakoinnin lopettamispäätöksen tehneen päätöksen järkevyyttä arvostellaan omista lähtökohdista. Jos se on niin vaikea ymmärtää niin miettikääpä seuraavaa: Miltä tuntuisi, kun joku aloitteleva karppi kirjoittaisi tupakanpolton lopettaneiden keskustelufoorumille päätöksestään aloittaa karppaus. On tuntunut järkevältä ja keho kertoo karppauksen olevan hyväksi. Sitten samaan ketjuun kirjoittaa joku tupakkalakossa muita hienosti kannustanut hiilarihirmu, jolle runsaatkaan hiilarit eivät ole ongelma. Hänen mielestään hiilarihype on älytöntä ja kertoo esimerkkinä pari sukulaistaan, jotka ovat eläneet vanhaksi paljon hiilareita popsimalla. Sitten kun toiset vähän ihmettelevät miksi hänen piti tuo mielipide juuri kyseiseen ketjuun kirjoittaa, niin ihmettelisi vain sananvapauden rajoittamista. Olisiko se mielestänne hienoa käytöstä "tukiryhmäläiseltä"?

Pyydän anteeksi, tein virheen provosoituessani. Totta kai pitää tuntea syyllisyyttä tupakoinnistaan, ja on väärin sanoa mielipiteensä, mikäli se on erilainen kuin tupakoinnin kärsien lopettaneilla. Pyydän myös sitä anteeksi että uskon mieluummin omaa kokemustani kuin tilastoja ja yleistyksiä. Tietenkin tupakoitsija on yskivä ja hengästyvä parka, joka ilman muuta polttaa vähintään sen askin päivässä.

Lopettaminen on ollut yhtä helvettiä aina vuodesta 1990, vai koska niistä nikotiinivalmisteista tuli reseptivapaita.

Myös itse tupakoinnin lopettaneena kuulun tähän parempien ihmisten joukkoon, joten alankin nyt paheksua edelleen polttavia, ja alentuen kerron heille keinoista lopettaa tupakointi, minkä nyt ymmärrän olevan kaikkien tupakoivien tavoite.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 20:42:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

eihän tässä kukaan ole tyrmäämässä nimimerkki moi:n lopettamista.Tämä keskustelu itse asiassa alkoi ennen kuin nimimerkki moi hyppäsi mukaan ja kertoi lopetteluistaan.Tämä on vaan teroteltu ketju toisesta ketjusta,koska keskustelu lähti rönsyilemään tupakkaan.Tämä ei ole moin lopetusketju,eikä moi lopettamisilmoituksellaan sitä sellaiseksi muuta.

Fieras kirjoitti:
Kenelle sinä nyt oikein yrität todistella, että tupakointi on hieno ja vähän cool juttu? Uskotkohan itsekään?

-ei tässä minun todisteluista ole kysymys.Tuo artikkeli vaan siksi,että eiköhän ihan yleinen käsitys asiaa rauhassa miettivien keskuudessa ole se,että upakka on vain yksi monista riskitekijöistä.

Tonnikalakeiju kirjoitti:
Ihmeellistä saivartelua: "Tupakka ei aiheuta keuhkosyöpää, se on yksi riskitekijöistä... "

Ei ole saivartelua sanoa,että X ei aiheuta tautia Y,vaan on yksi sen monista riskitekijöistä?Onko pyhä sota tupakkaa vastaan niin tärkeä,että realismilta voi sulkea silmänsä?ilmeisesti.

Jätä jämät kirjoitti:
En pystynyt itse säätelemään tupakointiani sen mukaan koska se tuntui kivalta ja koska ei, vaan jouduin polttelemaan myös silloin kun en siitä nikkiksen poistamista kummempaa nautintoa saanut. Tiedän, että kaikille ei kehity yhtä vahvaa riippuvuutta, mutta ei se mielestäni oikeuta vähättelemään niiden oireita, joilla tulee vahvat vieroitusoireet.

