karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-17 16:10:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 616 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:29:34 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Eikös koiran kuulu syödä viljapohjaista kuivamuonaa ja olla diabeetikko? :roll:

Mulla ei ole koiraa koskaan ollut, joten tarkistakaa. Hakusanaksi esim. BARF.
Kissoja kyllä, söivät meillä broilerinluut.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-17 11:34:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Juu noin se menee. Mutta ohjeet on vain raakalle luulle.
Keitettyä kieltävät antamasta.

Meillä ei siis tuota ohjetta ole koskaan toteltu.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-17 12:03:03 
Poissa
Leijona
Leijona

Mä en ihan koko ketjua jaksanut kahlata läpi. Kyllä karppaus voi olla hyvinkin prodevoittoista, mutta senkin asian suhteen tulee noudattaa tiettyjä sääntöjä. Niin hiilari kuin myös prode tarvitsee seurakseen kuituja. Useimmat saavat ne kasviksista, mutta eivät kaikki. Mä ostan itse erittäin vähän kasviksia kotiin ja syön kotona käytännössä pelkkää lihaa/kalaa. Työpaikkaruokailussa lautanen täyteen rehuja ja sit vasta lihaa, jos mahtuu. Rasvaa syön, jos se ruuan mukana tulee tai parantaa ruuan makua/koostumusta. Aika vähän karpiksi. Energiaprosentteina mun prodet ovat noin 40..50%. Tätä ei todellakaan voi pitää normikarppauksena, vaan lukemat ovat useimmilla 10..20E%.

Miksi tuo taas toimii juuri minulle, niin sitä en ihan tarkkaan tiedä. Voisin arvata, että liha on ainoa joka maistuu mun suussa hyvältä. En pidä rasvaisesta lihasta. Pyrin noudattamaan tohtori dukanin diettiä. Kuuntelen Loikkasta. Syitä voisi kirjoittaa lisää, mutta tuossa kait ne tärkeimmät. En mä silti lähtis yleistään karppausta kovinkaan proteiinipitoiseksi. Poikkeus vahvistakoon säännön.

nimim. -7kg juhannuksesta.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 12:12:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

haili kirjoitti:
Kyllä karppaus voi olla hyvinkin prodevoittoista, mutta senkin asian suhteen tulee noudattaa tiettyjä sääntöjä.

... ja paino sanalla voi.
Paitsi että olisi kiva saada tuohon se määritelmä, mikä sinusta on tällä hetkellä prodevoittoista (prosentteina normikulutuksesta tai grammoina).
Etenkin kun en ole nähnyt vielä yhtäkään kovin hyvinvoivaa karppia, jonka prodemäärät olisivat vaikkapa yli 35% normikulutuksesta (enkä oikeasti edes yli 30, mutta menköön). ... eikä 10 prosenttia yli normisuositusten ole minusta vielä kovin paljoa.

Toisin kuin rasvan osalta, jossa on likipitäen pakko jopa tuplata suositeltu rasvan kulutus karppina (25-35% --> 50-80%).

Mutta menköön...
Sanotaan sitten vaikka että karppaus voi olla myös niukkaproteiinista.
Meillä syödään prodea virallisten suositusten mukaan; minä alarajoilla (10%) ja tuo siippa vähän enemmän mutta edelleen alle 20%
Ja meillä syödään lihaproteiinia (eri asia kuin pelkkä prode) edelleen vähemmän kuin mitä eurooppalainen tai amerikkalainen normiruokaa syövä keskivertoihminen syö.
Mutta eläinperäista ravintoa onkin sitten p-a-l-j-o-n enemmän kuin ennen, kiitos pannaan julistetun ja siksi sekä halvan että ekologisen eläinperäisen rasvan :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-07-17 12:32:44 
Poissa
Leijona
Leijona

Mä en ees ala sulle els perusteleen tätä. Perustelut voi lukea loikkasen tai dukanin teksteistä. Sen vaan sanon, että nyt olen eka kertaa päässyt eroon leipäaddiktiosta, eli jotakin teen oikein. Ei varmaan sopisi sulle ja tuskin monelle muullekaan. Näin erilaisia olemme. Taisin jo vuosia sitten sanoa, että toivoisin joskus pääseväni elsin ruokapöytään kaikkine rasvaisine elukoineen päivineen. En siis kiellä etteikö sanoissasi olisi perää, mutta voin myös todeta, että ei sovi mulle päivittäiseksi ruokavalioksi sellaisenaan.