-voi kun sinä voisit olla päättävässä asemassa.Ymmärtäisit,että kaikkien ihmisten elämää ei täytyisi hankaloittaa sinun omien tuntemuksiesi pohjalta.Asemassasi ymmärtäisit myös,että tupakka voi olla ihan normaali nautintoaine,jonka Sinulle aiheuttamien tuntemusten vuoksi tupakoimisesta nauttiviksi itseään sanovia ei tarvitse leimata valehtelijoiksi,reaalimaailmasta tippuneiksi,tupakkateollisuuden kätyreiksi jne jne
ja ennen kaikkea päättävässä asemassa voisit viheltää pelin poikki ja kehoittaa suuntaamaan voimavaroja oikeasti tärkeisiin asioihin tupakoijien kyttäämisen sijaan.

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

*onkohan mulla oikean puolen alimmainen kylkiluu poikki?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 21:02:10 
RaahenTiikeri kirjoitti:
Jätä jämät kirjoitti:
En pystynyt itse säätelemään tupakointiani sen mukaan koska se tuntui kivalta ja koska ei, vaan jouduin polttelemaan myös silloin kun en siitä nikkiksen poistamista kummempaa nautintoa saanut. Tiedän, että kaikille ei kehity yhtä vahvaa riippuvuutta, mutta ei se mielestäni oikeuta vähättelemään niiden oireita, joilla tulee vahvat vieroitusoireet.

-voi kun sinä voisit olla päättävässä asemassa.Ymmärtäisit,että kaikkien ihmisten elämää ei täytyisi hankaloittaa sinun omien tuntemuksiesi pohjalta.Asemassasi ymmärtäisit myös,että tupakka voi olla ihan normaali nautintoaine,jonka Sinulle aiheuttamien tuntemusten vuoksi tupakoimisesta nauttiviksi itseään sanovia ei tarvitse leimata valehtelijoiksi,reaalimaailmasta tippuneiksi,tupakkateollisuuden kätyreiksi jne jne
ja ennen kaikkea päättävässä asemassa voisit viheltää pelin poikki ja kehoittaa suuntaamaan voimavaroja oikeasti tärkeisiin asioihin tupakoijien kyttäämisen sijaan.

Eli, kun mielestäni olisi ollut sinulta miehekästä kannustaa moi:ta sen sijaan, että olet yrittänyt kyseenalaistaa hänen päätöstään, niin olen hankaloittamassa sinun tai muiden tupakoijien elämää? En ole suositellut sinulle tupakoinnin lopettamista. Olen myös kertonut, että en saarnaa tupakoinnista edes läheisilleni. Ja olen tässäkin ketjussa kertonut, että uudet kaavaillut tupakkalait ovat mielestäni naurettavia. Mielestäni on kuitenkin reilua kavereilta tukea toisiaan päätöksissä, joissa kaveri itse tuntee parantavansa elämänlaatuaan. Tiedän, että on olemassa ihmisiä joille tupakka on harmiton nautintoaine. Sinä voit olla hyvinkin yksi heistä. Rehellisesti sanottuna en niin kuitenkaan kirjoitustesi perusteella usko, vaan uskon sinun valehtelevan itsellesi. Voin olla väärässäkin, mutta mitä enemmän tästä asiasta vauhkoat, sitä selkeämmin kerrot muille että et ole tupakointisi kanssa sinut.

Miksi sinä olet valmis kannustamaan muita karppauksessa, mutta kyseenalaista tupakoinnin lopettamisen mielekkyyden? Moi on selkeästi kertonut päätöksen olleen oma ja pohjautuvan henkilökohtaisiin kokemuksiin.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 21:14:52 
Vieras kirjoitti:
RaahenTiikeri kirjoitti:
Jätä jämät kirjoitti:

Eli, kun mielestäni olisi ollut sinulta miehekästä kannustaa moi:ta sen sijaan, että olet yrittänyt kyseenalaistaa hänen päätöstään, niin olen hankaloittamassa sinun tai muiden tupakoijien elämää? En ole suositellut sinulle tupakoinnin lopettamista. Olen myös kertonut, että en saarnaa tupakoinnista edes läheisilleni. Ja olen tässäkin ketjussa kertonut, että uudet kaavaillut tupakkalait ovat mielestäni naurettavia. Mielestäni on kuitenkin reilua kavereilta tukea toisiaan päätöksissä, joissa kaveri itse tuntee parantavansa elämänlaatuaan. Tiedän, että on olemassa ihmisiä joille tupakka on harmiton nautintoaine. Sinä voit olla hyvinkin yksi heistä. Rehellisesti sanottuna en niin kuitenkaan kirjoitustesi perusteella usko, vaan uskon sinun valehtelevan itsellesi. Voin olla väärässäkin, mutta mitä enemmän tästä asiasta vauhkoat, sitä selkeämmin kerrot muille että et ole tupakointisi kanssa sinut.

Miksi sinä olet valmis kannustamaan muita karppauksessa, mutta kyseenalaista tupakoinnin lopettamisen mielekkyyden? Moi on selkeästi kertonut päätöksen olleen oma ja pohjautuvan henkilökohtaisiin kokemuksiin.

Taisi kalahtaa omaan nilkaani. Näin siinä käy kun kirjoittaa postaukseensa jonkun ikävän sanan. Taisinpa syyllistyä vauhkoamiseen itse. Nyt kun luen RaahenTiikerin postauksen uudelleen, niin hän taisi tarkoittaa olevansa samaa mieltä kanssani. Anteeksi vauhkoamiseni.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 21:27:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis nyt ilmeisesti ymmärrän Brahenkattia,
Hän on sitä mieltä että nämä vauhkoamiset hankaloittaa tupakoitsijan elämää??

Eli hän vastustaa ravintolakieltoa ja yleisentilan kieltoa jne???
Ymmärränkö oikein??

Että tupakointia ei saisi rajoittaa??

No minä ihmisenä joka saa migreenin hajuvedestäkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että julkisissa tiloissa EI saa polttaa.

Mieheni, niin rakas kuin onkin, henkikin haisi niin tuhkakupille, että ei onnistunut kuin takaapäin...
Mukavaa vaihtelua tuonut seksielämään tämä lopetus.

Asentojen määrä moninkertaistunut :lol: Siinä ainakin yksi helvetin hyvä syy joko lopettaa tupakka tai vaihtaa vaimo.
Minun onneksi meni tupakka.

Ehkä passiivisesta tupakoinnista ei ole todistetusti terveydelle haittaa (mitä en usko)
Mutta kyllä se meistä herkemmistä ei polttajista on niin tuskallista haisteltavaa, että olen iloinen kielloista!!

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2010-12-25 21:45:46 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä

Kun olin pikkulikka, isä veti kaks askia punasta mallua päivässä, sisällä kotona. Ei sitä siihen aikaan minään kummoisena pidetty. Mulla tosin oli korvatulehdus pari kertaa vuodessa ja keuhkokuume joka syksy. Kun äijä pakkasi kamansa ja lähti, eli sauhuttelu loppui (äiti kun ei polttanut ollenkaan), loppuivat tulehdukset ja kuumeet. Omilla mukuloillakaan ei semmoisia ole ollut, joten mitään perinnöllistä taipumustakaan moiseen tuskin oli.

Vielä aikuisiällä kärsin isäukon röökaamisesta edelleen. Parin tunnin vierailun jälkeen oksetti lopun päivää ja niistin verta pari-kolme päivää. Poika joutui kotimatkalla viimeistään imuttamaan astmapiippua papan luona käytyään. Ja kaikki vaatteet, mitä päällä oli ollut, muovipusseihin ja pyykkiin sen hajun takia.

Polttamisen lopettamista ei voinut kuulemma harkitakaan, vaikka henki pihisi ja yskitti. Vasta kun keuhkoihin oli kertynyt niin paljon vettä, että sydän pysähtyi, malttoi elävien kirjoihin elvytettynä jättää tupakan, silloin sitten kerrasta.