Jotenkin musta tuntuu, että kaikilla meillä on edelleen se lemppari, jota puolustamme. Mä pidän itseäni aika suvaitsevana. Yhtään tutkimusta ei ole tehty mun kropalla, paitsi hailin omat viritelmät, jotka menivät kaikki pieleen. Nyt noudatan yhtä ohjetta niin tarkkaan kuin voin ja valinta kymmenien kokeilujen jälkeen päätyi dukaniin. Enkä ole tähän päivään mennessä valintaani katunut.

Olen melko varma, että dukanin kirjaa on aika harva lukenut ja se näyttää mediassa siltä, että mätetään kuivaa filettä päivästä toiseen. Ei se ihan noinkaan ole ja voin tunnustaa, että mielestäni kirjassa ainoa outo asia liittyy ketoosiin, jonka dukan perustelee vähän oudosti, jos vertaa vaikka atkinsiin tai heikkilään. Olen sellaisessa tiedossa, että atkins ja heikkilä ovat asian tiimoilta oikeassa.

Ai niin kysyit grammoja tai prosentteja. Prosentit oli jo mun viestissä eli yli 40. Grammoina noin 200, joka mulla tarkoittaa noin 1,6g/kg eli edelleen alle jenkki suosituksen joka on g/pauna, siis noin 2,2g/kg. Toki tällä hetkellä otan omista varastoista aika paljon rasvaa, mutta kyse onkin elimistön korjaustilasta, jossa tietyt poikkeavuudet ovat sallittuja tai jopa välttämättömiä.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 12:53:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

haili kirjoitti:
Ai niin kysyit grammoja tai prosentteja. Prosentit oli jo mun viestissä eli yli 40. Grammoina noin 200, joka mulla tarkoittaa noin 1,6g/kg eli edelleen alle jenkki suosituksen joka on g/pauna, siis noin 2,2g/kg. Toki tällä hetkellä otan omista varastoista aika paljon rasvaa, mutta kyse onkin elimistön korjaustilasta, jossa tietyt poikkeavuudet ovat sallittuja tai jopa välttämättömiä.

Kiitos, juuri tätä kysyin. On ihan turhaa arvata mitä itse kukin määrillään tarkoittaa ilman lukuarvoja :)

Eli laihdutat tällä hetkellä noin 2000 kalorilla, mutta normikulutuksesi olisi (tai onkin, treenit, elopaino ja sulava rasva mukaan lukien) jossain kaukana 3000 kalorin paremmalla puolella? Sen saisi määritettyäkin katsomalla viikkopudotuksiasi, joiden muistelen olleen ainakin kuurin alussa lähes tähtitieteellisiä :)

Tuo puolestaan tarkoittaa
- että kaloreistasi hurja määrä on edelleen rasvaa (osa sisäistä ja siinä 50 prossaa syödyistäkin taitaa olla sitä ihtiään)?
- ja että ylläpitovalkuaiseksi laskettuna kyseinen 200g pulahtaakin 30 E% alle (ehkä jopa alle 25 E%)
- ja tietysti sitä, että olet löytänyt tavan saada siirrettyä ylenmääräisiä varastoja työksi, ainakin toistaiseksi - juuri kuten Dukesin lisäksi vaikkapa riekon suosittama ja monia hoitanut Eades ehdottaa.

Eikä sinun minulle tarvitse perustella mitään :D
Olet itse oman kroppasi sisällä ja jos hyvin käy, kuuntelet sitä oikein.
(... ja jos huonommin, opit siitä taas lisää, kuten minäkin omastani jo moneen kertaan)

ViestiLähetetty: 2011-07-17 12:57:12 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Myös Christer Sundqvist vaikuttaa oikein tyytyväiseltä dukaniinsa. Minä en ainakaan epäile, paremmin minä tuolla voisin kuin elsin rasvoilla. Sen verran vedän takaisin, kuten CS:kin, että sentään kananmunat syödään keltuaisineen.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 13:03:31 
Poissa
Leijona
Leijona

Jep jep. Kuten jo totesin niin mä olen aika suvaitsevainen... myös tantereella. Ja niinpä voin taas kerran olla kanssasi samaa mieltä. Dukan ihan oikeasti on todella tarkkaan kartoittanut vähän yli 35000 laihduttamaansa ihmistä ja kirjoittanut kirjansa näiden kokemusten perusteella. Mun isoin ongelma taisi olla oikeasti ylipainon aiheuttama riski sairastua moniin metabolisen oireyhtymän sairauksiin. Sokrut ovat olleet ok aina, mutta kaikki muut markkerit alkoivat olla aika persiillään.