Mulle on ihan sama, mitä omille keuhkoilleen kukakin tekee, mutta itse kärsin savusta, enkä halua sitä haistella.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 21:47:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jätä jämät kirjoitti:
Taisi kalahtaa omaan nilkaani. Näin siinä käy kun kirjoittaa postaukseensa jonkun ikävän sanan. Taisinpa syyllistyä vauhkoamiseen itse. Nyt kun luen RaahenTiikerin postauksen uudelleen, niin hän taisi tarkoittaa olevansa samaa mieltä kanssani. Anteeksi vauhkoamiseni.

:)

Jos ihminen olisi tarkoitettu savuttomaksi,niin kai me synnyttäisiin ilman tupakkaa suupielessä?

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:01:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Siis nyt ilmeisesti ymmärrän Brahenkattia,
Hän on sitä mieltä että nämä vauhkoamiset hankaloittaa tupakoitsijan elämää??

-eikö asia ole aivan ilmeistä.Eikä tupakka nyt tietenkään ole ainut asia,missä on vedetty överiksi.Elämä on kovin kontroloitua ja sievistelevää nykyisin.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Eli hän vastustaa ravintolakieltoa ja yleisentilan kieltoa jne???
Ymmärränkö oikein??

-savutomia ravintoloita en vastusta.Sitä kyllä,että omistaja ei saa päättää oman ravintolansa linjaa.Pakkolait on aina perseestä.mm.hollannissa palattiin tänä vuonna asiakkaiden(ja sitä myöten ravintoloitsijoiden)halusta savullisuuteen pienissä pubeissa.
Kyllä suomessakin oli aikoinaan rinta rinnan savullisia ja savuttomia ravintoloita.Se vaan oli niin ikävästi,että savuttomat ravintolat oli tyhjillään....eli ihmiset valitsi ns.väärin(tämän takia suomessa ei käytetä kansanäänestyksiäkään suurissa päätettävissä asioissa.Kansa kun vois äänestää väärin).Vastuullisten päättäjien piti laittaa kansa valitsemaan oikein,vaikka sitten pakolla.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Että tupakointia ei saisi rajoittaa??
-etteikö sitä olisi jo aika lailla rajoitettu?Mikä alue tupakanvastustajien vielä pitää saada "plakkariin"?

Ronja-Aliisa kirjoitti:
No minä ihmisenä joka saa migreenin hajuvedestäkin olen ehdottomasti sitä mieltä, että julkisissa tiloissa EI saa polttaa.

-no,minä migreenittömänä ihmisenä olen samaa mieltä.Eipä ns.julkisissa tiloissa olekaan poltettu 30 vuoteen.suurin piirtein.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Mieheni, niin rakas kuin onkin, henkikin haisi niin tuhkakupille,

-miksi? :shock:.miehelläsi on kyllä ollut sitten todella outo tapa nauttia tupakkatuotteita.

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Ehkä passiivisesta tupakoinnista ei ole todistetusti terveydelle haittaa (mitä en usko)
Mutta kyllä se meistä herkemmistä ei polttajista on niin tuskallista haisteltavaa, että olen iloinen kielloista!!

-joitain haittoja varmasti on.varsinkin allergisille.Mutta yleisesti tupakkasairauksiksi väitetyissä(jollaisia ei kylä ole sanan varsinaisessa merkityksessä)sairauksissa merkitykset ovat mitättömiä.
Etkö kuitenkin huomaa tuossa viimeisessä lauseessasi pientä "minä hallitsen" pirua?En ole iloinen sinun herkkyyksistäsi,mutta eihän koko yhteiskuntaa voida pyörittää erilaisten herkkyyksien ehdoilla.Minäkin olisin hyvin tyytyväinen,jos pakokaasun käryt poistuisivat ympäristöstäni.Väitetäänpä niiden tappavankin euroopassa xx-määrän ihmisiä vuodessa.Tarkkoihin lukuarvoihin en kyllä usko.Tuollaisissa tarkoissa lukuarvoissa on aina omaa agendaa ripaus mukana.Tässä tapauksessa luultavasti viheragendaa.
Yhtä kaikki.Kyllä tässä tupakka-asiassa on saatu ihmiset vastakkain.ikään kuin ylhäältä päin olisi kylvetty pienen toran siemenet,jotta saadaan kansa kyttäämään toisiaan,niin unohtuu isot suuret linjat sinne humun taakse....ihan vaikka se,mitä polttoaineita käytetään talouden rattaita pyörittämään meiltä kysymättä.Mitä aineita sisältäviä ruokia meille saa ruokana myydä....mutta sehän on hyvä valtaeliitille,kun ihmiset haukkuu toisiaan narkkareiksi ja mestaroitsijoiksi.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:13:23 
Poissa
apina
apina

Olen vasta kolmossivulla, mutta laitan tämän ettei unohdu. Tupakkariippuvuus on tosiasia, fakta. Ehkä se kertoo muista persoonan vajavaisuuksista. Mutta tosiasia se on. Olkoon psyykkinen ja/tai fyysinen, addiktio anyway. Ja, en ole ottanut RT:n juttuja itseni mollaamisena, puhutaan eri kulmasta.
Keeping it short, stupid (moi)! :D

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:19:11 
Poissa
apina
apina

No minutkin tupakka saa voimaan huonosti. Karppauksen alussa olin ketoosipöllyssä ilman noin kuukauden. Kunto nousi aivan järjettämästi, yhtäkkiä uimahallissa piipahtaessani jaksoin kauhoa kilsan tosta vain.

Valitettavasti lakko ei pitänyt.

Minulla on itselläni krooninen keuhkosairaus, joten tupakoinnin aloittaminen puolitoista vuotta sitten oli suurta typeryyttä. Vielä suurempaa oli vain se, että aloitin nyt lokakuussa uudelleen. Mutta ehkä suurinta typeryyttä on, jos en kohta lopeta kokonaan.

Itse olen joutunut sivusta seuraamaan isäni, pinttyneen tupakoitsijan tukkeutuneiden verisuonten aiheuttamamia onglemia.

Taidan kehitellä moinn kanssa kimppalakon, halukkaat tervetulleita mukaan.

Kimppalakko kuulostaa hyvältä. Vertaistukea, nääs. Saa valittaa ja voivotella! :D (laitoin taas lukematta loppuun)

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:35:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä taidan vetää myssyt - eihän tätä kestä selvinpäin. :shock: :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:36:43 
Poissa
apina
apina

RT on ilmeisesti varsin pätevä käyttämään tupakkatuotteita kohtuullisesti, nautinnoksi. Minä en, aski päivässä kaupan hyllystä tusinaröökiä. Se siitä, RT voi ehkä tarkemmin kuvata 'oikeaa' tapaa ja käytäntöä tupakkatuotteista nauttimiseen. Ja ehkä mainostaa laadukasta tuotetta, luomutupakka on vilahdellut muualla, mutta kertaus ja tarkennus ei ehkä ole turhaa. Niille kohtuullisille tupakoitsijoille... Ei ollut vittuilua, nyt ei viitsi provoilla.

Ronja-Aliisan pointti oli hyvä ja helvetin hauska, 'ei onnistunut kuin takaapäin' :lol:
Paskan maku suussa on yksi syy lisää lopettaa. Kun haluaa olla kiva, kohtelias ja hyvänmakuinen... :D
Mutta eiköhän tässä ole asia tullut selväksi. Siirtyisikö seuraavaksi provoiluun, kun tämä on kuitenkin taistelutanner, pikku adrenaliinipurkaus aina piristää... :D
Jepjep, sanoi Niinistö kun tupakkaveroa korotti!

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:43:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

"Ei ole saivartelua sanoa,että X ei aiheuta tautia Y,vaan on yksi sen monista riskitekijöistä?Onko pyhä sota tupakkaa vastaan niin tärkeä,että realismilta voi sulkea silmänsä?ilmeisesti."

Realismia olisi myöntää tupakoinnin vaikutus vahvana altistavana tekijänä moniin sairauksiin, eikä saivarrella siitä, että se on vain yksi tekijä muiden joukossa. Realismia olisi myöntää, että tupakoimalla altistaa itsensä monille sairauksille, jotka saattavat heikentää elämlaatua huomattavasti. Se ettei mitääm haittoja vielä koe, ei ole tae tulevasta.