Oli siis tehtävä jotain ja tähän ihan oikeasti auttaa dukan, joka on mulle kaiken helpoin noudatettava, kun saan syödä sitä mistä tykkään. Totta on myös se, kun sanoit, että meen aika paljon miinuksilla. Ehkä noin tonni päivässä tulee omista varastoista. Melko kätevää ja haluan päästä tilaan, jossa oireyhtymän riski pienenee ja markkerit saadaan edes jollekin tolalle. Eikä oo muuten nälkä. Välillä pitää oikein pakottaa itsensä syömään.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 13:07:15 
Poissa
Leijona
Leijona

Kananmunat syön edelleen kokonaisina paistikkaana, jossa on noin 1rkl kauralesettä. Leivän korvike. Ilman voita tosin.

Lisään vielä sen verran, että mun dukan ei ole ihan ohjeen mukainen. Omaan päikkyyni siitä jo kirjoitin, mutta laitan lyhyesti tähänkin. Syön siis kolme ateriaa päivässä. Aamulla kaksi munaa+1rkl kauralesettä paistettuna. Päivällä lounas työmaaruokalasta, jossa täys lautasellinen salaattia+ liha/kala ja illalla liha/kala. Maitotuotteita välipalaksi, niin että pienikin orastava näläntunne häipyy. Yhä harvemmin tarviin välipaloja. Kaikki ruoka varsin vähärasvaisena ja ehdottomasti vähähiilarisena. Siis noin 23h vuorokaudessa syön pelkkää prodea ja vain lounaalla muitakin. Ei ole ihan kirjan mukaan, mutta on mun kohdalla taloudellisesti ja ajankäytöllisesti toimivin vaihtoehto.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 14:03:34 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ihan vaan uteliaisuudesta: missä tuo poikkeaa Dukanin jämpteistä ohjeista?

(Ja huomio vähärasvaisuuteen.
Jos et vain rasvattomia leikkeleita syö, niin vähärasvaisessakin lihassa on herkästi 7...12 % rasvaa eikä muuten valkuaistakaan kuin noin 20 prossaa. Mikä tarkoittaa aika lailla 50/50 suhdetta energiaksi laskettuna... Se kaikki on niin kovin, kovin suhteellista ja siksi niin helppoa sotkea käsitteitä määrittämättä, kuten VT-ammattilaiset ystävällisesti osoittavat, joka jutussaan.

Ja suhteellista on sekin että sinuun verrattuna me ollaan kovasti alimittaisia kärpässarjalaisia :) )

ViestiLähetetty: 2011-07-17 14:46:06 
Poissa
Leijona
Leijona

^^ :) Dukan sanoo, että cruisailuvaiheessa tulisi syödä joka toinen päivä pelkkää prodea ja joka toinen päivä prodea+rehuja. Mä muutin sen niin, että syön joka päivä rehuja firman maksamalla aterialla ja kotiin ostan marinoimatonta broiskua tehtaanmyymälästä alle 2€ kilo tai sitten metsästäjiltä riistaa (lähinnä hirveä) alle 3€ kilo. Välillä käyn kalasatamasta hakemassa ahventa ja/tai siikaa parilla eurolla pussi, varsinkin iltapäivällä hinta putoo. Tämän halvempaa syömistä ei mulla ole vielä tähän päivään mennessä ollut ja tuskin tulee. Prodeko elitististä?

Kärpässarjalaisia voitte olla fyysisiltä mitoiltanne, mutta aivojanne arvostan kovasti.

Ai niin. Munat haen suoraan kanalasta sillä palkalla, kun pari vuotta sitten jeesasin omistajaa yhessä sähköjutussa. Onkohan tuo ikuinen diili? Ei voi tietää.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 15:32:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Joo, minsutakin vajaageeniselle meikäläiselle on käynyt ihan himmeen hyvä onni sekä kumppanin että jälkikasvun suhteen :)

Mutta sun lihalähteistä olen kyllä kade. Meillä ollaan ikävän suurelta osin markettilihoissa ja markettiluomumunissa.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 16:41:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nii, ja ne luuliemet sitten. Varsinaisia luuliemiä (elsin ohjeen mukaan) en ole keitellyt, mutta hirvikeittoon keitellään luita kolmisen tuntia.

Miehen hirviporukka on hävittänyt koipiluut ytiminen päivineen kaatikselle tai ties minne. Jokunen koiranomistaja on silloin tällöin ottanut pinosta muutaman luun koiralleen. Viime syksynä mies otti hävitettävien kasasta koipiluita ja alkoi pätkimään niitä luusahalla. "Ei siula oo koiraa", sano joku. Mies sanoi, että vaimolle vien. Ne ihmetteli, että "mimmonen vaimo siulla oikein on".

Silloin ei vielä oltu kuultukaan karppauksesta, mutta halusin niitä ossobucoluita silti. Ensi syksynä haluan niitä enemmän. Elitistinen ruokavalio, indeed.

(muoks. potkaluut po. ossobucoluut)

ViestiLähetetty: 2011-07-17 16:49:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ronja-Aliisa kirjoitti:
Juu. Näinhän ne ohjeet menee. Mutta en ala roskiin heitteleen. Ne menee kompostiin.
Ja kanan putkiluu se on pahin keitettynä. Ei broileri tai joku ribsi.
Tuurilla mennään vastakin ;)

Ei ole elämä reilua. Yhden kerran tuo onnistui vaivihkaa pihistää broilerinkoipiluut grillauksen jälkeen ja samantien 4 senttinen luunsäle poikittain kurkkutorvessa niin että nukutuksessa jouduttiin poistamaan ja antibiootit päälle, kun oli repinyt rööriä jo niin pahasti. Raakoja broilerinsiipiä ja hirvenluita nämä syövät jatkuvasti, mutta kypsänä en ole antanut juurikin siksi, kun luu kovettuu kypsennettäessä ja hajoaa säleiksi, toisin kuin raakana.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 16:54:52 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Meille oli juuri tullut 3 kk siamilaispentu taloon. Syötiin grillattua broileria. Tarjosin reisiluuta kisulle: tule pieni nuolemaan, tule! Kisu tuli: skrontskrontskrontskronts. Kädessäni oli vain pieni tynkä jäljellä! :lol:

-Eli sitten terveenä kissana 17-vuotiaaksi. Ikävä.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 16:57:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mirka kirjoitti:
Kisu tuli: skrontskrontskrontskronts. Kädessäni oli vain pieni tynkä jäljellä! :lol:

Hui!!! :shock:

:lol:

ViestiLähetetty: 2011-07-17 17:01:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Berlin kirjoitti:
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Juu. Näinhän ne ohjeet menee. Mutta en ala roskiin heitteleen. Ne menee kompostiin.
Ja kanan putkiluu se on pahin keitettynä. Ei broileri tai joku ribsi.
Tuurilla mennään vastakin ;)

Ei ole elämä reilua. Yhden kerran tuo onnistui vaivihkaa pihistää broilerinkoipiluut grillauksen jälkeen ja samantien 4 senttinen luunsäle poikittain kurkkutorvessa niin että nukutuksessa jouduttiin poistamaan ja antibiootit päälle, kun oli repinyt rööriä jo niin pahasti. Raakoja broilerinsiipiä ja hirvenluita nämä syövät jatkuvasti, mutta kypsänä en ole antanut juurikin siksi, kun luu kovettuu kypsennettäessä ja hajoaa säleiksi, toisin kuin raakana.

Juu uskon tän ja olen pahoillani.
Mutta meillä on se ero, että ovat pennusta asti syöneet ja pureskelevat siksi kunnolla.
Näin ainakin oletan ja siltä näyttää kun syövät.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-07-18 10:39:55 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

merkki

ViestiLähetetty: 2011-07-19 09:49:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Vieras kirjoitti:
voivoi kirjoitti:
Tähän mennessä kun iltaruoka on vielä edessä ovat energiaprosentit jakaantuneet seuraavasti: HH 6%,P 21%,R 73%.Mikä tässä nyt on runsasproteiinista?Ja kasviksia on syöty sekä aamiaisella ,että päiväruuaalla.Ei enempää olisi mahtunut rehua lautaselle :lol: Eikä vatsaan :mrgreen:

Tällaista infoa lisää, kiitos.

No ole hyvä.

En totta puhuakseni pitkään aikaan ole laskenut makroja, mutta yleensä rasvan osuus oli yli puolet, yleensä noin 60%, proteiini taas noin 30g ja hiilaria se loppu 10g. Nämä saattoivat heittää noin kymmenellä grammalla suuntaan tai toiseen, kuitenkin yleensä rasvan osuus vähintään 50%.

Veikkaisin että aika monella meistä näin..

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.

ViestiLähetetty: 2011-07-19 19:27:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Äkkiseltään selattuna jäi sellainen mielikuva että vieras ei pystynyt sanomaan millainen määrä on liikaa proteiinia?
Jonkun MINIMI lukeman hän heitti, mutta jokainen liikuntaa harrastava tietää että se määrä ei riitä, ehkä vieras on sohvaperuna.
Ja joku oli maininnut sen miten voi tukkii lasiputket... no joo... miettikääpä mitä kaurapuuro tekee suonille. Kaikkihan tietää että jos sitä kaurapuurolautasta ei heti huudo niin sen jälkeen taltta ja kuumalla vedellä liuottaminen ei oikein tehoa. Ja tällaista KTL meille suosittelee. huh huh

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 320 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 616 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00