Me ihmiset olemme niin erilaisia. Paljon liikkuvana ja hyväkuntoisena ihmisenä huomaan, että tupakointi laskee selvästi suorituskykyäni. Ehkä vähemmän fyysisesti vaativaa elämää viettävä ei koekaan haittavaikutuksia samallalailla.

Huvittavinta tässä ketjussa on silti ollut kommentti kirjoittajalta, jonka muistan kirjoittaneen jollekin joskus, että tuskin sillä vt-ruokavaliolla säilyy terveenä ainakaan keski-iän jälkeen. Tupakointi sen sijaan on sitten ihan jees, ja sen haitallisuus lähinnä myytti joka kumotaan pian.

Itse mieluummin soisin ihmisten syövän vt:sti, kuin tupakoivan.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 22:45:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi kirjoitti:
Kimppalakko kuulostaa hyvältä. Vertaistukea, nääs. Saa valittaa ja voivotella! :D (laitoin taas lukematta loppuun)

:D Kiinni veti!

ViestiLähetetty: 2010-12-25 23:24:51 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Mä jouduin lapsena katselemaan kun kaverin mummoa hoidettiin kotona semmosessa hengityskoneessa. Oli enää puolet toisesta keuhkosta jäljellä, moneen kertaan leikelty, röökiä veti silti aina kun silmä vältti sen verran että jonkun taskusta sitä pystyi varastamaan. Syövästä ei ollut kyse. Tyttärellensä vaihdettiin keuhkot, käsittääkseni silti röökaa. Tyttärentytär (kaverini) röökannut alakoulusta lähtien, facebookissa valittelee jokaista keuhkoputken/poskiontelon/korvatulehdustaan ja mystisiä sairauksiaan. Ei ole vaikea arvata millaisia diagnooseja kaverini saa lähitulevaisuudessa. Luulisi että jossain vaiheessa sanoisi järki että mitä EI kannata tehdä.

Itse sairastuin tod. näk. keuhkoahtaumatautiin jo parikymppisenä, siitä sain pontta lopettaa. Olin ihan älytön korsteeni, pari askia normipäivänä ja useampia viihteellä. Siitä on nyt 10 vuotta ja rapiat päälle, yrityksiä oli tätä onnistumista ennen ainakin kymmeniä. Oikein naurattaa lukea näitä "se on vain pään sisällä"-juttuja. Niin kokonaisvaltaista riippuvuutta en osannut kuvitellakaan ennen lopettamista. Mulla se fyysinenkin puoli kesti viikkoja hikoiluineen, tärinöineen ja psyykkinen puolikin alkoi tosissaan vasta parin kuukauden jälkeen lopettamisesta. Ilman tukiverkkoa en olisi onnistunut. Eräs läheinen yritti kaikin tavoin torpata lopettamisen ja siksi turvauduin nikotiinivalmisteisiin. Kun ei tilastot olleet mun puolellani niin olipahan ainakin jotain mun rinnalla :smt017 Saattaa kuulostaa tyhmältä mutta kyllä niistä apua oli, jos ei muuta niin henkistä.

ViestiLähetetty: 2010-12-25 23:32:40 
Poissa
apina
apina

moi kirjoitti:

:D Kiinni veti!

Pitäiskö sille ihan ketju... Taistelutanner voisi olla hyvä, taistelussa tupakkaa, tuota syöpäkäärylettä ja paholaisen keksintöä vastaan!
Minäpä laitan, saa sitten vieraatkin ilmoittautua. RT, pysy poissa! Vade retro! :D

ViestiLähetetty: 2010-12-26 00:44:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

moi:lle.Joo,ei mulla ole lopettajien ketjussa mitään tekemistä.

yleisesti(lähinnä tonnikalakeijulle):minä en ole kiistänyt missään tupakan haittoja.Niiden liioittelua en tajua.Realismia on myöntää tupakka yhtenä tekijänä sairauksissa.Monien kansojen pitkäikäisyys ei tue kyllä ajatusta,että tupakka olisi erityisen silmiin pistävänä tekijänä sairauksissa mukana.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 425 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 622 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00